De tweede komst van Jezus

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Riska

Re: Situatie in Israel (deel 2)

Berichtdoor Riska » 21 jan 2013 19:56

Ik heb een aantal dingen opgezocht.
Er wordt in commentaren inderdaad aangegeven dat een aantal apostelen ook twijfelden aan wat Jezus had gezegd. Maar er zijn ook teksten die duidelijk aangeven dat de Dag des Heren nog moet komen.

Christenen moeten altijd op de wederkomst voorbereid zijn. In Matteüs hoofdstuk 24, vers 42-44 staat namelijk dat Jezus terugkomt als een dief in de nacht, dus volkomen onverwacht: "42 Wees dus waakzaam, want jullie weten niet op welke dag jullie Heer komt. 43 Besef wel: als de heer des huizes had geweten in welk deel van de nacht de dief zou komen, dan zou hij wakker gebleven zijn en niet in zijn huis hebben laten inbreken. 44 Daarom moeten ook jullie klaarstaan, want de Mensenzoon komt op een tijdstip waarop je het niet verwacht."

Jezus zal volgens Openbaring van Johannes 1:7 terugkeren op de wolken: "Hij komt te midden van de wolken, en dan zal iedereen hem zien, ook degenen die hem doorstoken hebben. Alle volken op aarde zullen over hem weeklagen. Ja, amen." Hieruit wordt dikwijls geconcludeerd dat hij voor iedereen over de hele wereld zichtbaar zal zijn.

Zie ook Handelingen 1: 10 en 11: En toen zij naar de hemel staarden terwijl Hij henenvoer, zie twee mannen in witte klederen stonden bij hen die ook zeiden: Galileese mannen, wat staat gij daar en ziet op naar de hemel? Deze Jezus die van u opgenomen is in de hemel zal op dezelfde wijze wederkomen, als gij Hem ten hemel hebt zien varen.

Ik denk niet dat we hier uitkomen. Ik respecteer jouw mening, maar zal zelf blijven geloven in Zijn wederkomst! Ik ben geen theoloog en kan het verder niet uitleggen.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 21 jan 2013 20:43

Misschien even een apart topic aan wijden? Ik vind het een interessant onderwerp.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Riska

Berichtdoor Riska » 21 jan 2013 20:48

JHM schreef:Misschien even een apart topic aan wijden? Ik vind het een interessant onderwerp.
Het zou gesplitst moeten worden... Maar daar is een mod voor nodig...

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 jan 2013 21:29

Ik heb er over gezegd wat ik zeggen wilde maar jullie kunnen natuurlijk naar hartenlust verdergaan. Wellicht zit er nog wat in de grote grabbelton om Mattheus 16,28 mee weg te strepen. Succes!

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 21 jan 2013 21:43

mohamed schreef:Ik heb er over gezegd wat ik zeggen wilde maar jullie kunnen natuurlijk naar hartenlust verdergaan. Wellicht zit er nog wat in de grote grabbelton om Mattheus 16,28 mee weg te strepen. Succes!

Dat maakt het juist zo interessant.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 22 jan 2013 00:39

mohamed schreef:'Voorwaar, Ik zeg u: Er zijn sommigen van hen die hier staan, die de dood niet zullen proeven voordat zij de Zoon des mensen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.' (Mat 16,28)

Dit vers spreekt boekdelen en ik snap niet waarom je je verzet tegen de enige logische verklaring ervoor, namelijk dat de wederkomst de dag des Heeren is en dat deze dag voltooid verleden tijd is.

Direct erna Mat.17:1-8 staat dat Jezus na zes dagen Petrus, Jakobus en Johannes meenam naar de berg waar Hij een transfiguratie ondergaat. Zijn aangezicht straalt als de zon en zijn bovenklederen worden glanzend als het licht. Petrus, Jakobus en Johannes hebben dus een vooruit-blik van Zijn koninklijke heerlijkheid gezien.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 22 jan 2013 09:38

Riska schreef:Ik heb een aantal dingen opgezocht.
Er wordt in commentaren inderdaad aangegeven dat een aantal apostelen ook twijfelden aan wat Jezus had gezegd. Maar er zijn ook teksten die duidelijk aangeven dat de Dag des Heren nog moet komen.

Christenen moeten altijd op de wederkomst voorbereid zijn. In Matteüs hoofdstuk 24, vers 42-44 staat namelijk dat Jezus terugkomt als een dief in de nacht, dus volkomen onverwacht: "42 Wees dus waakzaam, want jullie weten niet op welke dag jullie Heer komt. 43 Besef wel: als de heer des huizes had geweten in welk deel van de nacht de dief zou komen, dan zou hij wakker gebleven zijn en niet in zijn huis hebben laten inbreken. 44 Daarom moeten ook jullie klaarstaan, want de Mensenzoon komt op een tijdstip waarop je het niet verwacht."

