We zijn toch niet meer onder de wet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: We zijn toch niet meer onder de wet?

Berichtdoor Wilsophie » 05 dec 2012 22:06

De citaten die gegeven werden, zoals Johannes 14:15 en 1 Joh 2:3-5 is natuurlijk meer dan enkel de ethische wetten. In Johannes hebben de geboden ook te maken met het doen van de woorden van Jezus. Dat is meer dan de wet, maar dus ook de wet!

Hier gaat het niet om wet, maar om geboden, er staat het woord "onderwijs".
Die Mijn onderwijs, mijn geboden, heeft, dus niet doet of leeft, maar HEEFT en dezelve bewaart ( zoals Maria dat deed) die is het , die Mij liefheeft, en die Mij liefheeft, zal van Mijn Vader geliefd worden en ik zal hem liefhebben en Ik zal mijzelf aan hem openbaren.

Dat laatste is heel belangrijk want als Judas vraag wat dat betekent? Dan openbaart de Heer Zich niet aan de wereld maar aan gelovigen en WIJ zullen tot Hem komen en zullen woning bij Hem maken.
Dat gaat over de opname van de Gemeente.
Aan de wereld wordt gepredikt en aan ons openbaart Hij Zich door Zijn onderwijs en hoe?
Door middel van de Heilige Geest. En als het wet zou zijn zou de Heilige Geest ons de zonden laten zien, en ik bestrijd dat ten volle, maar begrijp nu dat het een wettisch denken is.
Zie Johannes 15 vers 26.

tcb
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tcb » 05 dec 2012 22:54

Wilsophie schreef:
Hier gaat het niet om wet, maar om geboden, er staat het woord "onderwijs".
Die Mijn onderwijs, mijn geboden, heeft, dus niet doet of leeft, maar HEEFT en dezelve bewaart ( zoals Maria dat deed) die is het , die Mij liefheeft, en die Mij liefheeft, zal van Mijn Vader geliefd worden en ik zal hem liefhebben en Ik zal mijzelf aan hem openbaren.

Dat laatste is heel belangrijk want als Judas vraag wat dat betekent? Dan openbaart de Heer Zich niet aan de wereld maar aan gelovigen en WIJ zullen tot Hem komen en zullen woning bij Hem maken.
Dat gaat over de opname van de Gemeente.
Aan de wereld wordt gepredikt en aan ons openbaart Hij Zich door Zijn onderwijs en hoe?
Door middel van de Heilige Geest. En als het wet zou zijn zou de Heilige Geest ons de zonden laten zien, en ik bestrijd dat ten volle, maar begrijp nu dat het een wettisch denken is.
Zie Johannes 15 vers 26.

Welke vertaling gebruik je? In de Griekse Bijbel staat van alles, maar niet het woord onderwijs. Wet is over het algemeen nomos, geboden wordt over het algemeen vertaald met entolas, zoals ik al aangaf. En om hier goed zicht op te krijgen, dien je dus 1) Grieks te kunnen, en 2) een woord studie er naar te doen in zowel het woordgebruik vóór het NT, in het NT en buiten-bijbelse bronnen. Een ding is zeker, er staat beslist niet het woord onderwijs in Joh 14:15 en 1 Joh 2:2-5!

Ten eerste, wat je zegt, waar staat dat? Er staat letterlijk: indien jullie mij liefhebben, jullie zullen mijn geboden onderhouden/bewaren/in acht nemen/ etc..

Sorry vriend, maar de opname van de gemeente is een fabeltje. Het Griekse woord parousia duidt niet op een opname. Ten tweede bestond er in die tijd geen beeld van een dergelijke opname. Dergelijke gedachten komen voort uit enkel oppervlakkig Bijbel lezen. N.T. Wright zegt er wel het e.e.a. over op YouTube.

Ten tweede: wetticisme is niet dat je je aan allerlei geboden en regels wil houden. Dan heb je het Jodendom uit de eerste eeuw totaal verkeerd begrepen mijns inziens. Het is meer dan dit. Hier is het genoeg om te zeggen dat wetticisme inhoudt dat je door de wet zalig poogt te worden. Dat zeggen wij niet. Je legt ons woorden in de mond die wij niet zeggen, dus valse claims.

Ik zie geen contradictie met vers 26, maar goed...

tcb
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tcb » 05 dec 2012 23:14

Wilsophie schreef:Een vergelijk met DE JODEN is niet op zijn plaats. Je kunt de Joden die Christus verwerpen niet als voorbeeld stellen.

