Koken, bakken, etc. (4)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Lichtzwaard » 26 jan 2013 14:19

Vanavond na de Vespers een goede rijst schotel met bnnen ,gehakt,uien knoflook en gemengd met diverse kruiden uit Azie.Wat wordt er gedronken ,de keuze is uit water ,bier,wijn wit---------------------na niets hooguit een sigaar uit eigen kist.-----------------Na de maaltijd de tijd ter eigen beschikking. [:]| :-({|= (:)8 :)GW [:)8 :)C !:)
VERITAS VOS LIBERABIT.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 26 jan 2013 14:32

Vorige week heerlijk snoekbaarsje gevangen en gegeten.

Mag ze van mijn vrouwtje niet meer terug gooien :D noou ben ik meer het type van Catch en Release dus dat zal niet helemaal lukken maar deze was erg lekker!

Eerst vangen :mrgreen:
Dan netjes schoonmaken, fileren of schubben afhankelijk of je het velletje wil meebakken.
Snoekbaars heeft al een heerlijke smaak van zich zelf.
Roomboter, peper, zout, beetje overige kruiden zoals tijm afhankelijk wat je hebt staan.
Minder is beter, dus niet teveel.

even bakken in de roomboter en smullen maar.

Is een heerlijk visje

Met groet Byte
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 26 jan 2013 14:44

Byte schreef:Vorige week heerlijk snoekbaarsje gevangen en gegeten.

Mag ze van mijn vrouwtje niet meer terug gooien :D noou ben ik meer het type van Catch en Release dus dat zal niet helemaal lukken maar deze was erg lekker!

Dan netjes schoonmaken, fileren of schubben afhankelijk of je het velletje wil meebakken.
Roomboter, peper, zout, beetje overige kruiden zoals tijm afhankelijk wat je hebt staan.

Is een heerlijk visje

Met groet Byte

Met een goed glas witte wijn er bij wellicht zo ook wat witte rijst met koriander en verse paddenstoelen.
VERITAS VOS LIBERABIT.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 jan 2013 15:43

Byte schreef:Vorige week heerlijk snoekbaarsje gevangen en gegeten.

Is een heerlijk visje

Met groet Byte

Ben jij getrouwd met smurfinnetje? :lol:
Snoekbaars is lekker, maar die graten ](*,) Elke zoetwatervis heeft dat trouwens.
Geef mij maar een tongetje of scholletje :P

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 26 jan 2013 19:38

schelpje3 schreef:Ben jij getrouwd met smurfinnetje? :lol:
Snoekbaars is lekker, maar die graten ](*,) Elke zoetwatervis heeft dat trouwens.
Geef mij maar een tongetje of scholletje :P

ok.... ik moet zeggen als ik snoekbaars fileer is deze practisch graatvrij hoor.
:)

En geen smurfinnetje wel een toppertje :mrgreen:
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Pluk01

Berichtdoor Pluk01 » 27 jan 2013 11:36

Het is niet mijn/onze bedoeling om vegetarier of veganist te worden. Maar Evelien schreef ergens dat zij zoveel mogelijk biologisch etc. eten en letten op E-nummers etc. Of heb ik dat nu helemaal verkeerd begrepen :oops: ? Wij willen meer op onze voeding gaan letten, maar ik vind het lastig daar een begin mee te maken. Gooi je dan je hele kast leeg en vervang je alles door gezond voedsel of maak je eerst alles op en let je bij je nieuwe aankopen op de ingrediënten? Ben erg benieuwd hoe anderen dit aanpakken en of het veel extra geld kost om echt gezond te leven... Qua website doelde ik op de website met het recept van havermoutkoekjes.

Overigens hebben wij gisteren voor het eerst een streekbox gekregen, deze doos had ik besteld en bevat allerlei voedingsmiddelen uit de streek en zoveel mogelijk biologisch. Je kunt de box bestellen op streekbox.nl. Ook heb ik al eens besteld bij versvandekweker.nl. Deze laatste beviel tot nu toe het beste omdat je daarbij zelf kunt kiezen wat je wilt hebben. Bij groente- en fruitpakketten van Odin etc. en bij de streekbox, weet je niet wat erin zit als je hem besteld. Ik vond de streekbox ook best wel prijzig. Zo blijven we nog even zoekende naar een goede manier van eten/leven.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 27 jan 2013 11:53

Wij letten idd op E-nummers. Maar ik gooi niks weg uit de kast... we maken het gewoon op.
Als we bij anderen eten dan doe we ook niet moeilijk en eten we wat voor geschoteld wordt (en soms zijn dat helaas van die kant en klare maaltijd, nou ja jammer dan).
Wij gaan er ook niet krampachtig mee om.

Je doet het ook niet van de 1 op andere dag.. het gaat geleidelijk.

En soms hoeft het ook niet eens heel duur te zijn.

