Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Faramir schreef:Dat is een mening die ik tot op zekere hoogte deel. Wat mij betreft is een burgerlijk huwelijk prima (al had men veel bezwaren kunnen voorkomen door het geen huwelijk te noemen).
Tante Pollewop schreef:Nee, mijn opvattingen op basis van de Bijbel brengen mij dichter bij God.
Tante Pollewop schreef:Ten eerste is het mijn goed recht voor mijn mening uit te komen.
Ten tweede: propaganda in de simpelste betekenis van het woord, (een eerlijk argument waarbij het aan het publiek zelf wordt overgelaten, tot een besluit te komen.) daar herken ik me in. Ik herken me niet in de negatieve connotatie die jij er ongetwijfeld aan hangt.
Ten derde blijft het een zwaktebod iemand die het niet met je eens is te betichten van propaganda en nu ook nog van ketterij e.d. Waarom moeten mensen met een andere mening dan jij op deze manier door jou bestreden worden?
Tante Pollewop schreef:Nee, want als het boek voor maar één uitleg vatbaar zou zijn, zouden de mensen die er omheen staan wel meer eensgezind zijn dan ze nu zijn.
Dus? Omdat ik in jouw ogen de Bijbel niet op de juiste manier interpreteer pleeg ik afgoderij? Aanmatigend. Iets meer bescheidenheid zou je sieren.Boekenlezer schreef:Wat is dat nou voor vaag-mystieke drogreden. "Ik weet niet wat de christenen voelen als ze de bijbel lezen of naar de kerk gaan. Als ik de koran lees lijkt het alsof ik met God praat en als ik naar de moskee ga lijkt het alsof ik dichtbij God ben." schrijft een moslim in een discussie op dit forum. En het verhaal over de afgoderij van Micha in Richteren 17 besluit met: "Toen zei Micha: Nu weet ik dat de HEERE mij wel zal doen, omdat ik deze Leviet als priester heb." (Richteren 17:13)
Boekenlezer schreef:De manier waarop jij er gelijk op sprong met "Zucht.." getuigt van een bepaalde hijgerigheid die bepaald niet te waarderen valt. Je kon datgene wat die persoon schreef blijkbaar niet uitstaan. En dat nog wel op een reformatorisch-christelijk forum! Want het gaat om een volstrekt normale visie in reformatorisch-christelijke kring.
Maar goed, we kunnen zeggen wat we willen, jij zal toch wel zoiets hebben van: "Je kan zeggen wat je wil, maar ik heb toch gelijk." Zo gaat dat doorgaans in discussies.
Boekenlezer schreef:Dat is te betwijfelen. Ik moet denken aan wat ik mij herinner van Maarten Luther. Even denken, het is alweer een tijd geleden... Die zei dat er geen duidelijker boek bestaat dan de Bijbel. En als die als onduidelijk ervaren wordt, ligt dat niet aan de Bijbel, maar aan de zondige mensen. Je zou een dergelijke gedachte op zijn minst eens in overweging kunnen nemen.
Boekenlezer schreef:Dat is te betwijfelen. Ik moet denken aan wat ik mij herinner van Maarten Luther. Even denken, het is alweer een tijd geleden... Die zei dat er geen duidelijker boek bestaat dan de Bijbel. En als die als onduidelijk ervaren wordt, ligt dat niet aan de Bijbel, maar aan de zondige mensen. Je zou een dergelijke gedachte op zijn minst eens in overweging kunnen nemen.
Faramir schreef:Waar precies stoor je je aan? Het huwelijk is van oudsher een verbintenis tussen man en vrouw. Sinds relatief kort kan dat ook man man of vrouw vrouw zijn. Een drempel tot acceptatie zou weggenomen kunnen worden door het een andere naam te geven. Een verbintenis, partnerschap of weet ik het. Mij maakt het weinig uit, maar heb vaker gehoord dat mensen wel een probleem hadden met het oprekken van het begrip huwelijk.
Vervolgens maakt het mij weinig uit of er een burgerlijk huwelijk tussen mensen van hetzelfde geslacht mogelijk is. Zelf hecht ik overigens vrij weinig waarde aan mijn burgerlijk huwelijk. Het was een verplichting alvorens in de kerk te kunnen trouwen. Homoseksuelen kunnen niet in de kerk trouwen (niet in de mijne iig) omdat het huwelijk volgens kerkelijk verstaan een verbond tussen man en vrouw is. Ik kan mij hierin vinden. De kerk mag haar eigen spelregels bepalen voor de leden, evenals een vereniging dat mag.
Boekenlezer schreef:boer schreef:
Waarom zie en hoor ik nooit protesten tegen huwelijken tussen 2 atheisten?
Dat lijkt mij een behoorlijk andere zaak dan het homohuwelijk. Ik kan een dergelijk huwelijk op zich niet als een illegitieme zaak zien. Niet dat ik het met hun atheïstische levensvisie eens ben, maar dat is wat anders. Het feit dat zij atheïsten zijn, is wat anders dan dat zij als man en vrouw gaan trouwen. Met dat laatste is niks mis.
Kvinna schreef:Een ambtenaar zit achter dat loket om de wet uit te voeren. Hij is dienstbaar. Hij zit daar NIET om zijn eigen overtuigingen uit te dragen.
Dus: al komt iemand trouwen die al dertig keer eerder getrouwd is geweest: dat is niet de zaak van de ambtenaar. Die moet hem gewoon trouwen, zolang het wettelijk in orde is.
Als iemand een baby aan komt geven, schrijf je die in. Ook als die buiten het huwelijk is geboren of wat dan ook. Dat zijn niet de zaken van de ambtenaar.
En als twee atheisten, of boeddhisten, of zevendedagadventisten of wat dan ook willen trouwen, worden ze netjes getrouwd.
Een ambtenaar zit daar niet voor zichzelf, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een ondernemer die wél zijn eigen overtuiging in zijn werk mag leggen (bijvoorbeeld een fotograaf die een bepaalde bruiloft niet wil fotograferen).
Als je dit niet snapt, moet je geen ambtenaar worden. Een ambtenaar is onpersoonlijk in zijn werk. Hij zit er namens de overheid. Dus twee atheisten niet willen trouwen is echt kolder.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 11 gasten