Er staat in Romeinen 13: "...die de ander liefheeft, die heeft de wet vervuld"...
alle wetjes die daarna opgesomd worden, worden in de hoofdsom begrepen dus een optelsom van alles leidt tot Gij zult uw naaste liefhebben gelijk uzelven en het is jammer dat de vertalers niet begrepen hebben Wie de NAASTE is.
Zo is dan de liefde de vervulling der wet, omdat wij nu uit de slaap ontwaken enz...
de nacht is voorbij...doe aan de wapenen des lichts.
Bovendien wordt nu gezegd dat kennis van zonden noodzakelijk is, als zijnde positief, maar Paulus noemt de wet een bediening des doods en kennis van zonden.
Maar heel Romeinen 13 stelt tegenover dood het Leven en tegenover duisternis het licht.
1 Thess. 5 vers 5 zegt dat wij "zonen des lichts zijn".

De Here Jezus moest juist sterven onder de bedeling van de wet, Hij moest aan de eis van Gods wet voldoen.
En heeft de wet volmaakt. Hij was de Enige Die daartoe in staat was.
Wet bestaat niet naast genade. Staat nergens in de Bijbel.
Er staat ook nergens dat we uit dankbaarheid een wet moeten houden, bovendien welke wet dan?
Als je iets uit dankbaarheid wilt doen dan vraagt God heel je leven en niet een stukje wettisch leven.
Heel ons leven zouden wij stellen tot een Gode welbehaaglijke offerande.

De wet is gelegd op het vlees en dat vlees houdt God voor dood.

Galaten 3 vers 13, Christus heeft ons verlost van de vloek der wet een vloek geworden zijnde voor ons, want er is geschreven, vervloekt is een ieder die aan het hout hangt. Rom. 8 vers 3.
Waarom?
.."omdat de zegening van Abraham tot de heidenen zou komen in Christus Jezus en opdat wij de belofte des Geestes zouden verkrijgen door geloof.

De wet is een tuchtmeester totop Christus.
En als het geloof gekomen is dus dan zijn we gelovigen zo zijn wij niet meer onder de tuchtmeester. ( wet) .

Romeinen 13 en Joden verwerping? Je haalt wat door elkaar denk ik? Of bedoel je dat heel de Romeinen voor de Jood is geschreven? Dan pis je in ieder geval flink naast de pot.

De vertalers hebben niet begrepen wie die naaste is? Ze hebben de bijwoorden (naaste) en bijvoeglijk naamwoorden (ander) gewoon keurig vertaald. Wie die naaste is, is dan een kwestie van interpretatie, en dat is niet in de eerste plaats aan de vertaler. Die zou vervolgens moeten exegetiseren om dat te bepalen, maar dat terzijde.

Nogmaals: waarom somt Paulus hier de wet op? Dat het voor de Joden zou zijn is onzin.

Ik zeg niet dat wij uit dankbaarheid de wet moeten houden, maar die willen we houden uit dankbaarheid. Willen en moeten is een grandioos verschil.

Naar mijn idee is het aanhalen van allerlei teksten niet eens nodig. Het onderricht van zowel Jezus als de Geest gaan niet tegen de wet in. Ze zeggen niet: hier, dien maar afgoden naast mijn Vader, begeer maar, lieg maar, doe maar overspel. Sterker nog: Jezus tilt de wet in de bergrede op een hoger niveau. De ethische wetten, d.w.z. de 10-geboden zijn in het NT gangbaar gebleven, zo ook nu.

Laat ik je een vraag stellen: toon mij aan waar in het NT duidelijk wordt gemaakt dat de wet niet meer gehouden hoeft te worden als ethische principe, dus dat ze is afgeschaft!

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 05 dec 2012 23:21

[quote="tcb"]
In zekere zin ben ik het met Marin eens, maar niet in alles. De citaten die gegeven werden, zoals Johannes 14:15 en 1 Joh 2:3-5 is natuurlijk meer dan enkel de ethische wetten. In Johannes hebben de geboden ook te maken met het doen van de woorden van Jezus. Dat is meer dan de wet, maar dus ook de wet!

@tcb, natuurlijk heeft Jezus op de eerste plaats Zijn leven niet ingericht alléén in woorden maar ook in de staat van de zondige Adam, maar ook door Zijn sterven en opstanding de mens te verlossen van de macht en de straf van de zonden (overtredingen), dus de zonde hoeft niet meer over de mens te regeren (als de mens dat wil), Jezus is onze Schepper maar ook onze Herschepper.