Zo'n streekbox vindt ik ook erg duur als je kijkt wat je er voor krijgt.

We zijn niet meer kwijt, soms nog minder.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 jan 2013 12:42

Alles biologisch lijkt me wel een stuk duurder, maar zelf koken zonder pakjes en zakjes niet. Volkoren rijst en pasta zijn misschien wel wat duurder, maar het vult ook beter. En kijk eens wat er in het brood zit dat je koopt... bij echt volkorenbrood is het eerste ingrediënt volkorentarwemeel. Verder kan je dan het brood uitzoeken waar zo min mogelijk gekke dingen zitten, zoals melkpoeder of gebrande suiker of wazige E-nummers. Of je bakt zelf eens een brood, ook lekker.

Die groentepakketten zijn vaak erg duur, jammer is dat. Wij doen wel mee met een collectief van mensen die biologisch voedsel van boeren uit de buurt haalt. Dat is meestal ongeveer even duur als bij de gewone groenteboer.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 27 jan 2013 12:56

Zo moeilijk is het niet hoor Pluk. Gewoon eerste beginnen met 'puur'te koken, dus alles maken zonder zakjes. Dat scheelt al enorm. Daarna kan je schrappen in andere dingen en zelf cake, koekjes bakken, vla koken etc.

Biologisch eten kopen is wel duurder, althans dat merk ik wel voor ons vijfen. Wij proberen daarom zoveel mogelijk seizoensfruit en - groente te halen. Dan weet je dat het van eigen bodem komt. Al stond ik afgelopen week wel in dubio bij de druiven uit zuid afrika. Ik heb ze uiteindelijk niet genomen. Ik vond dat ze te ver moesten vliegen om hierheen te komen :wink:

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 27 jan 2013 13:01

Wij eten wel biologische groenten en zoveel mogelijk biologisch vlees (of anders scharrelvlees) en verantwoorde vis, dat is een bewuste keuze, de pakjes en zakjes zijn we niet bewust gaan vermijden maar gebruiken we eigenlijk steeds minder. Dit omdat we de groenten(tas) als uitgangspunt nemen en daar dan recepten bij zoeken, daarbij worden zelden pakjes en zakjes gebruikt - en we eten zeker 2x per week geen vlees of vis, maar noten of bijv. champignons. Ook op AH.nl zijn veel recepten vegetarisch.
Wat Lalage al schrijft: volkoren rijst en pasta vullen beter, daar gebruiken we per keer ook minder van dan van 'gewone' rijst en pasta.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 jan 2013 14:22

Veel producten zoals volkoren brood en pasta's verergeren b.v. de klachten van Jicht. Tamelijk onbekend, want er zijn veel fabeltjes over Jicht, ik wil alleen maar zeggen dat vleesloos eten en volkoren producten enz... echt een keerzijde hebben.
Natuurlijk dat vermeldt de reclame niet, dat kost geld namelijk.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 jan 2013 14:25

Wat Lalage al schrijft: volkoren rijst en pasta vullen beter, daar gebruiken we per keer ook minder van dan van 'gewone' rijst en pasta.

Dat is niet juist, het vullen van de maag zit erin of men de macaroni goed gaar kookt zodat het helemaal uitgezet is, en pasta producten die al dente zijn gekookt, zetten alsnog in de maag uit met alle gevolgen van dien.

De beste manier is, voldoende water aan de kook, de pasta erin, 1 minuut koken , warmtebron uitschakkelen, deksel erop en 10 minuten laten staan.
Perfecte pasta heb je dan en voldoende gaar voor gebruik.

Duschka
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Duschka » 27 jan 2013 18:26

Wilsophie schreef:Dat is niet juist, het vullen van de maag zit erin of men de macaroni goed gaar kookt zodat het helemaal uitgezet is, en pasta producten die al dente zijn gekookt, zetten alsnog in de maag uit met alle gevolgen van dien.

Qua vullen in de zin van "volume" zul je best gelijk hebben, maar wanneer we zilvervliesrijst eten of volkorenpasta, gaat er bij ons toch echt minder "gewicht" door per maaltijd en ik merk zelf ook dat ik na het eten van volkoren producten of zilvervliesrijst gewoon minder vlug trek heb.
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 27 jan 2013 18:32

Klopt, want het zijn langzame vezels, dus geven langer een verzadigd gevoel. Wij eten ook alleen nog maar volkoren pasta en zilvervliesrijst. Al heb ik nog geen volkoren lasagnebladen kunnen ontdekken

Duschka
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Duschka » 27 jan 2013 19:24

ajl schreef:Klopt, want het zijn langzame vezels, dus geven langer een verzadigd gevoel. Wij eten ook alleen nog maar volkoren pasta en zilvervliesrijst. Al heb ik nog geen volkoren lasagnebladen kunnen ontdekken

Ik ook niet.
Maar de oplossing is: zelf maken :)
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Terug naar “Archief”