Atheisme

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Atheisme

Berichtdoor mohamed » 25 dec 2012 12:26

Wat voor geloof hang jij aan xxid?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 dec 2012 14:27

Wilsophie schreef:Ik moet wel iets aardigs vertellen.
Mijn dochter ging zaterdag j.l naar de Feyenoord hal of zoiets in Rotterdam voor een Gospel concert, georganiseerd door de evangelische gemeenten in Rotterdam.
Men deed aan het einde een uitnodiging om een keuze te maken voor de Koning aller Koningen.
En om dan naar voren te komen.
De buurvrouw zei : "Wat zou ik graag jouw Heer willen leren kennen". Mijn dochter wijs als ze is, zei: "je hoeft niet naar voren hoor, zeg het maar in je binnenkamer met heel je hart.
De buurvrouw ging toch naar voren, en dat was heel moedig van haar, mijn dochter was zeer ontroerd en zij werd alleraardigst begeleid en ontving een Bijbel en men had een gesprek met haar.

Dat zijn toch geweldige dingen dat iemand een keuze maakt voor die Koning, Die wij zouden aanbidden?

Dat zou ik meneer Mortlach zo gunnen want hij weet niet wat hij mist.

Ik ben ook wel eens in de Ahoy geweest voor een gecombineerd optreden van Opeth en Dream Theatre, 2 metal bands. De 2 bands lopen nogal uiteen qua stijl en DT is een stuk bekender, dus je zag gewoon dat er een hoop mensen speciaal voor hen waren gekomen die verder nog nooit van Opeth hadden gehoord. Na Opeths optreden, tijdens de opbouw naar DT sprak ik zo'n fan, een 50-er, die zei dat hij Opeth geweldig vond en dat hij morgen meteen wat cd's zou kopen. Ik zei: dat kan ook gewoon bij de merchandise stand, vandaag nog!

Dat zijn toch geweldige dingen dat iemand die keuze maakt. Ik zou dat iedereen die Opeth nog niet kent zo gunnen, want jullie weten niet wat je missen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 dec 2012 14:29

mohamed schreef:Mooi verhaal Sofie, maar de beste meneer weet wel een beetje wat hij mist want hij is van katholieke komaf.

Haha, nou, als dat is wat ik zou moet missen...

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 25 dec 2012 16:10

Dat lijkt mij ook. Als kiespijn waarschijnlijk, ik heb vanochtend de paus en de mis in de Notre Dame bekeken.
Daar word ik niet vrolijk van.

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 25 dec 2012 19:57

Wilsophie schreef:(...) ik kan uitermate goed overweg met mijn ongelovige vrienden, maar nu jaren verder en wij ouder zijn is dat op een laag pitje gekomen.
Ik mag niet troosten met de woorden uit de Psalmen en troost uit mijzelf heb ik niet.
Dergelijke relaties hoe intiem ook lopen stuk.

Hoe men staat in het leven, een gerichtheid, is belangrijk; voor goed diep contact kan het een hinderpaal zijn als die minder goed overeenstemt.

Het zou toch mooi zijn als je ook eigen woorden van troost zou hebben wanneer dat nodig is. Oude psalmteksten die je paraat hebt kunnen soms een te automatische tint hebben. Je weet waar het laatje in de psalmenreeks te vinden is dat jij toepasselijk vindt en trekt het open. Dat kan wat kil en afstandelijk lijken, wat betweterig eventueel ook. Iemand die warme hulp nodig heeft is niet per se blij met een gereciteerde tekst. Het vraagt dus inlevingsvermogen en juiste inschatting of zo'n tekst wel of niet gewaardeerd zal worden.
Nulla aetas ad discendum sera

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 25 dec 2012 20:34

Er zijn zeker momenten dat ik een bijbeltekst niet gepast vind en dat beoordeel ik dan zelf ook welke troostwoorden het beste zijn. Ik vang nog wel eens ongepaste opmerkingen op bij bepaalde gelegenheden, maar dat is vaak onzekerheid en nervositeit.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 dec 2012 21:32

mohamed schreef:Mooi verhaal Sofie, maar de beste meneer weet wel een beetje wat hij mist want hij is van katholieke komaf.

Mortlach schreef:Haha, nou, als dat is wat ik zou moet missen...

Dat hoeft ook niet. ;)

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 26 dec 2012 23:35

Mijn mening is dat atheisten mensen met een groot geloof zijn.

Dat dwingt respect af; mijn geloof is wat kleiner gelukkig heb ik weer een groot God.

Tja je kunt niet alles hebben :)

aan de andere kant ik kom net kijken op het forum.... dus zal me (nog) maar even gedeisd houden ^^

met groet,

Byte
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 26 dec 2012 23:51

Wat is dat nou weer voor kolder? Mocht ik ooit in nood komen, dan weet ik dat ik op mijn vrienden - GELOOF IRRELEVANT - kan rekenen, en zij op mij.

