Drie-eenheid

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

boer
Majoor
Majoor

Re: Drie-eenheid

Berichtdoor boer » 01 feb 2013 22:41

jaapo schreef:Het wordt steeds warriger. Terwijl Lichtzwaard schrijft, dat het toch zo eenvoudig is. Vervolgens licht hij het toe met een nogal onbegrijpelijk stuk. Ergens heeft iemand het ook over drie Personen. Helemaal vreemd! Is God een Persoon? Als dat zo is, is Hij bijzonder wreed, willekeurig en zelfs onbetrouwbaar. Is de Heilige Geest een Persoon? Jezus, die was een Persoon, die ons door zijn woorden en daden een hernieuwd zicht op God gaf. Wie Jezus navolgt, dient God. Verder houd ik mij aan de Joodse belijdenis: De Heer is God, de Heer is Één.

God is Geest, leert de Bijbel.
En waarom noemen we de Heilige Geest een Persoon, wanneer Deze als Geest wordt aangemerkt.
Heel opmerkelijk, inderdaad,Jaapo.
God en Jezus hebben beiden een Naam, de heilige Geest niet.
Hij is dan ook uit God /Christus genomen.
Ook dat leert de Bijbel, want Hij kon niet eerder komen dan dat Jezus was opgevaren ten Hemel, waarna Deze uit Hem genomen zou worden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 feb 2013 23:02

Al wie behouden wil worden, heeft vóór alles nodig, dat hij het algemeen geloof vasthoudt.
Wie dit niet volledig en ongeschonden bewaart, zal ongetwijfeld voor eeuwig verloren gaan.
Het algemeen geloof nu is, dat wij één God in de drieheid en de drieheid in de eenheid aanbidden,
zonder de Personen te vermengen of het Wezen te delen.
Want de Persoon van de Vader, die van de Zoon en die van de Heilige Geest zijn ieder een andere Persoon.
Maar één is de Godheid van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, gelijk is hun heerlijkheid en gelijk van eeuwigheid hun majesteit.
Zoals de Vader is, zo is de Zoon, zo is ook de Heilige Geest.
Ongeschapen is de Vader, ongeschapen de Zoon, ongeschapen de Heilige Geest.
Onmetelijk is de Vader, onmetelijk de Zoon, onmetelijk de Heilige Geest.
Eeuwig is de Vader, eeuwig de Zoon, eeuwig de Heilige Geest.
En toch zijn zij niet drie eeuwigen, maar één Eeuwige.
Zoals zij niet drie ongeschapenen zijn of drie onmetelijken, maar één Ongeschapene en één Onmetelijke.
Evenzo is de Vader almachtig, almachtig de Zoon, almachtig de Heilige Geest.
En toch zijn zij niet drie almachtigen, maar één Almachtige.
Zo is de Vader God, de Zoon God, en de Heilige Geest God.
En toch zijn zij niet drie Goden, maar één God.
Zo is de Vader Here, de Zoon Here en de Heilige Geest Here.
En toch zijn zij niet drie Heren, maar één Here.
Want evenzeer als wij door de christelijke waarheid genoodzaakt worden elke Persoon afzonderlijk als God en Here te belijden, worden wij door het algemeen geloof er van weerhouden te spreken van drie Goden of Heren.
De Vader is door niemand gemaakt of geschapen of voortgebracht.
De Zoon is door de Vader alleen, niet gemaakt of geschapen, maar voortgebracht.
De Heilige Geest is door de Vader en de Zoon niet gemaakt of geschapen of voortgebracht, maar Hij gaat van Hen uit.
Eén Vader dus, niet drie Vaders, één Zoon, niet drie Zonen, één Heilige geest, niet drie Heilige Geesten.
En in deze Drieëenheid is niets eerder of later, niets groter of kleiner, maar alle drie Personen zijn aan elkaar gelijk in eeuwigheid en in hoedanigheid.
Zodat in alles, zoals reeds gezegd is, de eenheid in de drieheid en de drieheid in de eenheid te aanbidden is.
Wie derhalve behouden wil worden, moet deze overtuiging over de Drieëenheid hebben.
Maar het is noodzakelijk voor zijn eeuwig behoud, dat hij ook de menswording van onze Here Jezus Christus oprecht gelooft.
Het ware geloof is dan, dat wij geloven en belijden, dat onze Here Jezus Christus, de Zoon van God, evenzeer God als mens is.
God is Hij, omdat Hij uit de natuur van de Vader vóór de tijden is voortgebracht; en mens is Hij, omdat Hij uit de natuur van zijn moeder ìn de tijd geboren is.
Ten volle God en ten volle mens, met een redelijke ziel en een menselijk lichaam,
gelijk aan de Vader naar zijn Godheid, minder dan de Vader naar zijn mensheid.
Hoewel Hij God is en mens, is Hij toch niet twee, maar één Christus.
Eén is Hij, echter niet doordat de Godheid is veranderd in mensheid, maar doordat Hij als God de mensheid heeft aangenomen.
Eén is Hij, volstrekt niet door een vermenging van naturen, maar door de eenheid van zijn Persoon.
Want zoals een redelijke ziel met het lichaam één mens is, zo is ook God en mens één Christus.
Die geleden heeft om ons behoud, is neergedaald in het rijk van de dood, op de derde dag opgestaan uit de doden,
opgevaren naar de hemel, en zit aan de rechterhand van de Vader, vanwaar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden.
En bij zijn komst moeten alle mensen wederopstaan met hun lichaam en rekenschap afleggen van hun eigen daden.
En die het goede gedaan hebben zullen in het eeuwige leven gaan, maar die het kwade gedaan hebben in het eeuwige vuur.
Dit is het algemeen geloof. Wie dit niet oprecht en standvastig gelooft, kan niet behouden worden.