Nu ontstaat er vaak een misverstand tot hoe ver Jezus Zijn kind verlost heeft, de één zegt tot en met het kruis en opstanding (wat natuurlijk het middel is om tot God te komen), maar mijn inziens heeft het kindschap daarna ook het Leven van de Here Jezus nodig om bij God te kunnen blijven.

God eist ook na het leven en sterven en opstanding van Jezus onze Heiland en Verlosser volledige gehoorzaamheid van de mens, binnen de middelen van gehoorzaamheid die God vanaf de schepping in de mens heeft willen leggen, op allerlei manieren heeft God het geprobeerd, door voorbeelden van de Aartsvaders, door Profeten, door Jacob=Israel geworden (strijder Gods), en als oprechte-Israels kinderen van God, een volk (Israels oprechten) te verlossen en opnieuw gehoorzaamheid te leren (zijn wet en voorschriften) ons tot voorbeeld.

De Here Jezus heeft de voorschriften die Mozes moest opschrijven op rollen (die lagen naast de ark) want Paulus zegt: “Want die getuigen tegen u” door Zijn offerdienst vervuld.
Daardoor heeft de Here Jezus de Wet van God op tafelen geschreven, die lagen in de ark, in zijn volle werkelijkheid weer hersteld.
Die Wet dit is een middel tot leven, is het karakter en de natuur van de Here Jezus geworden, Gods Wet kan u enkel de behoefte doen gevoelen om gereinigd te worden, de behoefte aan genade, de behoefte aan het bloed van Christus.

Wet en genade zijn daarbij een geweldig uitgangspunt op het Verlossingsplan te begrijpen in het persoonlijk geloofsleven.
God is door Zijn Zoon te geven om de mens te verlossen om het zoonschap te beërven zo lankmoedig en geduldig, en de mens maar kibbelen omdat zij de kracht van Zijn Geest niet opmerken om aan de voorwaarden van de totale Verlossing te kunnen voldoen.

Je merkt dat er veel verschil in uitleg en geloofsbeleven door kerken en instituten in hiërarchie de mens een richting in wordt geduwd waar de persoonlijke vrijheid in Christus ontbreekt, het zonde besef is vaak een machtsmiddel geworden waar mensen elkaar op aanvallen, terwijl de Here Jezus juist rechtstreeks Zijn kind wil onderwijzen door Zijn Geest die in hem woont om zich voor te bereiden op Christus komst, dat voorbereidingsproces zal deel van ons leven moeten worden bij het verzoeningswerk van Christus naar Zijn wederkomst, overzicht krijgen in welke tijd wij leven, verbindingen kunnen leggen tussen waarheid en leugen (dat geldt persoonlijk), welke politieke machten ontstaan er naast de geestelijke machten, welke kant wordt je als Christen in besluitvormingen opgeduwd, enz.

Ik wijk af van het onderwerp, maar het één heeft wel met het ander te maken.

Prachtige onderwerpen die elkaar kunnen versterken en verdiepen, mits er geen welles/nietes in de discussies doorgevoerd worden, maar ieder de vrijheid geven van diegenen die werkelijk en oprecht niet naar de letter (alleen teksten) maar naar de Geest van God willen leven en de "taal" kunnen spreken van begrip.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 05 dec 2012 23:45

marin schreef:M'n beste xsidd,

Met betrekking tot deze Tien Geboden zegt Jezus : „Indien gij Mij liefhebt, onderhoudt Mijn geboden" (Joh. 14 :15).
En de apostel Johannes schrijft: „En hieraan onderkennen wij, dat wij Hem kennen : indien wij Zijn geboden bewaren. Wie zegt : Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, is een leugenaar, en in die is de waarheid niet; maar wie Zijn Woord bewaart, in die is waarlijk de liefde Gods volmaakt" 1 Joh. 2 : 3-5).

Christus heeft volgens sommigen de Wet Gods aan het kruis genageld.
De Bijbel zegt dat zonde wetsovertreding is.
En nu ontvangen we genade voor de overtreding van een wet die niet meer bestaat.
In een dergelijke conclusie is toch iedere logica zoek.

Wat is zonde? De Schrift beantwoordt deze vraag als volgt: „Ieder die de zonde doet, doet ook de wetteloosheid, en de zonde is wetteloosheid" (1 Joh. 3 : 4).

Hoe kan men van de zonde verlost worden? Gods Woord geeft op deze vraag dit antwoord : „Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid" (1 joh. 1 :9).