Daar denken we dan exact hetzelfde over.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

nette
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor nette » 27 dec 2012 00:12

ik heb het idee dat atheisten(ik kom er door mij opleiding tegenwoordig heel veel mee in aanraking)denken dat geloof iets is waar je zomaar voor kiest,.

weet jij gelooft in God, en hij in allah, en klaas gelooft in boedha en ik geloof er helemaal niks van, maar wat maakt het uit even goede vrienden, jij met je geloof, ik zonder.
net als jij gaat verpleegkunde doen en ik bouwkunde.

maar het geloof is niet iets waar je zomaar voor kiest omdat je dat zo leuk vind, maar omdat je het echt gelooft, en je geloof als je niet in God gelooft dat je verloren gaat!
en waarom wil je dat anderen het ook geloven?
omdat je gelooft dat iedereen die niet in God gelooft voor eeuwig verloren gaat, iedereen die niet christus als middelaar heeft, zal eeuwig branden, pijn hebben in hel.
maar als ze wel geloven zullen ze het eeuwige leven krijg, dat gun je toch iedereen dat geluk?!
het is niet omdat wij zo graag willen geloven,maar omdat God alleen iedereen gelukkig kan maken, en we willen dat iedereen hetzelfde geluk krijgt als wij. dit begrijp je alleen als je gevoelt heb dat God er voor je is. dat hij je helpt, dan kan je niet meer zonder hem dat weet je dit is het ware geluk. ik krijg dan het fijne gevoel als je verliefd ben alleen dan nog mooier want dat is volmaakt, en helaas heb je dat niet altijd. maar in het vooruitzicht dat je hierna voor eeuwig gelukkig ben.
maakt ook het moeilijke hier dragelijk, dan hoef je niet altijd te genieten(want dat moeten de meeste mensen, ze moeten nu genieten want anders is dat een verloren uurtje, maar daar word je niet gelukkig van. ik zie het op school ze leven van het ene weekend naar het andere)want dan weet je mijn tijd komt nog.

en ik zag net ook weer een reactie als niet geloven een geloof is, dan is niet-postzegels verzamelen een hobby.
ik vraag me af heb je dan geen levensbeschouwing? je kan best geen hobby hebben, maar iedereen heeft toch een visie op het leven, dat is het verschil van een hobby en geloven, iedereen gelooft iets. of dat je nou in evolutie gelooft of in God

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 dec 2012 00:30

Byte schreef:Mijn mening is dat atheisten mensen met een groot geloof zijn.

Gaap... Joh, vertel eens dan...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 dec 2012 00:37

nette schreef:maar als ze wel geloven zullen ze het eeuwige leven krijg, dat gun je toch iedereen dat geluk?!

Ik heb al eens beargumenteerd dat een eeuwig leven mij eerder een straf dan een geluk lijkt...

het is niet omdat wij zo graag willen geloven,maar omdat God alleen iedereen gelukkig kan maken, en we willen dat iedereen hetzelfde geluk krijgt als wij. dit begrijp je alleen als je gevoelt heb dat God er voor je is. dat hij je helpt, dan kan je niet meer zonder hem dat weet je dit is het ware geluk.

Jammer alleen dat iedereen gelooft dat zij het ware geluk kennen, al die andere vormen van geloof geven allemaal dat ware geluk...

En als ik heel eerlijk ben, vind ik bepaalde christenen altijd een beetje creepy. Die zijn niet gelukkig, die zijn monomaan bezig met hun verslaving. Ik moet denken aan die gast die die ark heeft nagebouwd. Sorry, maar dat soort 'geluk', daar zit ik niet op te wachten.

maakt ook het moeilijke hier dragelijk, dan hoef je niet altijd te genieten(want dat moeten de meeste mensen, ze moeten nu genieten want anders is dat een verloren uurtje, maar daar word je niet gelukkig van. ik zie het op school ze leven van het ene weekend naar het andere)want dan weet je mijn tijd komt nog.

Inderdaad, als je de schoolgaande leeftijd achter je hebt gelaten, heb je weer een hele andere kijk op het leven.

en ik zag net ook weer een reactie als niet geloven een geloof is, dan is niet-postzegels verzamelen een hobby.
ik vraag me af heb je dan geen levensbeschouwing? je kan best geen hobby hebben, maar iedereen heeft toch een visie op het leven, dat is het verschil van een hobby en geloven, iedereen gelooft iets. of dat je nou in evolutie gelooft of in God

Dat is prima, maar noem het dan ook levensbeschouwing en geen geloof. Dan heb ik daar totaal geen problemen mee.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 27 dec 2012 11:37

@Mohamed

Wat voor geloof ik aanhang?
Wat is dat nu voor vraag?

Ik hang aan niets... Jezus heeft me gered uit genade.

Weet je dan niet dat ik Christen ben?

Hartelijke groet

P.s Waar geloof jij in?

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 27 dec 2012 16:54

@ xsidd

O, maar het zou toch kunnen dat je je in het bijzonder bij een bepaalde kerkgemeenschap het meest thuis voelt -- dat je daar de geloofszaken als het meest getrouw gebracht en beleefd ervaart?
Dat is toch niet zo vreemd?
Ik zie dus niet in dat er een vreemde vraag zou zijn gesteld. :puh:
Nulla aetas ad discendum sera

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 27 dec 2012 17:10

[/quote]Gaap... Joh, vertel eens dan...[/quote]

Hallo Mortlach,

ik zal jou niet vermoeien met mijn verhaal.

Het is vast al slaapverwekkend voordat ik uberhaupt al begonnen ben.

Maar wie weet kan jij mij overtuigen dat het niet zo is hoor, ik baseer het op de atheisten die ik ken.

De tijd zal het ons leren.

Met vriendelijke groeten,

Byte :)
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Terug naar “[Religie] - Open forum”