Het klopt niet... Maar ik wil niet weten dát het niet klopt.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Het klopt niet... Maar ik wil niet weten dát het niet klopt.

Berichtdoor JeeWee » 22 nov 2012 22:42

Het kan haast niet anders of het moet voor anderen ook herkenbaar zijn. Je leest de bijbel of je hoort er over in de kerk en je denkt: "dit kan dus gewoon niet".

Wij hebben net een prekenserie over de 6 scheppingsdagen gehad. De dominee is niet dom maar dit was tenenkrommend. Nee, ook hij zei al niet meer hardop dat de aarde 6000 jaar oud is.

Soms word ik er gek van, van al die vragen waar ik een verklaring voor zou willen weten. En dus stop ik het maar weg, want als dat restje geloof weg zou zijn, wat heb je dan nog over.
De struisvogel...
En zo lang om de clou te vinden heb je nou ook weer niet..
Leuk hoor: op zondag zitten er hier in Onze stad toch wel zo'n 2000 mensen in verschillende kerken. En dus 75.000 mensen niet.

Zij zijn gek en wij weten het... pffff
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Jozo
Kapitein
Kapitein

Re: Het klopt niet... Maar ik wil niet weten dát het niet kl

Berichtdoor Jozo » 22 nov 2012 22:52

Soms word ik er gek van, van al die vragen waar ik een verklaring voor zou willen weten. En dus stop ik het maar weg, want als dat restje geloof weg zou zijn, wat heb je dan nog over.

Waarom wegstoppen in plaats van het onder ogen zien? Te confronterend?
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

kees123
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor kees123 » 22 nov 2012 23:01

En dus stop ik het maar weg, want als dat restje geloof weg zou zijn, wat heb je dan nog over.

Wat een heleboel andere mensen ook over hebben: de rest van je leven. Doe er wat moois mee, zou ik zeggen! :D

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 nov 2012 23:14

JeeWee schreef:Soms word ik er gek van, van al die vragen waar ik een verklaring voor zou willen weten. En dus stop ik het maar weg, want als dat restje geloof weg zou zijn, wat heb je dan nog over.
De struisvogel...
En zo lang om de clou te vinden heb je nou ook weer niet..

Vragen en de zoektocht naar antwoorden maken het leven net interessant, toch?

Het is misschien wat ongelukkig qua woordkeuze (ja, ik weet het, maar zo gaat dat spreekwoord nu eenmaal) maar er is een Engels spreekwoord dat als volgt gaat dat de angst voor verandering prima uitdrukt.: Better the devil you know, than the devil you don't. (beter het bekende kwaad dan het onbekende); oftewel: de situatie is misschien rot, maar als je verandert, wordt het misschien alleen maar erger. In de praktijk valt dat vaak echter reuze mee.

Wat te doen? Tja, daar zul je zelf uit moeten komen. Ik zie 2 mogelijkheden als de struisvogelpolitiek je teveel wordt: 1) leren accepteren dat je op bepaalde zaken geen antwoord krijgt. Pluspunt van dit is dat je je geloof niet hoeft op te geven. Of 2) de vragen keihard onder ogen zien, wat er dan ook gebeurt. Een hoop verandering, dat zal dan wel, maar misschien geeft het je geloof juist wel de impuls die het nodig heeft.

Je geloof zal in gevalletje 2 vrijwel zeker een andere vorm krijgen, maar als het vorm die nog steeds waarde geeft en troost biedt en vertrouwen, wat is er dan mis mee. Het zal moed vergen je zo kwetsbaar op te stellen en de gevolgen dapper onder ogen te zien, maar ik ben er wel van overtuigd dat je er sterker - ook qua geloof - uit kunt komen, als je kunt accepteren dat dat geloof wel een radicaal andere vorm krijgt dan je nu gewend bent.

Sterkte en mocht je behoefte hebben aan een ander perspectief, dan weet je me te vinden, he?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 22 nov 2012 23:19

Ach Jeewee, het is zo herkenbaar. We willen zo graag snappen hoe het kan dat de aarde echt 6000 jaar oud is, hoe het kan dat een slang sprak, een ezel sprak, een vis een mens opslok en weer uitspuugde. Hoe lang wil je de lijst maken?

Maar weet je wat ik nou helemaal niet snap? Dat God een Zoon heeft, die ook nog eens naar ons toestuurde, voor ons liet lijden, en dat Hij daarom mijn zonden vergaf! Ik snap het niet, maar ergens ook wel: het kan alleen omdat Hij onze God is! En omdat Hij onze God en Schepper is kan de aarde 6000 jaar oud zijn, enz enz.
Klopt het dan niet? Jawel, het klopt wel, alleen snappen wij het niet! En dat mogen andere mensen ons ontzettend dom,onnozel of wat dat ook vinden, maar zij hebben niet wat wij hebben: een grote God die boven verstand uit werkt!
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 22 nov 2012 23:25

Nadenken is een risico...