Ik denk hier bijv. aan het lied „Vrij van de wet, o vreugdevol leven!"

Maar nu is het zo merkwaardig, dat Gods Woord leert dat zonde wetsovertreding is. Indien nu de Tien Geboden door Christus zijn opgeheven en aan het kruis genageld, hoe kan een mens dan nog die opgeheven wet overtreden en ertegen zondigen?

Het is toch niet mogelijk een wet te overtreden die buiten werking is gesteld?

Natuurlijk is er een wet aan het kruis genageld, n.l. de oudtestamentische joodse ceremoniële wet, maar niet Gods zedenwet, niet de Tien Geboden, die de richtsnoer vormen voor het leven der gelovigen.
Met betrekking tot deze Tien Geboden zegt Jezus : „Indien gij Mij liefhebt, onderhoudt Mijn geboden" (Joh. 14 :15).

Gods zedenwet de Tien Geboden, de wet kan u niet reinigen.
Gods Wet kan u enkel de behoefte doen gevoelen om gereinigd te worden, de behoefte aan genade, de behoefte aan het bloed van Christus.

@xsidd, zou je eens in willen gaan op hetgeen hier boven geschreven is?

vr.gr.marin

Hoi Marin,

Eerst even de eerste alinea. Dat is de waarheid dat de wet er nog is, maar Gods Kinderen worden niet meer veroordeeld door die wet maar mogen in de Genade staan. Er is een wet, en dat is die van de Geest. Gods Geest leert ons wat de wet inhoud, en leert die ook aan mij, Tenminste als ik Gods Geest niet bedroef door ongehoorzaam te zijn. Wandel door de Geest staat en u zult de werken van het vlees niet volbrengen. Galaten 5 vers 16(Herziene Statenvertaling) Als u echter door de Geest geleid word bent u niet onder de wet staat er in Galaten 5 vers 18(Herziene Statenvertaling) Jezus Christus zegt. Dit is wat ik u gebied. Dat u elkaar liefhebt. de 10 geboden zijn ook de geboden Waar Jezus Christus op wijst.

Alinea 2
Jezus Christus heeft de complete wet vervuld. Dus niet alleen de 10 geboden maar alle wetten die door Mozes aan het volk gegeven zijn. De wet van Gods geest leert ons de wet van de liefde. Omdat het Levend is gemaakt,en door Gods Geest geleerd word door het Woord aan de Kinderen van God komt het ook in het hart van de hen.

Alinea 3 Het is onmogelijk voor de mens, om zelf de 10 geboden te volbrengen, want keer op keer struikelen we. Ja in vele zegt Jakobus. Hoe beter met tracht deze wet uit zichzelf te houden hoe meer de wet zal prikkelen tot zonde.

Alinea 4
De 10 geboden leert ons zonde kennen(tuchtmeester tot Christus), en dan kunnen we als we oprecht en eerlijk zijn niet anders doen dan tot God gaan en vergeving vragen. Als door Genade Jezus Christus je van deze zondeschuld verlost, word je niet alleen opnieuw geboren door de Geest van God, maar je geweten werkt ook ineens voor goed zoals het hoort. Echter nadat je Jezus mag kennen als Heere in je leven, blijft het feit dat we onze zonden behoren te belijden, en vergeving behoren te vragen. Dat is maar goed ook, anders zouden we zeer hoogmoedig worden als mensen.

Als je Jezus Christus kent als Verlosser sta je door Genade, in de Genade van Hem. De wet kan je niet meer veroordelen. Tenminste als we in de Genade blijven staan, want Paulus waarschuwd de Galaten dat ze uit de Genade zijn gevallen, en weer onder de wet zitten. Dit waren al Kinderen van God, maar ze hadden zich weer de wet laten opleggen door hen die de besnijdenis hadden aangepraat. Wie heeft u betoverd zegt Paulus? Het is dus mogelijk voor Kinderen van God dat ze weer onder de wet komen door hen of gene. Dit is heel actueel hier in Nederland op dit moment in veel reformatorische kerken helaas. De 10 geboden worden uitgesproken aan het begin van de dienst, terwijl Hij, De Heere Jezus Christus niet genoemd word aan het begin van de dienst. Waarom begint met niet met de woorden. De Genade van Jezus Christus zei met u allen? En daarna de wet?

Gods Geest leert de wet van God in je hart. Zoals geschreven staat. Dat Hij de wet in ons hart zal schrijven, en niet op stenen tafels. Wat is die wet dan? De wet van Gods Geest die ons heeft vrijgekocht van de wet van de zonde en de dood.

