Geloofsvertwijfeling.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Geloofsvertwijfeling.

Berichtdoor Wilsophie » 03 jan 2013 13:42

Hij is de rots, Wiens werk volmaakt is, want al Zijn wegen zijn een en al recht. God is waarheid en geen onrecht; rechtvaardig en waarachtig is Hij.

Een lied van Mozes en Mozes is een type van de Here Jezus bij Zijn eerste komst.
Aáron is een type van de Heer als Hogepriester.

En dat Gods Werk volkomen is, dat is zonder meer helemaal waar, maar dit lied is een profetie.
Vers 18 spreekt dan ook over de Steen die opgewekt is.
Vers 20 spreekt eerst over het verbergen van God voor Zijn volk. Immers God zou hen in alle hoeken verstrooien en zijn ze daaruit weergekeerd?

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 03 jan 2013 17:02

Wat voor mij dus niet als geruststellende "oplossing" geldt, is verwijzen naar de zondeval (met ook vandaag weer een paar heel vreemde kronkelredeneringen), maar evenmin het berustende "het gebeurt nu eenmaal" .Ik ben blijkbaar een van de weinige gelovigen, wiens geloof een enorme opdoffer krijgt bij dit soort gruwelverhalen. Of er zijn er veel meer (dat denk ik), maar zij schrijven het niet op, althans hier niet. Nee, de zondeval-theologie is niet de mijne. En het berusten ook niet. Twijfels blijven dus, maar mijn geloof is er nog steeds, al jaren. Al eens eerder opgemerkt: het hele scheppingsverhaal, inclusief de zondeval, is voor mij de eerste en tegelijk al de beste geloofsbelijdenis uit de hele bijbel, niks meer, niks minder. En tenslotte: uit één van de reacties maak ik op, dat ook het te hulp schieten op een spoorlijn of de overkant van een snelweg tot de verkeerde keuzes behoort, vergelijkbaar met De Verkeerde Keuze in het Paradijs. Verbijsterend. Of zie ik allemaal weer verkeerd?
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 03 jan 2013 19:00

uit één van de reacties maak ik op, dat ook het te hulp schieten op een spoorlijn of de overkant van een snelweg tot de verkeerde keuzes behoort, vergelijkbaar met De Verkeerde Keuze in het Paradijs. Verbijsterend. Of zie ik allemaal weer verkeerd?

Ik denk dat je hier iets te ver doordraaft. Natuurlijk is het goed als je iemand te hulp schiet. Fantastisch zelfs! Maar in dit soort gevallen zit er nou eenmaal een risico aan vast. Daar denk je op dat moment waarschijnlijk zelfs niet eens over na, je helpt gewoon (tenminste, daar ga ik dan maar even van uit).

De wereld is nou eenmaal niet rechtvaardig (of is dit ook alweer een dooddoener :wink: )
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 03 jan 2013 20:50

Deze wereld is zoals ze is, ze is de getuigenis dat de mens niet kan regeren. Zondeval of niet, de mens wilde zelf regeren en kijk eens waar dat toe leidt; moord, misbruik, mishandeling, oorlog, financiële systemen die crashen, uitputting van bronnen, onrecht, oneerlijkheid, machtsmisbruik etc. etc. Gelukkig is er Gods genade waarin wij redding en verlossing vinden.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 03 jan 2013 21:50

@JHM: een opsomming van allerlei zonden, die hulpverleners als deze dus juist niet doen. Waar slaat dit op? Typisch een donkergrijze reactie van rechts.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 03 jan 2013 22:04

JHM schreef:Deze wereld is zoals ze is, ze is de getuigenis dat de mens niet kan regeren. Zondeval of niet, de mens wilde zelf regeren en kijk eens waar dat toe leidt; moord, misbruik, mishandeling, oorlog, financiële systemen die crashen, uitputting van bronnen, onrecht, oneerlijkheid, machtsmisbruik etc. etc. Gelukkig is er Gods genade waarin wij redding en verlossing vinden.

Je hebt helemaal gelijk maar dat wil het linkse pknertje niet horen.
VERITAS VOS LIBERABIT.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 03 jan 2013 23:01

Wilsophie schreef:Hoi Marin, ik heb vroeger altijd geworsteld met het scheppingsverhaal zoals het verteld werd.
Er bleven heel wat vragen liggen.

http://www.bijbels-panorama.nl/S44_rest ... riant.html

Hier staat een heel kort samenvatting van deze gedachte, en aan de hand hiervan heb ik de volledig studie gevolgd. En dat was een antwoord op mijn vragen.

Deze wereld is zwanger en in barensnood en op je vraag of God niet bij machte was om een volmaakte schepping te maken, welnu dat heeft Hij gedaan in de Persoon van de Here Jezus Christus.
Maar dan hebben we het over een Geestelijke Schepping en de letterlijke vervulling is dat deze wereld die in barensnood is ooit de volmaakte schepping zal voortbrengen op de 8e dag.

