Wanneer mag je aan het Avondmaal?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Wanneer mag je aan het Avondmaal?

Berichtdoor mohamed » 12 nov 2012 19:04

mohamed schreef:Zo is het maar net, sterker nog eerst de kinderen.

'Maar Jezus zei: Laat de kinderen begaan en verhinder hen niet bij Mij te komen, want voor zodanigen is het Koninkrijk der hemelen.' (Mat 19,14)

'Laat eerst de kinderen verzadigd worden.....' (Mar 7,27)

schelpje3 schreef:Nee, de moeders brachten hun kinderen tot de Heere Jezus en Hij zegende hen. Maar Hij at niet met hen het laatste Avondmaal!
Je kunt van kinderen niet verlangen dat zij de volle verantwoording nemen voor hun leven! Je bent als ouders verantwoordelijk voor hen. Kinderen zijn geen minivolwassenen! Zij moeten in alles rijpen, dus ook geestelijk!
Je gooit je kind niet in het zwembad, maar je meldt hem eerst aan voor zwemles.

Wat bedoelde Jezus dan met 'laat eerst de kinderen verzadigd worden'?

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 12 nov 2012 19:32

JeeWee schreef:Als ik alles zo lees, is er hier voor niemand plaats, want als je zo laat zien dat de belangrijkste vrucht van de Geest mist of in ieder geval in je reacties niet laat zien, heb ik er een zwaar hoofd in...

De vrucht van de Geest is geen voorwaarde om aan het Avondmaal te mogen. (al zou het mooi zijn als die te zien zijn). Bovendien zie je in deze reacties maar een klein stukje van de mensen, laten we maar niet over elkaar oordelen.

Ik ben het in deze helemaal met W. Ouweneel eens.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 nov 2012 20:08

Weer de bekende klassieke fout om met Johannes 16 vers 8 aan te komen voor gelovigen.
Daar staat geschreven: " .....Die ( De Heilige Geest als TRooster) gekomen zijnde, zal DE WERELD overtuigen van zonde en van gerechtheid en van oordeel.
Van zonde omdat zij in Mij niet geloven.
Ik schaar mij niet onder die mensen, dus de Heilige Geest doet in mij een heel ander werk, bovendien staat er duidelijk dat de satan de tegenstander, de overste dezer wereld, de verklager der broederen is.
Maar ik zal hier wel geen antwoord op krijgen want men blijft het hardnekkig toedichten aan het Werk van de Inwonende Geest en die Geest leidt mij in heel de Waarheid en dat is heel wat anders.

Als ik Elbert geloof dan hebben we, zondaars, die opgesplitst zijn met mensen met een beetje zonden, mensen met iets meer zonden en mensen met veel zonden.
Dan ben je dus relatief een beetje verlost, 80 % verlost en bijna helemaal verlost want, helemaal verlost schijnt niet te bestaan.

En de gelovigen die ik ken zijn verloste zondaars voor 100 %.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 nov 2012 20:28

Voor iemand die zegt lezingen te geven, vind ik je behoorlijk onwetend.
Zelfs buitenkerkelijken weten wat de ergste zonden zijn. Die zullen zeggen: o, maar ik heb nooit iemand vermoord, of: ik heb echt nog geen euro gestolen.
Maar bij meneer K.H. is iedereen vrij van zonde, begrijp ik?

Nee niemand is vrij van zonden, schrijf het met een n erachter want we hebben het niet over zonde, maar over het product ervan zonden.
Vallen er van een appelboom peren dan?

Wij staan rein voor God, je gaat aan die belofte voorbij, maar door Wie worden onze voeten gewassen en Wie reinigt ons van dag tot dag?
Waar staat dat wij zondig voor God staan?

Als mijn leven verborgen is bij Christus in God waar is dat dan?
Op een plek waar zonden aanwezig zijn?