Alinea 5
Word je nu nog veroordeeld door de wet? Jezus Christus heeft de uitkomst Marin!

Alinea 6
Als men door Genade in de Genade mag staan, zijn de geboden er nog wel, en die zijn niet opgeheven. Mensen die dit pretenderen willen niet bukken en buigen onder Gods leiding, en Wil. Als je in de Genade mag staan die door de Heere gegeven is, zondig je ook niet meer tegen de wet, maar tegen Hem zelf. In spreuken staat. Al wie tegen Mij zondigt heeft de dood lief.
Jezus Christus zegt. Niet een ieder die tegen Mij zegt, Heere Heere zal het koningkrijk binnengaan, maar hij die de Wil van mijn Vader doet. De Kern van de Wet van Gods Geest is liefde. Eerst liefde naar God boven alles, Liefde naar de naaste als jezelf.

Als Jezus Christus je heeft vrijgekocht van de wet van de zonde en de dood, wil je ook naar Hem luisteren uit dankbaarheid.

De wet is nog Heilig en goed zegt Paulus, maar de Kinderen van God leven niet meer uit die wet, maar uit en in de Genade, en vanuit die genade is die wet van de liefde er. Want de hele wet word in 1 woord vervuld. Heb de naaste lief als uzelf. Galaten 5 vers 14(Herziene Statenvertaling)

Er staat geschreven in het Woord. Er is geen veroordeling voor hen die in Jezus Christus zijn. Wat is in Hem zijn? Jezus zegt. Ik noem u mijn vrienden als u doet wat ik zeg. Dat u Mijn geboden bewaart.

Alinea 7
De wet blijft, en de allen die niet door Genade in de Genade van Jezus Christus staan vallen onder die wet.
Want als die wet er niet meer zou zijn, zou men een excuus hebben om gewoon te kunnen zondigen.
Voor hen die denken door de wet gerechtvaardigd te worden is het een eindeloze strijd. De wet prikkelt tot zonde, en door hem uit eigen kracht te houden word men meer en meer geprikkeld tot zonde.

Gods Geest leert de wet van God, en dan prikkelt het niet tot zonde. Vanuit Gods Geest gebeurd dit met liefde. daarom land het ook in het hart. De wet is gerechtigeid, en niemand kan door eigen doen de wet van God volbrengen. Hoe lang men het ook probeert. Trouwens, de joden trachten dit nog steeds te doen. Maar als men onder die oude wet bezig is, moet men ook offeren want zo heeft God dat ingesteld.

Alinea 8
Voor de Kinderen van God is de werking van de wet als veroordelend buiten werking gesteld. Tenminste als men in de genade van Jezus Christus blijft. Echter als men denkt dat er dan geen wet meer is heeft men het mis. Gods geest leert ons dan de wet van God op Zijn Tijd en Zijn Wijze, en de situatie die Hij gekozen heeft daarvoor.

Alinea 9
De oudtestamentische wetten, en de 10 geboden. Ja de gehele wet is vervuld door Jezus Christus aan het kruis. Anders was er een deel wet, en een deel Genade. Nee de gehele wet is vervuld door Hem. Volkomen. En zoals ik al eerder zei, als je in de Genade mag staan, schrijft Gods Geest die in je woont als Kind van God de wet van God voor. Je kan hierin meegaan als mens, of niet. Je bedroefd Gods Geest of niet. De mens ook al is Hij gered Houd zijn of haar verantwoordelijkheid volledig.
Wat zijn de vruchten van de Geest? Galaten 5 vers 22 (Herziene Statenvertaling) Daartegen richt de wet zich niet. Gal 5,23

Voor de Kinderen van God waar Gods Geest in woont. Als wij door de Geest leven, laten wij dan ook door de Geest wandelen. Galaten 5 vers 24 (Herziene Statenvertaling) Hoe wandel ik door de Geest? Zou God aan Zijn Kinderen weigeren zijn Geest te schenken als met Hem daarom vraagd in de Naam van Zijn Zoon?

Alinea 10
Ja, de wet is de tuchtmeester tot Christus en drijft ons als het goed is tot Christus. Dit geld voor de niet kinderen van God, die er naar verlangen om te worden verlost door het bloed van Hem van de benauwdheid van de wet. De Kinderen van God staan in de Genade, en ook voor hen als men de wet ziet drijft men dat tot Christus. Gelukkig maar, anders zouden de Kinderen van God alle kanten opgaan behalve de goede.

Er staat geschreven in het Woord.

