Refowebkids deel 18

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

liefie
Generaal
Generaal

Re: Refowebkids deel 18

Berichtdoor liefie » 05 dec 2012 11:59

Gisteren flink geschrokken... Nina mocht met haar oom mee naar boven om haar kleine neefje uit bed te halen, Nina gaat altijd zelf de trap op en af... Op ging heel goed tot dat ze naar beneden ging (thuis gaat ze altijd achteruit) en nu ging ze vooruit 2 treden gingen heel goed en de rest stuiterde ze zo de trap af... :shock: :(

Gelukkig ging ze heel hard huilen en op 1 flinke blauwe plek en een geschaafde plek op haar hoofdje heeft ze er niks aan overgehouden... Zwager voelde zich heel schuldig dat hij niet eerst de trap af gegaan was. Maar dat kan iedereen gebeuren al zal hij voortaan wel extra goed opletten denk ik.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 05 dec 2012 13:26

He wat vervelend zoiets... Gaat het al weer wat beter met haar nu? Wat een schrik zeg.

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor juffiejuf » 05 dec 2012 14:45

Brrr, dat is niet leuk!! Hebben jullie N. vannacht nog een keer gewekt? Je schrikt je toch naar maar je zwager kan er ook niks aan doen.

hieke
Mineur
Mineur

Berichtdoor hieke » 05 dec 2012 16:25

Ik had een hele lange lap tekst neergezet, maar na even nadenken heb ik hem weer weggehaald.

Wat ik wel wil zeggen: inderdaad, het gaat er om dat je kind gelukkig is. Echter, niet ieder kind wordt gelukkig van spelen en werken met leeftijdgenootjes. Want niet elk kind is een namelijk een doorsnee kind.

Om echt te weten hoe het zit, zul je je moeten inlezen. Er zijn diverse interessante sites over hoogbegaafdheid, waarvan de Belgische site het meest helder is. Wanneer je je niet hebt verdiept hierin, kun je ook eigenlijk geen gegronde mening hebben vind ik.

Het lijkt er soms een beetje op dat mensen in hun mening blijven hangen, terwijl ze echt geen idee hebben waar ze het over hebben. Ze zien iets in hun omgeving, lezen eens iets, en denken het dan wel te weten. Hoogbegaafdheid is echter zo complex, en ook vooral zo anders dan wat er meestal gedacht wordt.
Ik vind die houding een beetje jammer, omdat men er zo aan bijdraagt dat hoogbegaafdheid inderdaad blijft hangen in de sfeer van ongelukkige kinderen, nerds, en iets wat je niet wilt voor je kind.

Ik dacht ook altijd zo. Totdat ik zelf drie hoogbegaafde kinderen kreeg. Kinderen die zeer sociaal zijn, het heel goed doen op school, veel vrienden hebben, genieten van en goed zijn in muziek maken, sporten.....enz. Enz. Wanneer ik dan lees dat iemand schrijft dit niet te wensen voor haar kind, dan doet me dat pijn. Ik weet waar deze opmerkingen vandaan komen, en ik weet ook dat ze niet op mijn situatie slaan. Ik weet ook dat wij geluk hebben. Met school, met de omgeving, waardoor onze kinderen zich altijd geaccepteerd voelden, en trots konden zijn op hun gaven.
Dat zou ik iedere hoogbegaafde gunnen. Dat zijn ouders zich niet hoeven verdedigen over versnellen, of naar de andere kant hoeven door te slaan, om zo maar te laten zien dat ze niet willen opscheppen. Dat deze kinderen gezien worden, en zich mogen ontwikkelen, dat ze zich niet hoeven te schamen voor al hun kennis en hun intellect.
Om dat te bereiken is allereerst kennis nodig. Gelukkig zijn er steeds meer leerkrachten die de moeite nemen zich er echt in te verdiepen, die dingen aannemen van ouders, die durven toegeven dat ze nog veel moeten leren. Alleen op die manier kunnen straks steeds meer ouders zeggen: mijn kind is hoogbegaafd, en gelukkig. Ofwel mijn kind is gelukkig hoogbegaafd!!

Pluk01

Berichtdoor Pluk01 » 05 dec 2012 17:29

Brrr Liefie, dat is schrikken he! Maar gelukkig is het goed afgelopen!