Wat het avondmaal betreft waar het gaat om het bloed van het nieuwe testament staat er in Hebr. 10 vers 29...."hoeveel te zwaarder straf meent gij zal hij waardig geacht worden die de Zoon van God vertreden heeft, en het bloed des testaments onrein geacht heeft, waardoor hij geheiligd was, en de Geest der genade smaadheid heeft aangedaan?"

En deze: "Hoeveel te meer zal het bloed van Christus ( let op er staat niet Jezus, dus het is niet het bloed wat wegstroomde op Golgotha) Die door de eeuwige Geest Zichzelven Gode onstraffelijk opgeofferd heeft UW GEWETEN REINIGEN van dode werken om de levende God te dienen?"

En deze...."En Hij, Die heiligt en zij, die geheiligd worden zijn allen uit Eén om welke oorzaak HIJ ZICH NIET SCHAAMT HEN BROEDERS TE NOEMEN"

Snap je dat er zoiets als heiliging en reiniging bestaat waardoor wij Zijn Broeders zijn!!
Dat kan toch niet als ik rein voor Hem sta?

Dan deze: "Want waarlijk ij neemt de engelen niet aan, maar Hij neemt het zaad Abrahams aan, en daarom is Hij in ALLES de broederen gelijk geworden OPDAT ( niet omdat) Hij een barmhartig en getrouw Hogepriester zou zijn in de dingen, die bij God te doen waren om de zonden des volks te verzoenen.
Hij doet dit zijnde bij God , dus het is niet Zijn aardse werk, maar Zijn hemelse bediening om onze zonden te verzoenen.

Wanneer werd Hij Hogepriester>
Hbr 5 vers 6: "alzo heeft ook Christus ( niet Jezus) Zichzelven niet verheerlijkt om Hogepriester te worden maar Die tot Hem gesproken heeft "Gij zijt Mijn Zoon heden heb Ik U gegenereerd"( opgewekt)
"Hoewel Hij de Zoon was heeft hij gehoorzaamheid geleerd uit hetgeen Hij heeft geleden."

Binnen dit hele verband gaat het om Zijn dagen in het vlees waar Hij geroepen heeft en tranen geofferd, maar meer gaat het om de tegenstelling namelijk om Zijn verheerlijking en aanstelling tot Zoon op het moment wat "heden" heet de 1e paasdag en sindsdien is Zijn Werk die van Hogepriester en reinigt en heiligt Hij ons door Zijn Geest en daarom staan wij rein voor God.
Nooit en nergens heb ik gezegd dat wij niet zondigen.
Dat wordt graag zo verdraaid en dus belachelijk gemaakt, maar dat is een valse getuigenis uiteraard.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 12 nov 2012 22:00

Wanneer aan het avondmaal? Wanneer je er zelf achter staat neem ik aan. (en onderschrijft waar het avondmaal in gemeente x of y voor staat maar dat neem ik aan als je er achter staat)

Ik vind het meer een individuele keuze en zie dan ook weinig heil in een of andere gedachtenpolitie die bepaald wie wel en wie niet.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 13 nov 2012 07:21

Faramir schreef:Ik vind het meer een individuele keuze en zie dan ook weinig heil in een of andere gedachtenpolitie die bepaald wie wel en wie niet.
Het gaat niet om een gedachtenpolitie, maar wel over de vraag of je ergens op je plek bent. Je gaat in een restaurant toch ook niet bij een wildvreemde aan tafel zitten? Dan heb je een ober die je de goede plek wijst.

Een maaltijd gebruik je samen. Het is bij uitstek de plaats van ontmoeting en samenzijn. Daarom ga je bijvoorbeeld niet eten met iemand die een vreemde van je is, of zelfs een vijand. Daarom is in de christelijke gemeente er een maaltijd met de Heer voor diegenen die wat (d.w.z. een geloofsrelatie) met Hem hebben en daarmee ook met elkaar.

