waar kan je orgelmuziek luisteren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 03 mar 2004 15:47

"Hoog ontwikkelde psalmen": de psalmen gecomponeerd door ons aller Sweelinck
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

caprice

Berichtdoor caprice » 03 mar 2004 16:14

Aragorn schreef:Ik denk overigens dat we wel een beetje andere criteria voor muziek hanteren. Volgens mij vind caprice de psalmen mooi omdat hij de teksten goed vind, ze hem vertrouwd in de oren klinken en hem een bepaald (goed) gevoel geven.
Terwijl anderen meer kijken naar de kwaliteit van de muziek zelf, waaraan caprice met zijn criteria weinig boodschap heeft.

Juist. :D

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 mar 2004 16:19

RECI-TATIVO schreef:Tekst en inhoud zijn bij de psalmcomposities juist een eenheid, niet los van elkaar te zien, dat geldt in hoge mate voor wat caprice aanduidt met hogere muziek. Het is juist de muziek die in refokringen zo populair is, die totaal voorbij gaat aan dit feit, alles wordt hetzelfde bewerkt, lofpsalm met een stampende toccata achtige fantasie en boete en bedepsalmen met een aria-achtig bibbermelodietje....

Oke, muzikaal verantwoord zal het allemaal niet zijn, maar als het op een andere manier gebeurd is voor veel mensen de herkenning weg en kunnen ze er een stuk minder van genieten omdat dat juist 1 van de punten was waarom ze zo graag psalmen luisteren.
Kijk, het is ook niet mijn standpunt, maar door sommige mensen wordt muziek gewoon niet beoordeeld op de kwalitatieve hoogwaardigheid ervan. Het is dan wel weer jammer als je ziet dat aartspopulisten als Martin Mans het geld en de aandacht met gemak binnenkrijgen en echte kunstenaars heel hard moeten werken om met hun werk hun brood te kunnen verdienen.

caprice

Berichtdoor caprice » 03 mar 2004 16:21

Aragorn schreef:Het is dan wel weer jammer als je ziet dat aartspopulisten als Martin Mans het geld en de aandacht met gemak binnenkrijgen en echte kunstenaars heel hard moeten werken om met hun werk hun brood te kunnen verdienen.

Ik luister nooit naar Martin Mans. :!:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 mar 2004 16:22

Dat heb je mij ook niet horen zeggen. Ik had ook niet specifiek jou in gedachten bij deze post en die Martin Mans was maar een voorbeeld.

bach

Berichtdoor bach » 11 mar 2004 00:24

Op de website van Aarnoud de Groen, www.aarnouddegroen.com, zijn verschillende MP3'tjes te beluisteren.

caprice

Berichtdoor caprice » 13 mar 2004 22:24

Zo slecht is Martin Mans nu ook weer niet. :roll: :D

http://www.dagor.nl/media/CD1404092.htm

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 13 mar 2004 22:33

Niettemin: tijd voor iets anders:
http://www.concertengrotekerkharlingen. ... uziek.html

SDG
~~Soli Deo Gloria~~

caprice

Berichtdoor caprice » 13 mar 2004 22:35

SDG schreef:Niettemin: tijd voor iets anders:

SDG

Ook mooi!

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 13 mar 2004 22:41

caprice schreef:

SDG

Ook mooi!

Zeker! Kende je die dan al, of heb je in twee minuten alle muziekfragmenten uit Harlingen beluisterd? Lijkt me stug, want Pierné alleen duurt al bijna 4 minuten :shock:

SDG
~~Soli Deo Gloria~~

caprice

Berichtdoor caprice » 13 mar 2004 22:45

SDG schreef:
caprice schreef:

SDG

Ook mooi!

Zeker! Kende je die dan al, of heb je in twee minuten alle muziekfragmenten uit Harlingen beluisterd? Lijkt me stug, want Pierné alleen duurt al bijna 4 minuten :shock:

SDG

Ik heb ze niet allemaal beluisterd, maar er kwam wel wat bekends in voor.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 15 mar 2004 08:01

caprice schreef:Ik heb ze niet allemaal beluisterd, maar er kwam wel wat bekends in voor.

En *dus* is het "ook mooi"? Of begrijp ik dat verkeerd?

SDG
~~Soli Deo Gloria~~

caprice

Berichtdoor caprice » 15 mar 2004 08:08

SDG schreef:
caprice schreef:Ik heb ze niet allemaal beluisterd, maar er kwam wel wat bekends in voor.

En *dus* is het "ook mooi"? Of begrijp ik dat verkeerd?

SDG

Als je 1 stuk beluistert kun je toch al een oordeel geven?

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 15 mar 2004 11:19

caprice schreef:Als je 1 stuk beluistert kun je toch al een oordeel geven?

Over dat ene stuk: zeker. Maar ik probeer dus te peilen of er verband bestaat tussen je opmerkingen "ook mooi" en "Ik heb ze niet allemaal beluisterd, maar er kwam wel wat bekends in voor". Je plaatst ze zo vanzelfsprekend achter elkaar dat het lijkt alsof er een verband bestaat tussen mooi en bekend. Begrijp ik dat goed, of niet?

SDG
~~Soli Deo Gloria~~

caprice

Berichtdoor caprice » 15 mar 2004 14:41

SDG schreef:
caprice schreef:Als je 1 stuk beluistert kun je toch al een oordeel geven?

Over dat ene stuk: zeker. Maar ik probeer dus te peilen of er verband bestaat tussen je opmerkingen "ook mooi" en "Ik heb ze niet allemaal beluisterd, maar er kwam wel wat bekends in voor". Je plaatst ze zo vanzelfsprekend achter elkaar dat het lijkt alsof er een verband bestaat tussen mooi en bekend. Begrijp ik dat goed, of niet?

SDG

Niet helemaal. Als je iets kent kun je toch al eerder een oordeel geven dan als je dat stuk niet kent? :roll:

Terug naar “Archief”