Jezus zal volgens Openbaring van Johannes 1:7 terugkeren op de wolken: "Hij komt te midden van de wolken, en dan zal iedereen hem zien, ook degenen die hem doorstoken hebben. Alle volken op aarde zullen over hem weeklagen. Ja, amen." Hieruit wordt dikwijls geconcludeerd dat hij voor iedereen over de hele wereld zichtbaar zal zijn.

Zie ook Handelingen 1: 10 en 11: En toen zij naar de hemel staarden terwijl Hij henenvoer, zie twee mannen in witte klederen stonden bij hen die ook zeiden: Galileese mannen, wat staat gij daar en ziet op naar de hemel? Deze Jezus die van u opgenomen is in de hemel zal op dezelfde wijze wederkomen, als gij Hem ten hemel hebt zien varen.

Ik denk niet dat we hier uitkomen. Ik respecteer jouw mening, maar zal zelf blijven geloven in Zijn wederkomst! Ik ben geen theoloog en kan het verder niet uitleggen.

Goede @Riska ;de teksten die jij hier heb neer gezet spreken voor zich zelf en waren realiteit en worden realiteit.
VERITAS VOS LIBERABIT.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Re: De tweede komst van Jezus

Berichtdoor blijblij » 22 jan 2013 12:17

"zijn koninkrijk" is ook te vertalen met "zijn koningschap" (zie bv NBV en NBG51)
Dan is een link met de transfiguratie wel te leggen. Alleen vind ik het dan een probleem,
of wel heel melodramatisch, om over 7 dagen later te zeggen "sommige van jullie zullen niet dood gaan".

Ik zou het in relatie tot de tekst "alleen de Vader weet de ure" stellen dat Jezus iets te enthousiast was. Want de komst van de Mensenzoon (in het licht van Daniel 7) heeft m.i. nog niet plaatsgevonden.

kanttekeningen Statenvertaling:
Dit kan verstaan worden òf van zijn verrijzenis en hemelvaart, òf van de zendig des Heiligen Geestes en de verbreiding des Evangelies onder de heidenen, of ook van zijne verheerlijking op den berg, waarvan gesproken wordt in het begin van het volgende hoofdstuk.

De eerste mogelijkheden lijken mij ook onwaarschijnlijk aangezien Mat 16 een gesprek is met Jezus en zijn leerlingen. Die waren er, op een na, allemaal bij toen Jezus verscheen, ten hemelvoer, de Geest kwam en het Evangelie werd verspreid. Bovendien was 11/12e toen nog in leven. Dat is m.i. niet "sommige"

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 jan 2013 13:09

Toch nog twee centjes van mij.
blijblij schreef:De eerste mogelijkheden lijken mij ook onwaarschijnlijk aangezien Mat 16 een gesprek is met Jezus en zijn leerlingen. Die waren er, op een na, allemaal bij toen Jezus verscheen, ten hemelvoer, de Geest kwam en het Evangelie werd verspreid. Bovendien was 11/12e toen nog in leven. Dat is m.i. niet "sommige"

Exact. Jezus sprak in Mat 16,28 van zijn komst IN zijn koninkrijk en dat koninkrijk verwachtte Paulus nog (2 Tim 4,18) dus was die profetie toen nog niet vervuld.

Gelukkig zijn we nu zo ver dat er bekend wordt dat Mat 16,28 betrekking heeft op het verleden en niet op de toekomst en dat is tenminste iets.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 jan 2013 13:19

mohamed schreef:'Voorwaar, Ik zeg u: Er zijn sommigen van hen die hier staan, die de dood niet zullen proeven voordat zij de Zoon des mensen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.' (Mat 16,28)

Dit vers spreekt boekdelen en ik snap niet waarom je je verzet tegen de enige logische verklaring ervoor, namelijk dat de wederkomst de dag des Heeren is en dat deze dag voltooid verleden tijd is.

1a2b3c schreef:Direct erna Mat.17:1-8 staat dat Jezus na zes dagen Petrus, Jakobus en Johannes meenam naar de berg waar Hij een transfiguratie ondergaat. Zijn aangezicht straalt als de zon en zijn bovenklederen worden glanzend als het licht. Petrus, Jakobus en Johannes hebben dus een vooruit-blik van Zijn koninklijke heerlijkheid gezien.

Mat 16,28 gaat over de KOMST van Jezus in zijn koninkrijk dus waarom zou hij hen zes dagen later zijn KOMST tonen als de mensenzoon nog niet eens was opgevaren? Nogal verwarrend vind je niet? Bovendien is de kans dat na zes dagen sommigen nog in leven waren die hem gezien hadden vrij groot! Door Mat 16,28 zes dagen later als vervuld te beschouwen beroof je die profetie van zijn betekenis. Paulus schreef: '...de Heere zal mij bevrijden van alle boze opzet en mij verlossen tot de komst van Zijn hemels Koninkrijk' dus was Mat 16,28 toen absoluut nog niet vervuld.