Een voorvervulling van deze letterlijke wereld is de Nieuwe Schepping die tot stand kwam bij de opstanding en waar ik in ieder geval deel vanuit maak.

Er valt heel veel te zeggen over de betekenis van die cherubs die met vlammende zwaarden voorkwamen dat Adam terug kon keren in de hof.
Er valt nog veel meer te zeggen over de dood die tot oorzaak had dat Adam in ieder geval niet eeuwig in die hof moest leven.
Maar een bestudering van Genesis leidt onverwijld naar Openbaring en leg je de beide boeken zo naast elkaar

@Wilsophie ik heb het artikel gelezen, en begrijp je interesse voor deze dingen, zo komt een ieder die in zijn/haar leven aan 'het geloofssurfen' is conclusie's tegen waardoor er vaak nadruk op bepaalde zienswijzen wordt gewezen.
Er zijn zoveel verschillende uitleggingen die ons aardsdenken bevestigen, mijn conclusie hiervan is dat door de verschillende stromingen hiërarchie's door bepaalde leiders gecommuniceerd wordt, terwijl de Here Jezus zonder tussenkomst van wie dan weet ook met Zijn Geest ons wil bewerken en ieder persoonlijk (theocratisch) wil leiden en een overzicht wil schenken wat nodig is om te groeien in het geloof om Hem beter te leren kennen.

Maar je weet een ieder heeft natuurlijk de vrijheid tot hoe ver men de menselijke uitleg zich eigen maakt.

Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 04 jan 2013 04:52

dan doe je goed en dan vergaat het je slecht...

waarom doen we het goede en wat is 'slecht'?

we doen het goede (God koninkrijk en zijn gerechtigheid bewerken, naaste liefhebben als zelf), niet omdat we daarvoor een beloning willen krijgen toch? we zijn niet als de andere religies waarbij door werken, meditatie etc het heil bemachtigd moet worden. we doen het niet om geestelijk bonuspunten te verzamelen die we kunnen omzetten in winnede loterij tickets, gezondheid, lang leven oid.
we doen het goede omdat het goed is! we verlangen ernaar om het goede te doen. we weten dat we daarmee God blij maken, dat we daarmee aan ons doel voldoen etc.

is de dood slecht? voor ons niet :) het is slechts een aflegging van het aardse lichaam om er een nieuw volmaakt lichaam voor terug te krijgen. 'dood waar is je prikkel?', als we dat echt geloven, dan is de dood niet slecht meer.
slecht is wat tegen Gods wil ingaat. b.v. door niet de gevangen, zieken etc te bezoeken. (mat 25:41-46)

God belooft dat Hij voor ons wil zorgen en dat Hij ns alles wilt geven wat we nodig hebben. maar daarvoor moeten we wel stoppen om dat in eigen hand te houden en ons bezig gaan houden met zijn koninkrijk.

het leven en het geloof van een afstand beschouwen brengt vertwijfeling; aktief op God vertrouwen brengt vervulling en vreugde, dwars door moeite en verdriet heen.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 04 jan 2013 07:27

jaapo schreef:@JHM: een opsomming van allerlei zonden, die hulpverleners als deze dus juist niet doen.

Als je antwoord op een probleem wilt moet je eerst opzoek naar de oorzaak. Waarom is artsen zonder grenzen er? Omdat de landen waarin ze actief is wordt uitgebuit door o.a. een corrupte overheid. Waar komt een corrupte overheid vandaan? etc. etc.

jaapo schreef:Typisch een donkergrijze reactie van rechts.

Wat zegt dit over jou.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 04 jan 2013 10:44

Dan was apostel Johannes zeker dronken van de zoete wijn toen hij schreef dat wie in Christus blijft: 'zondigt niet; ieder die zondigt, heeft Hem niet gezien en heeft Hem niet gekend..' (1 Joh 3,6) En ook: 'Wij weten dat ieder die uit God geboren is, niet zondigt....' (1 Joh 5,18)

Kortom:

'Welnu, omdat Christus voor ons in het vlees geleden heeft, moet ook u zich wapenen met dezelfde gedachte: wie in het vlees geleden heeft, is opgehouden met de zonde...' (1 Petr 4,1)

Ben jij opgehouden met zondigen of niet? Ben je een slaaf van de zonde of van de gehoorzaamheid?

