Ik zal de vraag probeer te beantwoorden vanuit mijn christelijke levensovertuiging. Met het risico dat ik wellicht de dingen toch niet goed formuleer maar dat merk ik dan vanzelf wel aan de reacties.maran schreef:tja...valt de Joden proberen te bekeren ook onder antisemitisme?
in Amerika bestaat de beweging Jews for Jesus; maar die blijkt hoofdzakelijk uit evangelische christenen te bestaan.
dalethvav; hoe zie jij dit?
Als er met bekeren bedoeld wordt dat een Jood zijn Jood-zijn af moet zweren om in Yeshua te kunnen geloven, dan denk dat dit soort bekeringsijver behoorlijk richting antisemitisme kan gaan. Denk hierbij b.v. aan de gedwongen bekeringen door de inquisitie.
Denk ook aan Luther die zo gefrustreerd was dat zijn bekeringsijver omsloeg in antisemitisme van de ergste soort.
Een Jood kan nanmelijk in Yeshua geloven en gewoon shabbat houden, besnijden, ritueel slachten, Pesach en Loofhuttenfeest vieren om maar eens een paar dingen te noemen.
Je kunt niet per definitie van ze verwachten dat ze de "christelijke" feesten vol met heidense en anti-judaïstische elementen gaan vieren.
V.w.b de bekerigsijver dient de kerk zich sowieso te realiseren dat zij in haar houding tegenover Joden zoveel tonnen boter op haar hoofd heeft, dat zij alle rechten om Joden te bekeren inmiddels wel zo'n beetje verspeeld heeft.
Laten we eerst maar eens schuld belijden voor alles wat er gedurende 2000 jaar christendom uitgespookt is en pas daarna met ze in gesprek gaan.
Je kunt namelijk niet van Joden verwachten dat ze in een Jezus gaan geloven in wiens naam tienduizenden van hun volksgenoten en familieleden zijn. Dat hoor je in heel veel getuigenissen van messiasbelijdende Joden: Die christelijke Jezus? daar moest ik eerst echt helemaal niet mee van doen hebben.
Heel anders wordt het wanneer je in gesprek met Joden, je gunnend kunt laten zien dat Jezus, of beter gezegd Yeshua, geboren is uit een Joodse moeder zo helemaal Joods was in zijn doen en laten. En dat ze in Hem kunnen gaan geloven zónder hun Jood-zijn te behoeven te verloochenen.
Schrijft de Joodse rabbijn en farizeeër Sha'ul in Rom. 10 en 11 niet dat de heidenen de Joden tot jaloersheid dienen te verwekken (dat is wat ander dan bekeren)? Verder hoeven we niet te gaan (lukt ook niet meer na Auschwitz denk ik) God's Geest zal de rest wel doen. Waarom? Omdat God dat zelf bij monde van de Joodse profeten beloofd heeft. Daarom.
En schrijft dezelfde Sha´ul in Rom. 11 niet dat God zelf zal er voor zorgen dat, geheel Israël (door de Messias) zalig zal worden, nadat de volheid der heidenen ingegaan is.
Dit zijn zomaar wat gedachtenspinsels m.b.t. het begrip bekering van Joden.