Marokko in actie tegen korting

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

johannes1
Moderator
Contacteer:

Marokko in actie tegen korting

Berichtdoor johannes1 » 07 jan 2013 12:00

Marokko probeert samen met andere landen Nederland te bewegen kortingen op uitkeringen van gerechtigden in het buitenland terug te draaien.

Marokkaanse media meldden dat de Marokkaanse minister van Buitenlandse Zaken, Saad Dine al-Otmani, heeft beklemtoond dat Marokko samen met andere landen, vooral Egypte, Tunesië en Turkije, het Nederlandse beleid aanvecht.

Nederland besloot afgelopen jaar uitkeringen aan mensen die buiten de EU wonen, sterk te verminderen en zelfs af te schaffen in 2014.

Wat vinden jullie? Goed idee om af te schaffen of moet het in stand blijven?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Re: Marokko in actie tegen korting

Berichtdoor Sjaak84 » 07 jan 2013 21:08

johannes1 schreef:Marokko probeert samen met andere landen Nederland te bewegen kortingen op uitkeringen van gerechtigden in het buitenland terug te draaien.

Marokkaanse media meldden dat de Marokkaanse minister van Buitenlandse Zaken, Saad Dine al-Otmani, heeft beklemtoond dat Marokko samen met andere landen, vooral Egypte, Tunesië en Turkije, het Nederlandse beleid aanvecht.

Hoe willen ze dat aanvechten?

Nederland besloot afgelopen jaar uitkeringen aan mensen die buiten de EU wonen, sterk te verminderen en zelfs af te schaffen in 2014.

Wat vinden jullie? Goed idee om af te schaffen of moet het in stand blijven?

Afschaffen, als je hier niet woont heb je ook geen recht op uitkering.
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 08 jan 2013 15:11

Wat vinden jullie? Goed idee om af te schaffen of moet het in stand blijven?------CITAAT.

Afschaffen per heden . :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!:
VERITAS VOS LIBERABIT.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 jan 2013 15:22

Afschaffen. Alleen de mensen die in Nederland woonachtig zijn, hebben recht op een uitkering.
Jan de arbeider ligt al jaren steeds krommer en als hij aan het einde van zijn loopbaan komt, is de pot leeg.
In de jaren 70 heb ik op een loonadministratie gewerkt en werd er al aantoonbaar gesjoemeld met o.a. de kinderbijslag. Men gaf meer kinderen op (in het thuisland) dan er daadwerkelijk geboren waren!
Waar wetten en regels zijn, zijn ook mensen die deze overtreden.
En te controleren is dit nauwelijks.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 jan 2013 21:43

schelpje3 schreef:Afschaffen. Alleen de mensen die in Nederland woonachtig zijn, hebben recht op een uitkering.
Jan de arbeider ligt al jaren steeds krommer en als hij aan het einde van zijn loopbaan komt, is de pot leeg.
In de jaren 70 heb ik op een loonadministratie gewerkt en werd er al aantoonbaar gesjoemeld met o.a. de kinderbijslag. Men gaf meer kinderen op (in het thuisland) dan er daadwerkelijk geboren waren!
Waar wetten en regels zijn, zijn ook mensen die deze overtreden.
En te controleren is dit nauwelijks.

o, 50 jaar hard gewerkt en met je pensioen besluit je in een warm land te gaan wonen, dus geen AOW?

Misbruik moet uiteraard keihard worden aangepakt...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 jan 2013 22:29

Mortlach schreef:
o, 50 jaar hard gewerkt en met je pensioen besluit je in een warm land te gaan wonen, dus geen AOW?

Misbruik moet uiteraard keihard worden aangepakt...

Absoluut! Als wij zouden besluiten na ons pensioen in een warm land te gaan wonen, die kans is o,o want wij haten de hitte, zouden wij geen AOW hoeven.
Dat is volgens ons de consequentie, want ook met je uitgaven via de AOW houd je de economie van je land in stand.
Ook het onwettige samenwonen wel/niet van bejaarden moet aangepakt worden. Of je woont bij elkaar en aanvaard de gevolgen, of je woont niet bij elkaar.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 jan 2013 22:47

schelpje3 schreef:Absoluut! Als wij zouden besluiten na ons pensioen in een warm land te gaan wonen, die kans is o,o want wij haten de hitte, zouden wij geen AOW hoeven.

je mag ook op ijsland gaan wonen.

