Afslanken deel 4

Moderators: Memmem, Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor MissF » 29 dec 2012 09:56

Ik ben het met je eens Wilsophie, zo makkelijk is het niet.
Zelf let ik heel erg op mijn gewicht en weeg elke keer na de zwangerschap weer hetzelfde als wat ik woog toen ik trouwde en heb ik mijn maatje 38 weer. Dat wil ik ook perse, maar het kost moeite. Ook om het zo te houden.
Het ligt niet zo simpel: gewoon normaal eten en normaal bewegen.
Bij mij is het echt hormonaal wat ik eet. en niet alleen als ik ongesteld ben chocola eten ofzo, maar ik merk aan mijn eetgedrag (snaaien, juist geen trek hebben, heel goed maat kunnen houden etc) precies waar ik in mijn cyclus zit. Nu ben ik wel zo ver dat ik dat precies weet en er rekening mee hou, en me soms zo'n avondje snaaien gun, omdat ik weet dat die kilo de week erop weer er af gaat. Maar het zit wel altijd in mijn hoofd, en dat is niet altijd leuk. Maar wel beter voor me, anders kom ik binnen de korste keren teveel aan.

Mijn streven is ook nog altijd om nog 2 kilo er af te krijgen, maar dat lukt niet, wie weet ooit :D Eerst me maar eens orienteren op sporten, maar ik vind de sportschool zo duur, daarom heb ik het afgezegd. Gewoon fitnessen vind ik niet leuk, sportgamen wat ik deed vond ik heerlijk, maar nu werk ik elke vrijdag dus kan dat niet meer, en is het gewoon prijzig. Dus maar eens verder gaan kijken.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 29 dec 2012 10:20

koop een resistance band (of een setje dumbbells en probeer dit eens:
http://scoobysworkshop.com/womens-begin ... d-workout/
Je kunt ook wat verder kijken op die site. Staan heel nuttige adviezen op die site van scooby en je kunt bijna alles thuis doen (en ja wedden dat je afvalt van burpees, ik lig na twee minuten al hijgend op de grond)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 29 dec 2012 10:35

Nou zo makkelijk is het niet.

Waar komen dan al die kilo's vandaan die er aangekomen zijn?

Bij mij was het ook het eetpatroon, ik had veel p's (pizza, patat, pannekoeken en poffertjes...). Dan gaan de kilo's erg hard. Ik heb het dan ook echt niet over chocola of en chips die je eens in de week eet.

Yoki bij je ontbijt en lunch drinken.
Alleen maar hagelslag en chocoladepasta op je brood eten.

Als je dat elke dag doet.

Misschien sla ik een beetje door.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 29 dec 2012 10:53

Het is zeker een uitzondering als iemand na een GBP gewoon door blijft eten, ik zou bijna zeggen dat het nauwelijks kan, maar dan moet ik heel technisch uitleggen waarom niet.
Dus ik vraag me af of het dan om een GBP gaat, want de vooronderzoeken zijn streng en de wachtlijsten lang.
Het moet werkelijk levensbedreigend zijn en een bepaald BMI en de dietiste heeft een goede begeleiding in de nazorg.
Dus niet zomaar wat zeggen van ..."ik ken iemand die..." gewoon door bleef eten met de verkeerde dingen, want het is practisch gezien onmogelijk.

Men denkt altijd aan zakken chips en kilo's patat enz...maar dan weet je niet wat het inhoudt.
Ik neem dat niemand kwalijk, maar het is veel te kort door de bocht en men is er onkundig onder.
En de vooroordelen weten die mensen met dat grote probleem heel goed en sommigen durven zich niet meer op straat te vertonen.
Men durft nooit meer een kopje koffie met wat lekker bij de Hema te drinken door de zonodige opmerkingen en blikken die iedereen moet uitspreken.

Wees blij als je kunt eten wat je wilt en slank blijft, ik gun dat iedereen en het is nooit een resultaat of garantie voor een lang gezond leven, ik gun dat iedereen, maar dood ga je toch. De één vroeg de ander laat.
Maar daar gaat het niet om, deze mensen zijn zeer ongelukkig en gaan letterlijk en geestelijk gebukt onder hun last die ze moeten dragen en de blikken van mensen steken als venijnige naalden.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 29 dec 2012 10:58

Bij mij was het ook het eetpatroon, ik had veel p's (pizza, patat, pannekoeken en poffertjes...). Dan gaan de kilo's erg hard. Ik heb het dan ook echt niet over chocola of en chips die je eens in de week eet.

