Atheisme

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

james211
Verkenner
Verkenner

Atheisme

Berichtdoor james211 » 11 dec 2012 18:43

Hoe denken jullie over atheisten? Ik wou dit graag weten want ik ben zelf een Atheist.

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Atheisme

Berichtdoor schaapje » 11 dec 2012 18:54

james211 schreef:Hoe denken jullie over atheisten? Ik wou dit graag weten want ik ben zelf een Atheist.

Atheisten kunnen hele aardige mensen zijn, op dit forum zitten hele "nesten" van jouw geloofsgenoten, dus je zal je wel kunnen vermaken.

Atheisten proberen Christenen te overtuigen dat God niet bestaat, ik weet niet of dat ook jouw doel is om op dit forum te posten, maar ik geef je weinig kans op succes. :lol:

Maar welkom james :lol:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 dec 2012 19:02

Atheïsten zijn over het algemeen hele vriendelijke, bedachtzame en intelligente mensen, als je naar de doorsnee atheïst hier kijkt. (mezelf inclusief).
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Faramir

Berichtdoor Faramir » 11 dec 2012 19:46

james211 schreef:Hoe denken jullie over atheisten? Ik wou dit graag weten want ik ben zelf een Atheist.

Zoals bij alle groepen mensen zitten er goede en slechte tussen. Van atheïsten vind ik dus niet zoveel, tenzij het om een specifiek individueel gaat. Van het atheïsme vind ik natuurlijk wel wat, maar het is maar de vraag hoeveel waarde je daaraan moet hechten. ij zal waarschijnlijk ook wel wat van het katholicisme vinden of ik daar waarde aan hecht is nog maar de vraag.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 11 dec 2012 20:23

Atheisten denken meestal dat zij heel goed zijn en geen fouten maken maar zien duidelijk de fouten van Christenen, daar scheppen zij genoegen in om daar op te wijzen, is dat bij jou james 211 ook zo :?:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 12 dec 2012 00:24

Atheisten zijn mensen met een bepaalde overtuiging. Die overtuiging is mijns inziens niet erg houdbaar en dat komt nu juist omdat het eerste deel van mijn antwoord 'het zijn mensen' van veel groter belang is.

Mensen onderscheiden zich van alle andere dingen en wezens door het feit dat ze zich bewust zijn van hun omgeving en van zichzelf. Dat leidt tot een aantal zeer lastige zaken. Daarmee kan een mens immers zijn eigen afkomst, toekomst, doel en betekenis overdenken. Deze zelfreflectie leidt tot de gekende levensvragen. Daar is de mens uniek in, maar dat deelt elk mens ook met de andere.

Puur het feit dat een atheist mens is, maakt hem of haar dus deelgenoot aan dezelfde levensvragen die elk mens heeft. Als zodanig is hij/zij geen uitzondering, maar formuleert hij alleen een andere verklaring dan gelovigen. Net als bij gelovigen kan die verklaring (louter een aanname) verward worden met 'zekere kennis'. Dan meent zo iemand dat ie de waarheid heeft geformuleerd. Ik vind dat atheisten, net als gelovige fundamentalisten, in die zin een misvatting huldigen. Geen enkel menselijk antwoord op de onoplosbare vragen van de mensheid kan een absolute waarheid zijn. Elk mogelijk antwoord moet refereren aan een grote onbekendheid, aan een geheimenis.

De kunst is om levensvragen van een zodanig antwoord te voorzien dat een mens werkelijk mens wordt. Er is waarheid genoeg in de wereld. Dat de aarde eenmaal vergaat, dat we sterfelijk zijn, dat niemand ooit God gezien heeft, dat er evolutie is, dat we omgeven worden door een onvoorstelbaar grote kosmische werkelijkheid, dat er op het kleinste micro-niveau werelden bestaan die we nauwelijks voor mogelijk houden enz. enz. Allemaal waar. Maar al die waarheden troosten ons niet, ze vervullen ons diepste verlangen als mens niet. Daarvoor is meer nodig.

