marin schreef:M'n beste xsidd,
Met betrekking tot deze Tien Geboden zegt Jezus : „Indien gij Mij liefhebt, onderhoudt Mijn geboden" (Joh. 14 :15).
En de apostel Johannes schrijft: „En hieraan onderkennen wij, dat wij Hem kennen : indien wij Zijn geboden bewaren. Wie zegt : Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, is een leugenaar, en in die is de waarheid niet; maar wie Zijn Woord bewaart, in die is waarlijk de liefde Gods volmaakt" 1 Joh. 2 : 3-5).
Christus heeft volgens sommigen de Wet Gods aan het kruis genageld.
De Bijbel zegt dat zonde wetsovertreding is.
En nu ontvangen we genade voor de overtreding van een wet die niet meer bestaat.
In een dergelijke conclusie is toch iedere logica zoek.
Wat is zonde? De Schrift beantwoordt deze vraag als volgt: „Ieder die de zonde doet, doet ook de wetteloosheid, en de zonde is wetteloosheid" (1 Joh. 3 : 4).
Hoe kan men van de zonde verlost worden? Gods Woord geeft op deze vraag dit antwoord : „Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid" (1 joh. 1 :9).
Ik denk hier bijv. aan het lied „Vrij van de wet, o vreugdevol leven!"
Maar nu is het zo merkwaardig, dat Gods Woord leert dat zonde wetsovertreding is. Indien nu de Tien Geboden door Christus zijn opgeheven en aan het kruis genageld, hoe kan een mens dan nog die opgeheven wet overtreden en ertegen zondigen?
Het is toch niet mogelijk een wet te overtreden die buiten werking is gesteld?
Natuurlijk is er een wet aan het kruis genageld, n.l. de oudtestamentische joodse ceremoniële wet, maar niet Gods zedenwet, niet de Tien Geboden, die de richtsnoer vormen voor het leven der gelovigen.
Met betrekking tot deze Tien Geboden zegt Jezus : „Indien gij Mij liefhebt, onderhoudt Mijn geboden" (Joh. 14 :15).
Gods zedenwet de Tien Geboden, de wet kan u niet reinigen.
Gods Wet kan u enkel de behoefte doen gevoelen om gereinigd te worden, de behoefte aan genade, de behoefte aan het bloed van Christus.
@xsidd, zou je eens in willen gaan op hetgeen hier boven geschreven is?
vr.gr.marin
Hoi Marin,
Eerst even de eerste alinea. Dat is de waarheid dat de wet er nog is, maar Gods Kinderen worden niet meer veroordeeld door die wet maar mogen in de Genade staan. Er is een wet, en dat is die van de Geest. Gods Geest leert ons wat de wet inhoud, en leert die ook aan mij, Tenminste als ik Gods Geest niet bedroef door ongehoorzaam te zijn. Wandel door de Geest staat en u zult de werken van het vlees niet volbrengen. Galaten 5 vers 16(Herziene Statenvertaling) Als u echter door de Geest geleid word bent u niet onder de wet staat er in Galaten 5 vers 18(Herziene Statenvertaling) Jezus Christus zegt. Dit is wat ik u gebied. Dat u elkaar liefhebt. de 10 geboden zijn ook de geboden Waar Jezus Christus op wijst.
Alinea 2
Jezus Christus heeft de complete wet vervuld. Dus niet alleen de 10 geboden maar alle wetten die door Mozes aan het volk gegeven zijn. De wet van Gods geest leert ons de wet van de liefde. Omdat het Levend is gemaakt,en door Gods Geest geleerd word door het Woord aan de Kinderen van God komt het ook in het hart van de hen.
Alinea 3 Het is onmogelijk voor de mens, om zelf de 10 geboden te volbrengen, want keer op keer struikelen we. Ja in vele zegt Jakobus. Hoe beter met tracht deze wet uit zichzelf te houden hoe meer de wet zal prikkelen tot zonde.
Alinea 4
De 10 geboden leert ons zonde kennen(tuchtmeester tot Christus), en dan kunnen we als we oprecht en eerlijk zijn niet anders doen dan tot God gaan en vergeving vragen. Als door Genade Jezus Christus je van deze zondeschuld verlost, word je niet alleen opnieuw geboren door de Geest van God, maar je geweten werkt ook ineens voor goed zoals het hoort. Echter nadat je Jezus mag kennen als Heere in je leven, blijft het feit dat we onze zonden behoren te belijden, en vergeving behoren te vragen. Dat is maar goed ook, anders zouden we zeer hoogmoedig worden als mensen.
Als je Jezus Christus kent als Verlosser sta je door Genade, in de Genade van Hem. De wet kan je niet meer veroordelen. Tenminste als we in de Genade blijven staan, want Paulus waarschuwd de Galaten dat ze uit de Genade zijn gevallen, en weer onder de wet zitten. Dit waren al Kinderen van God, maar ze hadden zich weer de wet laten opleggen door hen die de besnijdenis hadden aangepraat. Wie heeft u betoverd zegt Paulus? Het is dus mogelijk voor Kinderen van God dat ze weer onder de wet komen door hen of gene. Dit is heel actueel hier in Nederland op dit moment in veel reformatorische kerken helaas. De 10 geboden worden uitgesproken aan het begin van de dienst, terwijl Hij, De Heere Jezus Christus niet genoemd word aan het begin van de dienst. Waarom begint met niet met de woorden. De Genade van Jezus Christus zei met u allen? En daarna de wet?
