Welke dingen zijn toegestaan en wat is te 'werelds'?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Diamantje
Verkenner
Verkenner

Welke dingen zijn toegestaan en wat is te 'werelds'?

Berichtdoor Diamantje » 17 nov 2012 18:49

Er is iets wat ik mij heel erg afvraag. Namelijk dit: in de Bijbel staan teksten als: 'Heb de wereld en hetgeen in de wereld is niet lief.' Maar hoe kan ik weten wat te 'werelds' is en wat wel mag? Welke dingen zou God wel goedkeuren en wat is niet toegestaan? Alvast heel erg bedankt voor het antwoord!

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Re: Welke dingen zijn toegestaan en wat is te 'werelds'?

Berichtdoor benefietdiner » 17 nov 2012 20:45

Het duidelijkst hierover staat in het laatste gedeelte van Galaten 5

Wat is ‘wereld’ en wat moet je niet lief hebben dit:
19 De werken des vleses nu zijn openbaar; welke zijn overspel, hoererij, onreinigheid, ontuchtigheid, 20 Afgoderij, venijngeving, vijandschappen, twisten, afgunstigheden, toorn, gekijf, tweedracht, ketterijen, 21 Nijd, moord, dronkenschappen, brasserijen, en dergelijke;

Wat moet je doen en wat mag dit:
22 Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.

Riska

Berichtdoor Riska » 19 nov 2012 11:26

Luisteren naar de innerlijke stem in je.
Tenminste bij mijzelf werkt het zo: als ik iets van plan ben te gaan doen dan is er soms de innerlijke overtuiging dat het 'niet hoort', dat 'het niet strookt' met wat mij uit de Bijbel tegenkomt.
Daarbij moet je wel onderscheid maken met wat je eventueel is bij gebracht. Het gaat niet om futiliteiten zoals kleding en wat wel of niet mag op zondag (om maar wat te noemen).

Voorbeeld: 's avonds kijk ik televisie en vaak maak ik mijn keuze op grond van de gids die de programma's aankondigt.
Er is regelmatig een programma van Derek Ogilvie op een commerciële zender.
Soms denk ik: "toch eens kijken wat ie gaat doen". Maar dan is er onmiddellijk iets dat mij weerhoudt, want in de toelichtingen op dat programma wordt aangegeven dat er met overledenen wordt gesproken, dat er contact met ze wordt gelegd. Dat is dus iets, wat ik niet ga kijken, want ik blijf verre van dit soort praktijken, op grond van Bijbelse noties...

Simpel misschien, maar voor mij werkt het zo: als er in mij een vorm van 'waarschuwing' is, weet ik dat ik op een grens sta die ik niet moet overgaan.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 19 nov 2012 12:10

@Riska
Mij weerhoud het om te kijken omdat ik me kapot erger aan de leugens, boos en verdrietig wordt dat er zovelen voorgelogen worden, ik kan er absoluut niet tegen.
Lang geleden zag ik dit programma wel eens op een Engelse zender, dus ik had niet direct door waar die man mee bezig was.
Maar het lijkt op dit moment wel een epidemie van occulte programma's die overal opduiken. mensen smullen ervan, niet zo onbegrijpelijk als je wel in het hiernamaals gelooft, maar niet in de Waarheid.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Diamantje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Diamantje » 22 nov 2012 21:57

benefietdiner schreef:Het duidelijkst hierover staat in het laatste gedeelte van Galaten 5

Wat is ‘wereld’ en wat moet je niet lief hebben dit:
19 De werken des vleses nu zijn openbaar; welke zijn overspel, hoererij, onreinigheid, ontuchtigheid, 20 Afgoderij, venijngeving, vijandschappen, twisten, afgunstigheden, toorn, gekijf, tweedracht, ketterijen, 21 Nijd, moord, dronkenschappen, brasserijen, en dergelijke;

Wat moet je doen en wat mag dit:
22 Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.

Dank u! (Ik lees namelijk alleen de Kinderbijbel omdat ik de 'echte' Bijbel veel te ingewikkeld vind. En in die Bijbel die ik lees, staat dit dus niet). Maar er zijn ook heel veel mensen die zeggen dat dansen echt een zonde is, en er zijn ook mensen die niet naar popmuziek luisteren. Ik vind het zo moeilijk om te weten wat wel mag en wat niet!