Dat is volgens ons de consequentie, want ook met je uitgaven via de AOW houd je de economie van je land in stand.

Wat een larie. Nergens in de AOW-wetgeving staat dat ik verplicht ben mijn aow in nederland te besteden.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 09 jan 2013 07:42

Tip: probeer je in het onderwerp te verdiepen voordat je gaat blaten...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 09 jan 2013 09:00

Hoewel Marokko niet veel te klagen heeft, begrijp ik nu ik zelf in het buitenland woon en een niet-Nederlandse vrouw heb het probleem wel. Ik heb ook premies betaalt in Nederland en Zweden en mijn vrouw ook in Zweden (in Indonesie doen ze niet echt aan sociale zekerheid). Het lijkt me dat landen over uitkeringen en pensioenen gewoon overeenkomsten kunnen sluiten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 09 jan 2013 10:18

Ik denk ook dat er een verschil zit tussen de AOW en bv de kinderbijslag. AOW bouw je op met 2% per jaar dat je in Nederland hebt verbleven. Ik ben dan ook van mening dat het hiervoor niet uitmaakt waar je woont. Ik denk dat bij kinderbijslag het anders moet werken. Het is toch een beetje raar dat je kinderen krijgt in bv Marokko en dan gaat de Nederlandse staat jou geld geven om je kinderen daar deels te onderhouden. Dat moet het land zelf maar doen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 jan 2013 12:09

johannes1 schreef:Ik denk ook dat er een verschil zit tussen de AOW en bv de kinderbijslag. AOW bouw je op met 2% per jaar dat je in Nederland hebt verbleven. Ik ben dan ook van mening dat het hiervoor niet uitmaakt waar je woont. Ik denk dat bij kinderbijslag het anders moet werken. Het is toch een beetje raar dat je kinderen krijgt in bv Marokko en dan gaat de Nederlandse staat jou geld geven om je kinderen daar deels te onderhouden. Dat moet het land zelf maar doen.

Dat komt er dan dus op neer dat je in een land wél belasting mag betalen, maar geen gebruik mag maken van de 'vruchten' van die belastingafdracht... Dat komt heel vreemd op mij over...

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 09 jan 2013 14:06

Dat komt er dan dus op neer dat je in een land wél belasting mag betalen, maar geen gebruik mag maken van de 'vruchten' van die belastingafdracht... Dat komt heel vreemd op mij over...

Het is toch je eigen keuze om in Marokko je kinderen te laten opgroeien?

Code: Selecteer alles

De belangrijkste functie van belasting is dan ook de budgettaire functie. Deze functie houdt in dat de opbrengst van de heffing is bedoeld voor het financieren van collectieve goederen en diensten waarvan politiek bepaald wordt dat zij algemeen toegankelijk moeten zijn. Men neemt dan aan, dat deze functies in andere gevallen niet in voldoende mate, of in algemene zin, beschikbaar zouden zijn.

Dit haal ik van Wikipedia. Dat zou dus betekenen dat belastingen hoofdzakelijk bedoeld zijn voor collectieve goederen en diensten. Je zou dan kunnen zeggen dat het geld moet besteedt worden aan Nederlandse doeleinden of waarvan Nederland het noodzakelijk acht.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 jan 2013 15:30

Mortlach schreef:
je mag ook op ijsland gaan wonen.

Wat een larie. Nergens in de AOW-wetgeving staat dat ik verplicht ben mijn aow in nederland te besteden.

Ik had een andere gedachtengang nl, wanneer wij een huis in een ver warm land zouden kunnen kopen, ga ik ervanuit dat ik die AOW niet nodig zou hebben. :wink:
Iedere burger heeft er recht op, zelfs de Koningin krijgt het.
Maar we moeten inderdaad het verschil van de verschillende uitkeringen in het oog houden.
AOW is nu eenmaal iets anders dan kinderbijslag.
Ik heb het even nagezocht op de site van de Rijksoverheid. Er zijn wel bepaalde regels:
een kind in de EU/EER of Zwitserland woont;
een kind woont in een land waarmee Nederland een verdrag heeft gesloten,
zoals het nu gaat.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 09 jan 2013 15:43

Als jij recht hebt op AOW, mag je gewoon de wereld over, lijkt mij. Anders moeten al die pensionado's ook retour komen uit Spanje. Fraai zou dat zijn, bouw je rechten op, mag je er alleen van genieten als je hier blijft wonen.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Terug naar “Archief”