Gods Geest leert de wet van God in je hart. Zoals geschreven staat. Dat Hij de wet in ons hart zal schrijven, en niet op stenen tafels. Wat is die wet dan? De wet van Gods Geest die ons heeft vrijgekocht van de wet van de zonde en de dood.
Alinea 5
Word je nu nog veroordeeld door de wet? Jezus Christus heeft de uitkomst Marin!
Alinea 6
Als men door Genade in de Genade mag staan, zijn de geboden er nog wel, en die zijn niet opgeheven. Mensen die dit pretenderen willen niet bukken en buigen onder Gods leiding, en Wil. Als je in de Genade mag staan die door de Heere gegeven is, zondig je ook niet meer tegen de wet, maar tegen Hem zelf. In spreuken staat. Al wie tegen Mij zondigt heeft de dood lief.
Jezus Christus zegt. Niet een ieder die tegen Mij zegt, Heere Heere zal het koningkrijk binnengaan, maar hij die de Wil van mijn Vader doet. De Kern van de Wet van Gods Geest is liefde. Eerst liefde naar God boven alles, Liefde naar de naaste als jezelf.
Als Jezus Christus je heeft vrijgekocht van de wet van de zonde en de dood, wil je ook naar Hem luisteren uit dankbaarheid.
De wet is nog Heilig en goed zegt Paulus, maar de Kinderen van God leven niet meer uit die wet, maar uit en in de Genade, en vanuit die genade is die wet van de liefde er. Want de hele wet word in 1 woord vervuld. Heb de naaste lief als uzelf. Galaten 5 vers 14(Herziene Statenvertaling)
Er staat geschreven in het Woord. Er is geen veroordeling voor hen die in Jezus Christus zijn. Wat is in Hem zijn? Jezus zegt. Ik noem u mijn vrienden als u doet wat ik zeg. Dat u Mijn geboden bewaart.
Alinea 7
De wet blijft, en de allen die niet door Genade in de Genade van Jezus Christus staan vallen onder die wet.
Want als die wet er niet meer zou zijn, zou men een excuus hebben om gewoon te kunnen zondigen.
Voor hen die denken door de wet gerechtvaardigd te worden is het een eindeloze strijd. De wet prikkelt tot zonde, en door hem uit eigen kracht te houden word men meer en meer geprikkeld tot zonde.
Gods Geest leert de wet van God, en dan prikkelt het niet tot zonde. Vanuit Gods Geest gebeurd dit met liefde. daarom land het ook in het hart. De wet is gerechtigeid, en niemand kan door eigen doen de wet van God volbrengen. Hoe lang men het ook probeert. Trouwens, de joden trachten dit nog steeds te doen. Maar als men onder die oude wet bezig is, moet men ook offeren want zo heeft God dat ingesteld.
Alinea 8
Voor de Kinderen van God is de werking van de wet als veroordelend buiten werking gesteld. Tenminste als men in de genade van Jezus Christus blijft. Echter als men denkt dat er dan geen wet meer is heeft men het mis. Gods geest leert ons dan de wet van God op Zijn Tijd en Zijn Wijze, en de situatie die Hij gekozen heeft daarvoor.
Alinea 9
De oudtestamentische wetten, en de 10 geboden. Ja de gehele wet is vervuld door Jezus Christus aan het kruis. Anders was er een deel wet, en een deel Genade. Nee de gehele wet is vervuld door Hem. Volkomen. En zoals ik al eerder zei, als je in de Genade mag staan, schrijft Gods Geest die in je woont als Kind van God de wet van God voor. Je kan hierin meegaan als mens, of niet. Je bedroefd Gods Geest of niet. De mens ook al is Hij gered Houd zijn of haar verantwoordelijkheid volledig.
Wat zijn de vruchten van de Geest? Galaten 5 vers 22 (Herziene Statenvertaling) Daartegen richt de wet zich niet. Gal 5,23
Voor de Kinderen van God waar Gods Geest in woont. Als wij door de Geest leven, laten wij dan ook door de Geest wandelen. Galaten 5 vers 24 (Herziene Statenvertaling) Hoe wandel ik door de Geest? Zou God aan Zijn Kinderen weigeren zijn Geest te schenken als met Hem daarom vraagd in de Naam van Zijn Zoon?
Alinea 10
Ja, de wet is de tuchtmeester tot Christus en drijft ons als het goed is tot Christus. Dit geld voor de niet kinderen van God, die er naar verlangen om te worden verlost door het bloed van Hem van de benauwdheid van de wet. De Kinderen van God staan in de Genade, en ook voor hen als men de wet ziet drijft men dat tot Christus. Gelukkig maar, anders zouden de Kinderen van God alle kanten opgaan behalve de goede.
Er staat geschreven in het Woord.
Wandel door de Geest en volbreng de werken van het vlees niet. Want de Geest begeert tegen het vlees, en het vlees tegen de Geest. Dit is de mens in zijn staat als Hij Jezus Christus Persoonlijk kent als Verlosser. De oude en de nieuwe mens. Dood dan de werken van het vlees door de Geest. En volbreng de werken van het vlees niet. Wat een mens zaait dat zal hij oogsten. Zowel uit de Geest van God, als uit zijn eigen vlees. God laat niet met Zich spotten.
Er is vergeving voor alle zonden behalve de bewuste zonde tegen Gods Geest.
U allen die dit leest, went u tot Jezus Christus en word behouden. Hij zal niemand laten staan, en wie zoekt zal vinden en wie klopt zal worden opengedaan.
Hartelijke groet