Naam ' Jezus' verdwenen uit refokerken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boaz
Kapitein
Kapitein

Naam ' Jezus' verdwenen uit refokerken

Berichtdoor Boaz » 19 nov 2012 14:28

Heb geschokt dit item gelezen in de 'nieuws' rubriek. Wat ik haast nog verdrietiger vond, is een van de reacties eronder.

Ik begrijp werkelijk niet waarom er zoveel tegen die avonden is, kan iemand mij dat uitleggen?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Naam ' Jezus' verdwenen uit refokerken

Berichtdoor schelpje3 » 19 nov 2012 14:42

Dat kan ik je niet vertellen uit eigen ervaring, want ik ben er nooit geweest. Het stuk lezende begrijp ik het echter heel goed. Niet zo vreemd als er nu niet zoveel mensen meer komen. Deze uitspraken verdienen geen schoonheidsprijs.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 nov 2012 23:55

Ik had gisteren nog dienst in een "Refokerk" (als organist) en daar werd Jezus' Naam meer dan eens genoemd.

(Hervormde Gemeente van Berkenwoude en den Achterbroek, wijk 2)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 20 nov 2012 13:16

Ik herken de situatie gelukkig ook niet persoonlijk. Al komt het me zeker bekend voor. Het is inderdaad (zoals Koos de Jong zei) een kwestie van 'wie de schoen past, trekke hem aan'.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 06 dec 2012 00:50

De tegenstander van God zit niet stil, en hij stelt alles in het werk om de Naam van Jezus Christus te weren. Waar dan ook.

Jezus Christus is Heere en Leeft eeuwig.

Hij heeft alle macht in de hemel en op aarde. Hij wil u wit wassen door Zijn bloed, uit Genade door Genade.

Hartelijke groet

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 21 dec 2012 11:54

Weet u wat ik mij verbaasd afvraag?

Waarom word er vrijwel altijd gepreekt uit alle bijbelboeken maar heel weinig uit wat Jezus Zelf zei?
Waarom word het deksel angstvallig gesloten gehouden op de 4 evangelieen?

Ja met kerst, en pasen, hemelvaart, en pinksteren word eruit gepreekt.

Maar daar buiten?

Gewoon zondag in de kerk?

Ik vraag me dit verbaasd af, en denk daarbij. Waarom, ja waarom is dit nu nog zo?

Hartelijke groet

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 dec 2012 12:00

xsidd schreef:Weet u wat ik mij verbaasd afvraag?

Waarom word er vrijwel altijd gepreekt uit alle bijbelboeken maar heel weinig uit wat Jezus Zelf zei?
Waarom word het deksel angstvallig gesloten gehouden op de 4 evangelieen?

Ja met kerst, en pasen, hemelvaart, en pinksteren word eruit gepreekt.

Maar daar buiten?

Gewoon zondag in de kerk?

Ik vraag me dit verbaasd af, en denk daarbij. Waarom, ja waarom is dit nu nog zo?

Hartelijke groet

In hoeveel verschillende refokerken (wat bedoel je trouwens met deze rare term?) heb jij geluisterd? Ik heb de indruk dat je nu op een kwalijk gerucht afgaat, dat nergens op gebaseerd is.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 21 dec 2012 12:04

@Schelpje...

In hoeveel verschillende refokerken??? Waar haal je dat nu vandaan... Ik heb het er niet eens over:)

Ik heb het helemaal niet alleen over refokerken, maar over alle kerken.

ik heb 15 jaar in de Ger.Gem gezeten, dus ik baseer mijn mening niet op iets wat ik heb gehoord van anderen. Ook bij alle andere kerken waar ik geweest ben, heb ik dit niet gehoord.

Hartelijke groet

P.s En even voor alle duidelijkheid. Ik ben de Ger.Gem dankbaar voor het feit dat ze zoveel het Woord laten spreken. Ook al ben ik het met veel zaken niet eens, het is niet zwart of wit voor mij.
Laatst gewijzigd door xsidd op 21 dec 2012 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 dec 2012 12:06

xsidd schreef:@Schelpje...

