Maaarten:
Kinderen kunnen wel weten dat Jezus is gestorven en opgestaan, maar weten ze echt wat het voor hen betekent? Snappen ze wel wat het betekent dat zij om hun zonde de toorn en het oordeel van God over zich uitgeroepen hebben, maar dat Jezus aan het kruis die toorn en dat oordeel gedragen heeft voor zondaren, zodat nu eenieder die geloofd niet meer wordt veroordeeld? En dat is precies de enige eis die het avondmaalsformulier geeft volgens mij; een doorleefd besef van het Evangelie, zodat je echt goed beseft wat het offer wat je met het avondmaal herdenkt betekent; hoe groot het wonder is dat we nu verzoend kunnen worden met God door het offer.
Kinderen hebben uiteraard geen doorleefd besef, al zijn er kinderen die een meer onbevangen geloof hebben dan wij. Het is toch niet zo moeilijk om ze in hun eigen taal iets te vertellen over Jezus en zijn einde? De woorden die jij gebruikt zijn daar niet geschikt voor en voor de meeste christenen trouwens niet. Ik kerk nogal eens in het buitenland en daar zouden ze deze taal echt niet begrijpen.
Komt en doe dit tot mijn gedachtenis! Dat is echt genoeg! Waarom zoveel machtsmisbruik (zoals ik lees) toepassen met nb het avondmaal?
Je gaat helaas voorbij aan mijn opmerking over 'eten en drinken van een oordeel'. Dat is toch absoluut niet meer aan de orde tegenwoordig.
En tenslotte: wat Gods wil is weet ik heel goed: gerechtigheid doen, God, je naaste als jezelf liefhebben. En dat valt lang niet mee......................,toch mensen van de Weg!
Ik heb het idee dat het in refokerken veel te moeilijk gemaakt wordt om te geloven en dat ook te durven uiten. Het Avondmaal is daar een onderdeel van, maar het begint met een zuivere schriftuurlijke prediking (door jou 'waarheid' genoemd) en daar schort het blijkbaar aan, want het leidt nauwelijks tot bekering, met als zichtbaar gevolg Avondmaalsmijding. Geen vrolijk bevrijdend geloof(sleven) als wedergeboren kinderen van God. Hoe dor kan het zijn? En hoe lang blijf je daarin steken?
Zegt de Bijbel ook niet ergens: aan de vruchten kent men de boom?