Beweren dat het vers in vervulling ging bij de transfiguratie op de berg is een schijnoplossing, de werkelijkheid is dat de kerk zich er geen raad mee weet en daarom krijg je al snel boze blikken als je te diep in deze materie wilt duiken. Dat ook protestanten geobsedeerd zijn door een toekomstige wederkomst is het beste praktijk bewijs dat sola scriptura een wassen neus is. Het zou pas wonderlijk zijn als er na zes dagen geen getuige meer zou leven. Ik noem Mat 16,28 om deze reden het kastvers want bijna elke christen zit ermee in de kast! Kom uit de kast mijn lieve Jopie!!!!
Laatst gewijzigd door mohamed op 22 jan 2013 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 22 jan 2013 13:34

mohamed schreef:Mat 16,28 gaat over de KOMST van Jezus in zijn koninkrijk dus waarom zou hij hen zes dagen later zijn KOMST tonen als de mensenzoon nog niet eens was opgevaren? Nogal verwarrend vind je niet? Bovendien is de kans dat na zes dagen sommigen nog in leven waren die hem gezien hadden vrij groot! Door Mat 16,28 zes dagen later als vervuld te beschouwen beroof je die profetie van zijn betekenis. Het is een schijnoplossing omdat de kerk zich gewoon geen raad weet met het vers. Het zou pas wonderlijk zijn als er na zes dagen geen getuige meer zou leven.

Je kunt ook de nadruk leggen op ZIEN (een vooruitblik, dus geen vervulling) in plaats van de KOMST. Als Hij al wedergekomen is waar is Hij dan, en waar en wanneer was dat dan?

Al de dicipelen waren nog in leven, het gaat erom dat sommigen van hen het zagen in tegenstelling tot de anderen.
Laatst gewijzigd door 1a2b3c op 22 jan 2013 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 jan 2013 13:38

mohamed schreef:Mat 16,28 gaat over de KOMST van Jezus in zijn koninkrijk dus waarom zou hij hen zes dagen later zijn KOMST tonen als de mensenzoon nog niet eens was opgevaren? Nogal verwarrend vind je niet? Bovendien is de kans dat na zes dagen sommigen nog in leven waren die hem gezien hadden vrij groot! Door Mat 16,28 zes dagen later als vervuld te beschouwen beroof je die profetie van zijn betekenis. Het is een schijnoplossing omdat de kerk zich gewoon geen raad weet met het vers. Het zou pas wonderlijk zijn als er na zes dagen geen getuige meer zou leven.

1a2b3c schreef:Je kunt ook de nadruk leggen op ZIEN (vooruitzien) in plaats van de KOMST. Als Hij al wedergekomen is waar is Hij dan, en waar en wanneer was dat dan?

Al de dicipelen waren nog in leven, het gaat erom dat sommigen van hen het zagen in tegenstelling tot de anderen.

Een solide uitleg, ik zeg ook altijd: die Paulus die krakeelde maar wat en dat komt vooral omdat hij er niet bij was geweest. De naieveling dacht namelijk dat Mat 16,28 nog vervuld moest worden! Duidelijk geen lid van de RKK, PKN, WTG of welk drieletterig genootschap ook.[/sarcasme]

Als jij dat wilt geloven, mooi zo houden. Dat is het voordeel van wonen in een vrij land!

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 22 jan 2013 13:42

1a2b3c schreef:Al de dicipelen waren nog in leven, het gaat erom dat sommigen van hen het zagen in tegenstelling tot de anderen.

zo heb je dat niet geleerd bij begrijpend lezen.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 22 jan 2013 13:42

mohamed schreef:Een solide uitleg, ik zeg ook altijd: die Paulus die krakeelde maar wat en dat komt vooral omdat hij er niet bij was geweest. De naieveling dacht namelijk dat Mat 16,28 nog vervuld moest worden! Duidelijk geen lid van de RKK, PKN, WTG of welk drieletterig genootschap ook.[/sarcasme]

Als jij dat wilt geloven, mooi zo houden. Dat is het voordeel van wonen in een vrij land!

Niet echt een antwoord op mijn vraag: Als Hij al wedergekomen is waar is Hij dan, en waar en wanneer was dat dan?

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 22 jan 2013 13:46

blijblij schreef:zo heb je dat niet geleerd bij begrijpend lezen.

Je kunt het nu eenmaal op twee manieren opvatten, de meest voor de hand liggende hoeft niet persé de juiste te zijn. Ik kies voor de interpretatie die verder geen tegenstrijdigheden met de rest van de Bijbel oplevert, die bovendien in de praktijk van het leven ook zo ervaren wordt.

Terug naar “[Religie] - Open forum”