Even voor de goede orde, laatst even wezen informeren in verband met een nieuw wasmachine: de korte wasjes zijn juist NIET energiezuinig. De zuinige standen op een wasmachine laten het ding juist langer draaien omdat het apparaat dan niet op vol vermogen moet vanwege de korte tijd. Het apparaat propvol doen heeft ook geen zin, gaat ie alleen maar langer van draaien om het wasmiddel kwijt te raken. Dit werd ons allemaal door een verkoper verteld, dus ik ga er wel vanuit dat deze man niet uit zijn spreekwoordelijke nek kletste. Mocht er een expert onder ons zijn, correct me if I am wrong.
Daarnaast, als je kijkt wat een wasmachine op jaarbasis aan energie kost, dat is echt niet veel hoor. Staar je daar dus niet blind op. Wij waren afgelopen jaar plus minus 550 euro kwijt aan stroom, gas was beduidend meer. Ik denk dat je daar beter de besparingen kunt proberen te pakken. Houdt wel in de gaten dat het selectief stoken vaak juist meer kost. Mijn vrouw deed dat vroeger ook, alleen in de woonkamer en verder niets. Totdat een CV monteur uitlegde dat je dan onzuinig zuinig probeert te zijn. Want wat is het punt: je gaat de kamer uit, deur gaat open, koude lucht gaat de kamer in, en als je termostaat naast de deuropening zit, schiet de verwarming weer aan. Daarnaast staat je warme ruimte al bij de deur naar bijvoorbeeld de gang, warmte te verliezen. Terwijl de meeste isolatie juist aan de buitenkant van je woning zit, en niet in de tussendeuren.
Switch gewoon van energieboer, dat kan je aardig wat geld opleveren. Ga anders gewoon met je offerte rondshoppen. Kijken of een ander het goedkoper kan. En verder kan je je inschrijven voor een veiling van Vereniging Eigen Huis. Hebben wij ook gedaan, en dat scheelt toch knaken. Ons voorschotbedrag is 145 euro in de maand, voor een gezin met 2 kinderen. Het scheelt natuurlijk wel dat mijn vrouw ook werkt, waardoor je een paar dagen in de week overdag niet hoeft te stoken of stroomverbruik hebt.
Check eens of er een Turkse groenteboer/supermarkt in de buurt zit, groente en fruit is daar beduidend goedkoper.