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 23 nov 2012 05:08

de hele wet en de profeten worden door Jezus samen gevat in een gebod: heb God lief boven alles en je naaste als jezelf (mat22)
wat mag je dus niet? alles wat tegen dit grote gebod ingaat :)
en de rest? al die andere regeltjes? denk er over na hoe dat regeltje je helpt God meer of minder lief te hebben, hoe het helpt om jezelf of anderen meer of minder lief te hebben.

het is niet wat we doen , maar waarom we het doen. niet de letter maar de Geest!

hoe vaak vergeten we dat we ook van onszelf mogen houden! als God ons lief heeft, waarom zouden wij onszelf dan tekort doen?

van alle vertalingen is een kinderbijbel de slechtste, het kiest selectief verhalen die leuk te vertellen zijn en laat grote delen weg. zelfs 'het boek' is nog beter dan welke kinderbijbel ook. in 'het boek' heb je de hele bijbel op een vereenvoudigde manier geschreven. niet echt goed voor bijbelstudie, maar kinderbijbels zijn dat ook niet.
'het boek' helpt om de hele bijbel te lezen. heb je er dan vragen over, dan kan je dezelfde tekst in 'echte' vertalingen nalezen voor meer diepgaande studie.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 23 nov 2012 09:53

Ik krijg ongelofelijk de kriebels van zo'n wettische vraag!

Vraag je liever af wat je kunt doen om Hem van wie je houdt te behagen.
En welke dingen je beter niet kunt doen, puur omdat je Hem daar mee verdriet doet!
Niet: "tot welke grens kan ik gaan", maar hoe komt mijn Heiland aan Zijn eer!!!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 nov 2012 13:49

JeeWee schreef:Ik krijg ongelofelijk de kriebels van zo'n wettische vraag!

En welke dingen je beter niet kunt doen, puur omdat je Hem daar mee verdriet doet!

Helemaal mee eens!

Diamantje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Diamantje » 24 nov 2012 14:43

Ja, sorry, ik vroeg het niet om irritant te doen ofzo, maar ik ben anders heel bang dat ik iets verkeerd doe.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 nov 2012 14:48

Diamantje schreef:Ja, sorry, ik vroeg het niet om irritant te doen ofzo, maar ik ben anders heel bang dat ik iets verkeerd doe.

Ga op je knieën meis, en vraag of de Heere je de weg wilt wijzen.
Denk voordat je iets wilt gaan doen, doe ik hier Hem geen verdriet mee?
Dat kan iets voor-de-hand-liggends zijn, maar ook iets wat op het eerste gezicht onschuldig lijkt.
Als je vanuit een vast geloof leeft, probeer je de grenzen niet meer op te zoeken, maar blijf je er verre van.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 24 nov 2012 18:37

Diamantje schreef:Ja, sorry, ik vroeg het niet om irritant te doen ofzo, maar ik ben anders heel bang dat ik iets verkeerd doe.

Als je bang bent iets verkeerd te doen kun je het beste niets doen, hoewel dat ook weer fout is.
Ik ben benieuwd waarom je zo bang bent, stel dat een kind zijn ouders voor elk dingetje om toestemming vraagt ...pfft, dan kun je toch niet leven? Dan zit je in een keurslijf!
Natuurlijk gaan we fouten maken, maar als eerste is belangrijk te weten dat God je hart aanziet. En alles wat fout gegaan is belijd je aan je Vader die vergeeft. 1 Joh.1:9.
Jezus maakt de paralel tussen een aardse vader en de hemelse Vader (Luc.11). Wij zouden toch ook niet willen dat onze kinderen niet durven te leven uit angst dat ze een fout maken?
(uiteraard ga ik hier van een wedergeboren mens uit, als dat onverhoopt niet het geval is de eerste prioriteit geloof, denk wat staat in Jes.64:6 en Heb.11:6.)

