De tweede komst van Jezus

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: De tweede komst van Jezus

Berichtdoor mohamed » 22 jan 2013 13:53

mohamed schreef:Een solide uitleg, ik zeg ook altijd: die Paulus die krakeelde maar wat en dat komt vooral omdat hij er niet bij was geweest. De naieveling dacht namelijk dat Mat 16,28 nog vervuld moest worden! Duidelijk geen lid van de RKK, PKN, WTG of welk drieletterig genootschap ook.[/sarcasme]

Als jij dat wilt geloven, mooi zo houden. Dat is het voordeel van wonen in een vrij land!

1a2b3c schreef:Niet echt een antwoord op mijn vraag: Als Hij al wedergekomen is waar is Hij dan, en waar en wanneer was dat dan?

Wanneer dat was? Lees Mat 16,28 want daar staat het antwoord.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 22 jan 2013 13:58

1a2b3c schreef:Je kunt het nu eenmaal op twee manieren opvatten, de meest voor de hand liggende hoeft niet persé de juiste te zijn. Ik kies voor de interpretatie die verder geen tegenstrijdigheden met de rest van de Bijbel oplevert, die bovendien in de praktijk van het leven ook zo ervaren wordt.

Voorwaar, Ik zeg u: Er zijn sommigen van hen die hier staan, die de dood niet zullen proeven voordat zij de Zoon des mensen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.

Ik zie geen interpretatie. De kern; sommige zullen niet dood zijn, laat je vallen. Want heeft geen enkele zeggingskracht mbt 6 dagen later. Als je het koppelt met vers 27 wordt duidelijk dat het niet om de transfiguratie gaat:

27 Wanneer de Mensenzoon komt, in gezelschap van zijn engelen en bekleed met de stralende luister van zijn Vader, dan zal hij iedereen naar zijn daden belonen. 28 Ik verzeker jullie: sommige van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt.’

Volgens mij zegt de tekst: Als de Mensenzoon komt (vers 27) zullen sommige van jullie nog leven (vers 28)

die bovendien in de praktijk van het leven ook zo ervaren wordt.

wat bedoel je hier nu mee?

blijblij
Kapitein
Kapitein

Re: Situatie in Israel (deel 2)

Berichtdoor blijblij » 22 jan 2013 14:04

mohamed schreef:Beweren dat het vers in vervulling ging bij de transfiguratie op de berg is een schijnoplossing

Eens
, de werkelijkheid is dat de kerk zich er geen raad mee weet en daarom krijg je al snel boze blikken als je te diep in deze materie wilt duiken. Dat ook protestanten geobsedeerd zijn door een toekomstige wederkomst is het beste praktijk bewijs dat sola scriptura een wassen neus is. Het zou pas wonderlijk zijn als er na zes dagen geen getuige meer zou leven. Ik noem Mat 16,28 om deze reden het kastvers want bijna elke christen zit ermee in de kast! Kom uit de kast mijn lieve Jopie!!!!

Als het dan uit de kast komt is "het is al in de 1e eeuw gebeurd" niet de juiste oplossing.
Het eerlijke antwoord is dat Jezus (en ook Paulus) iets wat te hooggespannen verwachtingen hadden.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 jan 2013 14:07

blijblij schreef:Voorwaar, Ik zeg u: Er zijn sommigen van hen die hier staan, die de dood niet zullen proeven voordat zij de Zoon des mensen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.

Ik zie geen interpretatie. De kern; sommige zullen niet dood zijn, laat je vallen. Want heeft geen enkele zeggingskracht mbt 6 dagen later.

Niet alleen dat, het betekent ook dat de discipelen de steden van Israël binnen zes dagen zijn rondgegaan (Mat 10,23) of het betekent dat er ook nog een derde komst zal komen! En dat lijkt mij nou het meest logisch, want uiteindelijk is driemaal scheepsrecht! :mrgreen:
blijblij schreef:Als je het koppelt met vers 27 wordt duidelijk dat het niet om de transfiguratie gaat:

27 Wanneer de Mensenzoon komt, in gezelschap van zijn engelen en bekleed met de stralende luister van zijn Vader, dan zal hij iedereen naar zijn daden belonen. 28 Ik verzeker jullie: sommige van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt.’