Dat meer is naar mijn idee: religie. Daarmee ontwerpt de mens een vergezicht, dat hem troost biedt en dat een menselijkheid aan de werkelijkheid geeft. Een mens kan in een onmenselijke werkelijkheid, met een onmenselijke afkomst en een onmenselijke toekomst niet wonen. Levensnoodzakelijk is de kunst van de godsdienst: zich te kunnen wenden tot dat waar de mens het diepst naar verlangt: leven, liefde, vrijheid, geluk, recht, toekomst, vrede.
Voor onze cultuur zijn daarvoor de monotheistische godsdiensten geboren. Een mens kan niet zonder. Jawel, korte tijd. Als je jong bent en alles gaat goed. Maar de eeuwenlange strijd en ervaring met honger, sterfte, oorlog, onrecht, armoede, rampen en uitzichtloosheid hebben de mens wel beter geleerd: je blijft niet altijd en eeuwig jong. Of rijk of succesvol. Je weet niet zoveel als je zelf dacht. Je doet niet alles goed. De mens stelt zelf ook vaak teleur en jij bent geen uitzondering. Je zondigt ook tegen het leven, de liefde, de vrede. Waartoe ben je zelf niet in staat? Eens gaan je ouders dood, word je ziek, stort je wereld in elkaar. Eens word je geconfronteerd met de verschrikkelijke eenzaamheid of de pijn of de afwijzing, het onmenselijke. In de radeloosheid die de mens soms individueel of collectief treft kun je niet meer terugvallen op "de waarheid". Want die is definitief bedreigend geworden. Je moet het echt ervaren hebben om het te kunnen begrijpen.
Dan is er de uitweg die de wijzen van eeuwenlang hebben gegeven: de overgave en dienst aan God, de godsdienst. Niet uit domheid, niet uit arrogantie, niet uit achterlijkheid wordt God aanbeden, maar vanuit het besef dat een mens klein is, sterfelijk en broos. Dat hij zichzelf uiteindelijk niet kan redden, maar gered moet worden, genade nodig heeft.

Is het allemaal waar wat een gelovige op dat moment gelooft? Nee, wellicht. Met recht kun je misschien zeggen dat een mens zijn godsdienst zelf ontwerpt, zelf schept. Maar dat valt de mens die het ware leven heeft leren kennen niet te verwijten, vind ik. Het punt is dat alles wat de mens als waarheid en werkelijkheid heeft leren kennen hem niet meer kan troosten. De keiharde waarheid dat hij zinloos, roemloos dood gaat, zonder dat er ook maar een herinnering aan hem zal blijven bestaan, helpt hem niet. De waarheid (waar atheisten en fundamentalisten zo graag vat op krijgen) blijkt helemaal niet zo menselijk en wenselijk te zijn.
Alleen de droom, het visioen, de profetie, het vergezicht, de heerlijkheid, de hemel, het geloof kan een mens echt mens laten zijn. de Bijbel zegt van mensen die dit alles missen: "ze zijn zonder God en zonder hoop in de wereld". Dat gun ik niemand.

Daarom hebben de oude wijzen die de godsdienst gevormd en verwoord hebben gelijk gehad: een mens heeft een God nodig. Het is een levenskunst, deze schepping van de mens: hij heeft een God geschapen om troost te ontvangen. En wat voor God heeft de mens geschapen? Niet verrassend: een God Die Zelf ook schept, een Schepper, die de mens net zo hard nodig heeft als de mens God. Zij hebben elkaar geschapen, zij hebben elkaar nodig, God en de mens. Ze lijken volgens de Bijbel ook op elkaar, ze zijn elkaars Beeld en gelijkenis. Erg diepzinnig en erg troostrijk.

De kern van de godsdienst is troost. Neem bijvoorbeeld de eerste en meest indringende vraag van de Heidelbergsche Catechismus, een beroemd protestants leerboekje over de kern van het christelijke geloof: "Wat is uw enige troost, zowel tijdens je leven als bij je sterven?" Daar gaat het om.

credo

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 12 dec 2012 00:56

Atheisme staat voor de dood;het is niets anders dan dood en verderf met hun voormannen als Stalin ,Lenin,Pol-Pot,Mao,Oom Ho enz enz.

En het diepe vijandschap tegen God en Zijn Kerk.
VERITAS VOS LIBERABIT.

FrankB
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FrankB » 12 dec 2012 08:31

Lichtzwaard schreef:Atheisme staat voor de dood;het is niets anders dan dood en verderf met hun voormannen als Stalin ,Lenin,Pol-Pot,Mao,Oom Ho enz enz.

troll alert. Don't feed the troll!
mvg, Frank
WAR IS OVER! If you want it.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 12 dec 2012 10:54

Mortlach schreef:Atheïsten zijn over het algemeen hele vriendelijke, bedachtzame en intelligente mensen, als je naar de doorsnee atheïst hier kijkt. (mezelf inclusief).

vergeet 'bescheiden' niet :wink:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 dec 2012 13:20

Het zijn ook mensen. :wink: Als ze aardig en beleefd zijn, is er niks mis mee.

Riska

Berichtdoor Riska » 12 dec 2012 16:06

Mortlach schreef:Atheïsten zijn over het algemeen hele vriendelijke, bedachtzame en intelligente mensen, als je naar de doorsnee atheïst hier kijkt. (mezelf inclusief).

Een heel goede omschrijving! :mrgreen: :wink:

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 12 dec 2012 23:47

Lichtzwaard schreef:Atheisme staat voor de dood;het is niets anders dan dood en verderf met hun voormannen als Stalin ,Lenin,Pol-Pot,Mao,Oom Ho enz enz.

