Het is over......

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Frost
Mineur
Mineur

Berichtdoor Frost » 02 mar 2004 21:46

caprice schreef:Weet je er nu echt zo weinig van af?

Van jouw religie? Voldoende. Maar ik zoog daar een nieuwe religie uit mijn duim, eentje waarin bekeerden naar de hel gaan. Om zodoende jouw loze dreigement terug te kunnen kaatsen met een even loos dreigement. In de hoop dat duidelijk zou worden hoe weinig indrukwekkend en hoe nutteloos ze zijn.
Dreigen met een hel heeft uitsluitend effect op mensen die al in een hel geloven en denken te weten onder welke omstandigheden ze daarin terecht kunnen komen. Op religieuze mensen dus, niet op atheïsten.

hijwel schreef:Het verschil is dat carpice het baseert op de woorden van de levende god die de aarde gemaakt heeft.

En daarvoor geldt hetzelfde. Dat kan iedereen roepen. Zo beweren sommigen dat de christelijke God een mythe is die verzonnen is door de Onzichtbare Roze Eenhoorn (vrede zij met haar!). De Onzichtbare Roze Eenhoorn (gezegend zijn haar heilige hoeven!) is de Schepster van het heelal, en ze is niet alleen onzichtbaar maar ook nog eens roze. En omdat ze niet geïnteresseerd was in aanbidding door haar schepselen bedacht ze op een slechte dag het verhaal van de christelijke God. Om van al die mensen af te komen die kost wat kost iets of iemand wilden hebben om te kunnen aanbidden. Heeft ze naderhand wel spijt van gekregen want het was nooit zo serieus bedoeld, maar ja, van een eenmaal ingeburgerde mythe kom je niet zo makkelijk meer af.
Zoek met google maar wat op Invisible Pink Unicorn of IPU, er is veel over haar geschreven.
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"
Confucius

Frost
Mineur
Mineur

Berichtdoor Frost » 02 mar 2004 22:01

BaBBa,

De stelling dat er geen leed zou bestaan als er een God zou zijn is afgeleid van het idee dat
1) een God niet wil dat leed bestaat, en dat
2) een God bij machte is om alle leed te laten verdwijnen

Dat idee is afkomstig van sommige religieuze groeperingen. Als, zoals de klant meende, dat idee onjuist is, dan klopt bovengenoemde stelling automatisch ook niet.
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"

Confucius

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 02 mar 2004 22:46

BaBBa schreef:.......(knip)............"NEE!" - schreeuwde de cliënt. "Kappers bestaan gewoon niet. Als zij echt bestonden, zouden er geen mensen meer rond lopen met lang haar en ongetrimde baarden op de wereld."
De kapper antwoordde: "Ach, wij kappers bestaan zeer zeker wel. Het zijn gewoon de mensen die niet naar ons komen. "
"Exact!" - ging de man verder. "Dat is het hem nou juist. God bestaat ook zeer zeker wel. Het zijn juist de mensen die niet naar hem gaan en Hem niet opzoeken en daarom is er zoveel ellende op de wereld.

Goed he?

Nee sorry, ik vind 'm helemaal niet goed. Deze vergelijking gaat mijns inziens helemaal mank. Met dat laatste zinnetje zeg je eigenlijk dat als iedereen zich bekeerd alle ellende plotseling verdwijnt. Dus als iedereen gaat geloven, verdwijnen alle nare ziektes, honger, oorlogen etc. ineens??? lijkt me niet.....

Heiden 8)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 mar 2004 23:16

heiden schreef:Nee sorry, ik vind 'm helemaal niet goed. Deze vergelijking gaat mijns inziens helemaal mank. Met dat laatste zinnetje zeg je eigenlijk dat als iedereen zich bekeerd alle ellende plotseling verdwijnt. Dus als iedereen gaat geloven, verdwijnen alle nare ziektes, honger, oorlogen etc. ineens??? lijkt me niet.....

Heiden 8)

Maar het is wel een argument tegen mensen die de stelling: 'God bestaat niet want er is zoveel ellende' propageren.
Verder lijkt het me wel dat er een stuk minder ellende zou zijn als iedereen het erover eens was dat het christendom de ware leer is en iedereen daar ook naar zou leven. Overigens geld dat natuurlijk ook voor het boeddhisme...

Frost
Mineur
Mineur

Berichtdoor Frost » 02 mar 2004 23:48

Aragorn schreef:Maar het is wel een argument tegen mensen die de stelling: 'God bestaat niet want er is zoveel ellende' propageren.

Yep. En tegen mensen die de stelling "God is almachtig, en wil niet dat mensen lijden" propageren.

Verder lijkt het me wel dat er een stuk minder ellende zou zijn als iedereen het erover eens was dat het christendom de ware leer is en iedereen daar ook naar zou leven. Overigens geld dat natuurlijk ook voor het boeddhisme...

Ligt er aan welke van de naar schatting 30.000 ware christelijke leren je op het oog hebt, ze zijn niet allemaal even fris.

Confucius

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 mar 2004 23:55

Frost schreef:

Ligt er aan welke van de naar schatting 30.000 ware christelijke leren je op het oog hebt, ze zijn niet allemaal even fris.

