Wat is waarheid en wat is leugen?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Wat is waarheid en wat is leugen?

Berichtdoor Wilsophie » 08 jan 2013 10:32

Oké Elbert, je hebt gelijk en Trajecto ook, ik zal het anders formuleren. Mijn excuus.

Beste mensen die die geloofbelijdenis aanhangen.
Kunnen jullie me uitleggen, wat het wil zeggen dat je gelooft in een algemene katholieke en apostolische kerk en wat daar heilig aan is?

En kun je me uitleggen wat het wil zeggen dat het heilig doopsel leidt tot zondenvergeving.

Er staat n.l. ik belijd één doopsel, wat in mijn optiek suggereert dat er meerderen zijn en welke is dat dan?
En kun jij of jullie mij uitleggen waar in de Bijbel staat dat het doopsel wat hier genoemd wordt leidt tot vergeving van zonden.

Ik heb het zo ook bedoeld en sta er helemaal niet op voor dat mijn inzicht de juiste is, en schamper of afkammen was ik mij niet bewust, maar als meerdere mensen dat zo ervaren zal ik de toon anders zetten.
Nogmaals mijn excuus.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 08 jan 2013 10:49

@Willsophie

Ik acht dit off-topic. Ik ga opnieuw vragen, de reaktie van je weg te halen.

Dit is toch geen topic om de geloofsbelijdenis uit te werken, of te bediscuseren?

Ik vraag je, als je wilt, te reageren op topic wat daarover(geloofsbelijdenis) gaat, of een nieuw topic te openen daarover.

Anders zou het geen geloofsbelijdenis zijn, maar een geloofsbesnijdenis wat mijn inziens.

Hartelijke groet

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 08 jan 2013 11:21

xsidd schreef:@Willsophie

Ik acht dit off-topic. Ik ga opnieuw vragen, de reaktie van je weg te halen.

Dit is toch geen topic om de geloofsbelijdenis uit te werken, of te bediscuseren?

Ik vraag je, als je wilt, te reageren op topic wat daarover(geloofsbelijdenis) gaat, of een nieuw topic te openen daarover.

Anders zou het geen geloofsbelijdenis zijn, maar een geloofsbesnijdenis wat mijn inziens.

Hartelijke groet
Ik acht de vraag van Wilsophie zeer toepasselijk, er is niets mis mee.
Christenen hebben de plicht elkaar te bevragen wat hun geloof inhoudt en betekent !!
ook mijn reactie van eergisteren is alweer verwijderd, zie ik,
Ik vraag slechts of een sacrament een genademoiddel is, of een ritueel??
Het is een open forum, meen ik.
Allerlei aanklachten tegen het geloof van atheisten blijven gewoon staan.
Bizar vind ik dit.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 08 jan 2013 12:33

Ik stel de vraag omdat ik acht op Bijbelse gronden dat het heilig doopsel geformuleerd in de geloofsbelijdenis niet de waarheid is maar een leugen en acht het ook toepasbaar in dit topic.

Het plaatsen van 2 keer de geloofsbelijdenis helemaal voluit in een topic met als titel "wat is waarheid en wat is leugen" vraagt om uitleg of toelichting en daarom ging ik er op in, om des topicswil.
Het is hier immers een discussieforum.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 08 jan 2013 12:41

Kvinna schreef:

Waarom zo'n wazig topic openen als je toch al van plan bent alleen je eigen mening als juist te houden?

En duld je geen andere inbreng betr. de Waarheid.
Weinig ervaring met forums vermoedelijk, maar dat zal wel weer als zijnde schamper opgeva worden(*,)

Ik kijk nooit naar van wie het topic is, maar deze man ziet het als zijn bezit en neemt bepaalde taken op zich, die aan anderen zijn voorbehouden, en ik ben hier slechts te gast.
Daarom!!

Ik zal de topics van XSIDD niet meer beantwoorden. Ik heb geen zin in een schandpaal op afroep!

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 08 jan 2013 16:14

@ Boer

Me lijkt het meer bizar als ik zeg tegen anderen dat het een mooie geloofsbelijdenis is, en dat WIllsophie ineens uit het niets zegt tegen anderen dat ze het wel zeggen, maar ze het niet geloven.

Dat is bizar.

Groet

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 08 jan 2013 16:15

@Willsophie

Als je doel is om de geloofsbelijdenis te houden in het licht van dit topic, waarom zeg je dan zonder enige aanleiding ineens hier op dit topic, jullie zeggen de woorden wel maar het maar jullie geloven het niet?

Dat is nu weggehaald ja, gisteren door de beheerder.

Maar het is en blijft een feit.

En dat om der topics wil, zoals je aangeeft?!

En dan zeg je dat je niet naar een naam kijkt bij het topic?

Toch als ik iets bij geloofsopbouw neerzet, dan reageer je soms binnen een half uur terwijl er al een week niet op gereageerd is, of door mijzelf, of door anderen.

Hoe zal ik je daarin geloven?

Groet
Laatst gewijzigd door xsidd op 09 jan 2013 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 09 jan 2013 18:52

xsidd schreef:@ Boer

Me lijkt het meer bizar als ik zeg tegen anderen dat het een mooie geloofsbelijdenis is, en dat WIllsophie ineens uit het niets zegt tegen anderen dat ze het wel zeggen, maar ze het niet geloven.

Dat is bizar.

