Geloofsvertwijfeling.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

jaapo
Kapitein
Kapitein

Geloofsvertwijfeling.

Berichtdoor jaapo » 02 jan 2013 16:22

In een aantal topics hier heb ik altijd gesteld, dat volgens MIJN geloof, je altijd gericht bent op de ANDER, En dan erin geloven, de ander er zal zijn voor jou, als dat nodig is. De naaste WORDEN is hiermee sterker dan de vraag Wie IS mijn naaste? Want het houdt immers activiteit in, als je gelooft, dat God werkt door mensen. En dan is daar het verschrikkelijke bericht (nog in het oude jaar), dat de man die actief werd, om de gestrande bejaarden op de spoorbaan te helpen, er zelf bij omkomt. En dit soort afschuwelijke feiten is in de afgelopen jaren vaker vermeld. Zet dat maar eens af, tegen al die anderen, Artsen Zonder Grenzen, Amnesty International en helpende naasten in de zorg, je buurt of familie. Dit soort dingen geeft mijn geloof een flinke knauw. En daar schaam ik me niet voor. Vertwijfeld vraag ik me af, of er meer christenen zijn die dit gevoel hebben. Nee, opmerkingen over Gods ondoorgrondelijke wil, die toch rechtvaardig is, of: het is allemaal het gevolg van de zonde, of het is een straf, of de Satan heeft af en toe nog de kans iets te doen, zijn aan mij niet besteed. Wie reageert?
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Faramir

Re: Geloofsvertwijfeling.

Berichtdoor Faramir » 02 jan 2013 17:09

Shit happens. Ook hele goede, dappere mensen kan iets vreselijks overkomen. Als ik morgen onachtzaam de snelweg oversteek dan is de kans vrij groot dat ik aangereden wordt en daarbij dood ga. Dan kan ik nog de meest geweldige gelovige op aarde zijn die heel zijn leven in het teken heeft gezet van het helpen van de hulpbehoevenden, die auto's zullen echt niet zachter aankomen en ook zal mijn lichaam niet veerkrachtiger zijn dan welk ander menselijk lichaam dan ook.

Deze beste man heeft simpelweg te veel risico genomen, voor een hoger doel dat wel, en is daarbij omgekomen.

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 02 jan 2013 18:04

Ik begrijp je redenering niet zo goed Natuurlijk is het een bijbels gegeven dat je je bekommert om de naaste (de ander liefhebben als jezelf).
Maar het is niet zo dat je een soort bescherming geniet als je je inzet voor anderen. Zelfs niet als die inzet heel ver gaat, zoals hulpverlenen in oorlogsgebieden.

Of begrijp ik je verkeerd?

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 02 jan 2013 22:00

Het voorbeeld van die snelweg oversteken is wel heel ongelukkig. ook als gelovige ga je het lot niet verzoeken, juist niet. Maar als je in een optreden voor de ander omkomt......... dat is wel heel wrang en in het licht van Jezus' hoofdgebod niet te vatten. Hier is de Waarom-vraag een snijdende kreet naar God, gepaard met misschien een gebalde vuist of een zware vloek. Het Barmhartige-Samaritaan-verhaal op z'n kop in spiegelbeeld.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 02 jan 2013 22:03

Alles wat fout loopt is een gevolg van de zondeval ,hen die daar weet van hebben hebben geen zogenaamde geloofsvertwijfeling----------------integendeel.
VERITAS VOS LIBERABIT.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 03 jan 2013 01:56

Ik had al aangegeven, dat ik dat de meest zwakke dooddoener is, om een moeilijk vraagstuk te omzeilen. De zondeval. Een grote vuilniszak, waar je alles, wat vragen oproept, in gooit. De volgende graag.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 03 jan 2013 01:59

"dooddoener" maar vervangen door oplossing (een woord met DOOD erin, is wel heel bizar) En is vervangen door vind. In dit late uur, ga je fouten maken, ook door emoties.

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 03 jan 2013 08:34

jaapo schreef:Ik had al aangegeven, dat ik dat de meest zwakke dooddoener is, om een moeilijk vraagstuk te omzeilen. De zondeval. Een grote vuilniszak, waar je alles, wat vragen oproept, in gooit. De volgende graag.

Toch is dit wel degelijk aan de hand.
God had de wereld goed geschapen, zonder fouten, God had gehoorzaamheid en liefde geëist, gehoorzaamheid en liefde kan alleen bekrachtigd worden als er ook een keuze is, God had van tevoren gezegd dat er verschrikkelijke dingen zouden gebeuren als er niet gehoorzaamd werd, onder andere dat de zonde, de dood, in de wereld zou komen en het hele menselijk geslacht verloren zou gaan, je kent de keuze, God had dus het recht om alle mensen verloren te laten gaan.
Dit heeft Hij niet gedaan, er is nog een weg tot zaligheid, namelijk de komst van Jezus Christus naar deze aarde, maar dit wil niet zeggen dat gelijk alle ellende van de aardbodem verdwenen is.
Integendeel, verdrukking zal er zijn en blijven, lees de tekenen over de eindtijd in de bijbel.

