Koken, bakken, etc. (4)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor ajl » 27 jan 2013 19:56

Hoe maak jij ze? Ben nu wel benieuwd :D Is het veel werk?

Duschka
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Duschka » 27 jan 2013 22:21

ajl schreef:Hoe maak jij ze? Ben nu wel benieuwd :D Is het veel werk?

Ach... veel werk.... (kant en klaar kopen gaat natuurlijk vlotter :) )

Ik doe het zo:
350 g tarwemeel
150 g bloem
5 eieren (op kamer temperatuur)
en zo nodig een beetje water

Meel en bloem even goed mengen. Dan kuiltje maken, de eieren hierin breken en dit telkens met een beetje bloem mengen. Dus vanuit het kuiltje naar de rand werken (klinkt dat duidelijk??)
Zo doorgaan tot alles goed is gemengd.

Ik werk zelf gewoon op een schoon aanrecht, bestrooid met bloem.
Het deeg hier nog een minuut of 10 goed op kneden tot een glanzend en elastisch mooi deeg.
Als het deeg onverhoopt te droog wordt (doordat je telkens bloem moet bijvoegen aan je handen of op het aanrecht) kun je (een of meer) eetlepels lauw water toevoegen.
Het deeg tot een pil rollen en in vershoudfolie een half uurtje laten rusten op een koele plaats.

En van dit deeg kun je dus heel mooie lasagnevellen rollen (met de hand met een deegroller) of in de pastamachine.

Ik hoorde van iemand die ze zo gebruikt, maar zelf kook ik ze eerst even een minuutje in ruim water.
En omdat het toch een beetje werk is, maak ik meestal een dubbele portie en vries dus in.

Eet smakelijk :D
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 jan 2013 22:50

Als je een broodmachine hebt en dat verwacht ik bij deze bewuste eters dan kun je al de ingrediënten in de trommel doen en dan het programma instellen. Met een pastamachine maak je dan prachtige velletjes voor de lasagne en omdat het vers is, is voorkoken niet nodig, maar het kan wel natuurlijk.

blompje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor blompje » 28 jan 2013 17:18

Aardappels zijn hier favoriet, vaak gekookt of gebakken, maar zou ze ook graag eens uit de oven willen proberen? Heb wel eens gehoord met rozemarijn ofzo? Weet iemand een lekker recept?

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 28 jan 2013 17:24

blompje schreef:Aardappels zijn hier favoriet, vaak gekookt of gebakken, maar zou ze ook graag eens uit de oven willen proberen? Heb wel eens gehoord met rozemarijn ofzo? Weet iemand een lekker recept?

ja, ik
vastkokende aardappels schillen en in grote parten snijden.
dan ca. 4 à 5 min. koken.
in vergiet laten afkoelen .

in ovenschaal doen met olijfolie, zout, peper, knoflookpoeder en rozemarijn of thijm ...
beetje husselen en dan in de oven totdat er een goudbruin korstje verschijnt...
ca. half uur.

heerlijk.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 28 jan 2013 17:26

Wij eten zelden gekookte aardappels meer sinds we ze uit de oven ontdekt hebben.
gewoon een simpele manier:
oven voorverwarmen op 220 graden. Aardappels met of zonder schil in blokjes/parten snijden (hoe groter, hoe langer het duurt voor ze goed zijn). Bakplaat met olijfolie invetten, aardappeltjes erop, aardappelkruiden of cajunkruiden erover en dan een poosje in de oven. Grote stukken aardappel vaak 3 kwartier, kleine blokjes een half uurtje.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 jan 2013 18:15

Wilsophie schreef:Als je een broodmachine hebt en dat verwacht ik bij deze bewuste eters dan kun je al de ingrediënten in de trommel doen en dan het programma instellen. Met een pastamachine maak je dan prachtige velletjes voor de lasagne en omdat het vers is, is voorkoken niet nodig, maar het kan wel natuurlijk.

Deze bewuste eter maakt eigen brood, maar gewoon vloerbrood uit de oven. Ik maak er 6 tot 9 tegen gelijk en dan in de vriezer. Eigen gebakken brood vinden wij lekkerder en voedzamer
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 28 jan 2013 18:44

Heb je dan zo'n grote oven? En blijft het wel vers genoeg?
Wij bakken elke nacht brood in de broodmachine, maar dat invriezen werkt niet zo. Gelukkig gaat het elke dag schoon op.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 jan 2013 18:52

Ze rekenen een halve kilo meel voor een brood, maar wij halen 3 broden uit 1 kilo. Dus de broden zijn wat kleiner. Dan kan je ze makkelijk in de vriezer kwijt. Er kunnen ook 3 broden op een bakplaat. Dus nee, ik heb geen grote oven. Dan bak ik ze achter elkaar door. Onze broden blijven wel 3 dagen goed. Daarna is het minder lekker. Dus na bakken direct de vriezer in en zo laat mogelijk uit de vriezer om zo vers mogelijk te houden.

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 28 jan 2013 19:09

Ik dacht dat vloerbrood op de bodem van de oven moest staan...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 jan 2013 19:21

Nee het kan ook gewoon op de bakplaat. Bij een hetelucht oven maakt het ook niet echt uit omdat de gehele oven overal even goed verwarmd wordt.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 28 jan 2013 20:07

Heb je ook een recept Gerdien voor vloerbrood? Wij bakken meestal brood voor het weekend, maar er gaat ruim 1 brood per dag door heen momenteel, dus ik haal ook meestal wel een voorraad bij de bakker.

@ duschka bedankt voor recept! Ik zal het eens proberen. Samen in combi met jouw lasagnesausrecept :wink:

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 jan 2013 20:35

Wat een kooktalenten, knap hoor Gerdien..

Wat de aardappels in de oven betreft zijn heel lekker maar dan het liefst met de nieuwe aardappels in het voorjaar, en ik heb altijd Doré's en die zijn te kruimelig denk ik,, dat moet dan met Bildstar?

Wat ik ook lekker vind is, inpakken in alufolie en dan voor die tijd een sneetje erin maken die dan door de warmte groter wordt en dan in de magnetron, een minuut of 10 en dan vullen met roomkaas, creme fraiche of gewoon gekruide turkse of griekse yoghurt.

Maar ik ga morgen weer wat in de oven doen, ik heb nog Bildstar liggen, bedankt voor de tip.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 jan 2013 20:37

Kvinna schreef:Heb je dan zo'n grote oven? En blijft het wel vers genoeg?
Wij bakken elke nacht brood in de broodmachine, maar dat invriezen werkt niet zo. Gelukkig gaat het elke dag schoon op.

Kun je je hoeveelheden geven? Of koop je meel bij een molenaar, want die hebben we hier niet.

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 28 jan 2013 20:53

Wilsophie schreef:
Kun je je hoeveelheden geven? Of koop je meel bij een molenaar, want die hebben we hier niet.

Ik koop soezie-meel bij de welkoop. Vrij donker meel, dat ik aanleng met wit meel.
200 gr waldkornmeel
100 gr wit meel
200 cc water
1 el suiker
1 tl zout
1 el gist

Van dat brood eten twee personen een dag. Dus ontbijt en middageten.

Edit: en een scheut olie.

Terug naar “Archief”