Stille nacht, Heilige nacht,

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Stille nacht, Heilige nacht,

Berichtdoor schaapje » 11 dec 2012 14:47

1. Heilige nacht, rustige nacht!
Nergens is er een stem;
Gelijke meest waakzame
Krullend haar geeft zich te slapen
Charmante jongen.

2. Heilige nacht, rustige nacht!
Shepherd is onmiddellijk op de hoogte
Hallelujah Engelen;
Geluiden luidste stem
Jezus is de redder.

3. Heilige nacht, rustige nacht!
O Zoon van God, lieve stem
Stromen uit de mond van de Allerheiligste,
Met deze ons helpen,
Christus geboorte.
De Hittieten Latijn woord tgezongen BIJ un hiel plechtige

Ik krijg deze vertaling 8) zal wel niet kloppen,... het Latijn of het Nederlands
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 dec 2012 15:06

schaapje schreef:1. Heilige nacht, rustige nacht!
Nergens is er een stem;
Gelijke meest waakzame
Krullend haar geeft zich te slapen
Charmante jongen.

2. Heilige nacht, rustige nacht!
Shepherd is onmiddellijk op de hoogte
Hallelujah Engelen;
Geluiden luidste stem
Jezus is de redder.

3. Heilige nacht, rustige nacht!
O Zoon van God, lieve stem
Stromen uit de mond van de Allerheiligste,
Met deze ons helpen,
Christus geboorte.
De Hittieten Latijn woord tgezongen BIJ un hiel plechtige

Ik krijg deze vertaling 8) zal wel niet kloppen,... het Latijn of het Nederlands

Dat mag ik hopen ja. :lol:

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 dec 2012 15:45

Beste broeder Willibrord. Leg me toch eens uit alsjeblieft waar de namen van de 2 wijzen of voor mijn part 3, in de Bijbel staan.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 dec 2012 15:50

Het aantal drie, de namen (Balthasar, Caspar/Kaspar, Melchior) noch hun huidskleur (Caspar zou donker zijn geweest) worden dus in de bijbel genoemd. In de evangelies van Marcus, Lukas en Johannes worden de wijzen in het geheel niet genoemd. In de donkere Middeleeuwen bedacht men op grond van het aantal geschenken dat het dan wel drie wijzen geweest zullen zijn. Verder kregen ze symbolische identiteiten toegekend: ze zouden de drie bijbelse mensenrassen vertegenwoordigen en dus moest een van hen zwart zijn.
bron: statenvertalingnet

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 11 dec 2012 16:04

jaapo schreef:Bij Mattheus nog de kindermoord bij de geboorte van de Levensvorst. (Waarschijnlijk om Herodus nog eens extra zwart te maken).

Ik denk niet dat dit het doel was. Matteus vertelt het geboorteverhaal met gebruikmaking van de Mozestraditie.
(Jezus/Mozes wonderbaarlijk gered)
ps: Er is geen bewijs gevonden dat er rond de jaartelling mensen woonden in Betlehem.
We moeten de geboorteverhalen alleen lezen als invulling van profetiën en in het kader van de boodschap van het Evangelie.

Het samenvoegen van Lucas en Matteus tot een romantisch verhaal doet geen recht aan de bedoelingen van de auteurs en is onmogelijk.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 11 dec 2012 16:09

schelpje3 schreef:Het aantal drie, de namen (Balthasar, Caspar/Kaspar, Melchior) noch hun huidskleur (Caspar zou donker zijn geweest) worden dus in de bijbel genoemd. In de evangelies van Marcus, Lukas en Johannes worden de wijzen in het geheel niet genoemd. In de donkere Middeleeuwen bedacht men op grond van het aantal geschenken dat het dan wel drie wijzen geweest zullen zijn. Verder kregen ze symbolische identiteiten toegekend: ze zouden de drie bijbelse mensenrassen vertegenwoordigen en dus moest een van hen zwart zijn.
bron: statenvertalingnet

En zoals men in de Middeleeuwen allerlei zaken kan verzinnen kunnen ook de Evangelieschrijvers allerlei zaken verzinnen. Er is nooit 1 wijze bij geweest!

Oh, en er was trouwens nog een 4e wijze, Artaban, maar die is tijdens de tocht ergens achtergebleven om armen te helpen!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 dec 2012 20:47

De namen staan dus niet in de Bijbel en hoeveel het er waren weet ook niemand. Men schrijft 3 kadootjes toe p.p. maar dat is geen argument, want ik heb ook wel eens meer dan 1 pakje bij me.
De namen zijn verzonnen door de Roomse kerk.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 11 dec 2012 20:52

Wilsophie schreef:De namen staan dus niet in de Bijbel en hoeveel het er waren weet ook niemand. Men schrijft 3 kadootjes toe p.p. maar dat is geen argument, want ik heb ook wel eens meer dan 1 pakje bij me.
De namen zijn verzonnen door de Roomse kerk.

O ja, dat ging je nog citeren vanuit wikipedia. aar wacht ik eigenlijk nog steeds op.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 dec 2012 22:01

Het is pas in het jaar 500 dat men deze mannen namen toedicht. Niet vanuit de Bijbel en nergens op gebaseerd.
Er staat zoveel als je googlet , teveel om op te schrijven Farimir.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 11 dec 2012 22:17

Wilsophie schreef:Het is pas in het jaar 500 dat men deze mannen namen toedicht.

