studentjehhs schreef:2 Alleen bij een wereldwijde vloed en een paar overlevenden zou je verwachten dat je dit specifieke verhaal terug vind verspreid over heel de wereld. En dat is wat je ziet in de verschillende mythes. Dat oerverhaal is uiteraard niet al die jaren precies hetzelfde gebleven. Dat zou raar zijn. Het verhaal kleurt naar de eigen cultuur en regio
Dat is natuurlijk wel lekker makkelijk. Ja, ook al zijn er talloze verschillen, en zijn er verhalen die totaal niets meer op de Hebreeuwse variant lijken, TOCH is het hetzelfde... want waarom?
- Noach heet na honderden jaren misschien Nuh of andersom.
- De ark is een kubus geworden of andersom.
- De mus is een duif geworden of andersom
- de berg arat is een andere berg geworden
- de 3 zonen heten niet Sem Chem en Jafet, maar wel namen die er sterk op lijken etcetera....
Ja, en in Kameroen verandert Noach ineens in een broer en zus, zijn ze de boot volledig vergeten, is er een geit die alle meel opeet... inderdaad, ik zie prima hoe dat van hetzelfde verhaal afkomstig is...
Dan vind ik de overeenkomsten ( wereldwijde vloed, vaartuig, vogel uitgezonden, op berg geland, 3 zonen ) groter dan de verschillen om eerlijk te zijn.
Dan lees je behoorlijk selectief. Pak een willekeurig verhaal van mijn gelinkte lijst:
Andaman Islands (Bay of Bengal):
Some time after their creation, men grew disobedient. In anger, Puluga, the Creator, sent a flood which covered the whole land, except perhaps Saddle Peak where Puluga himself resided. Of all creatures, the only survivors were two men and two women who had the fortune to be in a canoe when the flood came. The waters sank and they landed, but they found themselves in a sad plight. Puluga recreated birds and animals for their use, but the world was still damp and without fire. The ghost of one of the peoples' friends took the form of a kingfisher and tried to steal a brand from Puluga's fire, but he accidentally dropped it on the Creator. Incensed, Puluga hurled the brand at the bird, but it missed and landed where the four flood survivors were seated. After the people had warmed themselves and had leisure to reflect, they began to murmur against the Creator and even plotted to murder him. However, the Creator warned them away from such rash action, explained that men had brought the flood on themselves by their disobedience, and that another such offense would likewise be met with punishment. That was the last time the Creator spoke with men face to face. [Gaster, pp. 104-105]
Mensen zijn stout... check
Wereldwijde vloed... misschien, maar die geef ik je nog wel.
1 man en 3 zonen? Nee, 2 echtparen.
Enorme houten ark? Nee, kano (is nogal een verschilletje)
Dieren aan boord? Nee, God schept dieren opnieuw.
Vogels uitgezonden? Nee.
Offer aan goden? Nee.
Landen op berg? Niet specifiek genoemd.
Regenboog? Geen sprake van.
Onstaan van vuur? Nee (komt niet in Hebreeuwse versie voor)
Van de 9 genoemde punten zijn er 2 overeenkomsten en 7 missers... Je mag erdoor overtuigd zijn hoor, maar erg kritisch ben je dan niet.