Gezin en financiën deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Katlheen
Majoor
Majoor

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Katlheen » 01 jan 2013 20:10

Even voor de goede orde, laatst even wezen informeren in verband met een nieuw wasmachine: de korte wasjes zijn juist NIET energiezuinig. De zuinige standen op een wasmachine laten het ding juist langer draaien omdat het apparaat dan niet op vol vermogen moet vanwege de korte tijd. Het apparaat propvol doen heeft ook geen zin, gaat ie alleen maar langer van draaien om het wasmiddel kwijt te raken. Dit werd ons allemaal door een verkoper verteld, dus ik ga er wel vanuit dat deze man niet uit zijn spreekwoordelijke nek kletste. Mocht er een expert onder ons zijn, correct me if I am wrong.

Daarnaast, als je kijkt wat een wasmachine op jaarbasis aan energie kost, dat is echt niet veel hoor. Staar je daar dus niet blind op. Wij waren afgelopen jaar plus minus 550 euro kwijt aan stroom, gas was beduidend meer. Ik denk dat je daar beter de besparingen kunt proberen te pakken. Houdt wel in de gaten dat het selectief stoken vaak juist meer kost. Mijn vrouw deed dat vroeger ook, alleen in de woonkamer en verder niets. Totdat een CV monteur uitlegde dat je dan onzuinig zuinig probeert te zijn. Want wat is het punt: je gaat de kamer uit, deur gaat open, koude lucht gaat de kamer in, en als je termostaat naast de deuropening zit, schiet de verwarming weer aan. Daarnaast staat je warme ruimte al bij de deur naar bijvoorbeeld de gang, warmte te verliezen. Terwijl de meeste isolatie juist aan de buitenkant van je woning zit, en niet in de tussendeuren.
Switch gewoon van energieboer, dat kan je aardig wat geld opleveren. Ga anders gewoon met je offerte rondshoppen. Kijken of een ander het goedkoper kan. En verder kan je je inschrijven voor een veiling van Vereniging Eigen Huis. Hebben wij ook gedaan, en dat scheelt toch knaken. Ons voorschotbedrag is 145 euro in de maand, voor een gezin met 2 kinderen. Het scheelt natuurlijk wel dat mijn vrouw ook werkt, waardoor je een paar dagen in de week overdag niet hoeft te stoken of stroomverbruik hebt.

Check eens of er een Turkse groenteboer/supermarkt in de buurt zit, groente en fruit is daar beduidend goedkoper.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 01 jan 2013 21:19

Ik denk ook wel dat het af hangt van waar je woont (of je huurt of koopt).

Maar het is wel leuk om zo elkaar wat tips te geven.

Zo vindt ik het weer erg leuk om op marktplaats/kringloop rond te struinen (ik geef totaal niet om nieuwe spullen als het gaat om een meubelstuk/kleding). Daarnaast kijken we voor een keuken bij de IKEA ipv een keukenboer, aangezien wij onze eigen apparatuur houden hebben we alleen kastjes en aanrechtblad (incl. gootsteen) nodig.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 01 jan 2013 21:40

voorschot hier is 102 euro :) gewoon wel selectief stoken!! alleen maar in de woonkamer, de rest zit alles dicht, gewoon consequent de deur dicht doen!
Het is niet handig om het hele huis te verwarmen, we wonen in een jaren 30 woning... een heel oud huis met veel tochtkieren ed.

Hier ging ik regemaltig naar de kringloop ed.. maar daar haal je snel meer dan de bedoeling is. Ik haal nu gewoon alleen als ik wat nodig heb.
De ellende is dat hier in de woonplaats weinig is, ik moet altijd met de auto naar de stad, dus groente daar goedkoop halen kan wel, maar dan moet ik op de fietsn, want dan is het anders nog duurder.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 01 jan 2013 21:44

Het scheelt ook wel of je in een hoekhuis of een tussenwoning woont. Hier hebben wij een hoekhuis, niks geen beschutting want naast ons huis is een wandelpad en een weg.
Wij betalen iets van 150 per maand. En hebben afgelopen jaar iets van 550 terug gekregen.

Wij doen nu bewust boodschappen (halen het dan wel bij de Landwinkel/natuurvoedingswinkel en bij de boer zelf) en zijn minder aan boodschappen kwijt.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 01 jan 2013 22:30

Hier ook veel (melk, karnemelk, eieren, kaas, aardappels, appels) bij de boer zelf, en verder een groenteboer in de straat die regelmatig groente en fruit voor ons heeft wat snel op moet, of waar een plekje aan zit en wat we dus voordelig krijgen.

