Atheisme

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Atheisme

Berichtdoor Mortlach » 23 dec 2012 17:37

xsidd schreef:Als ik in de regering zat, en de regering is Christelijk, dan draag je naar mijn idee ook de verantwoording dat je naar wat God wil behoort te handelen.

Gods wil, dus het aanbidden van al die valse goden die God niet kan uitstaan de kop indrukken? En dat zie jij werkelijk niet als een probleem?

Voor jou als Atheïst zal die tempel van de Hindoes geen hindernis zijn toch?;)

Inderdaad. Niemand heeft er last van, dus waarom zou ik me er druk om maken

Is het zo dat je Christenen als maatstaf neemt of God werkelijk bestaat of niet? Uit hun oprechtheid, of niet?

Het is maar een vraag...

Nee, al zijn er wel talloze christenen die het idee van christendom niet bepaald aantrekkelijk maken (ook wel die het wel doen), maar dat is niet de maatstaf.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 23 dec 2012 18:10

Nee ik zie dat niet als probleem, want veel problemen ontstaan juist omdat de mens, afgoden aanbid. Geloof ik.

Een andere vraag als dat mag...

Met alle respeckt maar ik vraag me iets af.

Wat is dan je beweegreden om op Refoweb te kijken, en te reageren?

Wil je het geloof bestrijden, of wat is de reden dan?

En wat is je doel?

Ik zit te denken... Als ik Atheïst zou zijn, zou ik helemaal niet met Christenen om willen gaan...

Ik neem aan dat als een persoon het voor elkaar heeft voor zichzelf om zichzelf te doen geloven dat God niet bestaat, diegene er niet op zit te wachten om geprikkeld te worden door mensen die wel geloven...

Toch?

Groet

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 dec 2012 18:32

xsidd schreef:Nee ik zie dat niet als probleem, want veel problemen ontstaan juist omdat de mens, afgoden aanbid. Geloof ik.

En jij bepaalt wat een afgod is? O nee, dat bepaal jij maar je gebruikt God als excuus. Voor mij zijn de Hindoe-goden evengoed afgoden als de God van Abraham.

Jij bent - neem ik aan - ontzettend dankbaar met je vrijheid van geloof. Zo dankbaar dat je diezelfde vrijheid niet aan anderen gunt, de Hindoe's bijvoorbeeld.

Wat is dan je beweegreden om op Refoweb te kijken, en te reageren?

Wil je het geloof bestrijden, of wat is de reden dan?

En wat is je doel?

Ik kom hier al jaren, met heel veel plezier. Ik probeer in gesprekken een ander perspectief te geven dat mensen in hun overwegingen kunnen meenemen.

Ik zit te denken... Als ik Atheïst zou zijn, zou ik helemaal niet met Christenen om willen gaan...

Wat triest.

Ik neem aan dat als een persoon het voor elkaar heeft voor zichzelf om zichzelf te doen geloven dat God niet bestaat, diegene er niet op zit te wachten om geprikkeld te worden door mensen die wel geloven...

Toch?

Groet

Nee, dat is een lekkere open houding.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 23 dec 2012 18:42

Hoi,

Je mening over God is duidelijk.

Ik gun iedereen vrede, en geloof... Ja natuurlijk.

Ik geloof je dat je hier al jaren komt...

Hoezo triest? Is toch logische gedachtengang?

Dat laatste is mijn visie, en mening...

Groet

Faramir

Berichtdoor Faramir » 23 dec 2012 19:01

xsidd schreef:Ik zit te denken... Als ik Atheïst zou zijn, zou ik helemaal niet met Christenen om willen gaan...

Dat lijkt mij bijzonder vreemd. Als mens wil ik graag met andere mensen omgaan ongeacht hun politieke, religieuze of wat dan ook overtuiging. Als christen zijn de meeste van mijn vrienden niet gelovig en sommigen uitgesproken atheïst. Ze weten ook dat ik overtuigd katholiek ben. En daar is helemaal niets mis mee, het heeft nooit een rol gespeeld bij wat dan ook in de vriendschappen.

