Gezin en financiën deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Wilsophie » 09 jan 2013 13:37

Dat is niet alleen op Urk hoor Toen wij gingen trouwen hadden we ook een op en top ingericht huis, verbouwd en werkelijk niets tweedehands, dus alles nieuw, en ook nog eens bij de duurdere zaken vandaan.

Dus ik ben eigenlijk wél benieuwd naar wat je daar over te zeggen hebt....

Daar heb je recht op. Ik heb de indruk dat als men zo kant en klaar zit er zo weinig te wensen overblijft.
En dat dat een infectie kan zijn in de relatie, de prikkel is dan weg.
Ik constateer dat ook, men zit eigenlijk te wachten op zwangerschap want dan kan de babykamer weer uiterst compleet ingericht worden maar als dat uitblijft, dan .....

Verder gun ik het je van harte, maar ik ben er niet jaloers op.
En toch zeg ik verder niets meer, want ik heb zoveel voorbeelden waar het om die reden een verveelde relatie werd dat men het samen vechten voor iets tijdens zijn huwelijk nauwelijks geleerd heeft.
En jij bent ongetwijfeld een uitzondering op de regel.

Men is inmiddels op alle fronten zo verzadigd, maar dat is een hele tendens van deze tijd en zal ook zijn tol betalen, maar dan ben ik er niet meer.

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 09 jan 2013 13:41

Nou sorry Wilsophie, maar ik vind het onzin om te stellen dat het slecht is voor je relatie om je spullen netjes nieuw en misschien wel duur te hebben als je trouwt. Natuurlijk is het leuk om samen te sprokkelen voor leuke spulletjes, om er voordelig of via sparen aan te komen, maar om daar nou meteen een plus voor je relatie aan te koppelen...
Het tegendeel kan ook namelijk. Conflicten (geen infectie) omdat je het niet eens bent waar je voor gaat sparen of omdat je de oude kapotte meuk zat bent.
Als spullen zo bepalend zijn in een relatie is er iets anders erg fout.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 09 jan 2013 13:51

Ik zou het juist triest vinden als je alles bij elkaar raapt om daar wat leuks van te maken, en dat steeds weer opnieuw, omdat je anders niets meer te wensen hebt. Als dat de reden en de basis van een gelukkig huwelijk moet zijn....? Ik snap ook de combinatie niet die je noemt, dat je voorbeelden hebt van huwelijken waar het door deze reden op de klippen liep, verveeld en geen vechterslust meer. Ik weet bijna wel zeker dat dat dan een andere oorzaak geweest is en zo niet, denk ik niet dat het huwelijk beter was geweest als ze niet in een tip top huisje gingen wonen na n trouwen...
En ja, wij zijn hier gelukkig snel verblijd met de kinderzegen, dus onze grote wens ging in vervulling! Maar dat wil niet zeggen dat we niets anders meer wensen?
Afbeelding

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 09 jan 2013 14:14

Misschien hebben jullie gelijk en is het te zwart/wit gesteld.
En heb ik de verkeerde voorbeelden op mijn netvlies.

Het is ook mijn beleving en geen veroordeling hoor!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 jan 2013 14:44

Naar waar zou de uitdrukking dan vandaan komen: wanneer het geld de deur uit gaat, vliegt de liefde het raam uit? :-k In ieder spreekwoord zit altijd wel een kern van waarheid.
En het kan zijn dat één van de 2 heel zuinig kan leven, van een euro een daalder maakt, de ander daarentegen te veel geld uitgeeft aan onnodige zaken. Dan komt er toch ruzie van?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 09 jan 2013 14:47

:lol: :lol:

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 09 jan 2013 15:08

Daar valt mijn mond van open. Alsof je met genoeg geld, mooi huis en mooie inrichting geen goed huwelijk kan hebben. Want zo komt het op mij over.

Toen wij gingen trouwen hebben we daar voor gespaard. En hebben we een compleet huis ingericht met nieuwe meubels en spullen. Waarom zou dat voor problemen moeten zorgen?