Sinds vorige week stoken wij hier grotendeels de boel warm met onze houtkachel. Ben benieuwd hoeveel voordeel ons dat gaat opleveren ;)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 jan 2013 23:36

Ik heb een wat vreemde tip die erg specifiek zal zijn voor mij :-)

Als ik in de zomer in een ferm sportritme zit (3 a 4 keer per week sporten), douch ik al die tijd op de sportschool en hoef ik dat thuis niet te doen. Aangezien ik elektrisch kook en verder geen verwarming gebruik (want zomer), heb ik maandenlang gasrekeningen van alleen het basisbedrag (6 euro of zoiets).

Het zou me niets verbazen als het bedrag wat ik op het gas bespaar genoeg is om het sportschoolabonnement van te betalen :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 02 jan 2013 09:20

En een houtkachel nemen en je huis goed isoleren.
Beiden kosten natuurlijk wel even wat, maar we merken hier zo goed het verschil. We hebben een groot huis, en zetten de CV 's morgens op 19 als ik moet werken, anders vind ik het te koud voor de kinderen, op andere dagen steekt mijn man 's morgens vroeg de houtkachel aan. Hout kost ook niet niks, maar met een beetje creativiteit is er genoeg goedkoop hout te vinden. We besparen nu al honderden euro's per jaar, dus die kachel hebben we er zo uit.
Ook hebben we een nieuw dak op het huis sinds dit jaar, wat heel veel warmte scheelt. Vorig jaar stookten we alleen de houtkachel beneden en was het ijskoud boven, nu stoken we alleen beneden en is het boven ook redelijk lekker. Omdat de warmte tenminste blijft hangen en niet via het ongeisoleerde dak weggaat.
Op de lange termijn besparen we echt veel.

En die hypotheek, aflossen, dat is denk ik toch het beste, dan heb je maandelijks ook minder kosten, Maarja, in deze tijden is veel aflossen niet zo snel mogelijk denk ik, zeker niet als je al krap leeft.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Jess
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jess » 02 jan 2013 12:25

Dank jullie wel voor alle reacties!

Wij hebben ook een houtkachel, dat scheelt aanzienlijk. Van 200 euro voorschot zijn we nu naar 105 euro gegaan en dat is voor gas en electra. We kijken regelmatig wat een voordeligere kan zijn maar we blijven waar we nu al jaren bij zijn want bij andere moet je bijv. meer vastrecht betalen of andere grappen die ze niet hebben meegerekend in de offerte maar die je wel moet betalen bij je eindafrekening. Vrienden van ons hebben ook weer zo'n instinker gehad.

Groenten en fruit hebben we een mijnheer voor in het dorp die voor weinig geld verkoopt.

Kleding verkopen op MP lukt mij tegenwoordig niet meer terwijl het voorheen best wel ging. Ik koop vaak merkkleding in outletzaken online, 5 euro voor een bloes bijv. die gewoon echt mooi blijft. Ik wil dat de kids er netjes en verzorgd uitzien dus uitverkoop en internet profiteer ik altijd van.

Iemand noemde wasmiddel bij de Gamma, ik heb ook wel eens zo'n grootverpakking gekocht maar na verloop van tijd klonterde alles aan elkaar vast en kon ik het niet meer gebruiken terwijl het bij mij wel droog opgeslagen wordt. Daarnaast heb ik het idee dat poeder de kwaliteit van de kleding aantast. Had een setje, het bovenstuk was (per ongeluk) 1x met poeder gewassen en het onderstuk 1x met vloeibaar en dat was veel mooier gebleven. En zaken als shampoo lang gebruiken lukt niet, de kids zijn wat dat aangaat erg royaal en ik ga niet meer bij pubers mee de badkamer in. Zelf heb ik goede shampoo, die zet ik veilig weg. Zij hebben goedkope shampoo waar ik een ragebol van krijg. Ipv badschuim hebben we nu zeep, dat scheelt aanmerkelijk.

Fruit mee naar school geven werkt niet, dat eten ze niet op. Pakjes krijgen ze mee, had van de zomer dure mepal bekers gekocht en ze deden niet anders dan lekken. Elke dag de tas nat en vies. Schoolwerk dat vies eruit kwam. De kids hebben rugtassen, er werd dus niet mee gegooid. Die pakjes koop ik dan ook van de kinderbijslagrekening.

Degenen die een budget pinnen en daar de boodschappen van halen. wat doe je als je bij de kassa niet genoeg geld bij je hebt? Omdat ik 10 km moet rijden voor boodschappen sla ik veel in en kan tevoren niet inschatten hoeveel geld dat gaat kosten.

