Combinatie werk - huishouden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jokesloten
Verkenner
Verkenner

Combinatie werk - huishouden

Berichtdoor jokesloten » 17 dec 2012 12:04

Heeft iemand tips/trucks om te voorkomen dat je het huishouden laat verslonzen met een 24 u werkweek (vooral avonduren) en man (fulltime baan) plus twee kinderen waarvan 1 schoolgaand.

Is het stressgehalte bij andere moeders in vergelijkbare situatie ook hoog?

(PS. ik heb nog niet helemaal in de gaten hoe ik iets in een bepaalde categorie kan plaatsen)
Laatst gewijzigd door jokesloten op 17 dec 2012 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je 's avonds niet kunt slapen moet je geen schaapjes tellen maar de Herder zoeken. drs. Els van Dijk

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Combinatie werk - huishouden

Berichtdoor Mortlach » 17 dec 2012 12:05

Lagere eisen aan jezelf (en het huishouden) stellen?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 17 dec 2012 12:06

Je dag beter indelen en gewoon aan het werk gaan. ::)) ::)) ::)) regenboog-smile :jaknikken: :jaknikken:
VERITAS VOS LIBERABIT.

jokesloten
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jokesloten » 17 dec 2012 12:08

Dus ik ben echt de enige die daar last van heeft?
Kan me het bijna niet voorstellen.
Als je 's avonds niet kunt slapen moet je geen schaapjes tellen maar de Herder zoeken. drs. Els van Dijk

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 dec 2012 12:12

jokesloten schreef:Dus ik ben echt de enige die daar last van heeft?
Kan me het bijna niet voorstellen.

Ik ben een man alleen, dus ik kan je niet helpen. Verder staat je vraag er net een uurtje. Geef het wat tijd. De serieuze antwoorden komen vast nog wel. (al is mijn antwoord weldegelijk ook serieus).
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 17 dec 2012 12:51

Tsja wat is verslonzen?

Als ik het druk heb door de weeks dan komt het weekend wel.

Het noodzakelijke: stofzuigen (gebeurd hier overigens 1 a 2 keer in de week, de rest even de swiffer er door heen), toilet, koken en boodschappen doen.

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 17 dec 2012 13:00

Wij redden het door één keer per week een huishoudhulp te laten komen, die de schoonmaak en de strijk voor ons doet.

Doordat die last al wegvalt, is het voor ons minder zwaar om de rest van het huishouden (de was, koken, de vaat,...) te doen.

Het kost wel wat (voor ons komt het neer op zo'n 120 euro per maand), maar de extra gemoedsrust is die prijs wel waard :wink:

Stip
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Stip » 17 dec 2012 13:20

Hier ook iemand die 1x in de 2 weken de boel goed bij langs gaat. Geeft een boel rust, kost idd wel iets, maar levert veel meer op voor mijn gevoel. Plus dat als je dan thuis bent, niet altijd aan de slag moet, maar ook lekker kan spelen met de kids of iets voor jezelf kan doen.
"Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen."
Dietrich Bonhoeffer

jokesloten
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jokesloten » 17 dec 2012 13:44

Gelukkig, begon mezelf al aardig waardeloos te voelen, alsof ik het niet aan kon. 'k Ga er vanuit dan dat de situatie van jullie vergelijkbaar is qua aantal uren en kinderen.

Momenteel heb ik vakantie en kan ik alles wat ik achterloop nu gaan in halen...

Stip
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Stip » 17 dec 2012 14:08

Ik werk inderdaad 27u (3dagen) en heb 2 kindjes (0 en 2). Manlief werkt 32u (4dagen)
"Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen."
Dietrich Bonhoeffer

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 17 dec 2012 14:15

Ik werk niet, maar ik ben ziek.
Manlief werkt 40-50 uur in de week, (2 dagen buitenshuis de rest vanuit huis (kantoor).

Voorheen was ik echt een perfectionist en moest alles in de puntjes goed zijn, ppfff gek werd mijn man er van. Nu wil ik het wel opgeruimd hebben.
Maar voor de rest zie ik wel hoe het loopt.