Laten we voor het gemak even aannemen de leer zoals Jezus die bedoeld heeft en dat men elkaar dus ook niet de kop inslaat omdat men er een andere interpretatie op na houdt... :roll:

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 03 mar 2004 00:20

AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 03 mar 2004 10:33

BaBBa schreef:Ik heb ook nog een boekje thuis liggen. Daarin worden argumenten tegen het christelijk geloof ontkracht en komt ook geloof&wetenschap aan de orde. Tis alleen wel heel filosofisch (gek is dat als het door een filosoof is geschreven...) Het boekje heet 'Toeval en ontwerp in de wereld' en de naam van die kerel ben ik even vergeten

Is René van Woudenberg.

Maar het is wel een argument tegen mensen die de stelling: 'God bestaat niet want er is zoveel ellende' propageren.

En dit vraagstuk komt ook aan de orde.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 mar 2004 11:44

Er zat eens een christen bij de kapper. De kapper vroeg wat hij in het weekend gedaan had en de christen vertelde dat hij naar de kerk was geweest. Ze raakten aan de praat over het geloof. De kapper zei: God bestaat niet, als hij wel zou bestaan zou hij niet toelaten dat er zoveel ellende op deze wereld is. De christen had zo geen antwoord klaar en ze veranderden van onderwerp. Toen hji klaar was betaalde hij en verliet de kapperszaak. Toen hij zo'n honderd meter had gelopen zag hij aan de andere kant van de weg een man lopen. Zijn haar was lang en onverzorgd en hing slonzig naar alle kanten. Verder had hij een onverzorgde lange baard. De christen draaide zich om en liep terug naar de kapperszaak. Hij liep naar de kapper toen en zei: "Kappers bestaan niet." Wat?! ze de kapper verbaasd, wat kom je me nou voor onzin vertellen? Ik ben toch een kapper? Nee zei de christen, ik geloof niet dat kappers bestaan. Kijk es uit het raam. De kapper keek uit het raam en zag de onverzorgde man langslopen. Kijk zei de christen: Als kappers zouden bestaan zouden ze niet toelaten dat dit soort mensen nog zouden bestaan. Tja, zei die kapper: Dat is niet mijn schuld, dat komt omdat die mensen niet naar me toekomen. Precies, zei de christen. Is het dan Gods schuld dat er zoveel ellende in de wereld is? Of is dat omdat de mensen niet naar Hem toekomen?
Laatst gewijzigd door Marnix op 10 mar 2004 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 03 mar 2004 11:45

een paar postings terug, of onder aan de vorige bladzijde staat het zelfde verhaal.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 mar 2004 12:49

Oh ok... tja, ik zit zoveel op forums dat ik dat niet allemaal precies bij kan houden. Maar aangezien mensen nog steeds met deze vraag zitten vraag ik me af wat ze hiervan vinden en of het hun vraag beantwoord.

FonsV
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor FonsV » 03 mar 2004 13:29

Dag Aragorn,

De stelling verdient een prijs voor stupiditeit. En er is altijd nog een stelling: 'Affirmantis est probare' = 'Wie wat beweert heeft de bewijslast'. Kunnen we lachen als ze het woord nemen. :D

Ik zou 'christendom' en 'boeddhisme' willen vervangen door 'wat Jezus leerde' en 'wat Boeddha leerde'. Ik denk dat ik dat dan meer 'gelijk' heb. Maar… je beweerde al zoiets in die trant. Als ik me niet vergis. :)

Groeten.

Fons.

FonsV
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor FonsV » 03 mar 2004 13:33

Dag Aragorn,

Persoonlijk vind ik je kapperssprookje nog te infantiel voor de 'nevendienst'. Of dacht je: 'Zo gij niet wordt als kinderen'? :)

Groeten.

Fons.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 mar 2004 13:39

FonsV schreef:Dag Aragorn,

De stelling verdient een prijs voor stupiditeit.

Klopt.
Persoonlijk vind ik je kapperssprookje nog te infantiel voor de 'nevendienst'. Of dacht je: 'Zo gij niet wordt als kinderen'?
Het is dan ook een populistisch antwoord op een populistische stelling. :wink: (Overigens was het niet mijn sprookje, maar dat van een andere forummer, maar dat terzijde)

Ik zou 'christendom' en 'boeddhisme' willen vervangen door 'wat Jezus leerde' en 'wat Boeddha leerde'. Ik denk dat ik dat dan meer 'gelijk' heb. Maar… je beweerde al zoiets in die trant. Als ik me niet vergis.
Je vergist je niet.

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 03 mar 2004 16:45

Marnix schreef:Oh ok... tja, ik zit zoveel op forums dat ik dat niet allemaal precies bij kan houden. Maar aangezien mensen nog steeds met deze vraag zitten vraag ik me af wat ze hiervan vinden en of het hun vraag beantwoord.

Ik vind het een uitermate zwakke vergelijking.
-Als ik besluit wél naar de kapper te gaan, dan doet de kapper open en word ik geholpen. Als ik (of miljarden anderen op aarde) naar God toega, dan lijkt hij niet thuis te zijn.
-Het is een persoonlijke keuze van mensen om wel of niet naar de kapper te gaan. Het is geen persoonlijke keuze van mensen om in ellende en armoede te leven en te sterven.
The proof of the pudding is in the eating.

Terug naar “Archief”