Gal.5: 13 Want u bent tot vrijheid geroepen, broeders, alleen niet tot die vrijheid die aanleiding geeft aan het vlees; maar dien elkaar door de liefde.
2 Kor.3:6 Hij heeft ons namelijk bekwaam gemaakt om dienaars van het nieuwe verbond te zijn, niet van de letter, maar van de Geest; want de letter doodt, maar de Geest maakt levend....enz.

Diamantje schreef:Er is iets wat ik mij heel erg afvraag. Namelijk dit: in de Bijbel staan teksten als: 'Heb de wereld en hetgeen in de wereld is niet lief.' Maar hoe kan ik weten wat te 'werelds' is en wat wel mag? Welke dingen zou God wel goedkeuren en wat is niet toegestaan? Alvast heel erg bedankt voor het antwoord!

1 Joh.2:15 Heb de wereld niet lief en ook niet wat in de wereld is. Als iemand de wereld liefheeft, is de liefde van de Vader niet in hem. 16 Want al wat in de wereld is: de begeerte van het vlees, de begeerte van de ogen en de hoogmoed van het leven, is niet uit de Vader, maar is uit de wereld.

- begeerte van het vlees: je mag best op een geoorloofde manier genieten van eten, drinken en seks. Maar het mag je niet beheersen.
- begeerte van de ogen: je mag best genieten van kunst of andere mooie dingen, als het je maar niet beheerst.
- hoogmoed van het leven - je mag best geld hebben en carrière maken, aan sport of muziek doen e.d., maar laat je daardoor niet beheersen zodat het leidt tot trots en pronkzucht.

Je moet vanuit de context afleiden wat er bedoelt wordt met het woord 'wereld'. Het gaat hier niet over Gods schepping, maar over de wereld waar satan het hoofd van is, en waar de gevallen mens door beheerst wordt. Zie ook hoe satan Jezus in de woestijn verzocht met deze dingen. Mat.4.

Dus, ken je motieven! Doe je de dingen die je doet uit hoogmoed, zelfzucht, hebzucht ..... enz. of uit liefde?
Uiteraard niet bedoeld om zonden goed te praten bijv. ik deed overspel uit liefde voor die ander, of ik wil uit liefde mijn kind een mooi cadeau geven, maar omdat ik daar geen geld voor heb steel ik het maar o.i.d.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 27 nov 2012 14:45

Wat mag wel en niet van God?

is het niet heel duidelijk opzichzelf dat er staat heb de wereld niet lief, en al dat wat in de wereld is?

Want wie de wereld lief heeft is een vijand van God.

De vraag is.

Wat heeft u lief? Ik doel dan op het woord lief. iets lief hebben is ergens van houden.

U weet toch Kinderen van God, dat wie andere goden dient naast de Heere Hem tot jaloersheid verwekt?

Hoe kunt u daar nu achter komen of u de wereld lief hebt.

Als u bid tot God om Licht, en vraagd aan Hem om dat te laten zien aan u, in de Naam van Jezus Christus, zal Hij u dat geven uit genade.

Het is Zijn Wil dat u de wereld niet liefheeft. Alles wat naar de WIl van God is, en in geloof aan Hem gevraagd word, in de Naam van Jezus Christus. Zal Hij u geven. Op zijn Tijd en Wijze.

Dit is niet omdat ik het zeg, maar omdat God het in het eeuwige Woord heeft vastgelegd.

Een hartelijke groet

Riska

Berichtdoor Riska » 27 nov 2012 16:58

Ik zou het heel simpel willen samenvatten.
Denk aan ouders.
Je weet precies wat ouders graag willen en wat ze niet fijn vinden. Ook waarmee je ouders zeker weten verdriet doet. Dat probeer je dus zoveel mogelijk te voorkomen.

Zo is het ook met God,
Hij zegt: "Als je van me houdt dan..." en vul dan zelf maar in wat je wel en niet zou doen...

Hij houdt in ieder geval van jou!

