Gezin en financiën deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jess
Sergeant
Sergeant

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Jess » 04 jan 2013 10:24

Waar ik eerst woonde ging ik vaak naar de C1000. De prijzen die op het schap stonden waren vaak lager als op je kassabon. Aanbiedingen stonden in de folder maar de kassa gaf op bijv. donderdag nog altijd de gewone prijs aan als je je bon bestudeerde. En je wordt er op een gegeven moment zo moe van om elke x weer terug te komen bij de kassa. Je ziet ook het gezicht zeer vertoornd kijken van die medewerksters als je daar weer komt met je bonnetje.

Verhuisd en naar een andere C1000 en daar precies hetzelfde verhaal. Als het goedkoopste merk op is van bijv. beschuit zetten ze in dat vak beschuit van een duurder merk in. Als je niet oplet naaien je ze gewoon een oor aan. Groenten en fruit vond ik daarvandaan vaak niet te eten. Nee, mijn zien ze daar never meer!

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 04 jan 2013 10:39

Lalage schreef:Water besparen doe je ook niet voor het geld, maar voor het milieu!

Idd!!
Ik mis nog altijd een instalatie die spoelwater van de wasmachine, douchewater en dergelijke gebruikt om de wc mee door te spoelen. Dat moet toch mogelijk zijn!? Dat water is nog prima te gebruiken en scheelt weer een keertje zuiveren. Ik heb weleens zoiets gezien in het watermuseum, maar nooit gehoord dat het in gebruik is in huishoudens.

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 04 jan 2013 10:42

Wij doen trouwens niet veel boodschappen in de supermarkt. Brood bij de bakker, vlees bij de slager, groente bij de groenteboer, kaas bij de kaasboer. De restanten bij de AH. Dan hoef je echt niet perse duurder uit te zijn. En je hebt wel goede producten. Eten is tenslotte wel je eerste levensbehoefte!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 jan 2013 12:24

cornelia77 schreef:Wij doen trouwens niet veel boodschappen in de supermarkt. Brood bij de bakker, vlees bij de slager, groente bij de groenteboer, kaas bij de kaasboer. De restanten bij de AH. Dan hoef je echt niet perse duurder uit te zijn. En je hebt wel goede producten. Eten is tenslotte wel je eerste levensbehoefte!

Ik haal ook het meeste bij de middenstander, brood van de warme bakker verzadigt meer. (zelfgebakken brood trouwens nog beter, Teunie heeft op haar site eens de proef op de som genomen, een zelfgebakken boterham weegt tweemaal zo veel, dus je bespaart op beleg als je goed brood koopt.)
Het voordeel van de middenstander vind ik dat je alles per gram kunt kopen, in veel supermarkten ligt alles al voorverpakt, dan heb je of te weinig of te veel. 1 pond spruiten is echt te weinig, maar 2 zakken zijn te veel, dan gaat de rest naar de kinderboerderij.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 04 jan 2013 13:41

@Schelpje: dat is precies waarom wij vaak bij een "turkse" supermarkt groenten en fruit kopen. Kan je gewoon zelf de mooiste uitzoeken en zelf bepalen hoeveel je meeneemt.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

refo
Mineur
Mineur

Berichtdoor refo » 04 jan 2013 14:43

Je kunt overal een probleem van maken.
Spruiten zijn bewaargroenten. Je koopt 3 zakken en eet er 2 keer van. Een halve zak kun je gewoon in een droge kelderkast o.i.d. bewaren. Net als aardappels. Of rode kool, bieten, knollen. Die worden allemaal in 1x geoogst en de hele winter door verkocht. Waar je ze ook koopt, ze zijn echt niet gisteren pas geoogst.

Voor brood is er een wet.
Lees hier maar:
http://www.brood.net/brood-vraag-antwoo ... wegen/182/

Brood van de super voedt net zo best als van de 'warme bakker'.
Wat mensen thuis allemaal fabrieken valt hier buiten, maar kan veelal het woord 'brood' niet meer dragen.

Jokkende monteurs is wel een probleem. De ketel gaat echt niet kapot van een douchekop. Dat zou namelijk betekenen dat je ook de kraan altijd vol moet laten stromen. Maar het is altijd handig voor een monteur om de klant de schuld te geven van een probleem.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 jan 2013 15:14

Wie maakt hier nu een probleem? Ik niet hoor. De schaapjes en geitjes op de kinderboerderij zijn heel blij met de spruitjes. De kinderen zijn er niet dol op en het is een "moet" groente, dus ik maak dat maar een paar keer per seizoen klaar.
Het geldt ook voor de andere groente, die liggen vaak in de supermarkt voorgesneden en voorverpakt, ook vaak niet in de juiste hoeveelheid, maar ik was en snijd de groente zelf.
En de middenstanders moeten ook leven! Die mensen werken keihard voor hun boterham en stoppen al hun liefde in het produkt, dat is te proeven.
Als ik gehakt van de slager roerbak wordt dat lekker knapperig en bruin, van de supermarkt (welke dan ook) komt er eerst een laag water in de wok naar boven. :?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 jan 2013 15:27

Katlheen schreef:@Schelpje: dat is precies waarom wij vaak bij een "turkse" supermarkt groenten en fruit kopen. Kan je gewoon zelf de mooiste uitzoeken en zelf bepalen hoeveel je meeneemt.

