Lastig hoor, die kleding. In het RD stond vorige week een artikel een mevrouw die beloofd had een jaar lang niks voor zichzelf aan te schaffen. Dat is én goed voor je portomonnee, het leverde haar veel tijd op en misschien geef je een signaal af aan die overheden. Je moet alleen wel met veel zijn om dat effect te bereiken volgens mij.
Onze 'vaste' weekkosten zijn trouwens best heftig, vind ik:
-bakker : gem. € 20,00
-groenteboer : gem. € 32,50
-supermarkt : gem. € 80,00
-slager: gem. € 27,50
-muziek, sport, bijles: € 50,00
-zakgeld, zendingsgeld, kerkgeld, giften: min. € 40,00
totaal dus € 250,00, elke week weer ...
Op de supermarktkosten heb ik het afgelopen jaar aardig bezuinigd: doordat we (zo goed als) zonder E-nummers eten, valt er veel snoep en koek af en heb ik alternatieven gevonden in fruit, een biscuitje en af en toe chocola (een stukje van een reep bijv.). Omdat de kinderen geen limonadesiroop meer drinken, alleen sinaasappelsap en appelsap, en ik dat best luxe vind, hebben we een 'waterdag' ingevoerd. Die is inmiddels helemaal ingeburgerd en niemand doet er (meer) moeilijk over.
De ene week ben ik € 50,00 kwijt bij de supermarkt, de andere week € 100,00. Het hangt er maar vanaf of ik wasmiddel etc. aanschaf (doe ik in principe als het in de reclame is en dan een grote hoeveelheid). Eens per kwartaal ongeveer ga ik naar de Aldi en haal daar een flinke voorraad houdbaar spul.
Wat betreft groenten en fruit: seizoensgroenten zijn vaak het goedkoopst, dus die eten we automatisch en ik vind het ook wel goed daar op te letten zoals ajl en MissF al zeggen. Een uitzondering zijn tomaten, daar is iedereen hier echt dol op. Wel koop ik in het seizoen 2 kg per week en nu max. 1 kg. Dat geldt ook voor komkommers; in het seizoen bestel ik er 4 per week, nu 'maar' 1. Aardappelen halen we per 25 kg, voor € 7,50 per zak (en nee, we halen ze niet bij pannenkoek

).
Van de kinderbijslag sparen we elke maand € 50,00 voor elk kind en ik koop er alle kleding, schoenen etc. van. Niet al te goedkope kleding, ook niet de duurste. Regelmatig krijgen we het e.e.a. en ik koop ook op een kledingbeurs en in de tweedehands winkel. Voor bruiloften kom ik toch vaak bij een refowinkel uit, en of ik het nu bij k leertjes.com bestel of daar haal, het maakt lang niet altijd uit qua prijs en dan gun ik het liever de winkel. Natuurlijk gaat dat niet altijd op, vooral bij damesmode zijn de prijzen in refozaken schreeuwend duur. Daar kom ik dus normaalgesproken altijd alleen maar als het '4 voor de prijs van 1'- tijd is

. Zelf naaien is trouwens dus écht voordelig: ik ben bezig met een positierok die me niet meer gaat kosten dan een tientje en een week of drie geleden heb ik voor dochterlief een zondags rokje gemaakt wat totaal € 5,00 kostte. Zulke dingen vind ik een sport, alleen heb ik er niet altijd de tijd voor om al m'n plannen uit te voeren

.
Tot een jaar of 3 geleden hadden onze kinderen wel een stelletje of 8 schoolkleding per seizoen, maar daar ben ik mee gestopt. Nu hebben ze 4 a 5 stelletjes voor school (wel iets meer boven- als onderkleding omdat ze dat van elkaar door dragen) en dan nog een goed en een zondags stel kleding. Daar redden ze het prima mee en ik vind het goed bevallen. De kasten zijn minder vol (zomer- én winterkleding past er nu in), het kost minder geld en winkeltijd en broeken worden nu echt opgedragen zodat ik ze kan weggooien en geen 8 halfversleten broeken overhoud.
We gaan op vakantie van Marktplaatsverkopen, dat lukt al een heel aantal jaren en is ook een leuke sport ...
Zelf zijn we ook echte Marktplaatsfans. Nieuwe meubels koop ik niet meer, 'k vind het zelfs eigenlijk een beetje jammer dat toen wij trouwden Marktplaats nog niet zo bekend was (bij mij i.e.g.). We zijn onze nieuwe keuken ook aan het inrichten met tweedehands spul en het wordt echt prachtig. Aan de andere kant geef ik wel geld uit aan een vrij duur aanrecht, een niet al te goedkope vloer, niet de allergoedkoopste verf en behang etc. Gordijnstof ga ik dan wel weer op de markt halen, of bij Ikea. Voor de baby heeft mijn man bij de oudste alle meubeltjes zelf gemaakt en die zijn nog prima dus die gebruik ik als alles goed gaat straks voor de zoveelste keer.