Refowebkids deel 18

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Re: Refowebkids deel 18

Berichtdoor paprikameisje2 » 24 dec 2012 19:51

ik ben geen snelle dokter beller, maar als ze overmorgen nog zo passief op de bank ligt en om de haverklap in slaap valt, ga ik echt wel bellen, er moet toch eens vooruit gang in zitten?

Zelf denk ik dat het wel meevalt hoor, marijn eheft twee dagen zo gelegen en was er daarna ook weer gewoon. K hoop wel dat ze tweede kerstdag wat beter is, ze mag een versje opzeggen met de zondagschool voor in de kerk.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 24 dec 2012 20:54

O, ik wacht niet te lang, heb dat wel eens gedaan en dan moesten ze van zo ver komen met AB. Nu is manlief met onze dochter naar de HAP, huilt al vanaf 18 uur van de oorpijn en dat heeft zij echt nooit. De jongste telg had vorige week groene rommel uit zijn oor, dus het zal wel hetzelfde beestje zijn.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 24 dec 2012 21:06

@ppm: Michael heeft ook zo een heel weekend gelegen, koorts van 40.6, niet omlaag kunnen krijgen etc etc. En niet eens zo erg hoesten. Toen ik hem 3 dagen later op de woe ( :oops: ) naar de dokter bracht, bleek dat hij een mooie luchtweginfectie had waar hij fikse penicillinekuur voor nodig had. Als ik eerder naar de dr was gegaan, was het ws niet zo ver gekomen denk ik....tegenwoordig ga ik dus wel eerder bellen!

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 24 dec 2012 21:35

ajl schreef:O, ik wacht niet te lang, heb dat wel eens gedaan en dan moesten ze van zo ver komen met AB. Nu is manlief met onze dochter naar de HAP, huilt al vanaf 18 uur van de oorpijn en dat heeft zij echt nooit. De jongste telg had vorige week groene rommel uit zijn oor, dus het zal wel hetzelfde beestje zijn.

Maar een HAP is toch alleen voor spoed/ levensbedreigende zaken?!?
Toch niet voor oorpijn?!?

Hier pas ook wel een nacht huilen van oorpijn (later nog af en toe) en is toch vanzelf overgegaan (gelukkig).
Geven bij oorontsteking etc. ook niet gelijk AB, schijnt enorm slecht te zijn, aldus onze huisarts (ik had zelf oorontsteking). In ieder geval altijd 3 dagen aankijken gaf onze huisarts aan, voordat je naar een huisarts gaat. Een middenoorontsteking (kom het meest bij kinderen voor) geneest bijna altijd spontaan. Na 3 dagen mindert de pijn meestal vanzelf.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 24 dec 2012 21:37

Tsja... hier altijd wel even een belletje naar de assistente (kun je altijd even mee overleggen).

Hier was onze zoon ook pas flink ziek. Hij had al donkere kringen om z'n ogen. Als hij toen nog 1 dag had over gegeven hadden we die dag zeker nog aan de telefoon gehangen.

Hij is nu ook flink verkouden (zere keel en hoesten), slaapt erg slecht momenteel. Afgelopen nacht van 1-5 met hem in de weer geweest. Straks maar met het verschonen een zetpil geven.

@Ajl, zit jullie ook niet mee met ziek zijnde kindjes. En is je man al weer terug?

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 24 dec 2012 22:12

654321: Ik ben regelmatig met M bij de hap geweet en altijd een kuur gekregen voor zijn oorontsteking, hij was toen ook nog beneden de jaar.
Een oorontsteking kan snel ontstaan, en aangezien m dan de hele dag huilde en al veel had gehuild was het niet vol te houden.
Nooit heeft een arts gezegd dat ik verkeerd kwam of dat ik hetook wel bij de eigen huisarts af had kunnen handelen.

De enige die dat zei, was de arts die j onderzocht na haar val met de fiets, ze had haar gezicht helemaal kapot, blauw, ogen konden amper open, enorme lange bloedneus. Hij gaf aan dat ik gewoon thuis een sinaspril had kunnen geven.. jah.. duh... wat dacht je, ect gebroken jukbenen ed? in elk geval blijkt de neus wel gebroken te zijn geweest.

Het is gewoon je gevoel wanneer je wel ofniet moet bellen. De huisarts heeft mij gewaarschuwd toen ik bij j ook te laat aan de bel heb getrokken en ze een behoorlijke bronchitus had ontwikkeld!! Hij gaf duidelijk aan, waaom ben je niet voor het weekend gekomen, dan had ze lang niet van zo diep hoeven te komen.

Ook een keer wilde de kinderarts mij met m terug sturen, maar na wegen, t ventje was in 2 dagen door spugen, hoge koorts en niet drinken 1,5 kg afgevallen!! en zij maar zeggen, hij heeft een heerlijk vol koppie!! maar toen ze hem ging wegen, ik had het cb boekje mee, wist ze niet hoe snel ze hem naar boven op moest nemen! Denk als ik hem mee had gekregen naar huis hij de volgende morgen niet meer was!

