Gezin en financiën deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

LauraC
Kolonel
Kolonel

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor LauraC » 16 jan 2013 12:28

Haai schreef:Hier thuis gaat overigens bijna geen eten de prullenbak in. Ik heb geluk met een man die veel eet en niet kieskeurig is ;)

Ik weet nu ongeveer wel hoeveel iedereen eet en ik koop ook alleen wat ik nodig heb...dus minimal afval. Vind het niet alleen zonde van het geld maar ook zonde van goed voedsel!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 jan 2013 12:06

Poe, op het forum van dat budgeteringsprogramma dat ik gebruik, lees je toch echt wel wat horrorverhalen zeg. Ik las net nog over iemand met een studieschuld van 140.000 dollar! Bizar.

Ik snap nu ook stukken beter waarom zoveel Amerikanen in de schulden zitten trouwens. Meerdere credit cards, uitgeschreven cheques waarvan je maar moet kijken wanneer het bedrag wordt afgeschreven, ik kan me voorstellen dat je geen idee hebt hoeveel geld je nou precies hebt als je dat niet zorgvuldig bijhoudt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 18 jan 2013 12:54

Mortlach schreef:Poe, op het forum van dat budgeteringsprogramma dat ik gebruik, lees je toch echt wel wat horrorverhalen zeg. Ik las net nog over iemand met een studieschuld van 140.000 dollar! Bizar.

Ik snap nu ook stukken beter waarom zoveel Amerikanen in de schulden zitten trouwens. Meerdere credit cards, uitgeschreven cheques waarvan je maar moet kijken wanneer het bedrag wordt afgeschreven, ik kan me voorstellen dat je geen idee hebt hoeveel geld je nou precies hebt als je dat niet zorgvuldig bijhoudt.

Een paar jaar geleden was er een man die in de steek gelaten werd door vrouwlief. Ze had in de afgelopen jaren een schuld weten op te bouwen van 255.000 gulden (toen nog).
Hij kwam toen in een tv programma (heette dat geen make my day of zo?) en hij werd geholpen. Het was er geloof ik maar 1 seizoen. Ik denk dat de makers zich ietwat vergist hadden in de verwachte hoogte van de schulden.
Toen wij de hypotheek pas hadden afgesloten, heb ik ook een paar nachten liggen zweten van de hoogte van de schuld. En dan heb je nog een waardevast onderpand!
Ik moet er niet aan denken, wat een nachtmerrie.

blompje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor blompje » 18 jan 2013 13:09

Waardevast? :wink:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 jan 2013 13:15

schelpje3 schreef:Een paar jaar geleden was er een man die in de steek gelaten werd door vrouwlief. Ze had in de afgelopen jaren een schuld weten op te bouwen van 255.000 gulden (toen nog).
Hij kwam toen in een tv programma (heette dat geen make my day of zo?) en hij werd geholpen. Het was er geloof ik maar 1 seizoen. Ik denk dat de makers zich ietwat vergist hadden in de verwachte hoogte van de schulden.

Ja, het zou eigenlijk niet moeten kunnen dat mensen zulke schulden opbouwen.

Alhoewel, als ik het zo terugreken, is mijn studieschuld ook begonnen met ruim 60.000 gulden en dan reken in niet eens inflatie mee.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 18 jan 2013 14:09

Tsja niet moeten kunnen... klopt.

Een vriend van ons die kan echt niet met geld om gaan. Zijn financiën werd eerst door een of andere stichting/instantie beheerd (volgens mij ging dat via de schuldsanering). Hij kreeg het elke keer weer voor elkaar om geld los te peuteren (mooi/zielig verhaal ophouden) bij hen.

Je kon/kunt dus via internet spullen kopen zonder eerst te betalen. En als je dat als maar doet en voor grote bedragen uitgeeft dan loopt het aardig op. Zo ook een creditcard. Als iemand zoals die vriend van ons zo'n creditcard in bezit heeft dan zit je zo in een toren hoge schuld (en dan heb ik het niet over 40.000 euro, maar veel meer).

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 jan 2013 14:41

Evelien schreef:Tsja niet moeten kunnen... klopt.

Een vriend van ons die kan echt niet met geld om gaan. Zijn financiën werd eerst door een of andere stichting/instantie beheerd (volgens mij ging dat via de schuldsanering). Hij kreeg het elke keer weer voor elkaar om geld los te peuteren (mooi/zielig verhaal ophouden) bij hen.