Ik kom er ook regelmatig, heel vriendelijk geprijsd. Je moet echter wel wennen want zij prijzen vaak per kilo. Wij zijn gewend de komkommers 59 cent per stuk aangeprijsd te zien, daar koop je ze voor 150 per kilo bijv.
En ze hebben vaak heerlijke sinaasappels, frisse sla, allerlei kolen.
Maar ik mis eigenlijk de markt. :-k Zijn er hier geen markt-klanten?
Ik koop er vaak aardappelen, zo uut Zeeland, echte zeeuwsche kleiaardappelen, blijven heel lang goed, warme stroopwafels, bloemen, fruit en groente vallen vaak tegen, omdat het voor je neus er prima uitziet, maar ze pakken het uit kisten achter in de kraam.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 jan 2013 15:37

schelpje3 schreef:Wie maakt hier nu een probleem? Ik niet hoor. De schaapjes en geitjes op de kinderboerderij zijn heel blij met de spruitjes. De kinderen zijn er niet dol op en het is een "moet" groente, dus ik maak dat maar een paar keer per seizoen klaar.

O, ik ben zo blij dat dat soort groenten voor mij gewoon niet meer bestaan. Waarom in vredesnaam iets klaarmaken wat niemand lekker vindt?

Het geldt ook voor de andere groente, die liggen vaak in de supermarkt voorgesneden en voorverpakt, ook vaak niet in de juiste hoeveelheid, maar ik was en snijd de groente zelf.

ja, dat snijden en wassen is echt te suf voor woorden. voorgesneden appelpartjes, doe toch normaal, AH!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 jan 2013 15:45

Als ze het echt niet lusten, hoeft het niet hoor. Maar je kunt niet altijd alles in je leven ontlopen :wink:
Broccoli bijv, is ook zo'n groente, die ik nooit zo op tafel zou zetten.
Spruitjes maak ik een lekkere stamppot van met spekjes, appel, of een roerbakgerecht, dan gaat het best goed hoor. Broccoli verwerk ik in een (gepureerde) soep, quiche.
En Mortlach, wat vind je van voorgesneden blokjes kaas? :lol: Zelfs plakjes worst heb ik gezien en niet alleen bij AH hoor!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 jan 2013 16:13

schelpje3 schreef:Als ze het echt niet lusten, hoeft het niet hoor. Maar je kunt niet altijd alles in je leven ontlopen :wink:

Nee, maar spruitjes en witlof gelukkig wel :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 04 jan 2013 16:24

In mijn vorige woonplaats hadden we een klein pleintje waar een goede groenteboer stond met echt goeie spullen en niet duur. Die mis ik hier... want hier op de markt op zaterdag staat ook een grote groenteboer (ten eerste schreeuwt hij enorm hard en irritant en daarbij is hij mega duur en het fruit en de groenten zijn niet te eten na 1 dag waren de bananen niet te eten).

Hier om de hoek zit een Hollandse groenteboer en die heeft goed spul en niet al te duur.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 04 jan 2013 17:20

hier in het dorp zit de Hoogvliet, C1000 en lidl. De ervaring met de c1000 die Jess omschrijft heb ik helaas ook al meerdere keren gehad. Bij de hoogvliet zit uitstekend getraind personeel, vaak oudere dames ( itt de schoolmeisjes bij de c1000 ) en nog nooit een fout op een kassabon gehad.
De lidl is gewoon superfijn voor goedkope basisdingen, groente en fruit en nog heel veel zaken. Eventueel overige zaken haal ik bij de hoogvliet. Is soms goedkoper dan de lidl, je moet gewoon goed per product kijken.

HIer 1 keer per week de weekboodschappen (door man ), ik nog 1 keer eind van de week voor wat groente en restproducten. Zo mogelijk laten we die tweede keer vervallen. Eten we einde van de week gewoon diepvries en/of blikgroenten. Fruit houdt het makkelijk een week.

Naar de middenstander ga ik nooit, ja natuurlijk is brood bij de warme bakker veel en veel lekkerder maar ook duurder dus dat is een keuze.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 04 jan 2013 19:53

ligt eraan, het duurdere brood bij de supermarkt is even duur als het brood van de bakker. Hier ook brood van de bakker, maar meer vanwege dat het lekkerder is. Eigenlijk zou ik wel terug willen naar brood voro een euro en dan in het weekend een bruine bol van de bakker :)

En kwa vol raken! brood van de bakker eet ik meer omdat het veeeeeel lekkerder is :):):)

Verder is hier plaatselijk weinig te halen. De groenteboeren zijn van weinig kwaliteit, dan moet ik al weer reizen, in de zomer fiets ik wel eens na het tuinbouwgebied naar het winkeltje. Evelien, jij weet wel wat ik bedoel, maar als ik extra moet betalen kan ik net zogoed duurder kopen hier.

Het is altijd wikken en wegen!..... en soms ook wat het makkelijkste is!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 04 jan 2013 20:29

paprikameisje2 schreef:[
Ik heb een enkele keer vloeibaar gehaald, maar ik blijf bij mijn eeeuwige ariel grootverpakking bij de gamma. Dat het goedkoop is is 1, en met een klein beetje poeder in het wasbakje, heb ik geen last van lelijke kleding. Ik heb de waspoeder in een afsluitbare trommel. Telkens haal ik met mijn kleine bakje het op uit de voorraad van zolder.

Is de grootverpakking van Ariël goedkoper dan in de supermarkt? Hoe Ik kocht het verheen altijd, maar vond het nu te duur worden. Ik heb nu wasmiddel van de Lidl, maar eigenlijk vind ik die niet lekker ruiken.

Terug naar “Archief”