Is het een probleem voor de zondvloed

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Is het een probleem voor de zondvloed

Berichtdoor Mortlach » 17 dec 2012 15:28

antoon schreef:En dan dat onderzoek naar Djoser laat mij niet lachen, de oude geschiedschrijvers komen met een data die tot op het jaar met bijbelse gebeurtenissen correspondeert

Dat kan, dan hebben ze het allebei mis.

Nee Ik hoef mijzelf niet te overtuigen ik heb een onbevooroordeeld onderzoek van jaren achter de rug.

Hahahahaha
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

antoon

Berichtdoor antoon » 17 dec 2012 15:33

Dat kan, dan hebben ze het allebei mis.

Dat kan niet de oude schrijver die ik eerder aanhaalde staat onafhankelijk van de bijbel leg de data naast elkaar en rekenkundig klopt het, dat kan je geen toeval meer noemen

en als het wel het geval was dat de binding bijbel meespeelde wat voor reden zou hij hebben om te manipuleren het vraagstuk bijbel vloed en historie zoals wij het kennen leefde toen waarschijnlijk niet
Laatst gewijzigd door antoon op 17 dec 2012 16:53, 2 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 dec 2012 15:35

antoon schreef:Dat kan niet de oude schrijver die ik eerder aanhaalde staat onafhankelijk van de bijbel
leg de data naast elkaar en rekenkundig klopt het, dat kan je geen toeval meer noemen

O, moet jij kijken of ik dat toeval kan noemen...

Waarschijnlijker is echter dat ze zich allebei beroepen op dezelfde foutieve bron... En het is simpelweg een feit dat we dingen uit de grond trekken die volgens jou ideeën niet zouden mogen bestaan. Zo'n Narmer plate, bijvoorbeeld.

antoon

Berichtdoor antoon » 17 dec 2012 15:43

We hebben in iedergeval niet alleen Constantinus Manasses
ook Flavius Josepus ALSOOK veel wetenschappelijke vondsten zoals ijzer in het graf van Toutagamon, dat ijzer hoorde niet thuis in de eeuw die geschiedschrijvers hem geven maar wel enkele eeuwen later (lang na de tijd van Salomo) wat wel met de bijbelse chronologie overeenkomt

Iets herhalen kan geen kwaad iets wat Gardiner al schreef :
'Zelfs wanneer er volledige gebruik wordt gemaakt van de koningslijsten en soortgelijke bewaard gebleven hulpbronnen, vertoont het onontbeerlijke dynastieke kader van de Egyptische geschiedenis meerdere hiaten en veel twijfelachtige bijdrages ... Wat met trots wordt aangeprezen als Egyptische geschiedenis is slechts een verzameling van bij elkaar geraapte vodden.

ook de Amalekieten historie komt goed overeen met de bijbel, als puzzle stuken past het precies in elkaar
Laatst gewijzigd door antoon op 17 dec 2012 17:08, 10 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 dec 2012 15:52

antoon schreef:Iets herhalen kan geen kwaad iets wat Gardiner al schreef :
'Zelfs wanneer er volledige gebruik wordt gemaakt van de koningslijsten en soortgelijke bewaard gebleven hulpbronnen, vertoont het onontbeerlijke dynastieke kader van de Egyptische geschiedenis meerdere hiaten en veel twijfelachtige bijdrages ... Wat met trots wordt aangeprezen als Egyptische geschiedenis is slechts een verzameling van bij elkaar geraapte vodden.

Quote mine alert!

antoon

Berichtdoor antoon » 17 dec 2012 15:57

Waarschijnlijker is echter dat ze zich allebei beroepen op dezelfde foutieve bron... En het is simpelweg een feit dat we dingen uit de grond trekken die volgens jou ideeën niet zouden mogen bestaan. Zo'n Narmer plate, bijvoorbeeld.

De waarheid is dat we dingen uit de grond trekken die keer op keer de bijbel bevestigen, en de lijst wordt steeds langer. er is gewoon geen vondst die de juiste bijbelse chronologie tegenspreekt.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 dec 2012 16:07

antoon schreef:De waarheid is dat we dingen uit de grond trekken die keer op keer de bijbel bevestigen, en de lijst wordt steeds langer. er is gewoon geen vondst die de juiste bijbelse chronologie tegenspreekt.

Dus Dit ding bestaat helemaal niet?

antoon

Berichtdoor antoon » 17 dec 2012 16:10

Ik beweer helemaal niet dat dat niet zou bestaan, maar het gaat om de intepretatie, zij intepreteren vanuit de door hen aangenomen chronologie/geschiedenis.
in ieder geval ga ik de gegeven site doornemen dit heeft mijn interesse

maar nog iets over een vondst
In Zuid-Jordanië vonden archeologen een centrum van koperproductie dat dateert uit de tiende eeuw voor Christus, de tijd van Salomons koningschap.
Men dateerde de metaalbewerking in het gebied uit de zevende eeuw v. Chr. lang na Salomon. Maar na het dieper graven waren ze in staat materiaal zoals zaden en stokken te dateren uit de tiende eeuw v. Chr.
"Wij kunnen niet alles geloven dat de oude geschriften ons vertellen", zei Thomas Levy van de Universiteit van Californië, die het onderzoek samen met Mohammad Najjar van de Jordaanse organisatie Vrienden van de Archeologie leidde. "Maar dit onderzoek laat archeologische en wetenschappelijke gegevens en de Bijbel samenvallen." Zie : http://www.deondernemer.nl/wetenschap/256250/Mijnen-van-Salomon-ontdekt.html