Volgens mij zegt de tekst: Als de Mensenzoon komt (vers 27) zullen sommige van jullie nog leven (vers 28)

Lijkt mij ook, maar ik zelfs wel eens christenen zien beweren dat er tussen vers 27 en 28 een periode van meer dan tweeduizend jaar zit. Dat vond ik de meest creatieve vorm van creationisme die ik tot op heden heb mogen smaken. We praten over zes dagen wel weer, wat een wereld van verschil kan dat zijn.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 jan 2013 14:19

blijblij schreef:Als het dan uit de kast komt is "het is al in de 1e eeuw gebeurd" niet de juiste oplossing.
Het eerlijke antwoord is dat Jezus (en ook Paulus) iets wat te hooggespannen verwachtingen hadden.

Als Jezus niet is teruggekomen in de eerste eeuw zoals hijzelf heeft beloofd (Mat 16,28) en wat ook zijn heilige apostelen hebben voorzegd (1 Petr 4,5; 1 Joh 2,18) geef mij dan eens één grondige reden om NIET het hele NT bij het oud papier te doen en om NIET mijn geloof in Jezus Christus op te zeggen, op basis van Deuteronomium 18,20. Ik ben heel erg benieuwd.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 22 jan 2013 14:32

blijblij schreef:Ik zie geen interpretatie. De kern; sommige zullen niet dood zijn, laat je vallen.

Zoals ik het begrijp is de kern het ZIEN van het koninkrijk, en daarmee laat ik 'dood' niet vallen. Sommigen zullen de dood niet smaken voordat ze gezien hebben, de anderen krijgen het niet te zien. Dat zegt niets over het tijdstip van het overlijden van zowel Petrus, Jakobus en Johannes als de rest van de dicipelen.
blijblij schreef:wat bedoel je hier nu mee?
Ik heb nog niets ervaren van 1 Tes.4:13-18. Ik zie dat echt niet als Zijn derde komst.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 22 jan 2013 14:39

mohamed schreef:Als Jezus niet is teruggekomen in de eerste eeuw zoals hijzelf heeft beloofd (Mat 16,28) en wat ook zijn heilige apostelen hebben voorzegd (1 Petr 4,5; 1 Joh 2,18) geef mij dan eens één grondige reden om NIET het hele NT bij het oud papier te doen en om NIET mijn geloof in Jezus Christus op te zeggen, op basis van Deuteronomium 18,20. Ik ben heel erg benieuwd.

Of 1 petrus en 1 johannes van zijn heilige apostelen zijn durf ik al te betwijfelen. Het is zelfs (goed) mogelijk dat deze twee brieven al niet uit de 1e eeuw kwamen. Maar ik weet dat een dergelijke exercitie niet aan jou is besteed :D

M.i. is een dergelijke opvatting van Jezus goed te begrijpen binnen de cultuur van de 1e eeuw in Palestina die bol stond van eschatologische verwachting. Denk bijvoorbeeld aan Johannes de Doper, de Qumrangemeenschap en vele andere "messiassen" die in die tijd in opstand kwamen. Men dacht dat de onderdrukking lang genoeg had geduurd en dat God snel zou ingrijpen doormiddel van de komst van zijn Koninkrijk.

In mijn ogen is dit een plausibele verklaring voor de uitspraak van Jezus. Voor mij geen enkel probleem. Als het voor jou wel een probleem is moet je je eigen conclusie trekken. Dat is niet aan mij.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 22 jan 2013 14:47

De joden dachten en denken aan een letterlijk Koninkrijk, maar dat is een geestelijk Koninkrijk.

Sorry, ik ben wat laat met deze reactie, maar wil hier toch nog op reageren.

Ik ben het hier absoluut niet mee eens.
De Joden verwachtten (+ verwachten nog steeds) dat er een koninkrijk op aarde zou komen, en dat spreekt Jezus ook helemaal niet tegen als Hij de volgende vraag krijgt: 'Here, zult U in deze tijd voor Israel het Koninkrijk weer herstellen?
Jezus zegt dan niet dat er geen aards Koninkrijk komt en dat ze het verkeerd begrepen hebben, Hij zegt dat de tijd wanneer dat Koninkrijk aanbreekt niet aan hen is om te weten.

De Joden hebben die verwachting terecht, want de Bijbel leert dat de Messias dan zal plaatsnemen op de troon van David, en de troon van David heeft nooit in de hemel gestaan, maar op aarde.