Wandel door de Geest en volbreng de werken van het vlees niet. Want de Geest begeert tegen het vlees, en het vlees tegen de Geest. Dit is de mens in zijn staat als Hij Jezus Christus Persoonlijk kent als Verlosser. De oude en de nieuwe mens. Dood dan de werken van het vlees door de Geest. En volbreng de werken van het vlees niet. Wat een mens zaait dat zal hij oogsten. Zowel uit de Geest van God, als uit zijn eigen vlees. God laat niet met Zich spotten.

Er is vergeving voor alle zonden behalve de bewuste zonde tegen Gods Geest.

U allen die dit leest, went u tot Jezus Christus en word behouden. Hij zal niemand laten staan, en wie zoekt zal vinden en wie klopt zal worden opengedaan.

Hartelijke groet
Laatst gewijzigd door xsidd op 06 dec 2012 04:07, 3 keer totaal gewijzigd.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 05 dec 2012 23:56

Marin

God tuchtigd een ieder kind dat Hij aanneemt, en dat doet Hij uit liefde tot ons behoud. Dit is al een Kind van God, of word een Kind van God. Maar als die niet luistert wat niemand uit zichzelf doet, dan tuchtigd God ons, met als vrucht het goede. Heiliging door Hem. Want zonder heiliging zal niemand de Heere zien. Ik kan je zeggen dat God zeer zachtmoedig te werk gaat eerst, en onzettend veel geduld heeft. Maar als je zo'n figuur als mij hebt en opstandig en koppig is moet God ingrijpen, anders komt het niet goed met me, en ik weet dat.

Uit Psalmen.

Psalm 89 vers 27 t/m 35 (Herziene Statenvertaling)

In vers 27 t/m 30 gaat het over Jezus Christus de Heere.in vers 37 en 38 ook.
In vers 31 t/m 33 staat hoe God omgaat als de Kinderen van Jezus Christus niet doen wat God Wil.
In vers 34 en 35 staat de trouw van God.

27 Híj zal tot Mij roepen: U bent mijn Vader,
mijn God en de rots van mijn heil.
28 Ja, Ík zal hem tot een eerstgeboren zoon maken,
tot de allerhoogste van de koningen van de aarde.

29 Ik zal Mijn goedertierenheid tegenover hem voor eeuwig houden,
aan Mijn verbond met hem trouw blijven.
30 Ik zal zijn nageslacht voor eeuwig laten bestaan
en zijn troon als de dagen van de hemel.

31 Als zijn kinderen Mijn wet verlaten
en in Mijn bepalingen niet gaan,
32 als zij Mijn verordeningen ontheiligen
en Mijn geboden niet in acht nemen,
33 dan zal Ik hun overtreding met de roede straffen
en hun ongerechtigheid met slagen.

34 Maar Mijn goedertierenheid zal Ik bij hem niet wegnemen
en in Mijn trouw niet falen.
35 Ik zal Mijn verbond niet ontheiligen
en wat over Mijn lippen gekomen is, niet veranderen.

37 Zijn nageslacht zal voor eeuwig blijven,
zijn troon zal vóór Mij zijn, vast als de zon.
38 Hij zal voor eeuwig standhouden, zoals de maan;
de getuige hoog aan de hemel is trouw. Sela

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 dec 2012 13:43

Romeinen 13 en Joden verwerping? Je haalt wat door elkaar denk ik? Of bedoel je dat heel de Romeinen voor de Jood is geschreven? Dan pis je in ieder geval flink naast de pot.

Thora is onderwijs en de wet is de thora en alle andere woorden zijn aardig bedacht, maar niet correct.
Romeinen 9, 10 en 11 gaat over het Joodse volk. En je laatste opmerking vind ik niet getuigen van klasse en daarom wil ik verder niet antwoorden.

Zeg mij dan nog wel waar staat dat we de wet uit dankbaarheid moeten houden?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 dec 2012 13:48

Mocht men niet weten wie de Naaste is in de Bijbel, dat is dat "Hij Die ons barmhartigheid heeft bewezen" .
Immers de strikvraag van de Farizeeër werd beantwoord met de gelijkenis van de Barmhartige Samaritaan, waar overigens de opname van de Gemeente in verborgen is, want de 2 dagen dat mijn Naaste vooruit betaald heeft zijn gelijk aan een periode van 2000 jaar want op de 3e dag komt er een nieuw begin, lees het maar na.
Hij bracht mij in de herberg, ( gemeente/hemel) , hij betaalde vooruit en komt terug om mij te halen.
En 1 Thess. 4 en 5 legt uit dat inderdaad het gaat over Zijn parousia, dus HIj komt niet terug op de aarde op dat moment, maar komt ons tegemoet in de lucht.
Dat parousia zou bewijzen dat er geen opname van de gemeente is, lijkt me niet relevant.