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 dec 2012 16:56

antoon schreef:maar nog iets over een vondst
In Zuid-Jordanië vonden archeologen een centrum van koperproductie dat dateert uit de tiende eeuw voor Christus, de tijd van Salomons koningschap.
Men dateerde de metaalbewerking in het gebied uit de zevende eeuw v. Chr. lang na Salomon. Maar na het dieper graven waren ze in staat materiaal zoals zaden en stokken te dateren uit de tiende eeuw v. Chr.
"Wij kunnen niet alles geloven dat de oude geschriften ons vertellen", zei Thomas Levy van de Universiteit van Californië, die het onderzoek samen met Mohammad Najjar van de Jordaanse organisatie Vrienden van de Archeologie leidde. "Maar dit onderzoek laat archeologische en wetenschappelijke gegevens en de Bijbel samenvallen." Zie : http://www.deondernemer.nl/wetenschap/256250/Mijnen-van-Salomon-ontdekt.html

Ja, er zullen ongetwijfeld dingen in de Bijbel staan die echt zijn gebeurd. Ik weet vrij zeker dat de stad Jeruzalem eht bestaan, bijvoorbeeld. Maar omdat er bepaalde dingen worden gevonden die kloppen, betekent bij lange na niet dat ALLES klopt. Zeker als je wat verder terug in de tijd gaat. 1000 v Chr. is natuurlijk wel wat anders dan de 2500 v Chr van het oude Egypte.

antoon

Berichtdoor antoon » 17 dec 2012 17:04

Ja, er zullen ongetwijfeld dingen in de Bijbel staan die echt zijn gebeurd. Ik weet vrij zeker dat de stad Jeruzalem eht bestaan, bijvoorbeeld. Maar omdat er bepaalde dingen worden gevonden die kloppen, betekent bij lange na niet dat ALLES klopt. Zeker als je wat verder terug in de tijd gaat. 1000 v Chr. is natuurlijk wel wat anders dan de 2500 v Chr van het oude Egypte.

Het wordt steeds moeilijker dat wel.
Een kleine correctie de oude geschiedschrijver had ook banden met het Bijbelse geloof, het is voor mij geen reden om aan zijn relaas te twijfelen

antoon

Berichtdoor antoon » 17 dec 2012 17:07

Even dieper ingaan op ijzer ik had het al aangehaalt

Veel wetenschappelijke vondsten zoals ijzer in het graf van Toutagamon, dat ijzer hoorde niet thuis in de eeuw die geschiedschrijvers hem geven maar wel enkele eeuwen later (lang na de tijd van Salomo) wat wel met de bijbelse chronologie overeenkomt

Afbeelding
De orthodoxie geeft Toetanchamon de regeringsjaren 1334 tot 1325 voor de jaartelling
hij is in ieder geval de 10e koning van de 18e Dynastie enige tijd na Hatsjepsoet, waarvan veel argumenten zijn dat zij de koningin van het zuiden was die Salomo bezocht
Afbeelding

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 dec 2012 17:09

antoon schreef:Een kleine correctie de oude geschiedschrijver had ook banden met het Bijbelse geloof, het is voor mij geen reden om aan zijn relaas te twijfelen

Nee, maar zolang het maar in het Bijbelse plaatje past zal er toch niets zijn dat jou zal doen twijfelen, of wel?

Maar hopelijk kun jij het ook zien zoals ik het zie.

Situatie: Geschiedschrijver basseert zich op de Bijbel (beiden foutief).
Jij: Zie je wel, de bijbel en de geschiedschrijver zeggen hetzelfde, dus betrouwbaar...

Zo werkt het dus niet in mijn ogen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 dec 2012 17:11

antoon schreef:Even dieper ingaan op ijzer ik had het al aangehaalt

Veel wetenschappelijke vondsten zoals ijzer in het graf van Toutagamon, dat ijzer hoorde niet thuis in de eeuw die geschiedschrijvers hem geven maar wel enkele eeuwen later (lang na de tijd van Salomo) wat wel met de bijbelse chronologie overeenkomt

De orthodoxie geeft Toetanchamon de regeringsjaren 1334 tot 1325 voor de jaartelling
hij is in ieder geval de 10e koning van de 18e Dynastie enige tijd na Hatsjepsoet, waarvan veel argumenten zijn dat zij de koningin van het zuiden was die Salomo bezocht

Prima hoor, ik wacht wel tot je met iets komt wat over de periode 2500 v Chr. gaat...

antoon

Berichtdoor antoon » 17 dec 2012 17:15

in dit geval kan ik je niet helemaal tegenspreken, maar er zijn heel wat meer argumenten en vondsten
ik denk dat men in gedachten moet houden dat de juiste bijbelse chronologie die dan klopt met zijn voorstelling van zaken waarschijnlijk anders is dan wat de oude kerkvaders in gedachten hadden, ik vermoed toch dat zij een andere chronologie van bijbelse gebeurtenissen hadden daarom vind ik het frappant dat met een chronologie geheel op de bijbel gebaseert zijn begin van de Egyptische heersers klopt

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 dec 2012 17:27

antoon schreef:ik denk dat men in gedachten moet houden dat de juiste bijbelse chronologie die dan klopt met zijn voorstelling van zaken waarschijnlijk anders is dan wat de oude kerkvaders in gedachten hadden, ik vermoed toch dat zij een andere chronologie van bijbelse gebeurtenissen hadden daarom vind ik het frappant dat met een chronologie geheel op de bijbel gebaseert zijn begin van de Egyptische heersers klopt

Want de kerkvaders lazen een andere bijbel dan jij? Of ben jij gewoon slimmer dan alle mensen uit de geschiedenis?

En ik heb al laten zien dat die chronologie niet klopt. Het Narmer Palette, weet je nog. Die bestaat volgens jouw chronologie namelijk niet...

Terug naar “[Religie] - Open forum”