Waar men bij het zingen van de Psalmen nooit over nadenkt is - hoewel iedere gemeente haar gemiddeld tempo heeft - ieder couplet in dezelfde Psalm niet altijd gelijk ligt. Als de gemeente luistert naar de organist en wederkerig de organist naar de gemeente (waar de organist uiteraard de leiding heeft!) ... dan komt het op het einde van iedere regel en zeker op het eind van het vers altijd goed.
Als variant hier het volgende.
Stel (wat men tegenwoordig kan) dat men op het idee komt om iedere Psalm (naar het tempo van de gemeente waarbinnen het plaatsvindt) computerbestuurd - iedere keer als die gezongen wordt tegelijk op te nemen - zodat de gemeente (daarna!) zonder organist altijd de Psalmen kan zingen .... en men denkt dan "Dat hoeft dan per Psalm te gebeuren ... uiteraard in deze gemeente X, want, vanzelf, in gemeente Q zullen ze standaard een ander tempo hebben ... en daarna is alles OK, zeker als dan alle /150 !/ psalmen een keer gezongen zijn` .... dan heeft men het wel mis als dat ook NIET per vers is gebeurd. WANT ieder vers onderling heeft z´n eigen tempo. Dit heb ik nagetrokken. Via kerkdienst gemist , met een programma, waar de tijd exact gemeten wordt heb ik Psalm 75 vers 1 en vers 6 gemeten. Het eerste vers duurt 3 en een halve seconde korter. Dat is ook logisch, want het gebruikte aantal lettergrepen vraagt in vers 6 veel meer uitspraak in tijd dan vers 1. Bij het tegelijk afdraaien was men in de vijfde regel van vers 1 al bij MEN, terwijl men bij vers 6 `nog maar` bij MAAR van de 5de regel was. Dus in de praktijk ... wat overigens denk ik niet snel zal gebeuren ... zou het bij computerbesturing grondig mis kunnen lopen.
Deze opmerking mag men zien als een stukje toegevoegde waarde in de praktijk van de gemeentezang. Dan heb ik het nog niet eens over ritmisch of niet.