Geloofsopvoeding van kinderen tot 12

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

BigSmile
Mineur
Mineur

Geloofsopvoeding van kinderen tot 12

Berichtdoor BigSmile » 13 dec 2012 11:46

Ik lees net bij de vragen een vraag over kinderboeken afpakken. Maar de vragenstelster vertelt ook dat haar man aangegeven heeft de kinderen tot hun 12e jaar niet te willen belasten met geloofsfeiten als erfzonde, hel, bekering etc. De vragenstelster vraagt zich af of dit Bijbels verantwoord is. In het antwoord wordt hier een beetje aan voorbij gegaan. Ik vind het eigenlijk wel een goede vraag. Is het Bijbels om onze kinderen dit soort dingen te onthouden? Kun je het na hun 12e opeens wel vertellen?

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Re: Geloofsopvoeding van kinderen tot 12

Berichtdoor Kvinna » 13 dec 2012 12:48

De ouders zouden samen moeten bespreken hoe ze geloofsdingen met de kinderen willen bespreken. Het is wel belangrijk dat ze globaal dezelfde lijn trekken. Dat hadden ze al eerder moeten doen eigenlijk.
Daarna kunnen ze kijken welke kinderboeken daarin passen. Persoonlijk zou ik Sj van Duinen aan niemand aanraden.
Maar ze zijn toch niet de enigen die met de kinderen over geloof spreken? Kerk, club/zondagschool, school. Hoe wordt er daar over God gesproken?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 dec 2012 13:08

Ik vind het ook een beetje vreemd. Natuurlijk hoef je heel jonge kinderen niet voortdurend te belasten met dood en ziekte, maar het hoort wel bij het leven, helaas.
Wanneer een opa of oma ziek wordt en overlijdt, is een goed moment om hier met het kind over te spreken.
Vroeger werden de kinderen weggehouden, of juist met hun neus erbovenop gedrukt. Beide is niet goed.
Zo zie je maar, wanneer je met iemand trouwt die een heel andere kerkelijke achtergrond heeft, je met kinderen voor flinke problemen kunt komen te staan. Eigenlijk hoor je dit toch allemaal wel besproken te hebben? Net als die kwestie sinterklaas/kerstman? Als het moment daar is, ben je in feite te laat.
Zo drijven kinderen ongewild een wig tussen de ouders. DAT is het gevaar.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 13 dec 2012 13:24

Geloofsopvoeding, volkomen bijbels.

Deut.6
4 Hoor, Israël: de HERE is onze God; de HERE is één! 5 Gij zult de HERE, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht. 6 Wat ik u heden gebied, zal in uw hart zijn, 7 gij zult het uw kinderen inprenten en daarover spreken, wanneer gij in uw huis zit, wanneer gij onderweg zijt, wanneer gij nederligt en wanneer gij opstaat.

Ef.6

4 En gij, vaders, verbittert uw kinderen niet, maar voedt hen op in de tucht en in de terechtwijzing des Heren.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 15 dec 2012 15:25

@BigSmile

Het lijkt me verstandig om aan je kinderen gelijk eerlijk te zijn, maar hou het dan wel helder voor ze!

Kinderen nemen vooral voor hun 12 de veel dingen op in zich, en leren veel. Ik gun het de tegenstander van God niet dat hij wel de kinderen probeert leugens en onwaarheden, en wereldse zaken bij te brengen voor hun 12 de, en waarheid zou dan niet kunnen?

Mijn advies is hierin.

Richt je op God in gebed, en bid Hem om Wijsheid! De man is het hoofd van het gezin.

Hartelijke groet en zegen

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 15 dec 2012 15:29

Ik heb de boeken van sj van duinen nog, maar vond ze vroeger heel erg mooi.... kocht speciaal van deze schrijfster... moet ze dan toch nog eens lezen want ik heb ze allemaal bewaard.

Je moet juist wel geloofszaken bespreken... is superbelangrijk!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 15 dec 2012 18:32

Ik denk dat je als gelovige ouders niet anders kán dan je kind erin te betrekken. Bij ons gaat het althans een beetje vanzelf.
Pas reed er een lijkauto langs, dan komt meteen de vraag van de oudste van 3: wat is dat voor rare auto?
En dan leg ik uit, daarin staat een kist met iemand die gestorven is.
Door zijn vragen komen we dan vanzelf uit op zijn oude overgrootoma, of die dan al bijna gaat sterven omdat ze al zo oud is, en dan leg ik hem uit dat dat zo is maar dat ze daar niet bang voor is, omdat ze dan naar de Heere God gaat in de hemel.
Zolang wij niet moeilijk doen en al zijn vragen eerlijk beantwoorden op een kinderlijke manier, is het voor hem ook totaal niet eng ofzo of te moeilijk.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 17 dec 2012 10:36

Ik ben het ermee eens hoor, ik geloof ook gewoon dat je het de kinderen mee moet geven naar gelang hun leeftijd zeg maar.

Ik geloof namelijk dat als je ze eerst 12 jaar lang laat geloven dat alles mooi en prachtig is en dan in de puberleeftijd gaat vertellen dat er nog andere dingen bij het geloof horen je de plank er mis slaat. Een puber gaat daar dan zeker tegen schoppen.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 19 dec 2012 09:29

geloofs opvoeding is dat nodig?
wat is dat eigenlijk?
laten we niet van uur tot uur zien wat we geloven?
als we niet naar ons geloof leven dan heeft speciale geloofs opvoeding weinig zin
als ons geloof weinig uitdaagt of niet herkenbaar is, dat is er iets verkeerds met ons geloof
we zijn toch geen led-jes onder een korenmaat?
we zij toch geen zouteloos zout?

geloof en je kinderen zullen zien wie Christus voor jou is.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Terug naar “Archief”