Troonsafstand Koningin Beatrix

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parsifal
Majoor
Majoor

Re: Troonsafstand Koningin Beatrix

Berichtdoor parsifal » 03 feb 2013 19:01

:) Wat zijn normale landen Lichtzwaard?
Ik begrijp dat Nederland, Belgie, luxemburg, Denemarken, Noorwegen, Zweden, Verenigd Koninkrijk, Spanje etc daar niet bij horen.

Verder Boldering, stond niet in het geciteerde stuk dat bijvoorbeeld in Frankrijk de president meer kost per jaar dan het Nederlandse koningshuis (wat ook de familie betreft).

Ik denk dat het wel wat heeft om een koningshuis naar Scandinavisch model te hebben. Maar speel niet de financiele kaart, want ik denk dat op dat gebied de koningin ook aardig wat geld in het laatje brengt (bijvoorbeeld contacten met landen waar familiebetrekkingen belangrijk zijn, zoals Jordanie, gaan makkelijker via een koningshuis dan via een gekozen president)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 feb 2013 20:17

De meest corrupte landen ter wereld zijn zonder uitzondering allemaal republieken.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

boldering
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor boldering » 03 feb 2013 21:55

Nou ja, ik ben op zich niet tegen de monarchie, begrijp me niet verkeerd, ik wil enkel het koningshuis kritisch bekijken. En, by the way, hoe zit het met onze koningin (nog even) en de Bilderbergconferentie?
Dat is ook nog eens een apart hoofdstuk.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 03 feb 2013 22:01

boldering schreef:Nou ja, ik ben op zich niet tegen de monarchie, begrijp me niet verkeerd, ik wil enkel het koningshuis kritisch bekijken. En, by the way, hoe zit het met onze koningin (nog even) en de Bilderbergconferentie?
Dat is ook nog eens een apart hoofdstuk.

Dat is zeer geheim (en dus verwerpelijk, een democratie hoort open te zijn)

Zeker ook omdat het allemaal maar met belastinggeld wordt betaald.
(Desalniettemin doen republieken hier ook aan mee)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 feb 2013 22:05

Wat is het probleem met de Bilderbergconferentie?

boldering
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor boldering » 03 feb 2013 22:56

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 feb 2013 23:01

Een van de vele achterkamertjes die de wereld rijk is. Niks nieuws onder de zon dus.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 04 feb 2013 10:35

Optimatus schreef:Wat is het probleem met de Bilderbergconferentie?

Het gaat om de macht die daar uitgeoefend wordt door het staatshoofd.
Dat staatshoofd hoeft zelf geen verantwoording af te leggen. Dat doet de MP.
Dat wringt met een democratische stelsel.
Ik heb al eerder gezegd: alleen een ceremoniële taak is voldoende, als je het koningshuis ziet als een verbindend iets.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 04 feb 2013 10:51

Lichtzwaard schreef:
Juist------ en het is ook onbegrijpelijk dat zo,n modern land al 200 jaar die zogenaamde oranje poppenkast aan het in stand houden is.In een normaal land is het staathoofd gewoon gekozen,wij opteren dan voor een staatshoofd wat partijloos is.De Nederlanden zouden er wel bij varen .

Dit is gewoon quatsch, dat bewijst wel de voorbeelden die er in europa voorbij zijn gekomen. Juist in NL is de koningin partijloos en de grondwet is scherp genoeg om het koningshuis te controleren. Juist de laatste jaren heeft de 2e kamer dat laten zien.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 04 feb 2013 10:53

Optimatus schreef:De koningin maakt geregeld geld naar bepaalde goede doelen over.
De nieuwe ambtenaar-directeur van de staatsbank SNS verdient een half miljoen per jaar op kosten van de staat. Daar hoor ik niemand over...

Eens, daarnaast hoor je niemand over het feit hoe het bedrijfsleven profiteert van de vele staatsreizen die worden gedaan. Werkgelegenheid en export hebben juist een positieve impuls gekregen onder het koningschap van koningin Beatrix.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 04 feb 2013 11:10

de grondwet is scherp genoeg om het koningshuis te controleren. Juist de laatste jaren heeft de 2e kamer dat laten zien.

