kees61 schreef:Het is niet zo zinvol om er lang over te schrijven want het gaat een kant op die ik niet bedoelde. Ik schreef aan Kathleen en die zei dat hij of zij de bijbel ook als Gods Woord erkende en van daaruit schreef ik een reactie.
Maar goed, ik zal nog een keer reageren.
Zou de 80 jarige oorlog gebeurd zijn? We weten er van doordat er over geschreven is. En het is nog niet zo lang geleden dus de schrijvers kennen we ook nog wel en sommige mensen die er in voorkomen.
Maar we vertrouwen uiteindelijk de schrijvers. Of de Armada echt bestaan heeft? Ze zeggen het en ik geloof dat ook wel. Maar waarom zou dat met de bijbel anders zijn?
Als historische feiten compleet met data, namen en jaartallen bevestigd worden door allerlei bronnen uit verschillende landen, dan is dat toch met iedere bron geloofwaardiger.
Als er een aantal religieuze scheppingsverhalen bestaan die geen van alle bevestigd worden door welke andere historische bron dan ook, ingaan tegen alle wetenschappelijke gegevens, ondersteund moeten worden door verzinsels, geen wetenschappelijke inzichten bevatten, dan kunnen we er gerust van uitgaan dat je ook als gelovige niet één zo'n verhaal letterlijk hoef op te vatten.
kees61 schreef: ik schreef aan Kathleen en ik ging er vanuit dat we beiden erkennen dat de bijbel Gods getuigenis is.
Dat wil dan zeggen dat je die verhalen op hun waarde schat en er daarbij geen waarde aan hecht die het niet heeft, want dat je juist daardoor het verhaal een erg smalle betekenis geeft. De Schepping wordt keer op keer verder ontdekt door de wetenschap. Mensen met hersens die god heeft geschapen met die hersens en die afgeschilderd worden als leugenaars, godontkenners en wat al niet meer. Dus de knapste koppen wereldwijd, die keer op keer bevestigen hoe de schepping in elkaar steekt, worden door creationisten weggezet als leugenaars. Ik kan daar slecht tegen.
kees61 schreef:Vandaaruit gezien heeft de schepping plaatsgevonden en kunnen we de bijbel gebruiken om daar uitspraken over te doen. En daarom zijn voor Kathleen en mij de geschiedkundige feiten letterlijk waar. En dat is niet afhankelijk van hoe jij er over denkt.
Ik weet hoe Kathleen erover denkt. Jij heb daar een oordeel over, terwijl je de echte schepping, namelijk de wereld om ons heen, in z'n geheel ontkent. Creationisten geloven niet dat er ook maar iets in deze wereld geschapen is, maar 'ontstaan' na zondeval en zondvloed.
Men heeft daarvoor heel veel verzinsels nodig, zoals de zogenaamde baraminologie, hydroplaattheorie, waterdamptheorie etc etc.. Terwijl er in de bijbel staat dat je niet moet geloven in verzinsels.
hettys schreef:Er zijn mensen die geloven dat Genesis uit historische feiten bestaat, maar dat is een geloof.
kees61 schreef:Dat maakt niet uit. Als twee mensen dat geloven dan is het voor die twee mensen werkelijkheid.
Dat lijkt mij ook wel ja. Je hebt mensen die geloven dat de aarde hol is, en wij binnenin wonen. Oprechte christenen geloven dat en voor hen is het werkelijkheid.

hettys schreef:En dat gaat op voor veel bijbelse gebeurtenissen, die historisch (archeologisch) gezien niet gebeurd zijn, en ook niet gebeurd kunnen zijn. En dan heb ik het bijvoorbeeld over ex 12 waarin staat dat er minstens anderhalf miljoen mensen uit egypte trokken. Zoveel mensen woonden er niet eens in Egypte. Archeologisch gezien heeft de hele uittocht niet plaatsgevonden en zeker niet met zoveel mensen.
kees61 schreef:Ja men zal de
wagenwielen en paardenbotten en mensenbotten wel zelf in de Rode zee gegooid hebben. En men heeft eerst even in de piramide gekeken hoe de wielen er in die tijd uitzagen. Maar men heeft ze er al een tijd geleden in gegooid want het hout is al verrot. En het heeft ook een lieve duit gekost om die wielen te maken met dat bladgoud er op.