@Hieke: zou je me een link o.i.d. kunnen sturen naar die belgische website? Vind het namelijk wel erg interessant om te lezen! En verder ben ik het volledig met je eens!!! Je haalt me de woorden uit de mond!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 05 dec 2012 18:27

Oh wat naar Liefie :( Gelukkig huilde ze meteen, dat is een goed teken. maar wel heel zielig.
Hieke, je hebt ook helemaal gelijk hoor, er zijn gelukkig ook hoogebegaafde kinderen genoeg die wel gelukkig zijn.
Helaas zie ik in mijn omgeving voorbeelden van kinderen die wensten dat ze een minder hoog iq hadden, omdat het ze dus echt ongelukkig maakt. En dat zou ik niet wensen voor mijn kind, voor zover je zoiets wensen kunt natuurlijk.
Wel fijn is het dat scholen er steeds meer aandacht voor hebben, dan kan er ook veel betere begeleiding gegeven worden, waardoor een kind sneller op een goede plek zit denk ik.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

hieke
Mineur
Mineur

Berichtdoor hieke » 05 dec 2012 21:05

http://www.hoogbegaafdvlaanderen.be/

Hier kun je veel info vinden Pluk.

Missf, dat is inderdaad heel fijn.
En het zou nog fijner zijn als ook de ouders op het schoolplein wat meer kennis hadden hierover. Zodat ouders van hoogbegaafden ook gewoon over hun kinderen kunnen praten zonder zich ongemakkelijk te voelen. Want waarom mag je wel vol trots vertellen dat jouw kind turnt bij de selectie, of dat het al in het orkest van de muziekschool mag meespelen, of solo zingen in de kerk, maar waarom wordt het opeens zo anders als een kind een klas (of twee, of drie) overslaat, of een wiskundeboek van VWO 3 in een week uitwerkt, terwijl hij nog maar in groep 7 zit. Waarom mag je kind wel dyslectisch zijn, maar is het opeens vreemd als het AVI uit is in groep 2? Echt, ook deze kinderen zijn gewoon kind.
Nu durven veel ouders niet eens iets te vertellen over hun kind, bang om uitgemaakt te worden voor pushende ouder, opschepper, of dat hun kind wordt neergezet als: hij kan dan wel goed leren, maar sociaal is het niet veel hoor! Terwijl er zo veel meer is dan sociaal zijn, vriendjes hebben, meedoen.

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 05 dec 2012 21:24

Bedankt voor de link, Hieke, meer lezen is altijd fijn.

Meer kennis bij andere ouders zou idd erg fijn zijn. Als onze zoon hoge cijfers haalt, hoef ik niks uit te leggen. Haalt hij een onvoldoende, dan is het onbegrip daarvoor bij andere ouders best groot. Ik vind het lastig om daar mee om te gaan eigenlijk.
Het is niet zo dat ik wens dat onze zoon níet hoogbegaafd zou zijn; ik wens ook niet dat onze zoon met PDD-Nos dat niet zou hebben, het is echt goed zoals het is. Wél denk ik dat het 'makkelijker' zou zijn, voor hemzelf en voor ons. Gelukkig zien we het ook vaak als uitdaging en gaat het gemiddeld genomen gewoon goed en genieten we van zijn gaven (muzikaliteit, creativiteit, originaliteit).

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 05 dec 2012 22:00

@Hieke: jammer dat je je 1e lap tekst hebt weggehaald. Voor mij was het heel verhelderend (ook heb ik totaal niet met hoogbegaafde kinderen te maken)! Fijn dat je de positieve kant weet te benoemen!
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

hieke
Mineur
Mineur

Berichtdoor hieke » 06 dec 2012 09:20

Mw, dat was ook de bedoeling. Maar het was zo'n lang stuk (ik ben soms te breedsprakig :oops: ) en bij nalezen dacht ik dat het soms misschien een beetje onaardig overkwam. Vandaar de aanpassing.

Wat voor mij zelf heel verhelderend is geweest is het volgende:
een kind krijgt zelfvertrouwen en een positief zelfbeeld door positieve ervaringen met andere mensen. Wanneer een doorsnee kind op school komt, dan gaat het zoals Missf omschrijft: ze gaan samen spelen, ontdekken dat andere kinderen meestal hetzelfde denken en leuk vinden als zij, er wordt gelachen om grapjes die ze maken, en zo krijgt het kind positieve ervaringen, en een goed zelfbeeld. Het kind groeit.

Stel je nu voor dat jij een kind bent dat al veel verder is in ontwikkeling. Spelen in de bouwhoek vind je erg leuk, maar dan alleen als je een hele ingewikkelde opdracht krijgt van de juf. En tellen doe je ook graag, als het maar verder is dan 1000. Buitenspelen vind je vooral erg saai, en ook wel eng, want er kan immers van alles mis gaan. Jouw grapjes worden door je klasgenootjes niet begrepen, want zij zijn gewoon nog niet zo ver in ontwikkeling. Dan kan een kind zich heel eenzaam gaan voelen, het valt buiten de groep. En wanneer je dan ook nog een juf hebt die gezellig spelen en leuk sociaal bezig zijn van levensbelang vindt, en niet beseft dat jij dat kleuterstadium al ver voorbij bent, dan kun je dus niet werken aan dat zelfvertrouwen. Je voelt je anders, de juf benadrukt dat nog een keer, je hebt geen aansluiting...... En als je dan thuis ook nog ouders hebt die er net zo over denken als de juf, en daar dus mee aan de gang gaan, dan kan het zomaar helemaal mis gaan. Broekplassen, buikpijn, angsten tot depressie aan toe. Heel triest.