Het zal mij in in het echte leven zowel zakelijk, vriendschappelijk als familie niet uitmaken wat de overtuiging is van de ander. Zolang het maar een prettige persoonlijkheid is om mee om te gaan.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 dec 2012 19:04

xsidd schreef:Ik geloof je dat je hier al jaren komt...

Dat is geen geloof, je kunt toch gewoon mijn aanmeldingsdatum opzoeken. Hij staat onder mijn plaatje links. :-)

Hoezo triest? Is toch logische gedachtengang?

Dat laatste is mijn visie, en mening...

Dat is prima. Mijn mening is dat het treurig is als je het geloof van anderen laat bepalen met wie je omgaat en met wie niet. Ik heb hele goede vrienden die overtuigd christen zijn. Ik heb daar een warme band mee. We laten elkaar in onze waarde en ik weet dat ik veel van hen leer - zij misschien ook wel van mij. Hun geloof is totaal geen probleem voor onze vriendschap.

Kijk,als het geloof erop uitdraait dat elk gesprek een discussie wordt over schepping en geloof, of over euthenasie of over het hiernamaals, ja, dat zou behoorlijk wat druk op de vriendschap leggen. Maar dat doet het niet, en als het aan mij ligt zal het dat ook nooit gaan doen.

Wat Faramir zegt, eigenlijk :-)

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 23 dec 2012 20:54

Ik begrijp jullie gedachtegang.

Waar je mee omgaat word je mee besmet zegt een spreekwoord.. Nu vind ik besmet negatief klinken, maar ik ervaar het wel heel duidelijk dat als ik met vrienden omga die nergens aan doen, ik daarin word verlokt om mee te doen. Water bij de wijn te doen qua waar ik voor wil staan. En waar ik voor wil leven.

Dit is mijn visie en mening.

Hartelijke groet

Faramir

Berichtdoor Faramir » 23 dec 2012 20:56

Dat wordt dan wel een heel beperkt groepje waar je mee om kan gaan. Dat moet haast een soort van commune afgezonderd van de buitenwereld zijn dan met mensen die overal hetzelfde over denken en ook stil staan qua ontwikkeling.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 23 dec 2012 21:17

Ik ga ook met niet veel mensen om in vriendschap buiten een paar echte vrienden... 2 zijn dat er.

Maar ik ben niet iemand die me afsluit voor de realiteit en deze huidige wereld...

Ik leef nu hier, en ik ga gewoon om met mensen die anders denken, zoals ook nu doe bij jullie:) Anders zou ik inderdaad stilstaan qua ontwikkeling.

Maar vrienden zullen we niet snel worden denk ik.

Echte vrienden leer je kennen in de moeilijkste omstandigheden. Dan weet je wie er echt om je geeft en wie niet.

Hartelijke groet

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 23 dec 2012 22:08

Klopt xsidd.....

Spreuken17:17:........een vriend heeft ten alle tijde lief, en een broeder(!) wordt in de nood geboren.......

h.g.
Learsi

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 23 dec 2012 23:17

Met een atheist kan je geen vrienden zijn integendeel.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 dec 2012 00:10

xsidd schreef:Maar vrienden zullen we niet snel worden denk ik.

Echte vrienden leer je kennen in de moeilijkste omstandigheden. Dan weet je wie er echt om je geeft en wie niet.

Hartelijke groet

Jammer. Ik durf erop te vertrouwen mijn christelijke vrienden mij niet in de kou zullen laten staan als het erop aankomt. Net zo goed dat zij dat bij mij kunnen. JUIST in die moeilijke omstandigheden doet geloof er niet toe.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 24 dec 2012 09:37

@Mortlach

Dat ik niet snel vrienden word, betekent ook niet dat je snel een vijand bent hoor:)

En als je dat zou zijn, behoor ik je lief te hebben, en te zegenen...

Weet je wat het ook is denk ik.