Waarmee je dus al gelijk aangeeft dat er geen sprake kan zijn van een roomsch verzinsel. Eerder een algemeen christelijk verzinsel.
Niet vanuit de Bijbel en nergens op gebaseerd.
Er staat zoveel als je googlet , teveel om op te schrijven Farimir.

En in welk jaartal denk je dat de Bijbel is samengesteld of dat daar een begin mee is gemaakt? Aldus je foute argument zal je geliefde Bijbel ook een roomsch verzinsel zijn. Als ik jou was zou ik het onding gelijk in het haardvuur gooien en er nooit meer naar omkijken.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 dec 2012 22:58

Het is een rooms verzinsel, maar de reformatie heeft het overgenomen, las ik.
Maar ik vond het belangrijker te weten dat het niet in de Bijbel staat.

Je laatste zinnen vind ik ongepast, maar blijkbaar denk je zo over Gods Woord.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 11 dec 2012 23:05

En in welk jaartal denk je dat de Bijbel is samengesteld of dat daar een begin mee is gemaakt? Aldus je foute argument zal je geliefde Bijbel ook een roomsch verzinsel zijn. Als ik jou was zou ik het onding gelijk in het haardvuur gooien en er nooit meer naar omkijken.------CITAAT.

Wederom@Faramir de spijker op zijn kop :)nico :)nico :)nico :)nico :)nico :jaknikken: :jaknikken: :jaknikken:
VERITAS VOS LIBERABIT.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 11 dec 2012 23:17

Wilsophie schreef:Het is een rooms verzinsel, maar de reformatie heeft het overgenomen, las ik.
Maar ik vond het belangrijker te weten dat het niet in de Bijbel staat.

Je zegt net dat het in het jaar 500 is bedacht. Toen was er nog geen sprake van een rooms katholieke Kerk maar van een ongedeelde Kerk die zowel de westerse als de oosterse Kerk omvatte. Je getier tegen de 'roomsche' kerk raakt dus kant noch wal, ik had eigenlijk ook gehoopt dat je dat zelf wel zou inzien na mijn opmerking.
Je laatste zinnen vind ik ongepast, maar blijkbaar denk je zo over Gods Woord.

Het is slechts een consequentie die jij zou moeten trekken op basis van je eigen argumenten. Dat dat je niet aanstaat of dat jij er liever je ogen voor sluit moet jezelf weten.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 dec 2012 11:38

Ik vind persoonlijk kritiek op leerstelligheden die de kerk bedacht heeft geheel gerechtvaardigd, welke kerk danook, het gaat mij niet om de roomse kerk uitsluitend, maar daar liggen wel veel grondgedachten die door de reformatie is overgenomen, ik noem dat erook bij.

Maar kritiek op het Woord van God die je gelijk stelt met die dogma's gedachten, filosophiën wijs ik af.

Als je googlet dan lees je dat het feest van de Drie Koningen ook op roomse leest is geschoeid.
Dat zeg ik niet als verwijt, maar als een feit.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 dec 2012 11:42

Hier staat dus weer dat ze in de 9e eeuw namen kregen. Geen enkel bericht is hetzelfde. Ik hecht er ook geen waarde aan.
Geplukt van internet als je driekoningen intoetst.

citaat "De oosters-orthodoxe christenen vieren op deze dag de doop van Jezus in de Jordaan. Toen maakte een stem vanuit de hemel openbaar, dat Jezus de Heer, de Messias is. Toen begon Jezus zijn openbare optreden.

De katholieke christenen vieren de doop van Jezus een week later. Het derde 'moment' waarop openbaar wordt dat Jezus de Heer is, is de bruiloft in Kana: hier geschiedt dit echter niet door de Vader middels een ster of een stem, maar door Jezus zelf middels het wijnwonder.

Driekoningen is een typische benaming van het volk. Het wijkt af van hetgeen er in het Evangelie volgens Matheus staat: hierin is geen sprake van koningen maar van wijzen, en bovendien wordt er geen aantal genoemd. In de negende eeuw kregen de drie 'koningen' ook een naam: Gaspar, Melchior en Balthazar. Zij werden als vertegenwoordigers van de drie mensenrassen en van de drie toen bekende werelddelen aangezien. Dit is in overeenstemming met het evangelie, immers niet alleen het oude Godsvolk, de joden, maar alle volken, dus ook de heidenvolken, zijn geroepen tot de heerlijkheid van het beloofde Godsrijk.

Rond het feest van Driekoningen bestaan er van oudsher vele volkse gebruiken. Een aardig gebruik is dat de kinderen op of rond Driekoningen, verkleed als Gaspar, Melchior en Balthazar, van huis tot huis driekoningenliederen gaan zingen en hiervoor van de toehoorders wat zakgeld of snoep krijgen.

Een gebruik in nog veel gezinnen is, dat men een boon stopt in het deeg van koek of oliebollen: wie de boon vindt in zijn koek of oliebol mag die dag koning zijn en het menu samenstellen.

Een ander gebruik is het houden van volkse spelen en optochten. In sommige streken in Vlaanderen is het Driekoningenfeest uitgegroeid tot een carnavalesk, uitbundig volksfeest.

Met dit feest wordt ook de kersttijd besloten..."
einde citaat

Terug naar “[Religie] - Open forum”