Geloofsvertwijfeling.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Byte
Luitenant
Luitenant

Re: Geloofsvertwijfeling.

Berichtdoor Byte » 13 jan 2013 21:32

Lastige vraag Jaapo, waarom dat soort dingen gebeuren weet ik niet precies.
Het enige wat ik wel weet is dat wat er ook gebeurt, straks gebeurt dit niet meer of juist wel en dan nog erger afhankelijk waar je terecht komt.

Ik kan mezelf vinden in de oplossing vanuit het verhaal Job, dat is 1.
Ook de wetenschap dat de duivel er alles aan doet om het mooie wat God gemaakt heeft kapot zal proberen te maken.
Misschien wel juist om mensen te doen twijfelen.

Maar ik begrijp dat je het een lastige kwestie vind.

Op zulke vragen kunnen wij denk ik als menselijke individuen geen antwoord geven.
Gelukkig maar, wij schieten daar waarschijnlijk heimelijk te kort in.
Zoek en gij zult vinden toch :) ik hoop dat Hij je helpt en dat je Hem mag blijven vinden.
Ook op momenten van vertwijfeling.

Wijsheid en zegen!

Met groet Byte
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

hubert
Majoor
Majoor

Re: Geloofsvertwijfeling.

Berichtdoor hubert » 14 jan 2013 15:25

De geloofstwijfel van Jaapo begrijp ik wel. Het niet ingrijpen van God in verschrikkelijke situaties wordt door veel mensen genoemd als dé reden om niet te geloven. Waar was God in vernietigingskampen etc. Hoe is het te verklaren waarom sommige Joodse mensen psalmenzingend de gaskamer ingingen. Waarom gaat het goed met slechte mensen? Waarom een vroege plotselinge dood? Waar is het goed voor?
Zolang ik leef heb ik daar nog geen afdoende antwoord op gelezen. Wel verklaringen zoals die van de zondeval etc.
Ik denk zelf dat er geen antwoord is en ben er daarom mee opgehouden. God is blijkbaar een verborgen God en is geheel anders dan wij denken. Daar moeten we het mee doen.
Wel heb ik het vertrouwen dat het uiteindelijk goed komt met ons en de wereld. Wij kunnen niets meer doen dan er te zijn voor die mensen die getroffen worden door onheil.

Terug naar “[Religie] - Open forum”