De zondeval is dus wel degelijk de oorzaak van alle ellende hier op de wereld, echter de ellende word niet door God gewerkt maar toegelaten, en deze ellende kan verschrikkelijk zijn, tsunami, oorlogen, aanslagen, man onder de trein.
Dit alles was al voorzegd in Gods woord, echter God zegt ook, went u naar Mij toe en u bent behouden, en dan is alles te verdragen in deze wereld, Adam heeft de verkeerde keuze gemaakt, mensen maken nu ook nog dagelijks verkeerde keuzes, en toch is er een uitkomst, mooi toch?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 03 jan 2013 09:40

Bij ingrijpende gebeurtenissen die ons aan het wankelen brengen, kunnen we het over de zonde hebben als algemene oorzaak/achtergrond van al het leed, maar bij specifieke situaties kan dit lang niet altijd.
Als we bij iemands leed het alleen over de zonde hebben, dan zijn we als de vrienden van Job: goedbedoeld, maar uiteindelijk wel verkeerd.
Zij zeiden tegen Job: "jij hebt gezondigd en daarom overkomt je dit". Met zulke vrienden heb je dan geen vijanden meer nodig.
Het is voor ons vaak verborgen waarom dingen gaan zoals ze gaan, dat weet alleen God.
Daarom is het voor ons belang dat, in welke situatie we ons ook bevinden, we ondanks alles bij God blijven aankloppen en Hem om uitkomst vragen.
Want volgens het boek Job is een kenmerk van een gelovige dat hij/zij het altijd bij God zoekt, al is het zelfs in de vorm van een (aan)klacht onder heel moeilijke omstandigheden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 03 jan 2013 10:03

Wie tot geloof komt , wordt door de Geest verzegeld.
De geest wordt het onderpand, in voorbereiding op het eeuwige leven.
Het oude , stoffelijke leven, wordt ondergeschikt aan het geestelijke leven.
materie, uiterlijk, geld wordt een bijzaak.
Schuif vertwijfeling aan de kant, als een aanval van satan, en bedroef de Geest niet, zodat Deze bij u blijft.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 jan 2013 10:41

Op je vraag: "Wie is je Naaste" kan ik alleen antwoorden: "Hij Die mij barmhartigheid heeft bewezen", want dat was de les tegen de Farizeeërs die de strikvraag stelden.

Mijn Naaste is Hij Die mij het meest Naast is en dat is niet mijn buurvrouw of buurman.
Bovendien heeft Hij voor mij 2 daglonen vooruit betaald en heeft mij in de herberg gebracht en heeft uitdrukkelijk gezegd dat Hij terug komt om mij te halen.

En dat de wereld volmaakt geschapen was staat nergens in de Bijbel. Het was goed. Maar als je je verdiept in de restitutieleer aan de hand van de Bijbel dan weet je dat de verleiding voortkomt uit een zondige natuur, m.a.w. de grondstof waaruit Adam gemaakt is was besmet.

Wij stammen van Adam af en niet van de 2e Adam, pas bij wedergeboorte ontvangen wij de natuur van Christus.

Het loon dat de zonde geeft is de dood, maar de genade door Jezus Christus gegeven is het Eeuwig leven.

Het is vreselijk dat hulpverleners in verweggistan worden vermoord terwijl ze onderwijs mogelijk willen maken voor meisjes, aan de andere kant neem je een risico als je daar naar toegaat.
Als mensen Bijbels smokkelen naar landen waar het verboden is ( wij hebben dat zelf ooit gedaan) wees dan niet verbaasd als je gearresteerd wordt.

De wereld wijst God af en God zegt. Nou als je het zo goed zelf kunt ga je gang. En tegen satan zei hij: "Hier het is jouw domein", maar reken erop dat het tijdelijk is.
Daar heeft God wel een escape op ingezet.
En "Dat" is voor iedereen bereikbaar.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 03 jan 2013 11:21

[quote="Wilsophie"]

En dat de wereld volmaakt geschapen was staat nergens in de Bijbel. Het was goed. Maar als je je verdiept in de restitutieleer aan de hand van de Bijbel dan weet je dat de verleiding voortkomt uit een zondige natuur, m.a.w. de grondstof waaruit Adam gemaakt is was besmet.

@Wilsophie, Toch lees ik "God zag alles wat Hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed" (Gen.1:31)

Een aanvulling, Deut.32:4
Hij is de rots, Wiens werk volmaakt is, want al Zijn wegen zijn een en al recht. God is waarheid en geen onrecht; rechtvaardig en waarachtig is Hij.