Nu hebben we genoeg inkomen. Mijn man heeft een zeer goed betaalde baan en we kunnen er lekker van leven. Waarom zou de liefde daar onder lijden? Mijn man heeft een zeer verantwoordelijke baan en reist veel. Hier tegenover staat een goed salaris. Hierdoor kunnen we, op de momenten dat we samen thuis zijn, wat vaker uit eten, shoppen en leuke dingen doen. Met een mager inkomen zou dit het moeilijker maken. Dan zouden de momenten samen ook bestaan uit het puzzelen met geld, afwegen wat we wel en niet kunnen doen.
En zeker, we leven wel bewust, maar we genieten er ook van. Waarom zou dat niet goed kunnen gaan?

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 09 jan 2013 15:10

schelpje3 schreef:Naar waar zou de uitdrukking dan vandaan komen: wanneer het geld de deur uit gaat, vliegt de liefde het raam uit? :-k In ieder spreekwoord zit altijd wel een kern van waarheid.
En het kan zijn dat één van de 2 heel zuinig kan leven, van een euro een daalder maakt, de ander daarentegen te veel geld uitgeeft aan onnodige zaken. Dan komt er toch ruzie van?

Volgens mij ligt dat aan de communicatie. Als je over geld (uitgeven/sparen) kan praten, dan hoef je geen ruzie te maken!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 jan 2013 15:25

Daatje123 schreef:
Volgens mij ligt dat aan de communicatie. Als je over geld (uitgeven/sparen) kan praten, dan hoef je geen ruzie te maken!

Nee Daatje, in principe hoef je nergens ruzie over te maken, maar als het zo simpel zo zijn. Stel dat jouw man teveel geld blijft uitgeven aan zijn hobby. Je vraagt het al tig keer vriendelijk, dan wat met meer nadruk, tenslotte met een boze (onder)toon en hij blijft het toch maar doen, wat dan?
Een vriendin van mij is er uiteindelijk om gescheiden. :(

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 09 jan 2013 15:31

schelpje3 schreef:Nee Daatje, in principe hoef je nergens ruzie over te maken, maar als het zo simpel zo zijn. Stel dat jouw man teveel geld blijft uitgeven aan zijn hobby. Je vraagt het al tig keer vriendelijk, dan wat met meer nadruk, tenslotte met een boze (onder)toon en hij blijft het toch maar doen, wat dan?
Een vriendin van mij is er uiteindelijk om gescheiden. :(

Dan is die scheiding niet over teveel geld voor een hobby, maar over de onderlinge verhoudingen, over communicatie, prioriteiten. Off topic dus.

Duschka
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Duschka » 09 jan 2013 17:35

schelpje3 schreef:En het kan zijn dat één van de 2 heel zuinig kan leven, van een euro een daalder maakt, de ander daarentegen te veel geld uitgeeft aan onnodige zaken. Dan komt er toch ruzie van?

Dat hoeft helemaal niet hoor.
Is een beetje een kwestie van zelfkennis en elkaar accepteren zoals je bent.

Mijn wederhelft heeft niet eens een gat in zijn hand, maar meer gewoon geen hand (in dat opzicht) :D .
Gelukkig beseft hij dat zelf ook en regel ik daarom de geldkwesties.
Daarnaast stort ik een vast bedrag per maand op zijn persoonlijke rekening en wat hij hiermee aan (on)verantwoorde en (on)nodige zaken doet, is aan hem.
Begrijp ik waar hij zijn geld aan uitgeeft? Soms absoluut niet, maar hij begrijpt weer niet dat ik superblij kan worden van een "mazzeltje".

Al moet ik zeggen... het valt me op dat hij in de loop van tien jaar toch enigszins bedachtzamer is geworden.
Tegenwoordig weinig impulsaankopen meer gezien. :)
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 09 jan 2013 18:23

Precies, maar het verschil zit hem wel in dat hij een bepaald bedrag krijgt (op zijn eigen rekening).
Je hebt er als het ware een soort van overzicht op.

