Ik hoop dat je het onderscheid een beetje begrijpt..
Nee, dit onderscheid begrijp ik niet. Maar voor de rest denk ik genoeg te weten.

Groeten.
Fons.
Moderator: Moderafo's
kootje schreef:Een mooi voorbeeld hiervan is Joz. 10, waar idd een tijdgebonden uitroep klinkt: "Zon, sta stil!". Het gaat er in deze geschiedenis echter niet over of de zon draait of niet. Daarom durf ik hier rustig te zeggen dat het om een waarnemingsuitroep gaat, en dus tijdgebonden. Je moet de Bijbel ook niet overvragen. De mensen hebben de boodschap van God opgeschreven, waarbij hun stijl en omstandigheden, etc. niet zijn verdwenen.
Aragorn schreef:kootje schreef:Een mooi voorbeeld hiervan is Joz. 10, waar idd een tijdgebonden uitroep klinkt: "Zon, sta stil!". Het gaat er in deze geschiedenis echter niet over of de zon draait of niet. Daarom durf ik hier rustig te zeggen dat het om een waarnemingsuitroep gaat, en dus tijdgebonden. Je moet de Bijbel ook niet overvragen. De mensen hebben de boodschap van God opgeschreven, waarbij hun stijl en omstandigheden, etc. niet zijn verdwenen.
En deze uitspraak betekend nog niet dat Jozua echt dacht dat de zon zou draaien ipv de aarde. I mean: zelf zou ik dat misschien ook zeggen, ipv: "aarde sta stil, zodat de zon boven ons blijft schijnen, en tegen de rest van de sterren en planeten: blijf ook ff staan, anders loopt zometeen de hele kosmos in de war!"
Aragorn schreef:Nee, die stelling wil ik niet verdedigen. Ik wilde alleen zeggen dat het tegendeel van deze stelling door de uitspraak van Jozua bewezen zou zijn.
Iig geef je zelf ook aan dat het gaat om de astronomische kennis die Israel gehad zou hebben, en niet om de mening van God of van het gehele christendom, dus de conclusie dat het christendom en de bijbel achterlijk zouden zijn omdat ze geloven dat de zon om de aarde draait gaat al niet op. (Niet dat ik die jou nu in de mond wil leggen verder...)
Nee, dit onderscheid begrijp ik niet.
Volgens mij komen er in de Bijbel genoeg uitdrukkingen voor als 'de einden der aarde'
Blijft de vraag of God niet even had kunnen vertellen hoe het wél in elkaar zat...
InderdaadDireStraits schreef:Waarschijnlijk bedoel je dat het tegendeel van de stelling door de uitspraak van Jozef niet bewezen is. Dat ben ik met je eens.
Maar ik zie ook geen aanwijzingen dat het christendom zo'n wetenschappelijk voorop lopende godsdienst is. Zo werden Copernicus en Galileï in de Middeleeuwen nog te vuur en te zwaard bestreden door de kerk vanwegen hun ketterse denkbeelden. In een tijd dat de Oosterse religie een grote voorsprong had op de Westerse in culturele en wetenschappelijk bloei.
Blijft de vraag of God niet even had kunnen vertellen hoe het wél in elkaar zat...
FonsV schreef:Dag Kootje,
Ik denk dat ik het eindelijk en ten laatste heb begrepen. 'n Simpele lezer, zoals ik, denkt te lezen dat volgens Gen.1 God de wereld in zes dagen heeft geschapen. En dan denkt die simpele lezer ook nog eens dat met 'zes dagen' 6x24 uur is bedoeld. Haha!
Dat blijkt dus helemaal verkeerd te zijn. De schrijver 'bedoelde' dat God de wereld en de rest ook in zes dagen had kúnnen scheppen. Zes dagen kan bovendien ook nog eens zesmaal 1000 jaar betekenen, want: 'voor God zijn duizend jaren als één dag'. Staat ook in de bijbel. Dus...