Lathron
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Lathron » 07 dec 2012 14:41

Ik heb begrepen dat veel mensen de wet zien als "onze schulden". En dat mensen die wet moesten naleven om zalig te kunnen worden totdat Jezus Christus voor ons is gestorven en opgestaan.

Echter, zou dat betekenen dat er mensen zijn die zonder Christus zalig zijn geworden. Dit gaat regelrecht in tegen de bijbel zelf, als Jezus van zichzelf zegt dat Hij de enige weg en poort is waardoor we tot de Vader kunnen komen.

Een ander punt is dat de wet niet "onze schulden" is, maar laat ons zien hoe diep en hardnekkig onze schuld is. Een mens die niet beter zou weten zou zeggen:"Met de wet eist God iets van ons wat wij niet kunnen doen!". Laat dit nou de essentie van het evangelie zijn: Onze plaats weten tegenover de plaats van God. Juist door de krachtige manier waarop de wet ons genadeloos onze tekortkomingen laat zien, drijft deze ons naar de enige Weg tot behoud: onze Here Jezus Christus.

Vanaf de schepping, en helemaal vanaf de zondeval, leeft elk mens onde de genade van God. De ene mens moet uikijken, de andere mens moet om zich heen kijken en de andere mens moet terug kijken naar het grootste wonder van genade. Geloof in die genade moet er zijn om deel uit te mogen maken van die genade, geen eigen werken. Dit gold voor Adam, Abraham, Paulus, maar ook voor ons... toch?
Uw regels geven mij inzicht, daarom haat ik elk bedrieglijk pad. (Ps.119:104)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 dec 2012 23:12

Dat klopt uiteraard, want er staat dat Noach genade vond in de ogen van de Heer.

Exodus 20: 'Gij zult....'
De vraag is of wet en genade elkaar aanvullen , of zijn het elkaars tegenpolen?
De wet is gegeven aan het volk Israël toen het bevrijd werd uit Egypte, de Heer sloot een (huwelijks) verbond.
En de wet is a.h.w. een trouwboekje.
De 10 geboden heet in de Bijbel de 10 "woorden".

Als God de draad weer op zal nemen met Zijn volk, zal die wet weer een plaats innemen en zullen er weer offers gebracht worden. Het is dan geen vooruitzien, maar een terugblik.
In die zin heeft de wet niet afgedaan.
Rom 3 vers 31 leert dat het volk nog niet aan de kant geschoven was: "Eerst de Jood en dan de Griek"
Paulus ging altijd eerst naar de synagoge en pas daarna naar de heidenen. Hij werd er ook wel eens uitgeschopt.
Stellen wij door het geloof de wet buiten werking? Nee volstrekt niet, wij bevestigen de wet, zegt de Bijbel.

Efeze 2 vers 14 echter zegt Paulus dat Christus onze vrede is, heeft deze beiden ( Joden en heidenen) tot één gemaakt.
De wet is buiten werking gesteld.
Is de term, : "Gij zult mijn getuigen zijn" een opdracht of een belofte?"
Het lijkt me overduidelijk wat het is. Als ik zeg tegen mijn kinderen, je zult met Kerst een presentje krijgen, dan is dat geen opdracht, lijkt mij.

Rom 9 vers 31 zegt dat Israël is aan de wet van gerechtigheid niet toegekomen.
Toekomen aan de wet wil voor Israël zeggen dat zij gerechtvaardigd zullen worden.
En dat kan pas als men zich bekeert want dan wordt volgens 2 Kor. 3 vers 15 de bedekking weggenomen.

Najagen van de wet heeft geen effect. Zij kregen het doel niet ondanks hun inspanningen.
Tot op heden blijft het deksel over hun hart tijdens het voorlezen van de wet van Mozes.
Pas door geloof wordt de bedekking weggenomen.
2 Kor. 3 vers 15,16.
Wij echter zijn niet onder de wet, ..."want wij allen met ongedekte enz....." m.a.w. de bedekking is weggenomen.
Als Israël zich bekeert verdwijnt de wet niet, maar de bedekking wordt weggenomen.

"Mijn vrede geef Ik je, want Mijn juk is zacht en je zult rust vinden".

