Minder ontwikkelingshulp, meer giftenaftrek?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Minder ontwikkelingshulp, meer giftenaftrek?

Berichtdoor JeeWee » 14 dec 2012 16:24

Volgens het RD van vandaag komt SGP-fractievoorzitter Van der Staaij met het opmerkelijke voorstel de overheid het budget voor Ontwikkelingssamenwerking op termijn verder af te bouwen. Tegelijkertijd moet dan met het bespaarde bedrag de fiscale aftrek voor giften aan hulporganisaties worden verhoogd.

Van der Staaij vindt dat de staat een terughoudender rol spelen bij de hulp aan andere landen, omdat hulpverlening via particuliere organisaties veel effectiever zou zijn dan hulp via „ingewikkelde en bureaucratische multilaterale kanalen, zoals die van de VN.”

Hij verwacht dat op deze manier particulieren en bedrijven meer betrokken raken bij de hulp.

Wat vind jij? Is ontwikkelings hulp een zaak van de overheid of moeten particulieren dit nog meer ter hand nemen?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Katlheen
Majoor
Majoor

Re: Minder ontwikkelingshulp, meer giftenaftrek?

Berichtdoor Katlheen » 16 dec 2012 16:13

Je kunt je inderdaad afvragen of ontwikkelingshulp tot de taken van de overheid behoort. En aangezien deze overheid dat WEL vindt, geef ik niets meer aan goede doelen. Dat is tenslotte al via mijn loonstrookje gebeurt.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 16 dec 2012 20:24

Ontwikkelingssamenwerking afbouwen tot het stop een goede zaak en zo snel mogelijk. =D> =D> =D> =D>
VERITAS VOS LIBERABIT.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 16 dec 2012 21:34

Ik laat dat domme gezwets van Luchtzwaard maar even voor wat het is.
Verder denk ik dat Van der Staaij op deze manier wel de ontwikkelingshulp aan 'verkeerde' doelen uitsluit. Hij weet natuurlijk ook dat christenen (nou ja, Luchtzwaard uitgezonderd dan) over het algemeen meer uitgeven voor medemensen die het minder hebben...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 16 dec 2012 22:19

Ik bepaal liever zelf waar ik mijn geld aan uitgeef met betrekking tot goede doelen, dat hoeft een overheid voor mij niet te doen, lost van het feit dat het een stuk minder efficiënt is.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 dec 2012 23:40

In Trouw stond onlangs een lang interview met een deskundige uit Zambia. Die verklaarde, dat, indien Westerse landen grote ondernemingen, die in Afrika actief zijn, zouden dwingen ter plaatse belasting te betalen en alle mogelijke vormen van belastingvlucht zouden uitbannen, Zambia (en vele andere Afrikaanse landen) structurele begrotingshulp niet meer nodig zouden hebben.

Ik vind het jammer dat ik hier nog geen enkele partij over gehoord heb.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”