Creationisten zijn rare mensen, dat ze de geschiedenis op die manier willen bewijzen.
creationisten zijn ook vaak ordinaire leugenaars. De bijbel moet wel waar zijn, dus we moeten dat bewijzen, dus we moeten wel wat vinden en als we niets vinden verzinnen we het gewoon.
Soms zijn creationisten gelukkig wel gewoon eerlijk.
http://www.answersingenesis.org/article ... ark-exposeEr zijn geen anderhalf miljoen mensen uit egypte vertrokken.
Ze zijn niet in één nacht die hele rode zee overgestoken in die aantallen. Dat kan niet. ook als het een droog stuk is. Daar hebben ze minstens een week voor nodig.
Als al die plagen echt hadden plaatsgevonden, alle eerstgeboren zonen, het hele leger van farao, enzovoorts was omgekomen, zou het hele egyptische rijk zijn verwoest. Geen spoor van in de geschiedenis.
De paarden waren trouwens allemaal omgekomen. Op welke paarden reedt het leger??
Ex 9
3 Zie, de hand des HEEREN zal zijn over uw vee, dat in het veld is, over de paarden, over de ezelen, over de kemelen, over de runderen, en over het klein vee, door een zeer zware pestilentie.
4 En de HEERE zal een afzondering maken tussen het vee der Israëlieten, en tussen het vee der Egyptenaren, dat er niets sterve van al wat van de kinderen Israëls is.
5 En de HEERE bestemde een zekeren tijd, zeggende: Morgen zal de HEERE deze zaak in dit land doen.
6 En de HEERE deed deze zaak des anderen daags; en al het vee der Egyptenaren stierf; maar van het vee der kinderen Israëls stierf niet één. hettys schreef:Terwijl het er gewoon staat. God schiep en vee en de wilde dieren.
kees61 schreef:Het is niet direct na de schepping opgeschreven. Toen het werd opgeschreven waren er wilde dieren en tamme dieren. Ik vind het niet zo vreemd dat men het op die manier beschreef.
Dus gewoon niet waar. Wat wil je nou?? Het staat er en wie het niet gelooft liegt gewoon. (zeg jij) Want de geest heeft het gedicteerd. Geen wilde dieren. Goed. Je wordt er niet geloofwaardiger op.
hettys schreef:Jij gelooft dat God alle dieren schiep, compleet als mannetje en vrouwtje, dus met een Y-chromosoom die enige tijd na de bevruchting leidt tot mannelijke geslachtskenmerken, dit onder invloed van testosteron... Nou. Wel es een mannetjes olifant gezien onder invloed van testosteron?? die verwoesten binnen no-time een hele hof.
kees61 schreef:De geschapen mensen zouden heerschappij hebben over alles wat leeft. Dat gaat niet als dieren niet tam zijn.
Dus zonder testosteron... Zoals ik al zei. Je gelooft niet in een geschapen werkelijkheid. De mens heeft helemaal nooit heerschappij gehad over alle dieren. Of een haai nou zeewier at of zeehonden. Een mens heeft helemaal nooit heerschappij over haaien gehad.
Er waren wel degelijk wilde dieren, zowel volgens de
bijbel als de natuurwetenschap.
hettys schreef:Nee, het is niet logisch, maar het staat er wel zo. Het hele woordje 'want' is in de grondtekst niet terug te vinden.
kees61 schreef:Laat me de grondtekst zien en zeg waar het woord 'toen' staat.
Ik zeg alleen maar dat 'want' logischer is.