Net zo als een oude plaatsgenoot met zijn dochtertje!

Maar het is gewoon je gevoel.... maar jah, een waarschuwing van de huisarts dat je ook een keer te laat kan bellen.... laat mij ook niet koud!

M krijgt nog steeds direct een ab kuur als hij een oorontsteking heeft.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 24 dec 2012 22:25

Voor mezelf ga ik echt nooit naar de dokter. Ook niet mee opgevoed. Mijn moeder is verpleegkundige en doktersassistente geweest dus die plakte altijd zelf etiketjes ;) En alles ging vanzelf wel over. Volgens mij ben ik in mijn jeugd alleen voor roodvonk geweest en voor mijn scheve voeten, verder nooit.
Maar voor de kinderen vind ik het lastiger. Ik ben soms zo bang dat mijn kinderen iets hebben en dat ik te eigenwijs ben om naar een dokter te gaan, en dat het dan niet goed komt met ze. Dat het niet vanzelf over gaat.
Zo ben ik met beiden wel een paar keer geweest, 1 keer met Frederiek naar de HAP zelfs, hoewel ik dacht dat nooit te doen. Maar op een zondag hoestte ze zo naar, dat ik bang was voor longontsteking, en toen was ze nog heel jong.
En ik blijf alert op astma, omdat mijn man dat ook heeft. Maar tot nu toe zegt de dokter dat de kinderen het niet hebben.
Koorts meet ik eigenlijk zelden, dus of ze vaak koorts hebben weet ik niet echt. Vandaag was Frederiek helemaal niet lekker en wilde ik eens meten, maar kon geen termometer vinden, en bedacht me toen dat ik er toch niks aan heb om te weten of ze koort heeft. Zolang ze niet de hele dag in bed ligt of echt futloos wordt, vind ik het wel best.

Frederiek is overgeschakeld op 'pappie' en 'mammie', zo schattig. Ze roept ons de hele dag, alsof ze even wil weten of we er nog zijn. Ze is ook helemaal blij dat papa er hele dagen is, nu hij vakantie heeft. Zal wel heerlijk zijn als ik moet werken en hij is er de hele dag voor ze, dat is vaak groot feest :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 24 dec 2012 22:39

@ 654321 Ik ga wel met oorpijn naar een ha. De oudste heeft rond een jaar 4 maanden nonstop oorontstekingen gehad en regelmatig een loopoor. Zodra hij oorpijn aangeeft bel ik de ha en indien het weer vaker is, bel ik de KNO arts voor nieuwe buisjes. Onze dochter heeft nog nooit oorpijn gehad en gaat altijd gewoon slapen. Toen zij vanavond oorpijn aangaf en ik al het hele arsenaal van neusspray, otalgan en sinaspril uit de kast had gehaald en zij na 3 uur nog huilde heb ik de ha gebeld. Ik vind het gewoon zielig om te zeggen tegen een hummel van bijna 3 het gaat wel over met een dag of 3 :roll: Ik heb zelf veel oorpijn gehad en dat is gewoon vreselijk. Ze zijn net terug en heeft AB druppels gekregen.

Met de jongste heb ik de laatste keer te lang gewacht en daar baal ik nog van. Hij had al een maand verhoging, maar kreeg ook alles achter elkaar en ik dacht dat het elke keer wat nieuws was. Toen bleek hij een fikse oor- en keelontsteking te hebben. Na afloop van de kuur weer koorts en dan ga ik weer om te kijken of de kuur wel aangeslagen was. Toen was er niets aan de hand, maar 4 dagen later groene rommel uit zijn oor. Dat een paar dagen aangezien, maar toch weer naar de ha gegaan en deze vond dat ik met hem toch weer te lang gewacht had, helemaal omdat hij al asmatisch is.

@ evelien De laatste 2 mnd is het nonstop ziekenboeg. Vorige week zat de oudste met zijn hoofd tussen de deur op school en na 2 dagen en nachten hevige hoofdpijn toch ook maar de ha gebeld.

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 24 dec 2012 22:51

Sorry... ben niet al te aanwezig. Lees alles wel mee, maar daar blijf het een beetje bij!!
Allemaal goede, gezegende en gezonde dagen gewenst!
Time flies when you have none!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 24 dec 2012 23:07

654321 schreef:Maar een HAP is toch alleen voor spoed/ levensbedreigende zaken?!?

Voor levensbedreigende zaken bel ik 112 en voor iets minder ook wel :wink: Toen zoonlief kokende thee over zich heen heeft gehad, heb ik ook 112 gebeld ipv de huisarts of zelf te gaan dokteren. En ik denk dat dat zijn redding is geweest tav littekens, want als hij naar de eeste de beste ha of seh was gegaan, had hij die zeker gekregen.

