Refowebkids deel 18

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Re: Refowebkids deel 18

Berichtdoor Evelien » 15 dec 2012 15:51

Er zijn ook gastouders die meer kindjes hebben, die 1 op 1 aandacht gaat dus niet echt op. Of je gastouder moet 1 kindje hebben.

Oef, die laatste vindt ik best wel even in hakken. Mijn man heeft een flexibele baan, kan daarom ook makkelijk van uit huis werken (wat hij overigens ook veel doet ivm reisttijd).

hieke
Mineur
Mineur

Berichtdoor hieke » 15 dec 2012 16:00

654321 schreef:
Mijn persoonlijke mening is dat je gezin altijd voor je werk moet gaan. En als je een gezin hebt kan dat dus consequenties hebben voor je 'baan keuze'.

Met dat laatste ben ik het helemaal eens. Mijn man kan zijn werk eigenlijk niet doen wanneer zijn assistente er niet is, of er zouden tientallen patiënten de dupe worden. Hier dus geen mama's in dienst, want wij vinden ook dat kinderen op de eerste plaats moeten komen. Wanneer personeel zelf ziek is blijven ze uiteraard thuis, maar als ze dan bij zieke kinderen ook nog eens thuis blijven, dan geeft dat behoorlijk wat frustratie. Bij gelijke geschiktheid worden hier dus geen jonge moeders aangenomen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 15 dec 2012 16:10

Ik ben het ook zeker mee eens. Daarom heb ik ook een nieuwe baan, lager niveau, minder goed betaalt, meer opvang nodig, maar wel regelmaat en dat wilden we zo graag voor onze kinderen.
Maar uiteindelijk is geen enkele baas blij met een moeder die vaak vrij neemt voor de kinderen. Het maakt dan niet uit wat voor baan je hebt.
Mijn man kan gelukkig makkelijker thuis blijven, of thuis werken of een dag vrij. Maar dat betekent dan wel dat hij een andere dag veel langer moet werken. Ook niet ideaal.
En ik kan ook niet zomaar zeggen dat ik thuisblijf. Natuurlijk zou ik het doen als mijn kind echt ziek is, en mijn eigen moeder niet op kan passen of mijn zusje bijvoorbeeld hier in huis, zodat ze wel lekker in hun eigen omgeving zijn. Maar dan hebben ze op mijn werk wel een probleem.
Ik vind het sowieso een probleem van beide ouders. Het verbaasd me elke keer weer hoeveel mensen ervanuit gaan dat de moeder wel vrij neemt of het oplost. Mijn werk is net zo belangrijk als dat van mijn man, hoewel ik nu minder verdien, en minder dagen werk.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 15 dec 2012 17:24

Dat er kdv's zijn die kinderen met 40 graden koorts laten blijen, vind ik echt niet kunnen. Een leidster kan nooit bepalen waar die koorts vandaan komt. Meestal word er idd naar ket kind gekeken, maar vpboven de 38,5 is gewoon naar huis, hoe het kind zich ook voelt. Wij verwachten in die situatie ook dat het kindje binnen een half uur ongeveer opgehaald is, zeker in gevallen dat een kindje zich ook echt ziek voelt.
Afbeelding

vanellus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor vanellus » 15 dec 2012 19:50

Omdat ik mijn eerste post hier niet gelijk al te controversieel wil maken, hou ik het hier maar bij:

Vrouwen uit een andere generatie, vrouwen met een ander opleidingsniveau, vrouwen met een man met een bepaalde baan, die kunnen allemaal heel makkelijk oordelen over de keuzes van werkende vrouwen. En dan moeten die zich weer verontschuldigen, verklaren. De snibbigheid, het nauwelijks verholen dedain. Zeggen we dat ook tegen de man die zijn zieke kind niet verzorgt, maar aan het werk gaat? Deze discussie lijkt (ik lees hier al een aantal jaren mee) op gezette tijden terug te komen en kent alleen verliezers.

En vrolijker: vandaag heeft onze dochter de hele kerstboom opgetuigd met zelfingekleurde houten tamelijk romantische Bijbelse figuren: en het is beeldig; een roze-blauw-goud gestreepte herder, met een groene huid, een roze os en een uiteraard ook roze stal.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 15 dec 2012 20:02

@ van ellus je hebt helemaal gelijk!

@ missf ik verbaas mij er ook over dat er weinig mannen zijn die vrij nemen. Wij proberen zoveel mogelijk onze agenda's naast elkaar te leggen; wie heeft welke afspraken, welke kunnen afgezegd worden, en uiteindelijk wie neemt er vrij.