De schrijver van Gen.1 'bedoelde' dat God de wereld in zes dagen had kúnnen scheppen, niet dat Hij het heeft gedaan, maar Hij had het gekund. Want: 'bij God is alles mogelijk'. Ja, dat is natuurlijk ook weer zo.
Ik zie nu eindelijk is dat er geen 'tegenspraak' is tussen de bijbeltekst en de werkelijkheid. God heeft het heelal in zesmaal 24 uur of zesmaal 1000 jaar geschapen. Bij wijze van spreken dan. En inderdaad: 'bewijs' maar eens het tegendeel aan degenen die voor bewijs niet gevoelig zijn.
Een mens is inderdaad nooit te oud om te leren. Soms wel te jong is mijn indruk.
Groeten.
Fons.
caprice schreef:FonsV schreef:Dag Kootje,
Ik denk dat ik het eindelijk en ten laatste heb begrepen. 'n Simpele lezer, zoals ik, denkt te lezen dat volgens Gen.1 God de wereld in zes dagen heeft geschapen. En dan denkt die simpele lezer ook nog eens dat met 'zes dagen' 6x24 uur is bedoeld. Haha!
Dat blijkt dus helemaal verkeerd te zijn. De schrijver 'bedoelde' dat God de wereld en de rest ook in zes dagen had kúnnen scheppen. Zes dagen kan bovendien ook nog eens zesmaal 1000 jaar betekenen, want: 'voor God zijn duizend jaren als één dag'. Staat ook in de bijbel. Dus...
De schrijver van Gen.1 'bedoelde' dat God de wereld in zes dagen had kúnnen scheppen, niet dat Hij het heeft gedaan, maar Hij had het gekund. Want: 'bij God is alles mogelijk'. Ja, dat is natuurlijk ook weer zo.
Ik zie nu eindelijk is dat er geen 'tegenspraak' is tussen de bijbeltekst en de werkelijkheid. God heeft het heelal in zesmaal 24 uur of zesmaal 1000 jaar geschapen. Bij wijze van spreken dan. En inderdaad: 'bewijs' maar eens het tegendeel aan degenen die voor bewijs niet gevoelig zijn.
Een mens is inderdaad nooit te oud om te leren. Soms wel te jong is mijn indruk.
Groeten.
Fons.
Waarom zou God het niet in zes dagen gedaan hebben? Hij kon het volgens jou wel, maar je gelooft niet dat Hij het ook zo heeft gedaan? Dat is namelijk wel zo. Het staat er toch duidelijk?
Waarom geloof je het dan niet?
Zes dagen. Geen minuut langer.
DireStraits schreef:caprice schreef:FonsV schreef:Dag Kootje,
Groeten.
Fons.
Waarom zou God het niet in zes dagen gedaan hebben? Hij kon het volgens jou wel, maar je gelooft niet dat Hij het ook zo heeft gedaan? Dat is namelijk wel zo. Het staat er toch duidelijk?
Echt waar? Hoe weet je dat zo zeker? Je was er toch niet bij? Volgens mij hangt de Bijbel van symboliek aan elkaar. Dan kunnen die dagen toch ook symbolisch bedoeld zijn? Dat het in werkelijkheid bijvoorbeeld tijdvakken zijn? Dan hoef je ook niet meer vast te houden aan dat onhoudbare 6.000 jaar.
caprice schreef:DireStraits schreef:caprice schreef:FonsV schreef:Dag Kootje,
Groeten.
Fons.
Echt waar? Hoe weet je dat zo zeker? Je was er toch niet bij? Volgens mij hangt de Bijbel van symboliek aan elkaar. Dan kunnen die dagen toch ook symbolisch bedoeld zijn? Dat het in werkelijkheid bijvoorbeeld tijdvakken zijn? Dan hoef je ook niet meer vast te houden aan dat onhoudbare 6.000 jaar.
Is het zo erg dan dat de wereld 'maar' 6.000 jaar zou bestaan?
FonsV schreef:Is er nou helemaal niemand die het 'verlossende' antwoord weet?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten