dus het is volbracht betekende eigenlijk het is nog niet volbracht?
Het gaat er in de Bijbel altijd om wanneer en binnen welke tekst en voor wie of aan wie het geadresseerd is.
Er zijn nog meer aspecten maar dit is wel het belangrijkste in verband met jouw opmerking.
Als ik in de keuken zoals vanochtend experimenteer met brooddeeg voor Pizza dan roep ik dat het gelukt en klaar is en dat is een blije gebeurtenis, maar daarmee zit mijn leven er niet op en ga ik dood of zoiets.
De tekst "het is volbracht" valt onder de kruiswoorden die Jezus uitsprak tijdens en na zijn lijden. Vlak voor Hij stierf zei Hij dit kruiswoord.
Ik ken vele tegeltjes en kaarten met een leeg kruis, met deze tekst erboven.
Hij wist wat Zijn bediening op aarde was en Hij wist dat het ook Zijn dieptepunt zou worden in Zijn lijden en sterven.
Aangezien HIj weer opstond uit de dood, kun je deze toespraak niet op alles toepassen want er was een nieuw begin en dat wist Hij heel goed. Er brak een nieuw verbond aan en met de uitspraak Het is volbracht, kwam er een einde aan dat oude verbond.
De rest van je opmerkingen ga ik niet op in.
Dat het de laatste ure is,,...daarvan kun je precies hetzelfde zeggen...de laatste ure van wat?
Het krijgt juist een betekenis door binnen de context te lezen, wanneer die laatste ure was en waarvan.
Als in Genesis God zegt dat het scheppen voltooid was, dan zou dat volgens jouw redenering inhouden dat er daarna nooit meer een schepping zou ontstaan en dat is pas een echte leugen want dan loochen je het ontstaan van een nieuwe schepping. De Bijbel stelt namelijk iets ouds tegenover iets nieuws, anders gezegd als hij het oude afsluit dan kan pas het nieuwe komen. En dat heet in de Bijbel vervulling van beloften.
Ik denk dat je tegen beter weten in praat.
Gelovigen zullen de doden niet smaken sterker nog, zij zijn al gestorven en hun leven is inmiddels verborgen in Christus bij God.
Ik ben blij dat ik de Bijbel geloof en niet jou hoef te geloven.
Ik vind het wel jammer dat je zo muurvast zit.