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 25 dec 2012 16:07

De HAP is volgens mij juist niet voor levensbedreigende zaken. Daar is 112 voor. De HAP is gewoon de huisarts, alleen buiten kantoortijden. Kijk, je belt heus de HAP niet voor onzin, normaal gesproken.
Bij ons ook nog steeds zieken. Al vanaf november...Ik wilde maar dat het flink ging vriezen. Meestal helpt dat wel. Volgens mij is dit kwakkelweer niet echt bevordelijk.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 27 dec 2012 09:27

Mmm hier stond toch een foto van de mannen van TJ? Een leuke foto in ieder geval! Wat gaat Matteo op jou lijken!

Hier nog steeds ziekenboeg, dochterlief is niet fit, maar begon vandaag weer een beetje te eten, gelukkig. Ik hoop dat ze het ergste gehad heeft.
Hoe gaat het met de andere zieken?

Iedereen fijne dagen gehad?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 27 dec 2012 10:10

He vervelend dat je dochter nog niet fit is. Hoe waren de kerstdagen?

Hier zijn wij ook met z'n allen behoorlijk verkouden (zere keel etc).

Nog even over de HAP. Mijn schoonzus vertelde van de week dat haar zoontje ooit eens een oorontsteking had maar ze konden het niet vinden. Vrijdags bij de eigen HA geweest, kon niks vinden, zondags bij de HAP konden ook niks vinden. 's Maandags kwam er enorme prut/viezigheid uit zijn oor, naar de HA en die verwees hen door naar de KA. 's middags lag hij in het ziekenhuis aan het infuus en heeft daar een aantal dagen gelegen. En hij was toen 11 maanden oud.

Een oorontsteking bij een volwassene is wel wat anders dan bij een kind.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 27 dec 2012 21:59

Hier moet ik zeggen dat ik zelf ook eigenlijk nooit naar de huisarts ga, en manlief ook niet.
Floris bel ik wel veel sneller voor, ook omdat hij niet zelf kan aangeven wat er aan de hand is natuurlijk... Nu is hij klaar met z'n AB kuur, maar hoesten/verkouden is nog niet bepaald over... Hij hoest nog heel naar... Nog maar even aanzien hoef of wat.
't is hier ook ziekenboeg verder, manlief zat met kerst voor 't eerst van zn leven bij de hap, bleek hij longontsteking te hebben...

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 27 dec 2012 22:15

Inderdaad; bij acuut levensbedreigende zaken bel je 112.
Ik bedoelde dat iets levensbedreigend kan worden als je het niet direct behandeld/ opereert/ verhelpt oid. Staat ook duidelijk in het foldertje van de HAP: spoedeisende zaken die onder geen beding kunnen wachten tot de volgende werkdag.

Over oorpijn:
Ik had het er vandaag nog met mijn zus over; zij had ook de huisarts gebeld (niet mijn huisarts ;-)) ivm een nacht enorm huilen van de oorpijn.
Assistente had wat vragen gesteld maar ook gezegd dat ze echt niet hoefde te komen MITS het kind geen enorm hoge koorts kreeg of het met 3dagen nog niet over was. Wat aanwijzingen gekregen voor pijnbestrijding. en dat het kon zijn dat het kind een loopoor zou krijgen met wat ontstekingsvocht en bloed, dan kwam er een scheurtje in het trommelvlies en nam de pijn ook af.

Ach, ik weet het ook niet hoor. Ik vind een kind met oorpijn ook héél zielig. Maar AB schijnt echt enorm slecht te zijn; slecht bacteriën worden resistent tegen AB, zodat er straks geen enkele bacterie is die je het loodje kan laten leggen. Resistentie voor antibiotica betekent dat ziektes die vandaag de dag te genezen zijn, mogelijkerwijs morgen weer dodelijk zijn.Er is de laatste tijd veel geschreven over antibiotica, dat dit véél te gauw en véél te makkelijk voorgeschreven word. En dat dit echt heel schadelijk is (voor lange termijn) en ook goede bacteriën dood.

Dat dokters om patiënten tevreden te stellen, of omdat ze het ook niet weten of preventief voor de zekerheid maar een ’een kuurtje’ geven, wanneer dat totáál niet nodig is. Sommigen geven bij elke erge verkoudheid, ontsteking maar ‘effe een kuurtje’, terwijl dat een gewoon virus is, en als er al een bacterie aan te pas komt, hoeft die nog lang niet dermate ernstig te zijn. Overleg dus goed met je arts of je bij bepaalde klachten echt baat hebt bij antibiotica en of het inderdaad meer baat dan schaadt, en neem ook genoegen met een ‘nee’ . Veel kwaaltjes, hoe vervelend ook, gaan namelijk écht vanzelf over.

Schuingedrukte zijn niet mijn woorden maar van google. Er staat nog wel meer overgeschreven, misschien wel wat om over na te denken...

Iedereen sterkte met alle zieke kindjes! Beterschap!

Terug naar “Archief”