@ dippie Op zo'n kdv zaten onze kinderen eerst ook en ik ben zo blij dat er op het huidige kdv wat anders mee om gegaan wordt. Al moet ik ze nu ook halen als ze 38,5 hebben. Ik ben op het vorige kdv nl wat keren voor nop gebeld. Hadden ze hoge koorts, kom ik met kind thuis niets aan de hand. Als ik vermoed dat een kind niet fit is, meld ik dat 's morgens, met het verzoek om te bellen als het niet gaat. Meestal bellen ze mij, omdat ik de auto meeheb en manlief meer met reizen.

De stelling dat ze binnen een half uur opgehaald moeten worden, vind ik ook onzinnig. Dat is soms nu eenmaal niet mogelijk. Afgelopen week zat ik voor mijn werk voor een afspraak 3 uur rijden verder. Manlief zou bij ophalen eerst een uur met de metro moeten, een kwartier lopen en vervolgens nog eens 20 minuten fietsen om het zieke kind op te halen.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 15 dec 2012 20:09

MissF schreef:Ik ben het ook zeker mee eens. Daarom heb ik ook een nieuwe baan, lager niveau, minder goed betaalt, meer opvang nodig, maar wel regelmaat en dat wilden we zo graag voor onze kinderen.
Maar uiteindelijk is geen enkele baas blij met een moeder die vaak vrij neemt voor de kinderen. Het maakt dan niet uit wat voor baan je hebt.
Mijn man kan gelukkig makkelijker thuis blijven, of thuis werken of een dag vrij. Maar dat betekent dan wel dat hij een andere dag veel langer moet werken. Ook niet ideaal.
En ik kan ook niet zomaar zeggen dat ik thuisblijf. Natuurlijk zou ik het doen als mijn kind echt ziek is, en mijn eigen moeder niet op kan passen of mijn zusje bijvoorbeeld hier in huis, zodat ze wel lekker in hun eigen omgeving zijn. Maar dan hebben ze op mijn werk wel een probleem.
Ik vind het sowieso een probleem van beide ouders. Het verbaasd me elke keer weer hoeveel mensen ervanuit gaan dat de moeder wel vrij neemt of het oplost. Mijn werk is net zo belangrijk als dat van mijn man, hoewel ik nu minder verdien, en minder dagen werk.

Ben ik het mee eens... Mijn man kan net zo goed voor Nina zorgen als ik en ik werk met mensen en mijn man op kantoor dan kun je makkelijker de boel de boel laten.

Pluk01

Berichtdoor Pluk01 » 15 dec 2012 20:23

Mee eens vanellus! Ik vind het ook vaak dat er erg veroordelend wordt gedaan als mensen andere keuzes maken... Iedereen heeft over zoiets een mening, maar het lijkt me goed als iedereen die op zichzelf toepast en niet op een ander.

Hier is het boompje ook weer opgetuigd... Vind het altijd super gezellig deze tijd van het jaar! En vanaf volgende week vrijdag zijn we ook nog eens met z'n allen 2 weken vrij =D> !

Hier klaagt Levi al een paar weken steeds over hoofdpijn, vannacht werd hij zelfs huilend wakker omdat hij zo'n zeer hoofd had. Vrijdag was ik bij de dokter omdat hij zo hoest, even z'n longen laten beluisteren, maar de hoofdpijn wel even genoemd. De dokter ging er verder niet op in, hij heeft wel in z'n oren gekeken of het daar vandaan kwam, die waren verder niet ontstoken. Maar ik vind het zelf eigenlijk wel vreemd, een kind van 3 wat steeds klaagt over hoofdpijn. Of ben ik dan weer te overbezorgd? Hebben jullie kindjes op die leeftijd ook al vaker last van hoofdpijn? Ik heb hem vannacht maar sinaspril gegeven, daarna heeft hij nog wel lekker geslapen. Ik denk dat ik het nog even aankijk tot de verkoudheid verdwenen is, maar anders ga ik toch wel weer terug naar de dokter.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 15 dec 2012 20:45

nops nops nops.... thuis zijn de driftbuien ook in ruime mate aanwezig, Ik heb altijd als check de zomervakantie van zes weken! toen was het meer dagn geregeld mis! De dagen die ik werk kan ik mij zo opladen om weer met veel energie M zijn opvoeding op te pakken!
Kortom, ik ben mijn werk echt nodig om mij te laten functioneren hier thuis. Tja, sommige mensen zitten nu eenmaal zo in elkaar.

Dippie, zei jij iets over dat kids met 40 graden koorts o pkdv mogen blijven. Bij M was er altijd een diagnose. Hij heeft meer dan 25 keer een oorontsteking gehad, en alles verliep op dezelfde manier. Hij was niet echt ziek, de ab en paracetamol onderdrukte vrijwel alles.

van ellus: idd.... ben het toch wel met je eens. Ik weet niet of nl mijn kids en man blij worden van mij als ik thuis ben voor altijd!