In hoeveel verschillende refokerken??? Waar haal je dat nu vandaan... Ik heb het er niets over:)

Ik heb het helemaal niet alleen over refokerken, maar over alle kerken.

ik heb 15 jaar in de Ger.Gem gezeten, dus ik baseer mijn mening niet op iets wat ik heb gehoord van anderen. Ook bij alle andere kerken waar ik geweest ben, heb ik dit niet gehoord.

Hartelijke groet

Dat moet je dat wel goed benoemen. Je zet neer: refokerken!
Het is n.b. de topictitel. Weet je zelf wel wat je geschreven hebt?
Vreemd, ik kom regelmatig in een Ger Gem gemeente en ik hoor die naam wel. Het is een kwestie van goed luisteren.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 21 dec 2012 12:13

@Schelpje3

Boaz heeft dit topic geopend. Niet ik.

Ik hoorde de Naam ook van Jezus in de Ger.Gem. Maar lees dan goed wat ik zeg als je wilt..:) Ik heb het over het feit dat er niet veel word gepreekt uit teksten uit 1 van de evangelien. Behalve met kerst, pasen, pinksteren en hemelvaart.

Er word dus vrijwel niet gepreekt over wat Jezus Christus Zelf zei.

Ik hoop dat je me nu begrijpt.

Hartelijke groet

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 dec 2012 12:23

xsidd schreef:@Schelpje3

Boaz heeft dit topic geopend. Niet ik.

Ik hoorde de Naam ook van Jezus in de Ger.Gem. Maar lees dan goed wat ik zeg als je wilt..:) Ik heb het over het feit dat er niet veel word gepreekt uit teksten uit 1 van de evangelien. Behalve met kerst, pasen, pinksteren en hemelvaart.

Er word dus vrijwel niet gepreekt over wat Jezus Christus Zelf zei.

Ik hoop dat je me nu begrijpt.

Hartelijke groet

Ik ben het niet met je eens. Vooral gastpredikanten nemen vaak juist wel een tekst uit 1 van de evangeliën. Maar ook al is dat niet zo en wordt er een tekst uit het O.T. behandeld, dan hoor ik heel regelmatig een heenwijzing naar de komst van de Heere Jezus. Hoe zou Hij nu vergeten kunnen worden?
Ik proef een weerzin naar een bepaalde prediking, maar dat is op iets anders gestoeld.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 21 dec 2012 13:03

Ik respecteer je hoor, dat je het anders ziet.

Ik ben het eens met je dat als een tekst word gebruikt buiten de evangelieen het vaak wel als heenverwijzing word gebruikt naar Jezus. Dat weet ik.

Je hebt het juist. Er is is weerzin in mij over de houding en prediking in de Ger.Gem.

Het is gestoeld op het feit dat er enorm veel traditie is, en wel zo veel dat het de weg naar elkaar toe moeilijk maakt als leden in de kerk. Ook is het gestoeld dat er wel heen word verwezen naar Jezus, en word opgeroepen tot bekering.

Ook de wet word voorgelezen soms alsof God er met een grote moker achterstaat, en als je 1 van de wetten hebt overtreden dan slaat Hij je met een geweldige kracht. Ik weet dat ik door Genade en de Genade mag staan. Maar daar hoor ik heel weinig over in Ger.Gem.

Ik zeg niet dat dit bij alle gemeenten zo is. Vroeger stond Dominee Sonneveld hier in Veenendaal, en ik weet 1 ding nog heel goed. Dat Hij vaak vol vuur en kracht stond te getuigen over Jezus Christus.

Maar hij bereikte de mensen ook! Gewoon door normale taal. En niet door oud hollandse woorden die bijna gezongen worden, in plaats van uitgesproken. Sorry, maar ik heb daar veel weerstand tegen. Vooral om het feit dat ik denk. Doe normaal, dan doe je gek genoeg. Je hoeft toch geen woorden als meiske te gebruiken als je voor een jong kind bid?