Beste meid, neem je zelf nooit als norm. Deze mensen eten die dingen nauwelijks, ook niet eens in de week, want dat is ook niet normaal.
Jij valt onder de categorie van iemand die teveel de verkeerde dingen eet en wat kilo's wil afvallen, dat zijn niet de mensen die een GBP of andere operaties moeten ondergaan.

Wat jij doet herken ik. Ik hoef maar een paar dingen te laten staan, op termijn en dan val ik af desgewenst.
Maar ik val erover als men theatraal stelt dat men geen discipline heeft en men zichzelf op de borst trommelt alsof dat een prestatie is.
Ze kwetsen een heel grote groeiende groep, die door ons als maatschappij wordt afgemaakt. En ik meen dat ik dat op een forum als dit wel kan en mag zeggen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 dec 2012 11:14

Wilsophie schreef:
Beste meid, neem je zelf nooit als norm. Deze mensen eten die dingen nauwelijks, ook niet eens in de week, want dat is ook niet normaal.
Jij valt onder de categorie van iemand die teveel de verkeerde dingen eet en wat kilo's wil afvallen, dat zijn niet de mensen die een GBP of andere operaties moeten ondergaan.

Wat jij doet herken ik. Ik hoef maar een paar dingen te laten staan, op termijn en dan val ik af desgewenst.
Maar ik val erover als men theatraal stelt dat men geen discipline heeft en men zichzelf op de borst trommelt alsof dat een prestatie is.
Ze kwetsen een heel grote groeiende groep, die door ons als maatschappij wordt afgemaakt. En ik meen dat ik dat op een forum als dit wel kan en mag zeggen.

Bij AH is de vriezer met patat en pizza's megagroot, zeker in verhouding tot de vrieskast met groenten e.d.
Kijk maar eens goed! Hoeveel mensen ik niet met stapels pizza's zie staan, zeker als ze de aanbieding zijn, want die dingen kosten geen fluit.
In veel gezinnen is het standaard eenmaal per week patat, lees de diverse fora maar eens. En dat betekent dus ook snacks daarbij en vette sauzen.
Het ligt voor een groot gedeelte aan je stofwisseling. Als je een langzame verbranding hebt, zul je meer moeite moeten doen om af te vallen, of minder eten dan je buurvrouw, omdat zij een snellere verbranding heeft.
Door te jojöen komt je lichaam ook in een soort spaarstand.
Op internet zijn er allerlei lijstjes te vinden zodat je kunt uitrekenen hoeveel kcal je tot je neemt op 1 dag en dan schrik je soms.
Zoals Evelien hierboven zegt: die boterham met hagelslag, Y oki bij het ontbijt. Zij is zich daarvan bewust geworden en heeft het roer omgegooid. Heel knap van je Evelien d:)b
Als je weinig eet, maar je drinkt veel frisdranken, en je hebt een zittend beroep, 6 kopjes koffie met melk EN suiker, dan gaat het ongemerkt.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 29 dec 2012 12:18

Natuurlijk kun je je eetpatroon aanpassen als die wel slecht is, maar het is niet zo simpel. Ik ben zelf een erg nuchter persoon, en zeg bij veel dingen: gewoon doen. En dan is het ook gewoon doen en het lukt.
Maar met eten merk ik dat het niet zo simpel is, gewoon even doen. Want je psyche speelt zo'n grote rol hierin, of hormonen. Daar kun je soms tegen strijden wat je wilt, maar het lukt dan gewoon niet.
Niet dat ik die ervaring heb hoor, maar ik merk soms wel dat het niet zo simpel is.
En dan vind ik het heel jammer dat mensen die iets dikker zijn en een zak patat naar binnen werken zonder erbij na te denken betiteld worden als niet consequent, niet inzien dat hun eetpatroon fout is etc etc. want ook dikkere mensen weten dat vaak echt wel, en er zijn er genoeg die zo graag wíllen veranderen, maar het lúkt ze niet.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 29 dec 2012 12:25

schelpje3 schreef:Het ligt voor een groot gedeelte aan je stofwisseling. Als je een langzame verbranding hebt, zul je meer moeite moeten doen om af te vallen, of minder eten dan je buurvrouw, omdat zij een snellere verbranding heeft.

dit geldt voor mensen met een beetje overgewicht.