Je kon/kunt dus via internet spullen kopen zonder eerst te betalen. En als je dat als maar doet en voor grote bedragen uitgeeft dan loopt het aardig op. Zo ook een creditcard. Als iemand zoals die vriend van ons zo'n creditcard in bezit heeft dan zit je zo in een toren hoge schuld (en dan heb ik het niet over 40.000 euro, maar veel meer).

Daar moet dan toch psychologische problemen of verslavingsproblemen achterzitten?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 18 jan 2013 14:41

blompje schreef:Waardevast? :wink:

Ja hoor nog steeds. Ons huis is nog steeds viermaal meer waard dan wij ervoor betaald hebben!
De buren, vrijwel identiek huis, hebben laatst hun huis verkocht, zodoende weet ik ong. de vraag EN krijgprijs.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 18 jan 2013 15:02

Mortlach schreef:Daar moet dan toch psychologische problemen of verslavingsproblemen achterzitten?

Klopt.

Het is een bijzonder persoon. :wink:

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 19 jan 2013 12:05

schelpje3 schreef:Ja hoor nog steeds. Ons huis is nog steeds viermaal meer waard dan wij ervoor betaald hebben!
De buren, vrijwel identiek huis, hebben laatst hun huis verkocht, zodoende weet ik ong. de vraag EN krijgprijs.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het waardevast is, lees: dat de waarde hetzelfde blijft. Zou je je huis in 2006 verkocht hebben, dan bracht het meer op dan nu. Wat je bedoelt is dat er nog steeds overwaarde op jullie huis zit, en dat zal best als je er al lang woont. De meeste huizen die recenter gekocht zijn 'staan onder water', zoals dat heet.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 jan 2013 14:47

LeChat schreef:Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het waardevast is, lees: dat de waarde hetzelfde blijft. Zou je je huis in 2006 verkocht hebben, dan bracht het meer op dan nu. Wat je bedoelt is dat er nog steeds overwaarde op jullie huis zit, en dat zal best als je er al lang woont. De meeste huizen die recenter gekocht zijn 'staan onder water', zoals dat heet.

Nou eigenlijk niet. Het is heel vreemd, maar "onze" huizen zakken nauwelijks in prijs. Ze staan wel veel langer te koop. En wij hebben het in de goede tijd gekocht.
De huizen die nu "onder water" staan (een heel goede uitdrukking) zijn dus te duur gekocht. Het is eigenlijk goed dat er nu evenwicht in de zaak komt, maar dat gaat helaas ten koste van velen. Dat is de andere kant. Maar het is natuurlijk van de zotte dat één van onze buren het huis begin jaren 60, voor 19.000 gulden heeft gekocht, dat hetzelfde huis nu meer dan het 20voudige kost.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 20 jan 2013 10:46

Dan hebben jullie mazzel...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

blompje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor blompje » 20 jan 2013 13:10

Dan kun je dus niet zeggen dat je huis waardevast is... jullie hebben overwaarde in je huis. Maar voor het gros van de mensen zit er een dik verlies in. Wij wonen hier nog niet lang. Mochten we het nu verkopen blijven wij zitten met een restschuld van zeker 50.000. dat is hier echt de situatie en die zijn in veel gevallen nog veel schrijnender! Ons huis hebben we zelf voor een toen nog heel gungstig prijs kunnen kopen, je krijgt er een hypotheek voor en laat het taxeren. Kan het niet waardevast noemen als we dan nu zo'n schuld zouden overhouden. Maar de situatie die jij beschrijft is echt uniek hoor schelpje! En idd de prijzen zijn wel heel erg hard gestegen de laatste jaren.. geluk voor de starters van nu!

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 22 jan 2013 09:25

Van het weekend zat ik een beetje te lezen op de website van mijn werk. Nu kwam ik er achter dat ik elke maand 35 euro te weinig km vergoeding krijg (ik krijg een vaste vergoeding omdat ik verder dan 20km van het werkgebied vandaan woon) Nu werk ik er al bijna 5 jaar en dat is toch een flink bedrag wat ik misgelopen ben.
Nu zijn ze aan het uitzoeken hoe en wat en hopelijk krijg ik het met terug werkende kracht terug :D

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 jan 2013 22:04

wow liefie, dat is nog eens een meevaller. Ik zag vandaag dat ik vanaf deze maand 45 euro meer reiskostenvergoeding krijg van mijn werk, ook leuk :)

Terug naar “Archief”