Het hangt heel sterk af van het feit hoe je als persoon in elkaar steekt, en wat de afstand is tussen vrienden. Als ik vrienden heb kijken we elkaar recht het hart in. Dat is voor mij vriendschap.

Als ik vrienden zou zijn met mensen die niets van God willen weten in hun hart, en ik stel mijn hart open voor hen word ik daardoor van het spoor afgetrokken... Dat komt ook zo makkelijk omdat mijn oude mens graag wil zondigen.

Hartelijke groet

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 24 dec 2012 10:40

Lichtzwaard schreef:Met een atheist kan je geen vrienden zijn integendeel.

Dit lijkt heel onaardig, maar ik begrijp het wel, want je kunt nu eenmaal met de wereld geen gemeenschap hebben. Gemeenschap is alleen mogelijk met kinderen van God.
En ik vind het heel oneerlijk Mortlach dat je God je hele leven afwijst en dat je dan in de nood je christelijke vrienden nodig hebt.
Wij Christenen zijn heel erg bereid om het evangelie te prediken en je in liefde dat Woord te brengen dat redt en bevrijdt, maar we zijn geen goed doel of een voedselbank.
Dat ervaar ik als een belediging aan gelovigen. We zijn geen noodrantsoen, en nood leert bidden zegt het spreekwoord en God laat geen bidder staan. Maar wacht niet te lang want de tijd gaat verloren om kronen en loon te verwerven die je dan aan Zijn voeten neer kunt leggen.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 24 dec 2012 11:15

Mortlach schreef:En daarnaast, misschien kun je een niet-bestaan niet direct aantonen; je kunt wel aantonen dat het wel-bestaan een logische absurditeit tot gevolg heeft.

Boekenlezer schreef:Dat moet je me even uitleggen, wat die logische absurditeit dan inhoudt. Dan kan ik ook checken hoe ik daar over denk.

Mortlach schreef:Een logische absurditeit is bijvoorbeeld als een stelling tegelijkertijd waar en niet waar is. Dat kan niet, dus de aannames die tot zo'n conclusie leiden kunnen niet waar zijn.

Wat de specifieke logische absurditeit inhoudt, is per geval verschillend.

Oké, dat snapte ik op zich wel.
Ik las jouw stelling meer als van toepassing geacht op het bestaan van God, en dat prikkelde mij tot mijn vraag.
Maar ik zie nu, dat je jouw eerdere zin als algemene regel opgesteld staat. Dus dan stel ik maar eerst als vraag: is die gestelde regel van toepassing op het bestaan van God? Anders gezegd: heeft het idee van Gods bestaan een logische absurditeit tot gevolg?

xsidd schreef:Wat is je diepste beweegreden om te geloven dat er geen God is?

Mortlach schreef:Geen enkele ervaring, ooit. Dat lijkt me reden genoeg.

Klinkt me een beetje in de oren als: ik heb geen mystieke ervaring in mijn leven gehad, dus concludeer ik dat God niet bestaat.

Mystiek alleen kan mij niet overtuigen, sterker nog, is voor mij tamelijk verdacht. Ik heb het al als zodanig weggezet in een eerdere bijdrage. Ik zie bovendien een warboel aan leringen daaruit ontstaan. Ook in christelijke kringen geeft dat problemen. Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan de uiterste rechterflank in de gereformeerde gezindte, waar je boegbeelden hebt die 'het' hebben (voorbeeldje, uiteraard niet zonder vleiende (= verhullende) beschrijvingen van een aanhanger), en de massa van het kerkvolk dat een beetje zit te wachten op iets, waarvan ze menen dat het moet gebeuren met ze, maar wat niet zo wil. Ondertussen is de sfeer van denken die er heerst niet zo geweldig te rijmen met wat je als normaal helder denkend mens al lezend in je Bijbel tegenkomt. Geen wonder dat dat op zijn tijd tot reacties leidt, waar e.e.a. op een rijtje wordt gezet. (Voorbeeld) Het is maar een enkel voorbeeldje...
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Terug naar “[Religie] - Open forum”