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 15 dec 2012 20:47

pluk ik zou naar de dokter gaan weer na het weekend, mocht het aanwezig blijven!!

blompje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor blompje » 15 dec 2012 22:01

[quote="654321)Ik vind het sowieso enorm zielig dat een kind wat niet fit is weggebracht word.
Kan mij voorstellen dat een vaste, vertrouwde gastouder dan iets fijner is, die heeft gewoon 1 op 1 aandacht en tijd voor het kind.

Mijn persoonlijke mening is dat je gezin altijd voor je werk moet gaan. En als je een gezin hebt kan dat dus consequenties hebben voor je 'baan keuze'.[/quote]

Wat voor punt wil je nou maken? Niet elke moeder heeft de keuze altijd thuis te zijn. De meeste niet, er moet simpelweg geld binnen komen, en echt niet alleen maar voor luxe. Wat moet je verder als moeder thuis de hele week tegenwoordig? Iedereen om je heen werkt, dus koffieadresjes zijn er niet zoveel en we hebben in huis zoveel apparatuur dat we daar ook zo klaar zijn. En het gevolg van moeten werken is ook dat je kinderen dan wel eens weg zullen moeten als ze niet zo lekker zijn. Moeten ze ook als ze daarna naar school moeten of werken. Dan bel je toch ook niet gelijk af? En als ze echt te ziek zijn dan kun je als ouders samen kijken wie er het makkelijkst thuis kan blijven. Of misschien een oma ofzo in de buurt die het kind kan verzorgen.. het is echt niet gelijk zielig...

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 15 dec 2012 22:10

Ik moet er ook echt niet aan denken om fulltime huisvrouw te zijn... Zou echt gillend gek worden ik kan mijn werk echt niet missen.
En wordt er geen leuker persoon door om thuis te hangen.

hieke
Mineur
Mineur

Berichtdoor hieke » 15 dec 2012 22:44

vanellus schreef:Omdat ik mijn eerste post hier niet gelijk al te controversieel wil maken, hou ik het hier maar bij:

Vrouwen uit een andere generatie, vrouwen met een ander opleidingsniveau, vrouwen met een man met een bepaalde baan, die kunnen allemaal heel makkelijk oordelen over de keuzes van werkende vrouwen. En dan moeten die zich weer verontschuldigen, verklaren. De snibbigheid, het nauwelijks verholen dedain. Zeggen we dat ook tegen de man die zijn zieke kind niet verzorgt, maar aan het werk gaat? Deze discussie lijkt (ik lees hier al een aantal jaren mee) op gezette tijden terug te komen en kent alleen verliezers.

l.

Dat oordelen is inderdaad heel makkelijk. Bijna net zo makkelijk als gewoon maar een vrije dag opnemen, en je baas en je collega's dus op te zadelen met jouw zieke kind, jouw opvangprobleem, omdat jouw gezin nu eenmaal op de eerste plaats komt.(en of je nu man of vrouw bent, dat maakt natuurlijk helemaal niet uit) Die vrouwen (of mannen) hoeven zich van mij echt niet te verontschuldigen hoor, waarom zouden ze? Zo zit de maatschappij nu eenmaal in elkaar tegenwoordig.

Het is meestal zo dat vrouwen parttime werken, en mannen veelal fulltime. Dat spreken mensen blijkbaar onderling zo af, ik neem tenminste aan dat je zulke dingen bespreekt als je ervoor kiest samen verder te gaan als partners.
Het lijkt mij vrij reëel dat degene die het makkelijkst gemist kan worden dus vrij neemt, en ik denk dat dat ook gewoon geaccepteerd is.
Vroeger had je alleen je zieke werknemer, nu heb je het hele zieke gezin er ook nog eens bij. Ik heb het zelfs meegemaakt dat moeder thuis moest blijven omdat vader ziek was en dus zijn "oppasdag" (alleen het woord al!!) niet kon doen. ](*,) Nam ze calamiteitenverlof op :shock:

Gelukkig is er tegenwoordig keuze genoeg, en kun je als werkgever , bij gelijke geschiktheid, voor de kinderloze kandidaat kiezen. Dan heb je een heel groot probleem minder. Want de werkende moeder (en in mindere mate de vader) is gewoon in de meeste gevallen veel minder flexibel, ook al beweren allerlei instanties nog zo hard van niet.