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 11 dec 2012 00:18

Ik vind een "wettische vraag" eigenlijk wel ok. Jezus roept ook op om de wet te vervullen. Alles draait in het jodendom om de Thora. Hoe te leven, welke normen en ethische waarden moeten worden gepraktiseerd. Hoe de inzettingen, geboden, regels te gehoorzamen.
Als christenen zijn we al veel te vaak in de valkuil gestapt te denken dat jodendom een pure wettische godsdienst is. Jezus zelf heeft de wet echter zorgvuldig gehouden en zeer diep geinterpreteerd. Die wet zeker niet afgeschaft. Zelfs van de Farizeeen zei Hij: 'doe wel naar hun woorden, maar niet naar hun daden'. Met andere woorden: de wet blijft staan, maar die moet ook metterdaad worden gehoorzaamd.
Alle arbeid, alle gehoorzaamheid, alle wettische plichtbetrachting is ten diepst liefde. Liefde is de vervulling van de wet. Liefde tot God, tot de naaste en tot jezelf.
En inderdaad daar horen bepaalde voorschriften bij die nauwgezet gehoorzaamd moeten worden:
- omgang met God: eerbied, ontzag, gebed, offer, verwachting, liefde
- omgang met de naaste: respect, hoogachting, hulpvaardig, gastvrij, gul, vriendelijk, mededeelzaam, liefde
- omgang met jezelf: verzorging, eigen waarde, kuisheid, discipline, persoonlijke ontwikkeling, liefde

Bij die drie aspecten kun je genoeg praktische voorbeelden verzinnen, die met het oog op het grote gebod gedaan moeten worden. Dat is wettisch en dat betekent gelijktijdig: liefdewerk

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 dec 2012 09:48

@Diamantje Waarom noem je jezelf zo?
En hoe oud ben je?

Mijn eerste vraag is omdat de Bijbel zegt dat de gelovige een parel in Gods hand is. Dat is iemand zonder aanzien des persoons. En eeuwigdurend want Rom 8 vers 38 zegt dat niets ons kan scheiden van de liefde Gods Welke is in Christus Jezus.
Paulus leert ook heel duidelijk dat alleen dingen "zondig" worden als de mens in zijn denken al dat plaatje erop plakt.
Als dansen een zonde is in jouw denken dat wordt het ook zonde en zal de aanklager je belasten met gedachten die je richten op de zonden, dat is geen stemmetje van de Heilige Geest , maar van satan.
God heeft totaal geen interesse wat jij doet met dat soort zaken. Het is te onbenullig voor woorden want voor Hem is niets onrein, omdat je gereinigd wordt van dag tot dag.
Je kùnt met deze zonden niet eens de hemel binnengaan, terwijl daar jouw positie is.
Je leven is verborgen met Christus in God ( Col 3 vers 3 ) .
De praktijk van alle dag is dat dergelijk denken je moet beheersen. Wij zijn niet veranderd naar ons lichaam of onze daden, maar wij zijn veranderd in ons denken.

En uit het denken komen de daden voort, dus dat is de volgorde.
Bidden of God je wilt behoeden kan natuurlijk geen kwaad, maar er staat geschreven dat de Heer voor ons bidt en pleit en dat Hij ons geeft alles wat we nodig hebben nog voordat wij het Hem vragen.
Wat te doen?
Staan op Zijn beloften en ik weet hoe moeilijk dat al is. Want satan belast ons maar al te graag met een kwaad geweten en met schuldgevoelens en met depressies die ons afhouden van de blijdschap die wij hebben in Christus Jezus.

Er zijn talloze voorbeelden in mijn leven, maar ieder mens is verschillend van aard en aanleg dus je moet zelf met Hem je weg gaan, onze voetjes worden nu eenmaal vuil in de wereld, maar daarom staat de bekende "voetwassing" zo goed beschreven. En Petrus zegt dan verontwaardigd: 'Nou Heer was me dan maar helemaal..." maar dat legt Hij dan ook uit dat het gaat om onze wandel hier in de wereld.

Bovendien reinigt Hij in dat verhaal met een linnen doek, dat is het kleed van de Hogepriester, m.a.w. het gaat hier niet over de kruisdood, maar over de positie en werk van de Here Jezus Christus NU!
Hij is onze parakletos, en onze Hogepriester. Vertrouw erop en dank Hem ervoor. Ik wens je wijsheid! :)

Terug naar “Archief”