Wilsophie schreef:
Er zijn dus meer mensen naief. Geen slechte eigenschap.
Verder is je hele verhaal herkenbaar. Maar er was maar 1 supermarkt, de Gruyter en verder waren het allemaal middenstanders en veel werd bezorgd aan de deur. Prachtige tijd, je werd niet opgefokt door allemaal reclame en aanbiedingen. Gewoon 3 flessen melk, 2 flessen yoghurt, of 2 flessen havermoutpap.
Geen gedoe met statiegeld, want de melkboer haalde ze de volgende dag weer op.
Voor het tijdperk van de flessen werd het in een grote kan getapt.
Mijn vader bracht op vrijdag zijn loonzakje mee, moeder verdeelde dat in: huur, gas en licht, verzekering, kerk, alles werd ook wekelijks betaald. Dus heel overzichtelijk EN inzichtelijk. Als je nu niet inlogt op je bank online, weet je amper wat er inkomt en uitgaat. Met al die automatische afschrijvingen gaat het ongemerkt hard soms.
Ik bedacht eerst, hoe deden mijn ouders dat met de boodschappen? Alleen een fiets ter beschikking, maar verreweg het meeste werd gewoon aan de deur gekocht.
En net wat jij zegt, moeder ging met een grote pan naar buiten en de melkboer tapte daar een paar litertjes melk in. later mocht dat niet meer, vanwege de hygiëneregels. Toen kwamen er zakken melk (die soms scheurden in de koelkast)
Met al die plastic kaartjes en het op rekening kopen c.q. lenen, lenen, lenen, is de armoede er
nog harder ingeslagen.