Berichtdoor Wilsophie » 01 dec 2012 23:13
Er zijn vele broeders die Hoekendijk heten en ze zijn allemaal dood.
De oude broeder heet Karel en dan Ben en Wiesje en die ene van de Bron in Dalfsen, die ken ik het beste o ja, Frans, leeft ook niet meer, dat zijn broeders van Kracht van Omhoog en geen van hen behalve Wiesje heeft iets geschreven dacht ik. Wiesje is van het kinderwerk en de kinderboekjes.
Broeder Oom Jacob Klein Haneveld is reeds lang overleden en van hem heb ik veel geleerd.
En dan zijn zoon Ab Klein Haneveld ken ik ook 45 jaar en hem vind ik de beste bijbelstudieleraar die ik ooit gehoord heb en het meest Bijbelgetrouw.
Ik ken nog veel meer leraren want elke week is er bij ons op Urk een andere Bijbelleraar en zij komen uit het hele land.
Maar ik neem aan dat jij ook veel dominees kent, ik zie er veel langs komen in de vragenrubriek van refoweb.
Niet te tellen hoeveel verschillende visies je langs ziet komen.
Je moet niet vergeten dat jouw en mijn kinderen en wij ooit zelf als een leeg vat worden geboren, een aarden vat en de bedoeling is dat wij dat vat laten vullen daarom gaan wij naar school, en daarom doen we beroepsopleidingen, mijn harde schijf zit in de loop van 65 jaar behoorlijk vol, gelukkig zijn de oude dingen redelijk vastgelegd en gaat er af en toe een deurtje open in mijn hoofd die dan kennis spuit of onzin.
De laatste jaren wordt dat wat moeilijker, ik kan de dingen moeilijker vasthouden danwel opslaan.
Daarom oefen ik mij goed om vooral de Bijbelse begrippen vast te houden door herhaling, herhaling.
Toen mijn vader Alzheimer kreeg op jonge leeftijd kon ik op een bepaald moment niet meer over de dingen van alledag praten, maar ik kon met hem altijd oude liederen zingen die hij en ik uit ons hoofd kennen.
Ik kon met hem altijd over Zijn Heiland praten en dan was hij naast zijn agressieve buien heel integer en eerbiedig.
Heel zijn leven heeft hij dag in dag uit het Woord bestudeerd en dat heeft blijvende waarde als het vaatje wat we zijn daarmee gevuld is.
Waar het één zit kan het ander niet zitten en gelovigen die vol zijn van de ijdelheden onder de zon hebben geen ruimte voor geestelijke zaken , laat staan dat ze ze kunnen citeren, dus ik beschouw je kritiek als een compliment.
Zolang het over Gods Woord gaat en het zijn geen fabeltjes die door mensen verzonnen zijn verkeer ik in goed gezelschap. En laat mijn mond daarvan maar overlopen van bijbelse citaten.
Ik hoor niets anders in de media en om me heen cliché's van menselijke ijdele genoegens, dubbelzinnige smerige praat van een kaliber wat niet mijn wereld is. Mijn schat ligt boven, ginds achter de sterren!