ik was ook zo'n moeder (en juf!) die goed wist hoe het allemaal moest. Ik vond een kind "geslaagd"als het leuk speelde met leeftijdgenootjes, lekker zat te kleuren of te bouwen, en vriendjes had. Toen mijn oudste toch een beetje anders was, wilde ik dat dus "aanpakken". Niet zo zeuren in de speeltuin, kom op, je kunt het best! (niet wetende dat mijn 2 jarige al gevaar zag wat op die leeftijd normaal nog niet in een peuterkoppie op komt). En bang voor andere kinderen? Stimuleren dus, hup, samen spelen! (niet beseffende dat leeftijdsgenootjes in de ogen van mijn kleuter gewoon nog baby's waren).

Hoogbegaafde kinderen kunnen alleen een goed zelfbeeld opbouwen als ze om kunnen gaan met gelijken. En die vinden ze nu eenmaal meestal niet in een gewone klas. En natuurlijk zijn er hoogbegaafden die wel vriendjes hebben op school, met wie het gewoon goed gaat. En toch hoor je van hen op latere leeftijd altijd terug dat echt gelijkwaardige vriendschappen pas ontstaan als ze ouder zijn, en steeds meer onder mensen komen die ook een hoog IQ hebben.

Gelukkig trof mijn oudste een juf die mij durfde te wijzen op waar ik mee bezig was. En al lezende kreeg ik steeds meer inzicht in mijn eigen kind. Ik liet mijn ideaalbeeld los, en kon eindelijk de werkelijkheid accepteren. Vanaf dat moment kreeg ik een ander kind, en later dus 3 andere kinderen. Maar daar is dus wel strijd aan vooraf gegaan.

Daarom denk ik dat hoogbegaafden een moeilijke weg hebben soms. Omdat er te weinig kennis is, en te weinig begrip, ook bij ouders van hoogbegaafde kinderen zelf. Een hele grote misvatting is bijvoorbeeld dat een hoogbegaafde goed kan leren. Als ze namelijk iets NIET kunnen, is het wel leren. Dat moeten ze letterlijk leren. En dat kunnen ze alleen wanneer ze dingen krijgen aangereikt die moeilijk zijn, en niet vanzelfsprekend. En dan komt dus soms die versnelling om de hoek kijken.

Ik heb een tijd gehad dat ik ook wel eens verzuchtte: wat zou een gemiddeld kind toch veel fijner zijn. Nu denk ik anders. God heeft ons deze kinderen gegeven. Deze kinderen, met een hele grote gave. Hij vertrouwde ze ons toe. Dat maakt me heel trots. En ik wil er dan ook alles aan doen, om met Zijn hulp deze kinderen te laten opgroeien tot stabiele volwassenen, die dankzij hun talenten een grote betekenis kunnen gaan hebben. Hoogbegaafdheid is een gave. Deze kinderen hebben prachtig "gereedschap"tot hun beschikking, en wij moeten ze helpen dat te gebruiken.

De mooiste gereedschapskist maakt je niet automatisch een goede vakman, maar een goede vakman komt wel veel verder met goed gereedschap.

Mijn kinderen weten inmiddels dat zij deze gave hebben. Ze voelen zich soms wel anders, maar ze weten nu hoe dat komt. Ze zien de voordelen ervan, en zijn er trots op. Net als wij.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 06 dec 2012 19:45

Eng zeg liefie! Vandaag alles goed met haar?
Kijk, zo doen wij dat dus:
Afbeelding

leen10
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor leen10 » 06 dec 2012 19:52

Ziet er heel gezellig uit zo met elkaar Laura!
Lukt het al een beetje om een ritme te vinden?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 06 dec 2012 19:54

Geweldig Laura, en hoe vinden de meiden het?

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor juffiejuf » 06 dec 2012 20:01

Geweldig Laura! =D> Lekker dragen zo die twee lieve schatten van jullie!
Ben ook benieuwd of je ondertussen een heel klein beetje jullie draai hebben kunnen vinden.
M. er ondertussen ook meer aan gewend?

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 06 dec 2012 20:04

Dat lijkt mij best zwaar, Laura??

Wat een mooie kindjes! Je kunt goed zien dat het een tweeling is. Hoe gaat het bij jullie? Met jou, M en de meisjes??

Terug naar “Archief”