Groet

die geloofsbelijdenis is incompleet.
satan gelooft ook, en is het geheel eens met de geloofsbelijdenis, denk ik.
Wat er ontbreekt is dat de belijder zijn schuld belijdt, en boete doet.
Bijzaken worden er tot hoofdzaken verheven, de echte hoofdzaak is verdwenen.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 09 jan 2013 20:23

@Boer

Ik ben toch duidelijk geweest over het feit dat ik de geloofsbelijdenis niet ga aanraken?

Hartelijke groet

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 09 jan 2013 22:50

@Allemaal

Wat mij betreft is dit topic gesloten.

Hartelijke groet

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 09 jan 2013 22:51

De geloofsbelijdenis die Faramir plaatste is de Geloofsbelijdenis van Nicea/Constantinopel. Hij lijkt veel op de wat kortere Apostolische Geloofsbelijdenis. (In de Apostolische Geloofsbelijdenis komt bijvoorbeeld de zin waar Wilsophie zich aan stootte niet voor.)
Als we over de geloofsbelijdenissen zouden willen praten zou daarover een nieuw topic moeten worden geopend.
Nulla aetas ad discendum sera

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 10 jan 2013 06:50

@Trajecto

Dat zei ik al;)

Dus een nieuw Topic voor degene die over de geloofsbelijdenis wil discuseren:)

Hartelijke groet

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 10 jan 2013 16:13

Trajecto schreef:De geloofsbelijdenis die Faramir plaatste is de Geloofsbelijdenis van Nicea/Constantinopel. Hij lijkt veel op de wat kortere Apostolische Geloofsbelijdenis. (In de Apostolische Geloofsbelijdenis komt bijvoorbeeld de zin waar Wilsophie zich aan stootte niet voor.)
Als we over de geloofsbelijdenissen zouden willen praten zou daarover een nieuw topic moeten worden geopend.

Geen enkele behoefte, het viel me op dat de topicopener iets onderschrijft wat hij in andere topics ontkracht. En dat gaat mij precies om die toegevoegde zin,dus is de geloofsbelijdenis niet universeel. Terwijl iedereen roept om een Algemene Christelijke kerk. Als je alles onderschrijft vind ik dat onnauwkeurig, maar voor mij maakt het niets uit, hoor ik heb geen geloofsbelijdenis nodig.
Maar ik lees heel nauwkeurig zo blijkt maar weer en iedereen moet belijden wat hij wil.
Ik ken geen geloofsbelijdenis, ik ken het Woord van God en dat geloof ik en belijden is voor mij een gepasseerd station.
Ik vind het woord al vreemd. Maar ik heb het niet bedacht en onderstreep de toegevoegde zin ook niet.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 10 jan 2013 20:44

Wilsophie schreef:
Geen enkele behoefte, het viel me op dat de topicopener iets onderschrijft wat hij in andere topics ontkracht. En dat gaat mij precies om die toegevoegde zin,dus is de geloofsbelijdenis niet universeel. Terwijl iedereen roept om een Algemene Christelijke kerk. Als je alles onderschrijft vind ik dat onnauwkeurig, maar voor mij maakt het niets uit, hoor ik heb geen geloofsbelijdenis nodig.
Maar ik lees heel nauwkeurig zo blijkt maar weer en iedereen moet belijden wat hij wil.
Ik ken geen geloofsbelijdenis, ik ken het Woord van God en dat geloof ik en belijden is voor mij een gepasseerd station.
Ik vind het woord al vreemd. Maar ik heb het niet bedacht en onderstreep de toegevoegde zin ook niet.

Als je met je geliefde trouwt dreun je toch ook geen voorgekauwde tekst op van een onbekende op, die 1700 jaar geleden leefde?
God ziet je hart aan, en weet precies wat je denkt.
Het is onze taak om te getuigen, en als ware Kerk herkend te worden door anderen aan onze verdraagzaamheid en liefde.
Voetius napraten is de leer belijden, niets meer.
En de HC napraten waarbij de ''paapse mis'' wordt vervloekt, gaat geheel in tegen het verbod om te vervloeken.
Dat had heel wat christelijker gekund, denk ik.
Evenals al die zaken, die allerlei theologen ons hebben voorgeworpen, die eigenlijk niet eens voorkomen in de Bijbel, (en welke ik dus reken tot materie die gaat boven hetgeen geschreven is) maar waarvoor ze meenden anderen zelfs te moeten vermoorden, destijds.
Word de ware Kerk niet herkend aan haar liefde en zachtmoedigheid richting elkaar en anderen?
Eye-opener dus.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 jan 2013 08:26

Wilsophie schreef:Ik ken geen geloofsbelijdenis, ik ken het Woord van God en dat geloof ik en belijden is voor mij een gepasseerd station.
Het Woord van God staat vol geloofsbelijdenissen. En de woorden belijden en belijdenis staan er ook in (bijv. Luk. 12:8, Rom. 10:9, Fil. 2:11, Hebr. 4:14 enz.). De 12 artikelen en Nicea zijn ook geloofsbelijdenissen. Als belijden een gepasseerd station voor je is, dan vraag ik me af wat je met je posts bedoelt.
boer schreef:Als je met je geliefde trouwt dreun je toch ook geen voorgekauwde tekst op van een onbekende op, die 1700 jaar geleden leefde?
Dat doe je wel. De vragen en antwoorden bij het voltrekken van een huwelijk zijn voor iedereen hetzelfde. Belijden betekent dan ook "hetzelfde zeggen". Dat is de exacte betekenis van het griekse homologeo (o.a. in Luk. 12:8).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “[Religie] - Open forum”