Autorijden op zondag mag nu. Maar liever niet...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Autorijden op zondag mag nu. Maar liever niet...

Berichtdoor JeeWee » 01 feb 2013 14:58

Een opmerkelijk berichtop op Opurk.nl: De kerkenraad van de Oud-Gereformeerde Joachin Boazkerk op Urk wil het gebruik van de auto op zondag onder voorwaarden toestaan. Maar het gebruik maken van een vervoersmiddel op zondag blijft beschouwd worden als een 'ontheiliging van Gods dag'.

De kerkenraad verwoordt het zo: "De plaats onzer inwoning wordt steeds groter, wat inhoudt dat de loopafstand vooral met kinderen bezwaarlijk kan worden, met name als de weersomstandigheden ongunstig zijn." Buiten kerktijd kan in de Oud-Gereformeerde Gemeente in Nederland op Urk auto- of fietsrijden reden blijven tot censuur.

Eerlijk gezegd sta ik perplex. Ik wil absoluut iedereen in hun waarde laten maar dit kan toch niet? Hoe bereik je mensen als je zelf niet te bereiken bent? Het gaat me niet om dat autorijden of fietsrijden of zelfs met de kinderwagen. Maar zo zijn we toch enorme slaven van de wet en niet bevrijdt door het bevrijdende Evangelie van Jezus Christus?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Katlheen
Majoor
Majoor

Re: Autorijden op zondag mag nu. Maar liever niet...

Berichtdoor Katlheen » 01 feb 2013 15:01

Als je het niet met ernst zou menen, zou ik inderdaad bijna denken dat het een grap is. Maar wat bedoelen ze dan met "ontheiliging van Gods dag"? En hoe ontheilig je die door met een mechanisch vervoersmiddel jezelf voor te bewegen?
Maar evengoed, vreselijk dit. Moderne slavernij waarbij Gods Woord wordt misbruikt. Anders kan ik het gewoon niet zeggen.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 01 feb 2013 15:02

Waarom zich bemoeien met de regels van deze kerkgemeenschap;een beetje spijkers op laag water zoeken en meer niet. :)GW :jaknikken: :jaknikken: :jaknikken: :jaknikken: *)
VERITAS VOS LIBERABIT.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 01 feb 2013 15:03

Het geldt ook voor fietsen en kinderwagens...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Christin!
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Christin! » 01 feb 2013 15:46

Ik kerk zelf ook bij een OGGiN, niet op Urk. Maar bij ons is het geen probleem, hoor.......
Ambtsdragers komen ook met de auto, het is niet zo dat de kerk afgelegen staat ofzo, zelfs midden in een dorp.
Het kan ook plaatselijk zijn, kijk maar naar Staphorst. Geen doorkomen aan op zondag met de auto daar.

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 01 feb 2013 15:57

Ik kan me er nog iets bij voorstellen dat de kerkenraad verzoekt de rustige sfeer van de zondag niet te verstoren (zwaar woord) door met auto's en fietsen in de weer te gaan. Het is wat gejaagder dan wandelen.
Maar om alles met wielen censurabel te stellen! Onvoorstelbaar. Censuur zou alleen over zware zonden moeten gaan. Niet over tradities en gevoelszaken.

Maar goed, meer ga ik er niet over zeggen. Het is wel een beetje prijsschieten zo'n onderwerp.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 01 feb 2013 16:32

JeeWee schreef:Het geldt ook voor fietsen en kinderwagens...

En voor vliegtuigen?
Is dat trouwens niet die kerk waar Wilsophie het laatst over had?
predikant daar moest maar eens Kolossenzen 2 lezen , vers 16-18 met name.
Steekt de farizeers van destijds nog naar de kroon.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 01 feb 2013 17:07

Ik ben zelf kind van ouders, die principieel niet op zondag reisden. Heb als kind vaak op Urk gelogeerd en de straten waren heerlijk rustig, maar wel veel wandelaars. Die ter kerke gingen, "om top" gingen lopen.
Niemand die dit raar vond. Ook in Staphorst parkeerden wij later de auto buiten het dorp, om het laatste stukje naar de kerk te lopen.
Tot ver in de jaren 60, kwam de dominee een heel weekend, toen eenmaal de predikant met de auto op zondagmiddag kwam, was eigenlijk het hek van de dam. Want als dominee het doet, mogen wij het ook.
Onze kerk werd destijds gebouwd met een klein fietsenhok ernaast, dat was al heel wat. Voor de mensen die in de polder woonden. Toch waren er ook die liepen, ruim een uur heen en ook weer terug.