Ik heb je de grondtekst gegeven, en de daaruit afgeleide King James vertaling. Het woord 'want' komt er heel zeker niet in voor.
Er staat steeds: en dit gebeurde en dit gebeurde en dit gebeurde...
And the LORD God said,4 [It is] not good that ...
And out of the ground ...
And Adam gave4 names to all cattle, and to the ....
And the LORD God caused a deep sleep to fall55...
And the rib...
Het woord 'toen' is dus de meest logische toevoeging, omdat dit het verhaal literair wat ondersteund. Het woord 'want' is meer een theologische manipulatie.
hettys schreef:Daar staat dus dat alle dieren werden geschapen, omdat Adam alleen was, Adam gaf ze een naam, maar er werd voor Adam geen hulp gevonden.
kees61 schreef:In genesis 2:8 staat dat God de mens in de hof plaatste. En in vers 15 staat dat... God de mens in de hof plaatste.
Huh? twee keer?
Zonder dat Adam eerst weer uit de hof weggehaald werd? Ik zie niet in waarom ik dan het andere uit Genesis 2 wel in de exacte volgorde moet nemen. Er wordt gewoon beschreven wat in de hof zelf gebeurde. Of denk je dat er alleen dieren in de hof werden geschapen en dat de rest van de Aarde leeg bleef? Dus wat gebeurde er in de hof? Adam werd er in gezet en gaf de dieren een naam. Dat is een ding wat zeker is. En Adam realiseerde zich dat er voor hem geen vrouw was.
Ik herhaal zo vaak iets. 'ik heb het kind in de kinderstoel gezet' kan ik best herhalen zonder hem er weer uit te halen. Daarvoor hoef ik em echt geen 2 keer in die kinderstoel te zetten. In de nieuwe vertaling hebben ze er 'dus' tussen gezet, ter verduidelijking.
Als er in een verhaal gewoon geen enkele volgorde valt te herleiden wordt het helemaal wartaal. Je zult het toch wel met me eens zijn dat elk verhaal een bepaalde volgorde in gebeurtenissen heeft??? Vandaar ook het woord 'toen' ...
En er staat gewoon dat dat Adam werdt geschapen voordat er op aarde iets groeide.
kees61 schreef: En toen Adam en Eva later uit de hof verdreven werden, kwamen ze in een lege Aarde terecht? Dat maak je echt niemand wijs.
Nou, mij niet in elk geval. Misschien wat doornen en distelen die daarvoor nog niet bestonden? Jij gelooft letterlijk in de bijbel, niet ik.
In de tijd dat God, de HEER, aarde en hemel maakte, 5 groeide er op de aarde nog geen enkele struik en was er geen enkele plant opgeschoten, want God, de HEER, had het nog niet laten regenen op de aarde, en er waren geen mensen om het land te bewerken; 6 wel was er water dat uit de aarde opwelde en de aardbodem overal bevloeide. 7 Toen maakte God, de HEER, de mens. Hij vormde hem uit stof, uit aarde, en blies hem levensadem in de neus. Zo werd de mens een levend wezen. kees61 schreef:Waarom maakte God de schepping?
Geen idee. filosofisch gezien lijkt mij dat een God zonder volk, zonder wereld, zonder aanbidders, niet bestaat.
Bijbels gezien is het een stuk lastiger. Een vooruitziend God die van alles schept en er dan weer spijt van krijgt??
hettys schreef:Er is geen gewelf. een gewelf is heel wat anders dan de ruimte. Vliegen er vogels langs de ruimte?? Het gewelf volgens de bijbel is iets wat uitgehamerd is door een smid. Dus iets hards.
kees61 schreef:Zo heb ik het nooit gezien. Voormij is het hemelgewelf de hemel, het uitspansel boven me. Zie ook de reactie van Kirdneh.