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 02 jan 2013 12:44

Ik pin niet een bepaald bedrag voor een hele week, maar ik boek wel, zodra het salaris binnen is, 350 euro over naar een aparte rekening. Daar heb ik ook een pasje van en die gebruik ik altijd als ik boodschappen doe. Soms hou ik aan het eind van de maand geld over, soms sta ik idd wel eens bij de kassa en dan geeft de automaat aan dat mijn limiet is bereikt. Ik heb dan wel altijd het pasje van onze gewone rekening bij me en daar staat altijd genoeg op, dus betaal ik daarmee. Thuis kijk ik hoeveel ik tekort kom. Meestal gaat het om maximaal een tientje ofzo. Maar het nieuwe salaris wordt dan ook al weer bijna gestort ( gebeurt dus echt alleen maar aan het eind van de maand, als we veel verjaardagen ofzo hebben gehad of etentjes) en dan laat ik het meestal zitten.

Ik bedenk me nu wel dat dat bij ons makkelijk kan, omdat we toch altijd wel genoeg geld op de gewone lopende rekening hebben. Als we dat niet zouden hebben zou ik toch van tevoren goed kijken hoeveel geld i nog heb (in mijn geval dus hoeveel er nog op de boodschappenrekening staat ) en dan tijdens het boodschappen doen berekenen of ik uitkom met het geld dat er nog is. Eventueel minder belangrijke dingen doorschuiven naar de volgende week / maand.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 02 jan 2013 13:45

Jess schreef:Degenen die een budget pinnen en daar de boodschappen van halen. wat doe je als je bij de kassa niet genoeg geld bij je hebt? Omdat ik 10 km moet rijden voor boodschappen sla ik veel in en kan tevoren niet inschatten hoeveel geld dat gaat kosten.

Ik moet 16 km rijden en ga gewoon 1 keer per week boodschappen doen. Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar ik geef iedere week wel bijna hetzelfde uit aan de weekboodschappen. De ene keer moet ik wasmiddel, de andere keer wc papier maar dat kun je bij wijze van wel naast elkaar wegstrepen. Nu wij onze dochters hebben zijn we wel meer geld kwijt, dus dat was weer even opnieuw inschatten wat alles kost. Moet ook wel zeggen dat ik goed inzicht heb op wat hoeveel kost en ik dus a.d.h. van mijn boodschappenlijstje wel kan inschatten hoeveel het ongeveer gaat kosten en tot nu toe heb ik nog nooit met te weinig geld bij de kassa gestaan. Trouwens, al zou dat wel gebeuren, heb ik altijd nog mijn pinpas bij me dus dan kan ik het pinnen en het geld laten terugstorten of voor de week erop gebruiken.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 02 jan 2013 15:03

Ik vind het heel knap dat jullie van een vast weekbudget rond kunnen komen, mij lukt het nl niet. Er komt altijd wel iets onverwachts doorheen fietsen, zoals schoenen die verzoold moeten worden, of een stomerijbeurt. Hoe doen jullie dat dan?
En AH heeft bijv. wel eens mooie pannen, overhemden, moltons in de aanbieding met bonuskorting, ik kan de verleiding dan niet weerstaan, want de kwaliteit is echt goed.
Bij de Lidl heb je dat natuurlijk ook, er liggen heel veel spullen.
Kunnen jullie daar zonder verleid te worden langs lopen? :wink:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 jan 2013 15:23

schelpje3 schreef:Ik vind het heel knap dat jullie van een vast weekbudget rond kunnen komen, mij lukt het nl niet. Er komt altijd wel iets onverwachts doorheen fietsen, zoals schoenen die verzoold moeten worden, of een stomerijbeurt. Hoe doen jullie dat dan?

Daar elke maand een klein bedrag voor opzijzetten...

En AH heeft bijv. wel eens mooie pannen, overhemden, moltons in de aanbieding met bonuskorting, ik kan de verleiding dan niet weerstaan, want de kwaliteit is echt goed.
Bij de Lidl heb je dat natuurlijk ook, er liggen heel veel spullen.
Kunnen jullie daar zonder verleid te worden langs lopen? :wink:

Ik koop gericht dingen. Ik kijk niet wat er ligt om dan te bedenken of ik het nodig heb of niet. Als ik een pan nodig heb, ga ik een pan kopen. Als ik geen pan nodig heb, maakt het mij niet uit hoeveel korting erop zit: ik heb hem niet nodig, dus koop ik hem niet.