Wij hebben hier een mannelijke collega huisarts, die het afgelopen jaar 2 keer vrij heeft moeten nemen vanwege een ziek kind. Heel toevallig heerste er toen net beide keren een nare griep onder kinderen. Je had al die moeders in de wachtkamer moeten horen, toen bleek dat ze wel heel erg lang moesten wachten voor ze aan de beurt waren. Zelfs toen ze hoorden dat hun huisarts gewoon zijn gezin had laten voorgaan, en heel braaf niet zijn vrouw thuis liet blijven ( :wink: ) konden ze dat niet waarderen, en moesten er in de toekomst maar andere oplossingen worden gezocht. :lol:

En iedereen die hier nu beweert dat zij dat wel heel goed zou begrijpen, ook al hadden ze er zelf ook een dag vrij voor moeten opnemen van het werk, om met hun kind naar de huisarts te kunnen, liegt!

Weet je , was het maar zo eenvoudig als "iedereen in de waarde laten, keuzes respecteren, enz. enz."Zo simpel ligt het gewoon niet. Natuurlijk zijn er alleen maar verliezers. Niet alleen in dit soort discussies, maar ook in het dagelijks leven. Mensen denken zich te moeten verdedigen als ze niet werken, maar ook als ze wel werken, parttime of fulltime. Als ze gestudeerd hebben maar er voor kiezen bij de kinderen te blijven deugt het niet, maar als ze gaan werken deugt het ook niet. Laat je je man carrière maken ten koste van je eigen carrière dan ben je een sloof, maar ga je beide voor een carrière dan ben je een feministe. Kies je voor je gezin als je kind ziek is, en neem je dus op het laatste moment een dag vrij, dan is je baas meestal niet vrolijk. Maar doe je het niet, dan doe je je kind weer te kort. En natuurlijk vinden veel ouders het de normaalste zaak dat ze vrij nemen als hun kind ziek is. Maar wanneer ze hiervan een keer zelf de dupe worden, dan kan het opeens niet. Zo ken ik ook een voorbeeld van een patiënt van ons die al klaarlag voor de OK, toen de chirurg afbelde, omdat haar kind ziek was. Geloof me, dan vinden mensen dat vrij nemen opeens helemaal niet logisch meer, en hebben ze opeens ook een heel andere mening over werkende stellen met kinderen. Iedereen praat toch altijd in zijn/haar eiegn straatje.........

Daarom heb ik al lang geleerd: doe zo veel mogelijk waar je jezelf het beste in kunt vinden. Er zijn toch altijd wel mensen die het niet met je keuze eens zijn. En accepteer het ook als dat misschien niet de beste keuze is, in plaats van iets wat krom is recht te gaan praten.
Natuurlijk zijn de meeste zieke kinderen liever bij mama of papa op de bank dan op het drukke kdv. Dat moet je ook niet goed willen praten. Het is nu eenmaal zo, en je kunt nu eenmaal ook niet altijd keuzes maken die voor iedereen het beste zijn. Soms heb je ook geen keus. Maar dat doet natuurlijk niets af aan of iets goed of minder goed is.
En je steeds maar weer denken te moeten verdedigen voor je eigen keuzes is ook eigenlijk zinloos. Uitleggen waarom je ergens voor kiest moet toch genoeg zijn? (als je dat dan niet kunt laten......)

Wij nemen dus liever geen mensen meer aan met jonge kinderen, ook vanwege de zeer geringe tolerantie van patiënten. Diezelfde patiënten die in het dagelijks leven beweren dat je gewoon vrij moet kunnen nemen als je kind ziek is.
Tja, dat is misschien niet het beste voor de jonge moeder van 2 huizen verder, die zo graag bij ons wilde werken. Maar in dit geval kiezen we toch voor onszelf. Je kunt niet alles voorkomen, ook iemand zonder kinderen kan ziek worden. Maar de maatschappij is inmiddels toch wel zo weinig tolerant, dat je bepaalde dingen maar liever wil voorkomen.
Laatst gewijzigd door hieke op 15 dec 2012 23:10, 3 keer totaal gewijzigd.

hieke
Mineur
Mineur

Berichtdoor hieke » 15 dec 2012 22:47

liefie schreef:Ik moet er ook echt niet aan denken om fulltime huisvrouw te zijn... Zou echt gillend gek worden ik kan mijn werk echt niet missen.
En wordt er geen leuker persoon door om thuis te hangen.

Ik herken dat wel. Hoewel ik toen ik fulltime werkte soms ook wel minder in mijn hum was als ik dan thuis kwam
's avonds.
Thuis blijven vraagt inderdaad wel wat extra van een ouder vind ik. Je moet sterk in je schoenen staan om dat te kunnen. Ik ben zelf eigenlijk op mijn best als ik 3 dagen werk, dus gewoon de meest burgerlijke oplossing :lol:

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 15 dec 2012 23:07

Mooi gesproken hieke!

Terug naar “Archief”