'Weet u niet dat aan wie u uzelf als slaaf ter beschikking stelt tot gehoorzaamheid, u slaaf bent van wie u gehoorzaamt: óf van de zonde, tot de dood, óf van de gehoorzaamheid, tot gerechtigheid?' (Rom 6,16)

Riska

Berichtdoor Riska » 11 jan 2013 11:21

jaapo schreef:In een aantal topics hier heb ik altijd gesteld, dat volgens MIJN geloof, je altijd gericht bent op de ANDER, En dan erin geloven, de ander er zal zijn voor jou, als dat nodig is. De naaste WORDEN is hiermee sterker dan de vraag Wie IS mijn naaste? Want het houdt immers activiteit in, als je gelooft, dat God werkt door mensen. En dan is daar het verschrikkelijke bericht (nog in het oude jaar), dat de man die actief werd, om de gestrande bejaarden op de spoorbaan te helpen, er zelf bij omkomt. En dit soort afschuwelijke feiten is in de afgelopen jaren vaker vermeld. Zet dat maar eens af, tegen al die anderen, Artsen Zonder Grenzen, Amnesty International en helpende naasten in de zorg, je buurt of familie. Dit soort dingen geeft mijn geloof een flinke knauw. En daar schaam ik me niet voor. Vertwijfeld vraag ik me af, of er meer christenen zijn die dit gevoel hebben. Nee, opmerkingen over Gods ondoorgrondelijke wil, die toch rechtvaardig is, of: het is allemaal het gevolg van de zonde, of het is een straf, of de Satan heeft af en toe nog de kans iets te doen, zijn aan mij niet besteed. Wie reageert?
Al lezende in dit topic bleef voor mij de vraag: "waar is die geloofsvertwijfeling gebleven, die in de titel vermeld staat". Want alles wat hier genoemd wordt aan antwoorden, komt terug in de reacties, in vastgeroeste reacties, die dogma's op zich zijn. .
Als ik het goed lees mag je, van een aantal mensen, niet twijfelen.
Nou, ik heb het gedaan (zie mijn onderschrift) en het gebeurt nog.
Er is een rotsvast geloof dat God mij kent, dieper dan ik mijzelf ken (Psalm 139).
Maar waar ik voortdurend tegenaan loop zijn de dogma's. Als God almachtig is... hoe kunnen dan bepaalde dingen gebeuren. Waarom greep Hij niet in? Hoe is het in Godsnaam mogelijk dat Hij niet ingreep toen zes miljoen mensen van Zijn volk werden vermoord? Terwijl één vingerknip voldoende zou zijn geweest?
En veel dichterbij: hoe kan het, dat een heel jonge moeder overlijdt - kinderen, en zeker de kleine, kunnen toch niet zonder hun mama? Het is een zoeken, tasten, "in 't donker als blinden" zegt een lied. Vertwijfeling - het "hoort" bij geloven. Vragenderwijs door het leven gaan.
Daar is niks mis mee.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 jan 2013 15:40

Riska schreef:Hoe is het in Godsnaam mogelijk dat Hij niet ingreep toen zes miljoen mensen van Zijn volk werden vermoord?

Toen ik op een ander forum dezelfde vraag stelde kreeg ik de gelijkenis van de pottenbakker te horen. Kortom, deze 6 miljoen joden waren gemaakt om gedood te worden volgens sommigen.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 12 jan 2013 20:33

jaapo schreef:In een aantal topics hier heb ik altijd gesteld, dat volgens MIJN geloof, je altijd gericht bent op de ANDER, En dan erin geloven, de ander er zal zijn voor jou, als dat nodig is. De naaste WORDEN is hiermee sterker dan de vraag Wie IS mijn naaste? Want het houdt immers activiteit in, als je gelooft, dat God werkt door mensen. En dan is daar het verschrikkelijke bericht (nog in het oude jaar), dat de man die actief werd, om de gestrande bejaarden op de spoorbaan te helpen, er zelf bij omkomt. En dit soort afschuwelijke feiten is in de afgelopen jaren vaker vermeld. Zet dat maar eens af, tegen al die anderen, Artsen Zonder Grenzen, Amnesty International en helpende naasten in de zorg, je buurt of familie. Dit soort dingen geeft mijn geloof een flinke knauw. En daar schaam ik me niet voor. Vertwijfeld vraag ik me af, of er meer christenen zijn die dit gevoel hebben. Nee, opmerkingen over Gods ondoorgrondelijke wil, die toch rechtvaardig is, of: het is allemaal het gevolg van de zonde, of het is een straf, of de Satan heeft af en toe nog de kans iets te doen, zijn aan mij niet besteed. Wie reageert?

Dat is zo te zien: twijfel doordat je bij de aanwezigheid van een goeddoend God een andere gang van zaken verwacht.