Dat kan toch niet, dat van Jona.
En is het niet gek dat er alleen een wereld lijkt te zijn in het Midden Oosten?
En hoe hebben ze nou zoveel dieren in de ark gekregen? IJsberen en pinguïns in het Midden Oosten die de ark in lopen? Hoe lang hebben die slakken er wel niet over gedaan? En dat de leeuwen niet al die schapen, antilopen, herten, koeien, honden en katten hebben opgevreten...

Het lijkt als of ik er de draak mee steek, maar ik meen dit serieus...

En loop op zondag eens naar de kerk door een grote stad als Amsterdam. Tienduizenden mensen die kennelijk niks met God hebben, tenminste niet op de manier die in de kerk waar je naar toe gaat geleerd wordt.
En dan kom je in de kerk en zitten er 200 mensen die het wél bij het rechte eind hebben.
Denken ze. Zeggen ze. Zegt de Bijbel...
Wie is er nou gek?

Inderdaad, als je gaat nadenken....
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Marloes1g
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Marloes1g » 22 nov 2012 23:29

JeeWee, zo moeilijk is dat toch niet?
Lees nou eens even Hebr. 11-3a
Door het geloof verstaan wij dat de wereld door het woord Gods is toebereid.
Dus het antwoord op je vraag is: Geloof!
Simpel zat! Niet nadenken; geloven.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 nov 2012 23:31

mw schreef:Klopt het dan niet? Jawel, het klopt wel, alleen snappen wij het niet! En dat mogen andere mensen ons ontzettend dom,onnozel of wat dat ook vinden, maar zij hebben niet wat wij hebben: een grote God die boven verstand uit werkt!

Ach, ik zou mijn christelijke vrienden en bekenden zeer zeker niet in die termen willen beschrijven. Ik zie ook de oprechtheid wel. Het is alleen iets wat ik dan weer niet begrijp.

Ik moet mijn verstand gebruiken, omdat mij niet anders is gegeven. Ik snap het niet maar het klopt toch, dat is voor mij geen optie. En dan kom ik toch echt op andere antwoorden uit. Dat geeft gelukkig verder niet.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 nov 2012 23:34

Marloes1g schreef:JeeWee, zo moeilijk is dat toch niet?
Lees nou eens even Hebr. 11-3a
Door het geloof verstaan wij dat de wereld door het woord Gods is toebereid.
Dus het antwoord op je vraag is: Geloof!
Simpel zat! Niet nadenken; geloven.

Het is ongetwijfeld een effectieve 'tactiek', maar mij lopen letterlijk de rillingen over de rug als ik dit soort advies lees. Een geloof dat je opdraagt je kritische denken uit te schakelen, nee, dat kan in mijn ogen nooit goed zijn.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 22 nov 2012 23:35

Marloes1g schreef:Simpel zat! Niet nadenken; geloven.

ik kan me niet voorstellen dat God ons verstand gegeven heeft om het vervolgens niet te gebruiken...
Het doet niets af aan mijn geloof in God, maar ik kom tot de conclusie dat er zo veel in de bijbel staat dat niet kán kloppen...

kees123
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor kees123 » 22 nov 2012 23:52

Het doet niets af aan mijn geloof in God, maar ik kom tot de conclusie dat er zo veel in de bijbel staat dat niet kán kloppen...

Dat hangt er vanaf hoe je de bijbel interpreteert. Ik ken genoeg christenen die daar anders mee omgaan en toch oprecht in God geloven. Maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat hun ideeën daarover hier als vloeken in de kerk zijn...

In ieder geval zou ik je twijfels niet wegstoppen, dat gaat je vroeg of laat opbreken. Sterkte alvast.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 nov 2012 23:54

JeeWee schreef:Nadenken is een risico...

Dat kan toch niet, dat van Jona.
En is het niet gek dat er alleen een wereld lijkt te zijn in het Midden Oosten?
En hoe hebben ze nou zoveel dieren in de ark gekregen? IJsberen en pinguïns in het Midden Oosten die de ark in lopen? Hoe lang hebben die slakken er wel niet over gedaan? En dat de leeuwen niet al die schapen, antilopen, herten, koeien, honden en katten hebben opgevreten...

Het lijkt als of ik er de draak mee steek, maar ik meen dit serieus...

Tja, het zijn de problemen die iedereen wel kent. Maar geen zorgen, er zijn nog veel meer problemen die wat minder bekend zijn :-) Hoe ga je daarmee om, dat is de uitdaging. Hoe vind je een interpretatie die voor jou waardevol is en blijft. Er zijn hele volksstammen aan christenen voor wie die verhalen niet letterlijk hoeven te zijn gebeurd om toch waardevol te zijn. Het kan dus wel, maar het zal zoeken zijn.