De geloofsbelijdenis van Athanasius.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 feb 2013 00:48

Dat vind ik nou ketterij.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 02 feb 2013 01:36

Athanasius........... die geloofsbelijdenis is de Ware? Voor mij zijn meerdere geloofsbelijdenissen zeer waardevol, oude en moderne. Deze dus duidelijk niet. Bedankt, Optimatus voor de "heldere"uitleg. En dus word ik niet behouden, omdat ik niet achter de leer der Drieënigheid sta? Ga jij daarover? Je zou het misschien graag willen, maar net zo min als ik heb jij inzage in het planningsboekje van God. En bang maak je mij echt niet. Geloof is niet voor bange mensen. Integendeel.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 02 feb 2013 01:42

jaapo schreef:Het wordt steeds warriger. Terwijl Lichtzwaard schrijft, dat het toch zo eenvoudig is. Vervolgens licht hij het toe met een nogal onbegrijpelijk stuk. Ergens heeft iemand het ook over drie Personen. Helemaal vreemd! Is God een Persoon? Als dat zo is, is Hij bijzonder wreed, willekeurig en zelfs onbetrouwbaar. Is de Heilige Geest een Persoon? Jezus, die was een Persoon, die ons door zijn woorden en daden een hernieuwd zicht op God gaf. Wie Jezus navolgt, dient God. Verder houd ik mij aan de Joodse belijdenis: De Heer is God, de Heer is Één.

Hier weer echte PKN praat van een verdwijnende club 60,000 zielen per jaar laten zich uit schrijven.

Tja aan de ongelovige PKNertje is de Heilige Drievuldighheid niet besteed.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 02 feb 2013 03:11

jaapo schreef:Athanasius........... die geloofsbelijdenis is de Ware? Voor mij zijn meerdere geloofsbelijdenissen zeer waardevol, oude en moderne. Deze dus duidelijk niet. Bedankt, Optimatus voor de "heldere"uitleg. En dus word ik niet behouden, omdat ik niet achter de leer der Drieënigheid sta? Ga jij daarover? Je zou het misschien graag willen, maar net zo min als ik heb jij inzage in het planningsboekje van God. En bang maak je mij echt niet. Geloof is niet voor bange mensen. Integendeel.

Nou nee, Optimatus gaat daar niet over. :puh:
Hij plaatste alleen de tekst van de geloofsbelijdenis van Athanasius.
(En Athanasius heeft hem eigenlijk niet geschreven, zo denkt men tegenwoordig :-({|=
... maar naar hem genoemd is hij in ieder geval wel!)
Nulla aetas ad discendum sera

maaarten

Berichtdoor maaarten » 02 feb 2013 10:02

boer schreef:God is Geest, leert de Bijbel.
En waarom noemen we de Heilige Geest een Persoon, wanneer Deze als Geest wordt aangemerkt.
Heel opmerkelijk, inderdaad,Jaapo.
God en Jezus hebben beiden een Naam, de heilige Geest niet.
Hij is dan ook uit God /Christus genomen.
Ook dat leert de Bijbel, want Hij kon niet eerder komen dan dat Jezus was opgevaren ten Hemel, waarna Deze uit Hem genomen zou worden.

Maar toch kan je de Heilige Geest wel bedroeven. Als je iets kan bedroeven, lijkt het me al meer in de buurt komen van een Iemand.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 02 feb 2013 10:11

Lichtzwaard schreef: Hier weer echte PKN praat van een verdwijnende club 60,000 zielen per jaar laten zich uit schrijven.

dat is nog maar een fractie vergeleken met katholieken, hoor.
Maar om on topic te blijven,
Niemand heeft ooit God gezien.
God is geest. beide bijbelse waarheden.
Maar met Wie had Abraham dan lunch in de eikenbossen van Mamre?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 02 feb 2013 10:23

boer schreef:dat is nog maar een fractie vergeleken met katholieken, hoor.

