reli omroep; de stekkerdoos verdwijnt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

reli omroep; de stekkerdoos verdwijnt

Berichtdoor Janvanverweg » 07 dec 2012 04:57

de kleine religieuze zwaar gesubsieerde omroepen verdwijnen. de seculiere meerderheid in ziet niet in dat ze be-evangeliseert moeten worden door vrijzinnig protestanten, boedhusten, rooms katholieken, joden, protestanten, hindu's etc.

het is verbazend dat ongelovigen niet snappen dat gelovigen weten wat ongelovigen te kort komen!
in een markt economie die draait om vraag en aanbod is het aanbod van de reli omroepen dusdanig dat het geen markt verwerft en dus verdwijnt.

cultuur is de uiting van het wereldbeeld van de meerderheid. (las ik net gisteren in een boek :))
cultuur, cult, cultus en occult stammen allemaal af van hetzelfde woord en begrip. het heeft met elkaar te maken.

religie, zeker religies die een waarheid in pacht zeggen te hebben, zijn een bedreiging voor de heersende religie van 'de vrije mens'. geen wonder dat de huidige regering haar 'religie'/filosofie aat domineren over andere opvattingen. het recht van de sterkste, het recht van de meerderheid, he recht van de vrije mens.

en wij? waar staan wij? klagen we dat het ongelijke juk gebroken wordt? laten we de moed zakken omdat de ongelovigen niet langer meehelpen om Chrstus gestalte te geven?
of gaan we onze schouders onder ons juk zetten en een nieuwe inspanning aan?

misschien moeten we de vraag stellen wat we eigenlijk wilden met die omroepjes. waren die er om de eigen groep te plezieren? had het een missionaire opdracht? was het een lobby hobby? waarom waren die omroepjes er?
vanuit dat verstaan kunnen wij, christenen, nieuwe initiatieven nemen om hetzelfde na te streven.
tenminste, als het doel het waard is om na te streven.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Riska

Re: reli omroep; de stekkerdoos verdwijnt

Berichtdoor Riska » 08 dec 2012 20:27

Welke christenen?

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 09 dec 2012 08:28

beste Riska,
wat bedoel je met "welke christenen"? :wink:

een christen is een christen, de rest is geen christen :)
de tijd dat we ons verder onderverdelen en elkaar daardoor minachten, afschrijven, niet als volwaardig zien etc etc is zo onderhand wel voorbij hoop ik.
niet dat de denominaties afgeschaft (moeten) worden, daar heb ik geen geloof voor; teveel ego in de kerken :x
maar dat het - ons christenen - niets meer uitmaakt waar je kerkt of hoe je je relatie met Christus inricht.
dat we elkaar kunnen aanspreken zonder in de loopgraven van de dogma's te springen.

als christenen hebben we een opdracht in deze wereld. doen we dat met elkaar, geven we op omdat de wereld ons net subsidieert of werken we langs elkaar heen en hinderen we elkaar in het doen van Gods wil?
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Riska

Berichtdoor Riska » 09 dec 2012 16:58

@:Janvanverweg: Ik moet je mijn excuus aanbieden. Elders op het forum is iets verschenen in de geest van: "goed zo, kunnen ze allemaal verdwijnen". In heel negatieve beoordeling (van o.a. Lichtzwaard).
Met dat in gedachten, las ik jouw bijdrage. En meende er iets heel negatiefs in te zien.
Dat spijt me, want ik begrijp dat je het geheel anders bedoelde.

De 2.42 omroepen, zoals ze heten, krijgen straks niet alleen meer geen geld, maar moeten helemaal verdwijnen, vindt het kabinet. Ik heb begrepen inmiddels dat er mensen zijn die ergens geld 'gevonden' hebben. Dus dat het niet om bezuinigen hoeft te gaan. Maar ze zouden geheel moeten verdwijnen, omdat "religie voor achter de voordeur is".

Nu zijn de omroepen in het algemeen bezig te fuseren. De IKON (die 7 kerkgenootschappen vertegenwoordigt) en de RKK gaan op in de fusie van NCRV en KRO.
De andere kleine omroepen hebben die mogelijkheid niet. Je kunt erover twisten of het van belang is of omroepen als de BOS en OHM moeten blijven bestaan. Maar ook het Joodse geluid zou niet meer te horen zijn.

Het gaat er niet om of in onze ogen een kerkgenootschap wel of niet goed is (wie zijn wij om dat te doen) het gaat erom dat een zekere vrijheid wegvalt.
Den Haag wil overigens helemaal ingrijpen in wat de Publieke Omroep wel of niet kan en mag doen.

Je kunt religie achter de voordeur wensen, maar als er zich iets ernstigs voordoet, zijn het de kerken die hulp verlenen, zowel praktisch als pastoraal.
En als de moslim-omroep verdwijnt (om maar wat te noemen) hoe weten we dan wat er zoal leeft en wat "ze" wel of niet willen? Lijkt me goed om op de hoogte te blijven.

Een heel verborgen stuk werk van zowel de IKON als de RKK is het pastoraat. Mensen die in nood zijn en pastorale hulp krijgen. En uit ervaring weet ik dat het zeer zorgvuldig gebeurt.

Maar ja, hoe houd je het tegen als VVD en D66 religie uit de samenleving willen bannen en het Kabinet daarin meegaat?...

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 09 dec 2012 17:13

Tja, als religie achter de voordeur moet, dan ook secularisatie.

Daarnaast, zullen we dan al het pastorale en vrijwilligers werk ook maar achter de voordeur houden? Presenteren we daarna de rekening aan het kabinet. Kunnen ze gelijk nog een paar miljard bezuinigen (als het meezit). Als het tegenzit krijg je Griekse toestanden qua kosten en tekorten.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Terug naar “Archief”