Discussie: Een pedofiel is welkom in de kerk.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Discussie: Een pedofiel is welkom in de kerk.

Berichtdoor Mortlach » 08 jan 2013 15:32

lekkerbek schreef:Meestal reageer ik niet op je woorden, maar deze opmerking naar Mortlach toe vind ik niet alleen verschrikkelijk kwetsend, ook zijn je woorden ronduit niet waar!
Als ik iemand barmhartig vind is het Mortlach, als christen zijnde ben ik het alleen vaak niet met hem eens. Zijn antwoorden strekken mij wel tot nadenken, maar dat is alleen maar goed, ik hoef niet een "op de automatische piloot" christen te zijn.

O, ik vind het niet erg hoor. Hoe hij schrijft zegt namelijk alleen iets over hem en niets over mij.

Ik ben wel oprecht dankbaar voor je woorden, natuurlijk. Voel ik me weer helemaal welkom en deel van de gemeenschap hier. Dank je daarvoor!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 08 jan 2013 15:38

Juist de kerk moet vooraan staan met mensen een tweede kans geven en zeker niemand uitsluiten van de gemeente (tenzij er reden voor ban is door zonde waarin moedwillig doorgeleefd wordt of iets dergelijks). Natuurlijk kan men mensen wel uitsluiten van bepaalde taken in de gemeente en bijvoorbeeld een verklaring van gedrag vragen voor meehelpen in de creche.

Tuurlijk, je moet wel nuchter blijven.
Bij ons in de gemeente hebben we maar liefst 700 kinderen in de basisschoolleeftijd. Juist omdat het zo groot is, zijn er duidelijke regels: niemand mag met kinderen alleen zijn (desnoods als er onverhoopt niet genoeg begeleiding is, moet de groep naar de gewone dienst) en iedereen die zich aanmeldt moet referenties opgeven. Je kunt uiteraard niets uitsluiten, maar wel enige veiligheid inbouwen. Uiteindelijk zijn christenen net mensen, nietwaar?!

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 08 jan 2013 15:46

Tuurlijk, je moet wel nuchter blijven.
Bij ons in de gemeente hebben we maar liefst 700 kinderen in de basisschoolleeftijd. Juist omdat het zo groot is, zijn er duidelijke regels: niemand mag met kinderen alleen zijn (desnoods als er onverhoopt niet genoeg begeleiding is, moet de groep naar de gewone dienst) en iedereen die zich aanmeldt moet referenties opgeven. Je kunt uiteraard niets uitsluiten, maar wel enige veiligheid inbouwen. Uiteindelijk zijn christenen net mensen, nietwaar?!--------CITAAT.

Verstandige woorden @ Boaz;daar kan men verder mee.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 09 jan 2013 03:48

De vraag is of hij welkom is in de kerk, er is geen sprake van lidmaatschap naar ik begrijp.
Een kerkgebouw is een openbare ruimte en die kun je niemand ontzeggen.
Anders wordt het wanneer het over het lid worden gaat, maar ik hoef me daar niet over te buigen want ik kies altijd een gemeenschap zonder ledenlijst en contributie.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 09 jan 2013 07:40

Wat is dit voor bizarre discussie!
Natuurlijk is een pedofiel welkom in de kerk. Totaal en voor 100%. Daar mag zelfs geen twijfel over bestaan!

Wat is een pedofiel?
Dat is iemand die zich aangetrokken voelt tot kinderen. Daar heeft hij/zij niet om gevraagd.

Nu jij en ik:
Voelen we ons niet allemaal aangetrokken tot zonde? Zitten zondige verlangens niet allemaal in ons? Verlangen naar geld, macht, verkeerde seks?
Als jij de auto van je buurman begeert, is dat verlangen al fout, maar je bent pas strafbaar als je die auto steelt.
En bij een pedo is dat toegeven aan het verlangen nog veel erger: hij beschadig een weerloos schepsel van God.

Wij hebben op verschillende vlakken allemaal zondige verlangens.
Dat is nu precies waarom God zijn Zoon naar ons toezond, om de straf daar voor te dragen
Er is geen verschil in zwaarte van zondige verlangens.

Ja, het verlangen is zondig.
Maar Luther zei ooit: je kunt niet verhinderen dat er vogels over je heen vliegen, maar wel dat ze een nest op je hoofd bouwen.

Een pedofiel heeft zijn leven lang een heftige strijd, omdat dat waar hij naar verlangt niet kan en niet mag. God wil de kracht geven om daar mee omn te gaan en om die verlangens te beheersen.

Een pedo is JUIST welkom in de kerk. Net als iedereen, want de kerk bestaat uit zondaren.
En juist in de kerk zou er begrip, ruimte en opvang moeten zijn.
Want met die broederlijke liefde is het voor de last voor een pedo ook makkelijker te dragen.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

FrankB
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FrankB » 09 jan 2013 08:13

Maaike89 schreef:De stelling is trouwens gebaseerd op een waargebeurde situatie. Een lid van mijn gemeente heeft een gevangenisstraf uitgezeten omdat ie praktiserend pedofiel was. Persoonlijk vind ik dat zo iemand niet zou mogen worden toegelaten tot lidmaatschap van de kerk. Waarom niet? Omdat je dan andere slachtoffers van seksueel misbruik voor het hoofd kunt stoten. En dan moet je kijken naar welke belangen zwaarder wegen. Het is verwerpelijk wat hij heeft gedaan.