Nou, misschien moet je je er dan es in verdiepen. Er staat letterlijk dat er vogels langs het uitspansel vliegen.
hettys schreef:Dus God bescheen elk etmaal één stukje aarde... En waar het donker was scheen God niet??
kees61 schreef:God schiep het licht. Licht heeft een oorsprong, hoe dan ook.
Het maakt niet uit waar het licht vandaan kwam dat de Aarde verlichtte want bij de schepping gaat het om de Aarde zelf en daar was dag en nacht.
hettys schreef:We weten toch dat de zon het daglicht veroorzaakt?? En dat precies daar donker is waar de zon niet schijnt?
kees61 schreef:We noemen het donker als er geen licht schijnt. We noemen het nacht waar het donker is op Aarde.
Nou. zo moeilijk is het niet hoor, misschien leren kinderen in groep 2 al, als ze een jaar of 5 zijn dat het licht is waar de zon schijnt. Wat precies de dag is. Alleen voor creationisten werkt dat niet.
kees61 schreef:Als iemand zegt dat het hemelgewelf niet bestaat dan zou ik zeggen: kijk ook eens naar boven.
Er is geen gewelf waarlangs vogels vliegen. en ook geen water daarboven.
kees61 schreef:Veel in de bijbel is geschreven vanuit het oog van de waarnemer. Net zo als bij Jozua waar Jozua zegt: zon sta stil te Gibeon. Net zoals wij nu spreken over zonsopgang waarbij de zon niet echt beweegt maar vanuit het oog van de waarnemer wel.
Ja. inderdaad. er is dus helemaal niets wetenschappelijks te vinden in de bijbel. Men dacht dat er een gewelf was, maar die is er niet. Men dacht dat de zon stilstond, maar dat was niet zo.
kees61 schreef:Maar het is ook een kwestie van geloof natuurlijk. Daarom heeft deze hele discussie geen zin want jij gelooft wat anders.
Jij ook. Je praat krom.
Volgens jou heeft de wetenschap het voortdurend fout, maar als het gaat om de bijbel is het ineens geschreven voor de waarnemers omdat je wel bepaalde wetenschappelijke feiten accepteert. Je gelooft voortdurend dat het toch anders is dan dat het in de bijbel staat, zelfs als het gaat over de schepping van wilde en tamme dieren.
hettys schreef:Gen 1
6 God zei: ‘Er moet midden in het water een gewelf komen dat de watermassa’s van elkaar scheidt.’
kees61 schreef:Dat is gewoon een rare vertaling. Er staat "En God zeide: Daar zij een uitspansel.." en de vertalers vermelden daarbij:
uitspansel
Of uitbreidsel. Het woord, dat in den Hebreeuwsen tekst staat, komt van een woord,
hetwelk betekent uitspannen, uittrekken enz., en hier wordt er door bedoeld de gehele ruimte tussen
de onderste en bovenste wateren.
En God zeide: Daar zij een uitspansel in het midden der wateren; en dat make scheiding tussen wateren en wateren!
7 En God maakte dat uitspansel, en maakte scheiding tussen de wateren, die onder het uitspansel zijn, en tussen de wateren, die boven het uitspansel zijn. En het was alzo.
8 En God noemde het uitspansel hemel. Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de tweede dag.
Precies hetzelfde in andere woorden.
raqiya`
raw-kee'-ah
from 'raqa`' (7554); properly, an expanse, i.e. the firmament or (apparently) visible arch of the sky:--firmament.
raqa`
raw-kah'
a primitive root; to pound the earth (as a sign of passion); by analogy to expand (by hammering); by implication, to overlay (with thin sheets of metal):--beat, make broad, spread abroad (forth, over, out, into plates), stamp, stretch.Een stuk metaal kun je uitspreiden door het te verhitten en erop te slaan.
Dat is de betekenis van het woord uitspansel. Zelfs de grondtekst wordt niet meer gelooft. Volkomen ontspoord.
Nogmaals. Zijn er wateren buiten de ruimte?? Hoe zie je dat voor je??
Ook gif is geschapen.