Ik zie dit niet als slaven van de wet. Ik ben later wel auto gaan rijden op zondag, alleen als het nuttig en noodzakelijk was. Wij gaan niet naar het bos of elders op visite.
Maar ik heb altijd diep respect gehad voor mijn ouders. Zij gingen lopen en niet alleen in onze eigen woonplaats, ook als ze op vakantie waren. Want dat is vaak het argument, dat mensen dan de katjes in het donker knijpen.
Mijn pa was principieel, uit en thuis.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 01 feb 2013 17:41

JeeWee schreef:Het geldt ook voor fietsen en kinderwagens...

Geen verkeerde info plaatsen Jeewee: het geldt voor autorijden en fietsen. De kinderwagens worden in het artikel niet genoemd. M.n. op zondag is dat een veelgebruikt vervoersmiddel (op zondag zie je veel vaders met de kleintjes wandelen, ook vaders uit de OGG).

Verder snap ik de ophef erover niet zo. Wie heeft er last van? Hier komt de kerkenraad zich echt niet verweren/uitleggen hoor.

Vooralsnog is het maar goed ook dat ze niet massaal met de auto komen, de omliggende kerken bezetten het naastgelegen parkeerterrein al voor 120% :mrgreen:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 01 feb 2013 17:56

mw schreef:
Geen verkeerde info plaatsen Jeewee: het geldt voor autorijden en fietsen. De kinderwagens worden in het artikel niet genoemd. M.n. op zondag is dat een veelgebruikt vervoersmiddel (op zondag zie je veel vaders met de kleintjes wandelen, ook vaders uit de OGG).

Verder snap ik de ophef erover niet zo. Wie heeft er last van? Hier komt de kerkenraad zich echt niet verweren/uitleggen hoor.

Vooralsnog is het maar goed ook dat ze niet massaal met de auto komen, de omliggende kerken bezetten het naastgelegen parkeerterrein al voor 120% :mrgreen:

Nu niet, maar het was toch ooit zo? Ik herinner me wel de moeders die hun kindjes in een deken gewikkeld mee naar de kerk namen, voor de doopdienst. Dat ging voor mijn ouders te ver.
De zonde zit niet in de wielen natuurlijk, wat moeten mensen dan in een rolstoel? Scootmobiel had je destijds nog niet.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 01 feb 2013 18:19

Ooit was het wel zo ja.
Net als dat er mensen waren die midden op de weg gingen lopen en echt niet voor een auto/fiets stopten. Nu lopen er ook nog veel mensen op de weg, maar dat komt omdat de stoepen te klein zijn voor de hoeveelheid mensen. Een enkeling is nog zo principieel dat men echt niet voor een paar wielen stopt.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 01 feb 2013 19:42

*verwijderd i.v.m. off topic*

Faramir

Berichtdoor Faramir » 01 feb 2013 19:52

Moet toch eens op zondag daar door het dorpje heenlopen/rijden. Volgens mij is het een ontzettende bezienswaardigheid allemaal.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 01 feb 2013 20:02

Wees welkom! (ook in één van de kerken)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 01 feb 2013 20:19

En dan een preek horen over hel en verdoemenis en met dodende blikken aangekeken worden omdat ik op zondag gewoon in spijkerbroek en trui/t-shirt rondloop? Hartelijk dank voor de uitnodiging, maar nee dank je. Ze zien me al aankomen met de auto. Waarschijnlijk wordt er gelijk een exorcist (een protestantse variant dan) bij geroepen.
Bovenstaande is natuurlijk een beetje overdreven. ;)

Terug naar “Archief”