Mensen met ( extreme ) obesitas hebben echt met wat anders te kampen, namelijk een verslaving.

Als je rookverslaafd bent ( geweest ) dan weet je dat als je stopt je ook echt nooit meer een sigaret kan aanraken of je begint weer. Zo ook met drank.
Maar stop maar eens je hele leven met eten!

Een ook eetbuien, sommige zijn afgrijselijk, die zijn niet in de hand te houden. Soms hormonale oorzaak, soms psychische oorzaak, soms weer andere oorzaken.

Als je dik bent en je eet wat in het openbaar, je wil niet weten, mensen fluisteren op zo'n toon dat je het net hoort dat je een smerig varken ben. En als je het niet hardop fluistert, maar wel over iemand denkt; eigen schuld, dikke bult, ben je net zo erg bezig hoor.

Overigens, zelf heb ik geen overgewicht ( eet wel lekker 1 keer per week patat, daar is niets mis mee ) , en mijn familie ook niet .Maar ik ken het van dichtbij.

En mensen die een Gastric bypass doen of maagverkleining zijn echt ten einde raad, en zonder die ingreep zouden ze eerder dood gaan aan hun overgewicht.
Zo'n operatie is overigens absoluut niet zonder risico's, denk daar niet te licht over.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 dec 2012 12:36

donderdag mijn rechterarm een beetje gebroken na een val van mijn fiets. Nog geen gips, maar kracht zetten wil niet echt lukken (dingen snijden, bijvoorbeeld). Voorlopig dus veel kant en klaar voer eten :-(

Ben ik straks echt helemaal klaar om weer naar de sportschool te gaan...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 29 dec 2012 13:27

Wilsophie schreef:Het is zeker een uitzondering als iemand na een GBP gewoon door blijft eten, ik zou bijna zeggen dat het nauwelijks kan, maar dan moet ik heel technisch uitleggen waarom niet.
Dus ik vraag me af of het dan om een GBP gaat, want de vooronderzoeken zijn streng en de wachtlijsten lang.
Het moet werkelijk levensbedreigend zijn en een bepaald BMI en de dietiste heeft een goede begeleiding in de nazorg.
Dus niet zomaar wat zeggen van ..."ik ken iemand die..." gewoon door bleef eten met de verkeerde dingen, want het is practisch gezien onmogelijk.

Men denkt altijd aan zakken chips en kilo's patat enz...maar dan weet je niet wat het inhoudt.
Ik neem dat niemand kwalijk, maar het is veel te kort door de bocht en men is er onkundig onder.
En de vooroordelen weten die mensen met dat grote probleem heel goed en sommigen durven zich niet meer op straat te vertonen.
Men durft nooit meer een kopje koffie met wat lekker bij de Hema te drinken door de zonodige opmerkingen en blikken die iedereen moet uitspreken.

Wees blij als je kunt eten wat je wilt en slank blijft, ik gun dat iedereen en het is nooit een resultaat of garantie voor een lang gezond leven, ik gun dat iedereen, maar dood ga je toch. De één vroeg de ander laat.
Maar daar gaat het niet om, deze mensen zijn zeer ongelukkig en gaan letterlijk en geestelijk gebukt onder hun last die ze moeten dragen en de blikken van mensen steken als venijnige naalden.

Deze persoon die door bleef eten (wel in mindere porties) ken ik enorm goed. Het is mijn beste vriendin.

En ik heb nergens gezegd dat IEDEREEN zo eet na een GBP. Maar ik ken dus wel iemand die wel ongezond door bleef/blijft eten. Al is het in kleine porties (wat ik al aan gaf).

Ik ken het dus van dichtbij en ik zuig dit dus niet uit mijn duim.

En ik trommel mij absoluut niet op mijn borst zo van: kijk mij eens goed bezig zijn. Absoluut niet. Wat ik wil/wilde aangeven dat ik mijn eet en leefpatroon verandert heb en het mij wel lukt.

Als mijn vriendin gewoon gezonde dingen gaat eten dat haar lichaam vele male gezonder is dan dat ze cola/chips/patat eet. Kom op je maakt mij niet wijs dat zoiets gezond is???