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 dec 2012 23:18

Ja, de wet is de tuchtmeester tot Christus en drijft ons als het goed is tot Christus. Dit geld voor de niet kinderen van God, die er naar verlangen om te worden verlost door het bloed van Hem van de benauwdheid van de wet. De Kinderen van God staan in de Genade, en ook voor hen als men de wet ziet drijft men dat tot Christus. Gelukkig maar, anders zouden de Kinderen van God alle kanten opgaan behalve de goede.

In de tekst kun je lezen als je goed leest dat de wet een "nanny" een tuchtmeester is totop Christus dat is geen leiden tot Christus, maar tot Christus' eerste komst en Hij Zijn Werk voltooid heeft, uitgebeeld in het scheuren van het voorhangsel. Het heersen van de wet is dan niet meer aan de orde. Vervuld in Christus.

NIet kinderen van God bestaan niet. Het heet gewoon ongelovigen en ongelovigen hebben geen verlangen van naturo om te worden verlost door het bloed van Hem en van de benauwdheid van de wet, de wet kent men niet eens, dus dit begrijp ik niets.
De wet drijft nooit tot Christus. Het is altijd geloof geweest wat God vraagt.
En kinderen van God mogen toch alle kanten opgaan? Ze worden toch geleid door hun Leidsman?
Wet heeft hier niets mee te maken.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 22 dec 2012 23:28

Prof. Walter Veith beschrijft vanuit Gods Woord het doel van de Wet van God door Verlossing en Verzoening door de Here Jezus.

http://www.adventmedia.nl/index.php?opt ... &Itemid=89

Gr.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 22 dec 2012 23:50

Ik zie wat zwarte beelden over een oorlog, is dat wat je bedoelt?

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 22 dec 2012 23:58

Wilsophie schreef:Ik zie wat zwarte beelden over een oorlog, is dat wat je bedoelt?

@Wilsophie, ik denk dat je te snel op je linker muisknopje klikt, of het kan zijn dat je internet snelheid te langzaam is, maar volgens mij als je geduld hebt met het openen, dan lukt het!!

Het is een lange zit.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 23 dec 2012 15:50

In Rom.7:9 zegt Paulus: Ik nu leefde voorheen zonder wet. Met "voorheen" bedoelde hij niet "voor hij tot bekering kwam" want in Filp.3:6 staat duidelijk dat hij, wat de rechtvaardigheid betreft die in de wet is, onberispelijk leefde.
Dus dat 'voorheen' heeft betrekking op een ander tijdstip, in Rom 6:14 staat dat de gelovige niet onder de wet is, maar onder de genade.
In Rom.7 kunnen we verder lezen dat een gelovige niet aan de wet verbonden is omdat hij met Christus gestorven is. De wet heeft geen zeggenschap over een lijk.
Paulus schrijft verder in de ik-vorm, dat hij zichzelf (nadat hij vrij was van de wet) weer heeft gesteld onder de wet die tot zonde prikkelt.
Hij kan de wet in eigen kracht niet houden en zo komt hij tot de uitspraak "ik ellendig mens, het goede dat ik wil doe ik niet ...enz".
Maar dan komt de uitkomst in Rom.8. Een gelovige mag leven door de Geest, en het is ondenkbaar dat je dan in de zonde gaat leven. Dat gebeurt alleen wanneer je naar het vlees leeft.
Dus de gelovige is zonder de wet, maar onder de genade. Die genade houdt in: 'niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij'. Op die manier leef je naar de morele principes van de wet van Christus, want het is Zijn eigen leven. Wat uit God geboren is zondigt niet 1 Joh.5:18. ALLES is genade, ook leven door geloof!!!
Helaas dragen gelovigen het zondige vlees ook nog met zich mee, en dat is knap lastig. Maar het zondige vlees behoort niet tot zijn identiteit/staat.
In de praktijk heeft de gelovige dagelijks daar dagelijks mee te maken, maar weet hij (de nieuwe mens die hij in wezen is) dat hij dat niet meer teweeg brengt, maar de zonde die in hem woont.
De oplossing is niet de wet (die wekt de begeerte juist op), maar Rom.6 onszelf dood te houden voor de zonden. En positief: leven in de kracht van de Geest, en Joh.15:5 ... wie in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt u niets doen.
Niet strijden tegen de zonden, als je met de kolenboer vecht wordt je alleen maar zwart. Maar positief: zien op Jezus, dan denk je niet eens aan de zonden. Zo kun je je dood houden voor de zonden.

Terug naar “Archief”