Om maar een voorbeeld te noemen. Afgelopen week ging ik voor mezelf kleren kopen. Ik had in mijn hoofd een budget (dat werk voor/bij mij niet echt heb ik gemerkt). Ik ging ver boven mijn budget.
Bij mij werkt dus ook zoiets als hierboven beschreven is als het gaat om kleren kopen. Overigens was het geen impulsieve actie (maar meer een noodzakelijke) en ik ben blij met wat ik gekocht heb en mijn man ook.
De komende winter heb ik geen kleding nodig.

-Judith-
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor -Judith- » 09 jan 2013 18:35

Daar heb je recht op. Ik heb de indruk dat als men zo kant en klaar zit er zo weinig te wensen overblijft.
En dat dat een infectie kan zijn in de relatie, de prikkel is dan weg.
Ik constateer dat ook, men zit eigenlijk te wachten op zwangerschap want dan kan de babykamer weer uiterst compleet ingericht worden maar als dat uitblijft, dan .....

Wij hadden ook een compleet nieuw ingericht huis, wel niet met de duurste spullen, maar het was allemaal wel nieuw, en helemaal onze smaak...En nee er is geen prikkel weg..Absoluut niet, en nu het (als er geen wonder gebeurt) nog jaren zal duren voor ik zwanger zal raken, is er absoluut niet opeens dan '...' van jou...Ons huwelijk is nog steeds goed! En als je huwelijk gaat wankelen door nieuwe meubels, vraag ik me af hoe stevig het fundament onder je huwelijk was...

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 09 jan 2013 18:55

Scheiden zouden we niet doen, als we alles gloednieuw zouden kopen en in een nieuwbouwhuis gaan zitten, maar lichtelijk ongelukkig zouden we beiden wel worden.
Het is gewoon helemaal niks voor ons. we willen bezig blijven. Zo zijn we nu 3 jaar bezig in dit huis, en tot het helemaal klaar is zijn we vast nog een jaar of 5 verder, en ons kennende, dan zoeken we wel weer een nieuw opknappertje.
Zelf hou ik gewoon heel erg van huizen waar alles bij elkaar 'geraapt' is, en toch helemaal 1 geheel is. Ik val niet zo op de standaard interieuren die je in 1 koop bij de (dure) meubelzaak haalt. Maar dat is allemaal een mening en smaak (en is offtopic ;) )

Ik denk dat er ook mensen gaan scheiden omdat ze niet in een nieuwbouwhuis zitten met gloednieuwe meubeltjes, hun relatie overleeft het klussen niet. Ieder zijn ding :)

Qua financien is het denk ik wel handig idd om op 1 lijn te zitten. Wij zijn allebei heel anders opgevoed op dat gebied, dus het was in het begin wel geven en nemen. En nu doen we het samen heel goed, al zeg ik het zelf :mrgreen: Het begint soms omgedraaide wereld te worden, ik rem mijn man af en toe en hij spoort me aan om iets wel te kopen wat ik eigenlijk iets te duur vind (qua kleding voor mezelf is dat meestal).
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 09 jan 2013 19:00

Wilsophie schreef:Misschien hebben jullie gelijk en is het te zwart/wit gesteld.
En heb ik de verkeerde voorbeelden op mijn netvlies.

Het is ook mijn beleving en geen veroordeling hoor!

Ik pb je mijn woonplaats, ik kan je beleving voorstellen!!

Hier geen nieuwe meubels, geen grootscheepse verbouwing,maar ook niet een enorm huis. Ik ben tot op heden zo blij met ons oude huisje in de 'achterbuurt' zoals het hier genoemd wordt. Ik woon fantastisch! buren waar ik dag en nacht wat aan heb als er wat is.
Daarbij merk ikzelf dat luxe alleen maar meer hebberig maakt en ik voel mij daar absoluut niet prettig bij. Mooie bijkomstigheid, want zo hou je wel wat over.

Hmmm... k moet vrijdag echt nieuwe schoenen de mijne zijn lek.... t was mn laatste paar. Nu hopen dat ik slaag in de eerste beste winkel! T M S probeer ik maar, hoop dat ik daar slaag, heb geen zin om heeeeel de stad door te karren voor schoenen.

Terug naar “Archief”