Ik heb ook best wel eens last van twijfel. En die wordt dan veroorzaakt door de afwezigheid van God in mensenlevens. Hoe komen mensen er toch toe om zo te leven?
Daar speelt de veronderstelling in mee, dat je van mensen verantwoord, rationeel en verstandig gedrag mag verwachten. Je doet wat goed voor je is. Logisch toch?
Nou, dat klopt toch niet helemaal. Zo zijn er mensen die bijvoorbeeld roken. Dat is slecht voor je. Je loopt kans om erdoor op een vervelende manier je leven te beïindigen.
Of mensen die overal met de auto heen gaan, terwijl de fiets ook een prima optie zou zijn. Dan kost de auto je alleen maar extra geld door de benzine die je verstookt. En het lekkere gevoel dat fietsen geeft, ontbeer je. En wat dacht je van allerlei onhandige opstoppingen? Ik heb mijn fiets ongetwijfeld aanzienlijk sneller en gemakkelijker geparkeerd in het winkelcentrum dan een auto. Wellicht zouden diverse problemen aanmerkelijk minder zijn, zoals opstopping en milieuvervuiling, als mensen zouden gaan fietsen wanneer dat kan.
Het zijn maar twee voorbeelden. Er zal nog wel meer te noemen zijn. Het menselijk handelen is dus helemaal niet zo logisch en verantwoord, als dat je redelijkerwijs zou kunnen verwachten. Dat zal dan ook wel van toepassing zijn op (on)geloofskeuzes die mensen maken.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 12 jan 2013 21:33

@Boekenlezer: Het zijn allemaal heel goede voorbeelden, over mensen die roken en onnodig de auto pakken, enz. Niks mis mee, maar als antwoord op de twijfel die ontstaat bij het lezen van het bericht over die man die de vastgeraakte oudjes op de spoorbaan wilde redden en zelf erbij omkwam (herinneren we het ons nog? of alweer weggezakt?), " rammelen"deze voorbeelden behoorlijk. Ik ga dat niet verder toelichten. Je voelt het aan of niet. Er zijn andere voorbeelden genoemd in eerdere reacties, die even schokkend zijn, waarvan de Holocaust de meest indrukwekkende. Zodanig, dat er hele studies zijn verschenen indertijd over "Geloven na Auschwitz" . Grote twijfel is op zichzelf niet verkeerd. Kijk maar, hoe Jezus reageerde volgens de overlevering op de "ongelovige"Thomas. Mild en vol begripvolle liefde. Onze grote reformator Luther zei het ook: Soms geloof ik, soms geloof ik niet (vrij vertaald). Of is dat een verkeerd voorbeeld? Hij had ook zijn minder mooie trekjes. Calvijn trouwens ook. Kortom: ik ben niet de enige, dat blijkt ook uit sommige reacties. Dank voor de openhartigheid. Ook dank voor de andere reacties die het over de zondeval hebben. Bedankt voor het reageren, maar begrijpen doe ik het niet.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 12 jan 2013 22:03

jaapo schreef:@Boekenlezer: Het zijn allemaal heel goede voorbeelden, over mensen die roken en onnodig de auto pakken, enz. Niks mis mee, maar als antwoord op de twijfel die ontstaat bij het lezen van het bericht over die man die de vastgeraakte oudjes op de spoorbaan wilde redden en zelf erbij omkwam (herinneren we het ons nog? of alweer weggezakt?), " rammelen"deze voorbeelden behoorlijk.

Het was ook niet bedoeld als antwoord op jouw twijfels. Wat ik deed is een eigen vorm van twijfel, die ik wel eens kan voelen, verwoorden.
Ik besef heel goed dat het oplossen van twijfels verdraaid lastig kan zijn. Daarom ga ik niet direct proberen om de twijfels te beantwoorden. Dat doe ik bij mijzelf ook niet meteen (want dat is me te geforceerd en te snel). Ik spel ze eerst eens uitgebreid uit. Daarna volgen wellicht eventuele antwoorden.

Is jouw vorm van twijfel moeilijker en heftiger dan wat ik voel?
Ik weet dat niet. Je komt met zeer heftige voorbeelden als Auschwitz. Ik geloof meteen dat de impact daarvan gigantisch zal zijn. Maar om te zien hoe mensen zich moedwillig, of minder bewust, zich naar hun eigen Auschwitz toewerken, namelijk de verdoemenis, dat grijpt mij ook best wel eens aan. Al geef ik meteen toe dat het minder direct is voor onze zintuigen.
Bij de profeten lees je overigens ook (oordeels)teksten die bepaald niet mals zijn. Dan denk ik ook wel eens: je zal maar burger geweest zijn in zo'n staat, en dat allemaal over je heen krijgen. In hoeverre zou je als individu in de gelegenheid geweest zijn om het oordeel af te wenden? (Ik verdiep me momenteel in de gedeelten van Jesaja 13-23, waar nogal eens de donder van Gods oordeel klinkt over de volken rondom Israël/Juda.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Terug naar “[Religie] - Open forum”