We leven in 2012 toch?

Het hangt er voor mij ook sterk vanaf, welke dominee er staat. Ik heb diep respeckt voor Dominee Vreugdenhil. Ja en zo zijn er meer. Maar waarom worden deze dominees in de gaten gehouden door anderen of ze niet iets te veel zeggen?

Wetten van mensen?

Sorry, maar ik vind dat erg! Wetten van mensen.

Het volgende wat ik zeg is in het algemeen.(Behalve de overheid die Gods dienares is)

Geboden, wetten van mensen... En dat omdat die mensen die deze wetten en regels anderen opleggen, dan daardoor gedient worden zodat zij een goed gevoel krijgen daardoor doordat andere hun wetten houden. Werken van het vlees.

Zie eens. Dat zijn precies degene waar Jezus zo fel tegen was... De Farizeen en schrifgeleerden, die door hun geboden het de mensen enorm moeilijk maken... Begrijp me goed. Dat waren wel bijbels onderbouwde wetten en geboden van de farizeen en schriftgeleerden.

Hetzelfde gebeurd nu nog steeds....

Zogenaamde heilige huisjes onder de wet uitgesproken worden omver geblazen. Ja, van buiten zijn ze wit gemaakt met kalk, maar in de binnenkant zit pure religie, en de liefde is er niet...

Liefde in ons taalbegrip word uitgelegd als zijnde lief zijn voor elkaar. Wat deed Jezus met de fariezeen? Hij zei hen de waarheid ronduit. In het openbaar, zodat ze opnieuw de kans kregen of om zich aan Hem te geven, of om zich te verharden in hun weg... Als je iemand ronduit de waarheid zegt is dat ook liefde.

Sommigen kozen voor Jezus, en kwamen s'nachts naar Hem toe. Anderen verharden zich...

Groet

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 dec 2012 14:59

Ik ben geen lid van de Ger Gem en ik zie daar ook wel dingen die mij persoonlijk niet aanspreken. Maar ik heb wel veel respect voor de predikanten en de boodschap die zij uitdragen als zodanig.
Mensen die uit een bepaalde kerk ontvlucht zijn, om negatieve reden dus, zijn altijd behoorlijk vijandig en benadrukken altijd de negatieve aspecten.
Dat mag niet! Het is zo makkelijk om iets te zoeken en te vinden wat ons niet zint.
Jij zoekt het nu in ouderwetse woorden. Ik kan je verzekeren dat heel veel predikanten, ook oudere, de gewone spreektaal gebruiken.
Niet iedere dominee is even begaafd in woordgebruik, dat is waar, die vind je overal.
Ik vind het veel erger als ik een dominee hoor die de Heilige Naam van God of Jezus uitspreekt, alsof hij er bij wijze van spreken mee in de klas heeft gezeten.
En als je eenmaal in de negatieve spiraal, dat het niks is, te moeilijk, enz, dan ga je alles door een vergrootglas bekijken. Jij hebt liever hapklare brokken begrijp ik?

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 21 dec 2012 15:09

[quote="xsidd"]

Er is is weerzin in mij over de houding en prediking in de Ger.Gem.

Het is gestoeld op het feit dat er enorm veel traditie is, en wel zo veel dat het de weg naar elkaar toe moeilijk maakt als leden in de kerk.

We leven in 2012 toch?

Wetten van mensen?

Sorry, maar ik vind dat erg! Wetten van mensen.

Geboden, wetten van mensen... En dat omdat die mensen die deze wetten en regels anderen opleggen, dan daardoor gedient worden zodat zij een goed gevoel krijgen daardoor doordat andere hun wetten houden. Werken van het vlees.

Zie eens. Dat zijn precies degene waar Jezus zo fel tegen was... De Farizeen en schrifgeleerden, die door hun geboden het de mensen enorm moeilijk maken... Begrijp me goed. Dat waren wel bijbels onderbouwde wetten en geboden van de farizeen en schriftgeleerden.