Je spreekt vaker over de besmette grond (grondstof) waaruit Adam en Eva geformeerd zijn, denk je dan dat er voorwereld leven is geweest wat niet goed is afgelopen en daardoor de aarde besmet is geraakt door satan en zijn gevolg.
Als dat zo zou zijn, is God dan niet in staat om de aarde te reinigen voor opnieuw de aarde bewoonbaar te maken voor Zijn schepselen, zowel mens en dier en planten en gewas enz.
Laatst gewijzigd door marin op 03 jan 2013 12:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 03 jan 2013 11:25

jaapo schreef:In een aantal topics hier heb ik altijd gesteld, dat volgens MIJN geloof, je altijd gericht bent op de ANDER, En dan erin geloven, de ander er zal zijn voor jou, als dat nodig is. De naaste WORDEN is hiermee sterker dan de vraag Wie IS mijn naaste? Want het houdt immers activiteit in, als je gelooft, dat God werkt door mensen. En dan is daar het verschrikkelijke bericht (nog in het oude jaar), dat de man die actief werd, om de gestrande bejaarden op de spoorbaan te helpen, er zelf bij omkomt. En dit soort afschuwelijke feiten is in de afgelopen jaren vaker vermeld. Zet dat maar eens af, tegen al die anderen, Artsen Zonder Grenzen, Amnesty International en helpende naasten in de zorg, je buurt of familie. Dit soort dingen geeft mijn geloof een flinke knauw. En daar schaam ik me niet voor. Vertwijfeld vraag ik me af, of er meer christenen zijn die dit gevoel hebben. Nee, opmerkingen over Gods ondoorgrondelijke wil, die toch rechtvaardig is, of: het is allemaal het gevolg van de zonde, of het is een straf, of de Satan heeft af en toe nog de kans iets te doen, zijn aan mij niet besteed. Wie reageert?

Hoi,

Misschien heb je hier iets aan...

God heeft de mens keuzevrijheid gegeven, en als de mens het verkeerde kiest dan zijn daar gevolgen op helaas...

Ik zal niet wandelen in de dingen die te groot en te wonderlijk voor mij zijn. (Psalmen)

Hartelijke groet

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 jan 2013 13:36

Hoi Marin, ik heb vroeger altijd geworsteld met het scheppingsverhaal zoals het verteld werd.
Er bleven heel wat vragen liggen.

http://www.bijbels-panorama.nl/S44_rest ... riant.html

Hier staat een heel kort samenvatting van deze gedachte, en aan de hand hiervan heb ik de volledig studie gevolgd. En dat was een antwoord op mijn vragen.

Deze wereld is zwanger en in barensnood en op je vraag of God niet bij machte was om een volmaakte schepping te maken, welnu dat heeft Hij gedaan in de Persoon van de Here Jezus Christus.
Maar dan hebben we het over een Geestelijke Schepping en de letterlijke vervulling is dat deze wereld die in barensnood is ooit de volmaakte schepping zal voortbrengen op de 8e dag.

Een voorvervulling van deze letterlijke wereld is de Nieuwe Schepping die tot stand kwam bij de opstanding en waar ik in ieder geval deel vanuit maak.

Er valt heel veel te zeggen over de betekenis van die cherubs die met vlammende zwaarden voorkwamen dat Adam terug kon keren in de hof.
Er valt nog veel meer te zeggen over de dood die tot oorzaak had dat Adam in ieder geval niet eeuwig in die hof moest leven.
Maar een bestudering van Genesis leidt onverwijld naar Openbaring en leg je de beide boeken zo naast elkaar.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 03 jan 2013 13:38

jaapo schreef:Het voorbeeld van die snelweg oversteken is wel heel ongelukkig. ook als gelovige ga je het lot niet verzoeken, juist niet.

Dan denk je erbij dat ik oversteek omdat ik aan de andere kant van de snelweg een stilstaande auto zie branden terwijl er nog mensen inzitten.
Maar als je in een optreden voor de ander omkomt......... dat is wel heel wrang en in het licht van Jezus' hoofdgebod niet te vatten. Hier is de Waarom-vraag een snijdende kreet naar God, gepaard met misschien een gebalde vuist of een zware vloek. Het Barmhartige-Samaritaan-verhaal op z'n kop in spiegelbeeld.

De wereld is nou eenmaal zoals hij is. En ja, dit soort dingen gebeuren eigenlijk wel dagelijks in de wereld.

Net zoals, en dat vind ik zelf wat moeilijker, een jong kind wat leukemie krijgt en na een levensstrijd het verliest van de kanker. Hoe kan zo'n puur mensje zo getroffen worden door zo'n alles vernielende ziekte?

Het gebeurd.

Terug naar “[Religie] - Open forum”