Afbeelding
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 22 dec 2012 19:54

Tja, die zijn door en door slècht natuurlijk! Daar bemoeien wij kerkmensen ons natuurlijk niet mee.
Grapje. :mrgreen: :lol:

Eh, serieus. Ik vind het atheïsme een nogal wonderlijk geloof.
Wat is volgens mij, vanaf het grondvlak van ons bestaan - dus even geen geloofssystemen en zo, maar even met onze voeten in de modder met 'niks' beginnend - de meest logische overtuiging? Volgens mij het agnosticisme. Die doet geen uitspraak over het al of niet bestaan van God. Want hoe wou je dat, buiten een geloofsstandpunt om, ooit doen? Wij, gepreoccupeerde en cultuurbepaalde mensen, die ook nog eens onze eigen wensen als grote stoorzender hebben om ons zicht te vertroebelen... hoe kunnen wij ooit objectief vaststellen of God er is, of niet?

De theïst (christen/jood/moslim/hindoe/etc. ...) doet een geloofskeuze. Hij gelooft dat God bestaat. Al heeft hij dan wel met die weerbarstige werkelijkheid te maken, waarin God verborgen achter de schermen zit. De greep van de mystiek, om God achter die schermen vandaan te sleuren, en de omgang met Hem tastbaar te maken, is dan ook heel begrijpelijk. Ook al werkt het niet, als je het mij vraagt, want het levert weinig meer dan een placebo op.

De atheïst doet ook een geloofskeuze. Hij zegt dat God niet bestaat. Een nogal gewaagde uitspraak. Want hoe kun je ooit zeker zijn van het niet-bestaan van iets? Hoe kun je het niet-bestaan van iets ooit aantonen? Volgens mij kan dat niet. Dat vereist immers al-wetendheid, en daar beschikken we niet over.

Daarom vraag ik mij een beetje af, hoeveel wèrkelijke atheïsten er nou eigenlijk zijn. Velen noemen zich wel zo, maar zijn ze het ook? Ik denk, als het erop aankomt, dat het er wel eens heel weinig zouden kunnen zijn. Ik kom op dit forum ook zoveel tegen die zich atheïst noemen, dat het me sterk lijkt dat ze het werkelijk zijn.
Ben jíj wel een echte atheïst? Of stiekem toch agnost?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 22 dec 2012 21:21

Ik weet niet precies wat het inhoudt, ik heb er geen mening over behalve dat ieder mens op deze aarde de neshamah heeft ingeblazen gekregen zoals Adam en wij zijn afstammelingen van Adam, en zodoende heeft ieder mens een Godsbesef. Of dat een besef is van de God, Die Schepper van hemel en aarde is weet ik niet precies, maar een ieder die niet gelooft in de levende God en Hem niet erkent als Schepper en dus niet gelooft dat er verzoening tot stand is gebracht via Jezus Christus tussen God en Zijn Schepping en die niet de Naam des Heeren zal aanroepen zal verloren zijn voor tijd en eeuwigheid.
Hem wacht een oordeel voor de Witte Troon.
Ik zou nooit en never willen ruilen met welk mens danook en welk etiket je erop plakt, of het een kerkelijk etiket is of een boeddhistisch etiket en zelfs een joods etiket, wie niet de Here Jezus aanvaardt als zijn Verlosser en Zaligmaker , Die verschenen is aan ALLE mensen, ik zou niet graag in zijn voetsporen wandelen dat tot verderf leidt.
Als men mag hij aardig zijn en humaan, ooit sterft hij en houden die fraaie eigenschappen op met bestaan en hebben geen eeuwigheidswaarde.
Hoe vier je dan Kerst beste T.O. ? en andere zichzelf noemende atheisten?
Heb je dan vrede met God?

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 22 dec 2012 22:24

Een atheist is iemand die niet gelooft. Niet in kabouters. ook niet in elfjes. Ook niet in Wodan. Of Allah. Verder zijn het gewoon mensen. Net als iemand die wel gelooft in kabouters, God, elfjes of misschien een spagettiemonster.
Je hebt ook nog trollen en 3 miljoen hindoegoden waar hindoes dan weer altaartjes voor hebben. (geen 3 miljoen, denk ik.) Er zijn ook mensen die hun voorouders raadplegen als een soort god.

Toevallig wonen wij in Nederland en daar geloven weer meer mensen in drie goden die een eenheid vormen, net als de hindoes die beweren dat 3 miljoen goden een eenheid vormen. Op discovery vandaag nog gehoord dat elk fenomeen in de natuur is wetenschappelijk verklaard, dus een geloof in wat dan ook is onnodig.

Maar het kan zijn dat je niet gelooft in dat alles. Ik geloof inmiddels ook niet meer in een god.en eigenlijk ook niet in kabouters.

Je bent gewoon een een mens. en de een gelooft wel ergens in. en de ander niet, simpel.
Ook gif is geschapen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”