Natuurlijk is het verwerpelijk wat hij heeft gedaan maar strikt juridisch gezien heeft meneer zijn straf uitgezeten al zal die gevangenisstraf hem waarschijnlijk niet van zijn afwijking genezen hebben. Weet jij het juridisch heden en verleden van iedereen in je kerk? Misschien zitten er dieven bij, tasjesrovers, heeft er 1 met alcohol op een ongeluk veroorzaakt etc. Sluit je die dan ook buiten? Als je A zegt moet je immers ook B zeggen.

Als ik mij niet vergis sloot Jezus niemand buiten.
mvg, Frank
WAR IS OVER! If you want it.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 09 jan 2013 08:44

@JeeWee: prachtig verwoord, had het zelf niet beter kunnen schrijven!

@FrankB: inderdaad sloot en sluit Jezus niemand buiten. Jezus zocht het verlorene op, niet de brave synagogeganger die zichzelf wel netjes vond. Wie van ons is zonder zonden? Ik vind het eigelijk diep triest dat het een vraag is of zondaren welkom zijn in de kerk...

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 09 jan 2013 12:42

wat mij betreft is een pedofiel natuurlijk welkom in de kerk.
de kerk is er toch voor iedereen?

maar ik zou deze geen een kinderdienst laten leiden, want dan bind je de kat op het spek. :|
dus wel naar de kerk, maar hem ook bepaalde beperkingen opleggen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 09 jan 2013 13:28

Helaas neemt welke straf danook deze neiging en/of verlangens niet weg en de kerk is niet voor gelovigen, maar ik weet hoe het gaat hoor.
Het evangelie wordt gepredikt en je wordt jubelend binnengehaald als je erop ingaat, dan word je overvoerd en bezocht van vriendelijke kerkgangers, tot ze gaan vragen wat je leven hiervoor was, oei wat erg, bij de eerste gelegenheid word je eruit geknikkerd.

En verder ben ik het met Jeewee eens, al moet ik er niet aan denken dat mijn kinderen of kleinkinderen het slachtoffer worden van dergelijke gruwelijke zaken met bijvoorbeeld dodelijke afloop.
Maar dat is een andere discussie, maar sluit dit in mijn denken hierover niet uit.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 jan 2013 13:31

Goed, en nu een pedofiel die openlijk vindt dat seks met kinderen gewoon moet kunnen. Hij doet er niets mee omdat het op dit moment nog illegaal is, maar probeert via de politiek die wetgeving te veranderen. Herinneren we ons die maffe politieke partij nog van een paar jaar geleden? Zo iemand. Ik ga er niet naast zitten in het kerkbankje hoor...

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 09 jan 2013 13:45

Mortlach schreef:Goed, en nu een pedofiel die openlijk vindt dat seks met kinderen gewoon moet kunnen. Hij doet er niets mee omdat het op dit moment nog illegaal is, maar probeert via de politiek die wetgeving te veranderen. Herinneren we ons die maffe politieke partij nog van een paar jaar geleden? Zo iemand. Ik ga er niet naast zitten in het kerkbankje hoor...

Ik denk dat het dan hoog tijd wordt voor christelijk onderwijs over het onderwerp sexualiteit. De Bijbel heeft er genoeg over te zeggen.

Bij ons in de gemeente komt het openlijk aan bod, ook op jeugdavonden.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 09 jan 2013 15:16

Mortlach schreef:Goed, en nu een pedofiel die openlijk vindt dat seks met kinderen gewoon moet kunnen. Hij doet er niets mee omdat het op dit moment nog illegaal is, maar probeert via de politiek die wetgeving te veranderen. Herinneren we ons die maffe politieke partij nog van een paar jaar geleden? Zo iemand. Ik ga er niet naast zitten in het kerkbankje hoor...

Zo kunnen we tig situaties bedenken die nooit voorkomen. Onzinnige illustraties.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 jan 2013 16:00

Wilsophie schreef:Zo kunnen we tig situaties bedenken die nooit voorkomen. Onzinnige illustraties.

Hoezo onzinnig? Die mensen bestaan gewoon en zouden dus ook naar de kerk kunnen...

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 09 jan 2013 19:07

Alsof ze een etiket op hun voorhoofd hebben dus...

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 10 jan 2013 11:54

Wat een onzinnige discussie is dit geworden.Voorts wat staat er geschreve===n hen die gezond zijn hebben de dokter niet nodig maar die ziek zijn===.

De Kerk en een Kerkgebouw is openbaar iedereen die zich weet te gedragen is daar welkom daar een in een parochie de Heilige Mis altijd openbaar is en bij protestanten de Eredienst.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Terug naar “Archief”