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 17 dec 2012 14:37

Ik zou 24 uur werken met 2 kindjes sowieso niet kunnen en niet willen.
Inderdaad; niet genoeg tijd voor kids, missen van rust in huis en te weinig tijd voor huishouden.

Ik geniet er juist ook van om er elke dag even uit te gaan met de kids (ook 2), een boodschapje te doen enz.
Ik vind het huishouden echt genoeg tussen het ontbijten, fruit eten, eten in en uit bed halen, naar school brengen, spelen enz. in. Ben blij als ik elke dag de was weg heb, lekker eten heb gekookt en met een stofzuiger en dweil het huis door ben geweest. En dan moet je nog de WC's, badkamer, bedden verschonen, keer keuken van binnen, de kelder opruimen, eens iets een goede beurt geven enz. enz. enz.

- misschien lijstje maken wat je elke dag wilt doen?
- zou het zelf niet willen, maar misschien 1 morgen in de week kids wegbrengen en zelf een paar uurtje fulltime huishouden?
- paar uurtjes in de week iemand die schoonmaakt is misschien een idee?
- ben je juist ook moe van je werk (achteraf) of geeft het je energie?
- kan man paar taken overnemen?

Geniet maar van je kids, voor je het weet zijn ze groot en je kunt het nooit overdoen! Dat huishouden moet gebeuren maar maak je er niet té druk over.
Beter dat je kids later zeggen: 'wat was het altijd gezellig thuis' dan dat ze zeggen 'wat was het altijd netjes thuis', toch?

jokesloten
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jokesloten » 17 dec 2012 14:40

Ik denk dat ik het financieel niet ga redden om iemand in de huishouding te betalen.

Aangezien we samen een modaal inkomen hebben en bijna 1900,- euro vaste lasten p.m.

jokesloten
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jokesloten » 17 dec 2012 14:44

Man doet kinderen naar bed.
Jongste gaat twee ochtenden naar de peuterspeelzaal.
Werk geeft energie maar neemt ook veel.

Pluk01

Berichtdoor Pluk01 » 17 dec 2012 14:56

Ehm... Ik mis eigenlijk de huishoudelijke bijdrage van je man in dit verhaal :oops: . Ik lees dat hij de kinderen naar bed brengt, maar doet hij verder niets in huis? Als je samen zoveel werkt, lijkt het me slim om het huishouden ook samen te doen. Verdeel de taken! Je man zal vast niet graag strijken etc. Maar stofzuigen en de boodschappen doen, of de badkamer schoonmaken kan hij toch wel doen af en toe? Dat scheelt jou alweer wat werk.

Hier doen we het samen (als manlief tenminste niet in het buitenland zit). Ik heb wel de regie over het huishouden :wink: . Maar vraag hem gewoon een aantal dingen te doen en dan bespreken we samen wie wat doet. Nu is hij 2 weken in het buitenland, dus komt alles op mij neer. Dan doe ik ook echt alleen het nodige. Doe ik sowieso ook als hij wel thuis is. Ik ga echt niet elke dag stofzuigen en dweilen, dat doe ik 1x per week. Boodschappen doe ik ook 1x per week. Badkamer doe ik alleen als hij zichtbaar vies is. WC doe ik net hoe het uitkomt of als hij vies is. Strijken doe ik zo min mogelijk, let daar ook op met kleding kopen. Wassen doe ik gewoon als de wasmand vol is. Ramen zemen doe ik pas als ik er niet meer doorheen kan kijken [-X . Ik heb geen vast schema ofzo. En voor het geval jullie nu denken dat het vies is hier in huis, dat valt reuze mee :lol: . Als ik het op deze manier een beetje doe zoals het uitkomt, hou ik ook nog genoeg tijd over om leuke dingen te doen met het gezin of alleen of samen met mijn man.

Je moet jezelf echt niet teveel eisen stellen! Dat is niet goed voor je gezondheid en die van je gezin! Kijk eerst of iets wel echt nodig is voordat je het gaat doen!

Terug naar “Archief”