Wilsophie schreef:Als ik Elbert geloof dan hebben we, zondaars, die opgesplitst zijn met mensen met een beetje zonden, mensen met iets meer zonden en mensen met veel zonden.
Dat heeft Elbert niet geschreven.
Elbert heeft geschreven dat er zondaars zijn die strijden tegen hun zonden en andere zondaars die dat niet doen. De zondaars die strijden tegen hun zonden en op Jezus Christus vertrouwen, die zijn wedergeboren, want niet-wedergeboren mensen vertrouwen niet op Christus en strijden niet tegen hun zonden, die laten zich er in meevoeren.
Rom. 6:1 Wat zullen wij dan zeggen? Zullen wij in de zonde blijven, opdat de genade toeneemt?
2 Volstrekt niet! Hoe zullen wij, die aan de zonde gestorven zijn, nog daarin leven?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 nov 2012 10:28

Wilsophie schreef:
Nee niemand is vrij van zonden, schrijf het met een n erachter want we hebben het niet over zonde, maar over het product ervan zonden.
Vallen er van een appelboom peren dan?

Wij staan rein voor God, je gaat aan die belofte voorbij, maar door Wie worden onze voeten gewassen en Wie reinigt ons van dag tot dag?
Waar staat dat wij zondig voor God staan?

Als mijn leven verborgen is bij Christus in God waar is dat dan?
Op een plek waar zonden aanwezig zijn?

Wat het avondmaal betreft waar het gaat om het bloed van het nieuwe testament staat er in Hebr. 10 vers 29...."hoeveel te zwaarder straf meent gij zal hij waardig geacht worden die de Zoon van God vertreden heeft, en het bloed des testaments onrein geacht heeft, waardoor hij geheiligd was, en de Geest der genade smaadheid heeft aangedaan?"

En deze: "Hoeveel te meer zal het bloed van Christus ( let op er staat niet Jezus, dus het is niet het bloed wat wegstroomde op Golgotha) Die door de eeuwige Geest Zichzelven Gode onstraffelijk opgeofferd heeft UW GEWETEN REINIGEN van dode werken om de levende God te dienen?"

En deze...."En Hij, Die heiligt en zij, die geheiligd worden zijn allen uit Eén om welke oorzaak HIJ ZICH NIET SCHAAMT HEN BROEDERS TE NOEMEN"

Snap je dat er zoiets als heiliging en reiniging bestaat waardoor wij Zijn Broeders zijn!!
Dat kan toch niet als ik rein voor Hem sta?

Dan deze: "Want waarlijk ij neemt de engelen niet aan, maar Hij neemt het zaad Abrahams aan, en daarom is Hij in ALLES de broederen gelijk geworden OPDAT ( niet omdat) Hij een barmhartig en getrouw Hogepriester zou zijn in de dingen, die bij God te doen waren om de zonden des volks te verzoenen.
Hij doet dit zijnde bij God , dus het is niet Zijn aardse werk, maar Zijn hemelse bediening om onze zonden te verzoenen.

Wanneer werd Hij Hogepriester>
Hbr 5 vers 6: "alzo heeft ook Christus ( niet Jezus) Zichzelven niet verheerlijkt om Hogepriester te worden maar Die tot Hem gesproken heeft "Gij zijt Mijn Zoon heden heb Ik U gegenereerd"( opgewekt)
"Hoewel Hij de Zoon was heeft hij gehoorzaamheid geleerd uit hetgeen Hij heeft geleden."

Binnen dit hele verband gaat het om Zijn dagen in het vlees waar Hij geroepen heeft en tranen geofferd, maar meer gaat het om de tegenstelling namelijk om Zijn verheerlijking en aanstelling tot Zoon op het moment wat "heden" heet de 1e paasdag en sindsdien is Zijn Werk die van Hogepriester en reinigt en heiligt Hij ons door Zijn Geest en daarom staan wij rein voor God.
Nooit en nergens heb ik gezegd dat wij niet zondigen.
Dat wordt graag zo verdraaid en dus belachelijk gemaakt, maar dat is een valse getuigenis uiteraard.