Dat is niet waar. Het koningshuis wordt niet gecontroleerd. Zij zijn niet eens verantwoordelijk voor hun eigen doen en later. De MP neemt alle verantwoordelijkheid over.
Dat is nu juist waar ik op tegen ben. Laat die mensen lekker vrij en het schaf het koningshuis af. Dat zouden ze zelf ook fijner vinden. (Ik hoor en lees steeds dat ze het zelf in eerste instantie verschrikkelijk vinden dit ambt).
De gouden koets kan dan naar een leuk museum! Dan kan iedereen er altijd van genieten.
Wat is er toch weinig democratisch besef op dit forum. Naast homovoorlichting op scholen, zou je dit er ook nog bij moeten doen.
Trouwens meer dan 30% van de jongeren interesseert zich niet voor het koningshuis volgens een enquête. Dat geeft de burger moed.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 04 feb 2013 11:27

hubert schreef:Dat is niet waar. Het koningshuis wordt niet gecontroleerd. Zij zijn niet eens verantwoordelijk voor hun eigen doen en later. De MP neemt alle verantwoordelijkheid over.
Dat is nu juist waar ik op tegen ben. Laat die mensen lekker vrij en het schaf het koningshuis af. Dat zouden ze zelf ook fijner vinden. (Ik hoor en lees steeds dat ze het zelf in eerste instantie verschrikkelijk vinden dit ambt).
De gouden koets kan dan naar een leuk museum! Dan kan iedereen er altijd van genieten.
Wat is er toch weinig democratisch besef op dit forum. Naast homovoorlichting op scholen, zou je dit er ook nog bij moeten doen.
Trouwens meer dan 30% van de jongeren interesseert zich niet voor het koningshuis volgens een enquête. Dat geeft de burger moed.

Geef het volk brood en spelen en we weten precies waar het naar toe gaat.

Daarnaast als je het aan de democratie overlaat wat allemaal verplicht moet worden, dan zie je gelijk wat er met vrijheid gebeurd.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 04 feb 2013 11:33

hubert schreef:Wat is er toch weinig democratisch besef op dit forum. Naast homovoorlichting op scholen, zou je dit er ook nog bij moeten doen.

Zoals Optimatus al aangaf zijn de meeste landen in de top tien van best functionerende democratieen monarchieen. Zelfs als je Canada, Australie en Nieuw-Zeeland niet meerekent doen de monarchieen het vrij goed. Dus het valt denk ik wel mee met dat democratisch besef van koningsgezinden.

De macht van de koningin lijkt vooral een sterk adviserende macht te zijn, omdat nog steeds wetgeving door de tweede kamer moet. Ze kan druk zetten (als mijn wil niet wordt uitgevoerd, dan treed ik af of hef ik de monarchie op), maar dat kan niet te veel en te opvallend gebeuren en ik geloof niet dat dat soort druk veel gebruikt is in de laatste eeuw.

Verder is de koningin gewoon een van de weinige stabiele factoren in de regering. Samen met wat langzittende kamerleden en ambtenaren zorgt zij voor de ervaring die nuttig is, zeker als de rol adviserend blijft.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 feb 2013 22:52

Jammer dat die zogenaamde democraten aan de feiten voorbij blijven lopen. Die index zegt meer dan genoeg over het democratisch gehalte van de West-Europese monarchieën.

Wie moet eigenlijk die president kiezen? Het vulgus? Lijkt me niet echt een president met draagvlak opleveren, gelet op de versplintering in de politiek dezer dagen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 05 feb 2013 06:50

Optimatus schreef:Wie moet eigenlijk die president kiezen? Het vulgus? Lijkt me niet echt een president met draagvlak opleveren, gelet op de versplintering in de politiek dezer dagen.
Ook in een republiek bij uitstek als Frankrijk leveren de presidentsverkiezingen vaak uitslagen in de orde van 51%-49% op. Als dat draagvlak betekent voor een staatshoofd, dan heb ik liever de koningin met een percentage van minstens 70% van de bevolking dat blij met haar is.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”