@Mortlach, wat vervelend zeg. Sterkte. Hoelang moet je rustig aan doen?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 dec 2012 13:31

MissF schreef:Natuurlijk kun je je eetpatroon aanpassen als die wel slecht is, maar het is niet zo simpel. Ik ben zelf een erg nuchter persoon, en zeg bij veel dingen: gewoon doen. En dan is het ook gewoon doen en het lukt.
Maar met eten merk ik dat het niet zo simpel is, gewoon even doen. Want je psyche speelt zo'n grote rol hierin, of hormonen. Daar kun je soms tegen strijden wat je wilt, maar het lukt dan gewoon niet.
Niet dat ik die ervaring heb hoor, maar ik merk soms wel dat het niet zo simpel is.
En dan vind ik het heel jammer dat mensen die iets dikker zijn en een zak patat naar binnen werken zonder erbij na te denken betiteld worden als niet consequent, niet inzien dat hun eetpatroon fout is etc etc. want ook dikkere mensen weten dat vaak echt wel, en er zijn er genoeg die zo graag wíllen veranderen, maar het lúkt ze niet.

Ik houd niet van eten in het "openbaar", ik bedoel dus met een zak friet over straat gaan lopen. Ik zal iemand er niet op aankijken hoor, of ie nu dik is of dun.
En eten is emotie! Dus tuurlijk speelt de psyche hier een grote rol in. Het is gezellig om met vrienden aan tafel te zitten, tijdens het eten zijn de gesprekken vaak los.
Eten kan ook omgekeerd een ernstig probleem zijn, nl. het niet-eten. Een vriendinnetje van mijn dochter heeft anorexia, ze is er zelfs voor opgenomen geweest. Heel akelige onbegrijpelijke aandoening, want ze ziet zichzelf als een vies vet varken en wij zien een beeldschoon superslank meisje. :cry:
Dus eten, lijnen is een ingewikkeld probleem.
Het aanbod in de supermarkt is zo groot. Als je eens bewust langs de schappen gaat, hoeveel keus er van iets is. Alleen de chocola en chipsvakken al, niet normaal meer.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 dec 2012 13:36

meribel schreef:Overigens, zelf heb ik geen overgewicht ( eet wel lekker 1 keer per week patat, daar is niets mis mee ) , en mijn familie ook niet.

Je hebt toch kinderen? Dan vind ik dit niet echt een goed voorbeeld. Jij hebt geen overgewicht, maar als je kinderen al van jongsaf zijn gewend wekelijks patat te eten (en dat is veel vaker, want op vrijwel elk kinderfeestje wordt patat geserveerd) nemen zij dat patroon misschien wel over.
Bij ons in het gezin is patat nog "bijzonder, feestelijk", omdat wij het maar zelden eten.
Ik heb allang geen frituurpan meer zelfs.
Als je beseft hoe slecht frituren is, hoeveel schadelijke stoffen er vrijkomen, zowel boven de pan als in de olie zelf! Wil je je kinderen daar dan wekelijks aan blootstellen?
Natuurlijk kun je best een frietje eten, dat doen wij ook, maar heel beperkt.

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 29 dec 2012 13:42

Kolder. Eens per week patat is helemaal geen probleem. Als je aardappels in royaal boter bakt, is dat vetter.
Als je op tijd je vet vervangt is frituren heus niet zo ongezond. Het gaat om het totaalplaatje.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 dec 2012 13:47

Kvinna schreef:Kolder. Eens per week patat is helemaal geen probleem. Als je aardappels in royaal boter bakt, is dat vetter.
Als je op tijd je vet vervangt is frituren heus niet zo ongezond. Het gaat om het totaalplaatje.

Dat doe ik dus ook niet :wink:

Consumentenbond zegt dit: Bij zetmeelrijke producten zoals aardappelen, graanproducten en deegwaren (dus ook bij gepaneerde producten zoals kroketten en bitterballen, en alle snacks 'in een jasje' zoals loempia's en vlammetjes) ontstaat bij het bruin worden de stof acrylamide. Deze stof is kankerverwekkend bij dieren en daarom waarschijnlijk ook bij mensen. Daarom adviseren voedingskundigen om matig te zijn met gebakken en gefrituurde aardappel- en graanproducten. Gezond frituren betekent: laat frieten, gepaneerde snacks en snacks 'in een jasje' daarom niet te bruin worden en verhit het frituurvet niet tot boven de 180 °C.

Dus van belang is de olie idd op tijd te verversen, niet op te hoge temp te bakken.

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 29 dec 2012 13:57

Het gaat hier over overgewicht.

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”