Slakken gingen trouwens niet mee, want slakken hebben geen neusgaten en zijn dus niet door de Zondvloed uitgeroeid, Bijbels gezien. Het lijkt alsof ik er de draak mee steek, en in dit geval is dat ook zo. Ik heb oneindig meer respect voor de mensen die zeggen "geen idee, maar ik geloof het toch" dan voor de mensen die zich in allerlei bochten wringen om het maar kloppend te krijgen.

En loop op zondag eens naar de kerk door een grote stad als Amsterdam. Tienduizenden mensen die kennelijk niks met God hebben, tenminste niet op de manier die in de kerk waar je naar toe gaat geleerd wordt.
En dan kom je in de kerk en zitten er 200 mensen die het wél bij het rechte eind hebben.
Denken ze. Zeggen ze. Zegt de Bijbel...
Wie is er nou gek?

Nu is waarheid geen democratisch proces, dus technisch gezien zou het kunnen. Ik heb trouwens het meeste moeite met het exclusiviteitsdenken. 'Wij hebben gelijk, dus de rest niet!'. Nee, daar kan ik niet zo veel mee. Ook omdat het het gevaar met zich meedraagt dat de rollen worden omgedraaid. Als ineens toch blijkt dat die rest gelijk heeft, dan zit je met de gebakken peren. Maar zoals ik al schreef, ik geloof niet dat het een nul-som is.

Als je toch naar die tienduizenden mensen in Amsterdam kijkt, let dan ook op het feit dat het over het algemeen nette burgers zijn, die het goede proberen te doen en het kwade proberen te laten. Hele normale mensen die zo hun eigen houvast en steun zoeken of hebben gevonden in het leven. Ongeloof is echt zo eng en anders niet als soms door gelovigen wordt gesuggereerd.

Inderdaad, als je gaat nadenken....

Dan schep je de ruimte voor het gebeuren er allerlei bijzondere, ja wonderbaarlijke dingen. En dat meen ik oprecht.

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 23 nov 2012 02:07

Slakken, tja...
Nou ik heb eens even voor je gekeken, longslakken (want er zijn verschillende soorten van slakken) hebben in ieder geval toch wel een ademopening hoor! Zo zie je maar weer! :)

Maar goed, het verhaal van de zondvloed en dat daarbij de de wereld compleet onder water zou hebben gestaan geeft sowieso ontzettend veel problemen als je uitwerkt wat dat allemaal betekent.
Men kan de dingen ook wat minder letterlijk gaan nemen en proberen te onderzoeken wat een Bijbels verhaal misschien zeggen wil in een vorm die letterlijk genomen zoals het er staat wel erg veel problemen lijkt te geven.
Nulla aetas ad discendum sera

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 23 nov 2012 04:58

als mens willen we God snappen :) we willen weten hoe en waarom Hij de dingen doet die hij doet.
Wij willen God aan ons verstand en aan onze ethiek onderwerpen.
God mag wel God zijn zolang Hij maar in ons denken past en zolang Hij niet boven ons begrip uitstijgt.

misschien zijn de oude Griekse, Romeinse of Noorse goden iets voor mensen die god/goden in hun broekzak willen hebben. :mrgreen: :mrgreen:

Het Gaat niet of we God en zijn akties snappen, maar of we Hem vertrouwen! en vertrouwen komt door omgang met God.

er zijn tal an zaken die ik niet snap of die ik me niet kan voorstellen. Astrofysika, geen idee wat dat is :) maar ik heb er geen moeite mee, 't zou me wat.
een virend die natuurkunde studeerde vertelde me ooit dat we voornamelijk niets zijn, met hier en daar een atoompje of zoiet. maar tussen die hele kleine materie dingetjes zitten relatief heel grote afstanden.
ik kan er niet bij dat ik niet dwars door muren en mensen heen kan kijken als er meer niets dan iets is.
toch kan ik er prima mee leven. met mijn verstand neem ik het voor waar aan, maar snappen, waarnemen etc? vergeet dat maar
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 23 nov 2012 07:16

Wat ik niet snap is dat de scheppingsdagen exact 6 dagen van 24 uur zouden moeten zijn. We hebben geen idee hoe lang de scheppingsdagen waren, alleen dat het licht en donker werd. Veel belangrijker is dat God Schepper van de aarde is, Hij schiep het door Zijn woord. Hoe lang dat in beslag nam en hoe Hij precies schiep weten we niet en maakt verder niet uit, het voegt werkelijk niets toe aan ons geloof om dat te willen weten.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Terug naar “[Religie] - Open forum”