="Riska" Jehova wordt gebruikt door de Jehova's Getuigen.
Inmiddels is Zijn Naam aan ons bekend gemaakt door de Here Jezus Christus en zouden we zelfs die Naam aanroepen.
Echter de uitspraak was onbekend tot het jaar 1520 en werd geintroduceerd door Galatinus.
De uitspraak van Gods Naam als "Jaweh" is altijd al door de eeuwen heen door het Joodse Rabbinaat als de enige juiste aangemerkt en door de Christenen overgenomen.
Echter de orthodoxie baseert op een geschrift wat niet tot de Bijbel behoort dat het uitspreken van de Naam verboden is op straffe van steniging.
Echter ik ben geen jood maar een heiden, maar een gelovige en ik heb Zijn Naam aangeroepen. En Johannes 17 vers 6 zegt: "Ik heb Uw Naam geopenbaard de mensen die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt en dat zijn wij.
Nu zijn die 4 medeklinkers niet uit te spreken de Jod, de Hé de Vau en de Hé samen het getal 26, het getal 31 is El= God, deze medeklinkers komen pas tot leven als er door adem geproduceerde klinkers tussen gezet worden, dus de adem ( Geest) brengt luid lezende het Woord tot leven.
Ruach Adonai.
Wij zeggen inmiddels Heere Jezus Christus omdat in Hem God gestalte kreeg en gebruiken we dus ook wel de namen Jahweh en Jehoshua ( Jehovah is Redder) en Christus de Messias( Gezalfde) bij elkaar. Het woord Jehudah van Juda is er ook verwant mee, echter er is een 4 toegevoegd wat wijst op Zijn vleeswording.
Dus dan wordt het getal 31 en zijn we weer bij het woord "El". ( Shaddai)
Onder het oude verbond wordt de naam Jahweh vaak samengesteld gebruikt. Jahweh Jire, Ropheka, Nissi Medaddishekem, Shalom enz....
God Zelf stelt Zich voor als IK BEN.. en..."de Here onze God is Eén " werd tegen Israël gezegd en dat is weer het woordje "echad". een getalswaarde van 4-8-1. Het Wezen in tijd en stof.
Maar de Here Jezus riep;"Eloi, Eloi, lama sabachtani"
Het is dus iets uitgebreider dan alleen JHWH
Jehovah is wel degelijk de Here Jezus Christus in het Oude Testament.
Genesis 17:1, "Toen Abram nu negenenegentig jaar oud was, verscheen JEHOVAH aan Abram en zei tot hem: "Ik ben God de ALMACHTIGE. Wandel voor mijn aangezicht en betoon u onberispelijk"
Openbaring 1:8, "'Ik ben de Alfa en de Omega' zegt JEHOVAH God,'Hij die is en die was en die komt, de ALMACHTIGE'".
Efeze 4:7,8, "Aan een ieder van ons nu werd overdiende goedheid gegeven naar de wijze waarop de Christus de vrije gave heeft toegemeten. Daarom zegt hij: "Toen hij naar boven opsteeg, heeft hij GEVANGENEN MEEGEVOERD; hij heeft gaven (in) mensen gegeven".
De apostel Paulus haalt hier een tekst aan uit Psalm 68, en past deze toe op de Heere Jezus Christus. Hij is Degene Die opgevaren is in de hoogte (Handelingen 1:9-11). Maar Psalm 68 getuigt dit van Jehovah. Zijn Christus en Jehovah samen opgevaren volgens Handelingen 1:9-11, nee het is Eén en Dezelfde.
Dus het is volkomen Bijbels verantwoord om de Naam van Jehovah te gebruiken, maar omdat ik geloof dat de Here Jezus Christus Dezelfde is gebruik deze Naam dan heb ik de Heer bij Zijn Naam en Zijn titels genoemd.
Ik zal daarom nooit Jezus zeggen zonder Heer ervoor.