Hetzelfde gebeurd nu nog steeds....

Zogenaamde heilige huisjes onder de wet uitgesproken worden omver geblazen. Ja, van buiten zijn ze wit gemaakt met kalk, maar in de binnenkant zit pure religie, en de liefde is er niet...

Liefde in ons taalbegrip word uitgelegd als zijnde lief zijn voor elkaar. Wat deed Jezus met de fariezeen? Hij zei hen de waarheid ronduit. In het openbaar, zodat ze opnieuw de kans kregen of om zich aan Hem te geven, of om zich te verharden in hun weg... Als je iemand ronduit de waarheid zegt is dat ook liefde.

Sommigen kozen voor Jezus, en kwamen s'nachts naar Hem toe. Anderen verharden zich...

@xsidd, voor mijn gevoel haal je twee dingen door elkaar, waar Jezus een afkeer van had dat de Farizeën en schrifgeleerden hun eigen gemaakte wetten en rituelen belangrijker vonden dat de uitwerking van de Wet van God (adderen gebroed, noemt Jezus hen, gij doet de werken van je vader, de duivel, liefdeloze eigen wetten).

Maar Jezus heeft het over de Wet van God, de Wet der Vrijheid (in keuze), of de wet der zonde of de Wet van God die vrijheid geeft binnen de grenzen die God heeft gesteld om gelukkig te kunnen zijn.

Gehoorzaamheid uit liefde.

In het Christelijk Geloof staat Jezus Christus centraal, geen doctrine, geen dode leerstelling, maar de mens geworden Zoon van God, die van eeuwigheid tot eeuwigheid bestaat. Jezus sprak: ‘Eer Abraham was, ben Ik. [Joh 8: 58, vgl. 1:1, 17: 5-24, Mich. 5:1, Jes. 9:5].

De liefde tot God is in het Christelijk Geloof het basis element. ‘Dit is het eerste en het grootste gebod. En het tweede, daaraan gelijk is: U zal uw naaste liefhebben als uzelf.’ [Mat. 22: 38-39].

Maar wat betekent dat eigenlijk: Liefde tot God?
De liefde tot God vloeit voort uit het feit, dat God ons eerst heeft liefgehad. ‘Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebben.’ [Joh 3:16, I Joh 4:9-10-19].

Alleen diegene die dit in Geloof aanvaardt en het op zichzelf toepast, wordt in staat gesteld God echt lief te hebben.
Jezus zegt: ‘Wanneer u Mij liefheeft, zal u mijn Geboden bewaren, wie mijn Geboden heeft en ze bewaart, die is het, die Mij liefheeft.’ [Joh. 14: 15-21].

Dat wil zeggen: Wanneer ik Jezus liefheb, dan leef ik naar zijn Geboden.
De Christen houdt de Tien Geboden dus niet, omdat hij gelooft God daarmee gunstig te stemmen en gered te worden, maar zijn motivatie voor het houden van de Geboden is de liefde voor Christus.

‘Want dit is de liefde Gods, dat wij Zijn Geboden bewaren, en zijn Geboden zijn niet zwaar.’ [Joh. 5: 3].

De Tien Geboden drukken de zorgzame liefde van God uit en Zijn bedoeling met de mensen.

groet
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 21 dec 2012 15:28

@Marin

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het beaam dat Gods Geboden er zijn. En dat die geboden ten goede in liefde zijn bedoeld voor de mensen. Maar ik ga niet zelf die geboden dienen uit mijzelf, maar ik verwacht het van Gods Geest. Wat Hij mij leert.

Ik kan alle geboden uit eigen kracht willen houden, maar dan prikkelt de wet alleen tot zonde.

Nee niet door eigen kracht, maar door Zijn kracht zal Hij me leren wat Hij wilt.

Hartelijke groet

Terug naar “Archief”