Ik hoorde ook pas een preek van een Ger. Gem. dominee, die beweerde dat het veel te 'aards gedacht' was, om te veronderstellen dat dat Koninkrijk op aarde zal zijn, maar ik vrees dat deze ds. zijn Bijbel niet geod kent.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 22 jan 2013 15:00

1a2b3c schreef:Zoals ik het begrijp is de kern het ZIEN van het koninkrijk, en daarmee laat ik 'dood' niet vallen. Sommigen zullen de dood niet smaken voordat ze gezien hebben, de anderen krijgen het niet te zien. Dat zegt niets over het tijdstip van het overlijden van zowel Petrus, Jakobus en Johannes als de rest van de dicipelen.

Ik snap nu hoe je het bedoelt! De anderen zullen zelfs sterven, voordat Jezus terugkomt.
Dan schuift echter het probleem door naar Paulus. Aangezien ook hij een spoedige komst van het Koninkrijk verwachtte.

Ik heb nog niets ervaren van 1 Tes.4:13-18. Ik zie dat echt niet als Zijn derde komst.

Nu begrijp ik je opmerking!
Laatst gewijzigd door blijblij op 22 jan 2013 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 22 jan 2013 15:00

Mohamed schreef:
Als Jezus niet is teruggekomen in de eerste eeuw zoals hijzelf heeft beloofd (Mat 16,28) en wat ook zijn heilige apostelen hebben voorzegd (1 Petr 4,5; 1 Joh 2,18) geef mij dan eens één grondige reden om NIET het hele NT bij het oud papier te doen en om NIET mijn geloof in Jezus Christus op te zeggen, op basis van Deuteronomium 18,20. Ik ben heel erg benieuwd.

Interessant Mohamed, dat je deze teksten aanhaalt.
1 Petr. 4: 5 is voor mij geen enkel probleem. Wat hier staat is simpelweg dat Jezus klaar is om de doden te oordelen. Die taak komt Hem toe als Verlosser.

1 Joh. 2:18 : sinds de hemelvaart van Jezus is de 'Eindtijd' aangebroken, de laatste fase voordat 'de laatste dagen' zullen aanbreken. Overigens zijn ook die 'laatste dagen' geen dagen, maar een langere periode.

Over Matt. 16:28 Ik heb hier wel wat gedachten bij, maar moet er verder over denken en bidden, want wil je niet opzadelen met een 'goedkoop' antwoord. Boeiend dat je het hier ter sprake brengt!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 jan 2013 15:38

mohamed schreef:Als Jezus niet is teruggekomen in de eerste eeuw zoals hijzelf heeft beloofd (Mat 16,28) en wat ook zijn heilige apostelen hebben voorzegd (1 Petr 4,5; 1 Joh 2,18) geef mij dan eens één grondige reden om NIET het hele NT bij het oud papier te doen en om NIET mijn geloof in Jezus Christus op te zeggen, op basis van Deuteronomium 18,20. Ik ben heel erg benieuwd.

blijblij schreef:Of 1 petrus en 1 johannes van zijn heilige apostelen zijn durf ik al te betwijfelen. Het is zelfs (goed) mogelijk dat deze twee brieven al niet uit de 1e eeuw kwamen. Maar ik weet dat een dergelijke exercitie niet aan jou is besteed :D

Klopt, ik vind het irrelevant en dat het afleidt van de kern. Dus mooi bespreken zonder mij!
blijblij schreef:M.i. is een dergelijke opvatting van Jezus goed te begrijpen binnen de cultuur van de 1e eeuw in Palestina die bol stond van eschatologische verwachting. Denk bijvoorbeeld aan Johannes de Doper, de Qumrangemeenschap en vele andere "messiassen" die in die tijd in opstand kwamen. Men dacht dat de onderdrukking lang genoeg had geduurd en dat God snel zou ingrijpen doormiddel van de komst van zijn Koninkrijk.

In mijn ogen is dit een plausibele verklaring voor de uitspraak van Jezus. Voor mij geen enkel probleem. Als het voor jou wel een probleem is moet je je eigen conclusie trekken. Dat is niet aan mij.