Controleer je uitspraak even met de gegevens van beide kerkgenootschappen: http://www.ru.nl/kaski/
Niet dat het er toe doet overigens.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 02 feb 2013 10:29

Faramir schreef:Controleer je uitspraak even met de gegevens van beide kerkgenootschappen: http://www.ru.nl/kaski/
Niet dat het er toe doet overigens.

mwah, beetje partijdige bron.
Ik heb met beiden niets hoor.
Liever een katholiek trouwens dan een genootschap wat atheistische predikanten plaats geeft om te prediken.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 02 feb 2013 10:37

boer schreef:mwah, beetje partijdige bron.
Ik heb met beiden niets hoor.
Liever een katholiek trouwens dan een genootschap wat atheistische predikanten plaats geeft om te prediken.

De bron is verre van partijdig aangezien beide kerkgenootschappen daar zelf hun cijfers inbrengen net als enkele andere kerkgenootschappen. Het is een soort van gezamenlijke verzamelbak voor statistiek. Ook aan het aantal kerksluitingen is de komende jaren bij de PKN veel groter in getal ondanks dat het qua gelovigen ruwweg de helft is van de RKK in Nederland.

Zegt dit alles wat? Nee. De grote kerkverlating is in de RKK in Nederland al veel eerder ingezet, die heeft inmiddels al zo'n beetje achter de rug waar de PKN nu in zit.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 02 feb 2013 10:48

De bron is verre van partijdig aangezien beide kerkgenootschappen daar zelf hun cijfers inbrengen net als enkele andere kerkgenootschappen. Het is een soort van gezamenlijke verzamelbak voor statistiek. Ook aan het aantal kerksluitingen is de komende jaren bij de PKN veel groter in getal ondanks dat het qua gelovigen ruwweg de helft is van de RKK in Nederland.

Zegt dit alles wat? Nee. De grote kerkverlating is in de RKK in Nederland al veel eerder ingezet, die heeft inmiddels al zo'n beetje achter de rug waar de PKN nu in zit.--------------CITAAT.

Je weet waar je over spreekt @Faramir;een verademing je duidelijk en nuchtere stelling name met de basis realiteit en waarheid.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 feb 2013 12:32

Ik begrijp dat die PVV-stemmende klokkenluider uit Tilburg de foto van Lichtzwaard nog niet in het voorportaal hoeft op te hangen. Ik ken nog wel een andere categorie foto's die daar kan worden opgehangen. Ter vermaning!
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 02 feb 2013 15:17

@Lichtzwaard gebruikte weer een verkleinwoordje. Dat betekent, dat ik weer heb gescoord. Er valt trouwens weinig te juichen bij zo'n doelpunt. Het is een inkoppertje, als de keeper op het verkeerde been staat. Zijn mantra over de 60000 PKN-verlaters staat er ook weer. Het is een obsessie voor hem. In een ander forum schreef hij ook regelmatig zoals hier, onder een andere schuilnaam. Niet op reageren, dan gaat het wel weer over. Overigens, de betreurenswaardig grote kerkverlating is wel waar, alleen is het bij de rk-kerk ook bar en boos. Een verschil: veel rk, die niet meer de bisschop of de paus gehoorzamen en ook zelden of nooit in de kerk komen, laten zich niet uitschrijven, dat vertekent het beeld . En het aantal rk-kerken, dat gesloten wordt/werd is ook zeer groot. Ik zeg dit zonder leedvermaak.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

soldaat
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor soldaat » 02 feb 2013 16:53

In tal van teksten is een drie-eenheid te ontdekken, zelfs de mens is te beschouwen als een triniteit.

Genesis-1.......Jezus.........Mens........Mens.............Mens - Geboren 3x
===========================================
God................Ik-Ben........geest.......ik-ben............Kind van God in
Schepper...............................................................Eeuwigheid
----------------------------------------------------------------------------
Hemel.............Christus.......ziel.........ik moet..........Kind van de hemel in
Schepping........Koninkrijk..................worden..........Oneindigheid

Aarde..............Jezus van....lichaam....ik word.........Kind van de aarde in
Schepping.......Nazareth..........................................Tijd/Ruimte

Zo ben ik dan gans wonderbaar toebereid, en in de schoot van mijn moeder geweven, mijn ziel weet dat zeer wel. Uw ogen zagen mijn vormeloos begin, toen ik nog een ik-ben was, een Kind van God. En toen werd ik in het verborgene gemaakt tot een ik-moet-worden, een Kind van de hemel, en tenslotte was mijn gebeente voor U niet verholen, toen ik gewrocht werd in de diepten van het aardrijk, tot een ik-word, een Kind van de aarde. Wie zich zo zijn afkomst bewust wordt, leeft in vertrouwen op God.

Terug naar “[Religie] - Open forum”