Het idee dat je misschien een koopje misloopt, kan ervoor zorgen dat je juist heel veel meer geld uitgeeft dan je wilde.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Duschka
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Duschka » 02 jan 2013 15:37

Jess schreef:Degenen die een budget pinnen en daar de boodschappen van halen. wat doe je als je bij de kassa niet genoeg geld bij je hebt? Omdat ik 10 km moet rijden voor boodschappen sla ik veel in en kan tevoren niet inschatten hoeveel geld dat gaat kosten.

Ik pin elke week een vast bedrag, op een vaste dag van de week.
Eenmaal per maand doen we de zware boodschappen (drinken etc.), en dat is ook elke maand zo een beetje hetzelfde bedrag.
En als je eenmaal per week een budget gaat ge- en verbruiken, dan heb je na een paar weken of een maandje, best een goed overzicht hoor. Ik merk zelf dat je toch een bepaald ritme in je boodschappen hebt (verjaardagen etc. natuurlijk uitgezonderd)
Je zou ook eens een tijdje kassabonnetjes kunnen bewaren, zodat je globaal kunt bekijken waar je geld blijft.
Zelf doe ik het zo, dat het geld dat ik overhoud in een bepaalde week, in een doosje gaat. (het briefgeld althans, muntgeld schuift door naar respectievelijk collecte en een spaarpot)
En het briefgeld gebruik in de loop van een maand voor "onvoorziene tegenvallers" want die heb je nu eenmaal altijd! Of dat nu hakken, zolen of lekke banden zijn.... het kost toch altijd geld.
En alles wat er aan het einde van de maand nog wel is, gaat in een spaarpot (maar kun je natuurlijk ook voor bijvoorbeeld een extraatje met je gezin gebruiken).

Is het trouwens geen idee om je kinderen te betrekken in het budgetteren.
Dus even demonstreren wat nu precies "voldoende" shampoo is, en ze ieder een fles geven met hun naam er op.
Degene die de fles het langste behoud, klein kadootje? (om ze te stimuleren)
En voor het pakjes probleem... ik ken iemand die ook met dure bekers lichtelijk wanhopig werd, maar nu bij de Lidl van die waterflesjes koopt en die gewoon elke keer goed uitspoelt en "op gebruikt".
Gaan nog best lang mee, zijn prima na te vullen en lekken echt niet.
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 02 jan 2013 15:40

Mijn vrouw bekijkt van tevoren of er aanbiedingen zijn. En wat Mortlach hiervoor al zegt: als je het niet nodig hebt, koop het gewoon niet. Al geven ze 80% korting, als je het niet nodig hebt, dan laat je het gewoon liggen.

Wij boeken bij ontvangst van de salarissen gelijk 200 euro richting spaarrekening. Daarnaast nog 500 euro naar onze eigen rekeningen voor persoonlijke uitgaven. Mocht je dan een keer meer moeten uitgeven, dan boeken we dat terug van de spaarrekening of van ons eigen budget. Al met al mogen we met plezier concluderen dat ons vermogen t.o.v een jaar geleden is gegroeid, dus we hebben het goed gedaan... :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 02 jan 2013 15:50

Mortlach schreef:
Ik koop gericht dingen. Ik kijk niet wat er ligt om dan te bedenken of ik het nodig heb of niet. Als ik een pan nodig heb, ga ik een pan kopen. Als ik geen pan nodig heb, maakt het mij niet uit hoeveel korting erop zit: ik heb hem niet nodig, dus koop ik hem niet.

Het idee dat je misschien een koopje misloopt, kan ervoor zorgen dat je juist heel veel meer geld uitgeeft dan je wilde.

Even wat rechtzetten, ik koop geen pan, molton of overhemd om de heb, maar als er een pan slecht gaat worden en hij is dan toevallig in de bonuskorting, sla ik wel toe.
Ik heb zelf het gevoel dat, als je teveel voorraad aan gaat leggen, jezelf uiteindelijk in de vingers snijd. Ik bedoel bijv. 8 tubes tandpasta tegelijk, of voor een half jaar vaatwastabletten.
Eén van de drogisterijketens heeft wel eens van die aanbiedingen, ideaal bij een groot gezin, maar wij doen dan echt maaaaanden met zoveel spul. Dat doe ik dus eigenlijk nooit.

En dat geld voor nieuwe zolen of stomerij heb ik wel hoor, gelukkig, maar ik treed dan buiten het vaste budget wat ik in mijn hoofd had. Daarom lukt het me niet, misschien niet standvastig genoeg. :(

Terug naar “Archief”