Voor een niet-jood is dat plausibel, doch moet je beseffen dat Jezus zich richtte tot joden en dat de evangeliën in essentie bedoeld zijn om mensen te overtuigen die bekend zijn met de joodse wet. Een jood vergelijkt Jezus zijn eschatologische uitspraken zonder enige twijfel met Deuteronomium 18 en helemaal een jood uit de eerste eeuw. Als Jezus niet terug zou zijn gekomen in de eerste eeuw toen iedereen het einde der tijden verwachtte (hoe kan je nou geloven dat ze zich allemaal vergistten??) zouden wij hem en zijn heilige apostelen niet hoeven vrezen en hebben ze uit overmoed gesproken.

Wat jij met het NT doet vind ik prima, doch mis je de kern door het feit compleet te negeren dat joden alles toetsen aan het OT en ook elke gedane voorspelling door Jezus en de apostelen. Zie Handelingen 18,28.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 jan 2013 15:46

Mohamed schreef:

Boaz schreef:Interessant Mohamed, dat je deze teksten aanhaalt.
1 Petr. 4: 5 is voor mij geen enkel probleem. Wat hier staat is simpelweg dat Jezus klaar is om de doden te oordelen. Die taak komt Hem toe als Verlosser.

1 Joh. 2:18 : sinds de hemelvaart van Jezus is de 'Eindtijd' aangebroken, de laatste fase voordat 'de laatste dagen' zullen aanbreken. Overigens zijn ook die 'laatste dagen' geen dagen, maar een langere periode.

Over Matt. 16:28 Ik heb hier wel wat gedachten bij, maar moet er verder over denken en bidden, want wil je niet opzadelen met een 'goedkoop' antwoord. Boeiend dat je het hier ter sprake brengt!

Beste Boaz,

Fijn om te lezen dat je er over na gaat denken en dat je het onderwerp interessant vindt.

Vergeef me mijn enigszins vooringenomenheid. Natuurlijk ben ik niet werkelijk van plan om de Bijbel bij het oud papier te doen, want waar zou ik anders moeten gaan? En ten tweede wil ik alleen maar horen: Jezus is teruggekomen, want:......

Daarom nam ik me eerder ook al voor om er niet meer over te discussiëren, aangezien voor mij wel vast staat wat er in Mat 16,28 staat. Ik hoef niet meer te horen dat het zes dagen later in vervulling ging en ook niet dat het niet in vervulling is gegaan of nog vervuld moet worden. Daarom nam ik me voor niet deel te nemen aan het debat, want ik ben totaal niet flexibel in mijn opvatting hieromtrent.

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 26 jan 2013 23:04

@ Mohamed
probleem van mattheus 16----- wordt opgelost als je verder leest in mattheus 17
Mattheüs 17

Het Boek (HTB)

17 Zes dagen later nam Hij Petrus, Jakobus en Johannes mee en ging met hen alleen een hoge berg op.

2 >>>Zijn uiterlijk veranderde voor hun ogen.
>>>>> Zijn gezicht straalde als de zon en Zijn kleren werden verblindend wit.

3 Ineens zagen zij >>>> Mozes en>>> Elia met Hem staan praten.

4 Petrus zei spontaan: "Here, wat geweldig dat wij hier zijn! Zal ik drie tenten maken? Eén voor U, één voor Mozes en één voor Elia?"

5 Maar voordat hij was uitgesproken, kwam er een lichtende wolk boven hen. Een stem uit die wolk zei: "Dit is mijn geliefde Zoon, de man naar mijn hart. Luister naar Hem."
-----------------
-------------------

Petrus Johannes en Yacobus hebben dit dus mogen meemaken dat de voor hun dood Jezus hebben gezien in Zijn Glorie !
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 jan 2013 09:51

Beste salty, die uitleg was al voorbij gekomen en daar heb ik hier reeds op gereageerd.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 27 jan 2013 13:10

@Mohamed

Jezus Christus heeft geprofeteerd over iemand die de Joden over Hem zou vertellen.

Geheel Israël zal zalig worden is ook een belofte.

Persoonlijk geloof ik dat het ook samenkomt bij de Joden. Zei verwachten op de Mesiás, en brengen dit in verband met een rode vaars.(koe).

De Christenen geloven dat we in de eindtijd leven, maar dat 1000 jarige rijk dan waarover Jesaja profeteerd?

Dat de volken op zullen trekken naar Jeruzalem, om de Heere te dienen op De Heilige Berg van Israël?

Ik geloof dat het direckt in verband staat met aankomende tijd.

Hartelijke groet

Terug naar “[Religie] - Open forum”