We staan niet rein voor God! Jij gaat er van uit dat God jouw voeten wast, elke dag?
Als je zondigt, zul je vergeving moeten vragen.
Dat doe je in het intermenselijke verkeer ook. Je houdt van je man, maar als je hem toch verdriet gedaan hebt, zeg je toch sorry of vraag je vergeving? En ga je er niet van uit dat hij toch wel van je houdt dus het is verder wel goed zo.
Als je zo makkelijk over je zonden en zondige gedrag heenstapt, ben je in de dodelijke slaap gesukkeld.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 13 nov 2012 10:29

Nee dat klopt zo kwam het op mij over.
Ik zal het verbeteren.

Misschien is het beter om te zeggen dat we wel zondigen, maar daar wel bedroefd over zijn en ertegen strijden.
Dit in tegenstelling tot diegenen die zondigen en daar verder niet wakker van liggen.

Hier is sprake van een tegenstelling alsof er mensen zijn die gradaties hebben in het zondigen waarbij de groep die niet wakker ligt niet bedroeft zou zijn en er niet tegen zou strijden, dus niet volkomen verlost

Ik ga er vanuit dat het gaat over gelovigen en ik lig van een heleboel zonden niet wakker omdat ik ze niet eens bewust ben. Alles wat de mond uitgaat bij de natuurlijke mens is immers onrein.
Ik houd het even bij de tong.

De veronderstelde tegenstelling is er namelijk niet.
Ik ben over de meeste zonden niet bedroefd sterker nog, het komt voort uit een natuur die God allang heeft doodverklaard dan wel ik ben ervan verlost.
Als je dat uitsmeert over jouw stelling dan is die gelovige die wakker ligt gerechtvaardigd van de zonden en degene die vrolijk doorslaapt niet?
En Schelpje haalt aan dat een moordenaar een grotere zondaar is dan een roddelaar bijvoorbeeld en haar uitspraken en die van jou Elbert heb ik samengevoegd in mijn antwoord.

God rekent niet met de zonden zegt diezelfde Romeinen brief. Dat wil niet zeggen dat we ze niet doen en al helemaal niet dat ze in vakjes gedeeld worden in de overtreffende trap.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 nov 2012 10:35

Wilsophie schreef:Nee dat klopt zo kwam het op mij over.
Ik zal het verbeteren.

Misschien is het beter om te zeggen dat we wel zondigen, maar daar wel bedroefd over zijn en ertegen strijden.
Dit in tegenstelling tot diegenen die zondigen en daar verder niet wakker van liggen.

Hier is sprake van een tegenstelling alsof er mensen zijn die gradaties hebben in het zondigen waarbij de groep die niet wakker ligt niet bedroeft zou zijn en er niet tegen zou strijden, dus niet volkomen verlost

Ik ga er vanuit dat het gaat over gelovigen en ik lig van een heleboel zonden niet wakker omdat ik ze niet eens bewust ben. Alles wat de mond uitgaat bij de natuurlijke mens is immers onrein.
Ik houd het even bij de tong.

De veronderstelde tegenstelling is er namelijk niet.
Ik ben over de meeste zonden niet bedroefd sterker nog, het komt voort uit een natuur die God allang heeft doodverklaard dan wel ik ben ervan verlost.
Als je dat uitsmeert over jouw stelling dan is die gelovige die wakker ligt gerechtvaardigd van de zonden en degene die vrolijk doorslaapt niet?
En Schelpje haalt aan dat een moordenaar een grotere zondaar is dan een roddelaar bijvoorbeeld en haar uitspraken en die van jou Elbert heb ik samengevoegd in mijn antwoord.

Niet mijn woorden verdraaien wilsophie, zo zei ik het niet!
Het was een voorbeeld, omdat jij zulke onnozele vragen stelt af en toe.
Houdt het maar even bij de tong (en het geschrevene) daarmee overtreden we dagelijks de Wet. Soms al binnen een half uur als we opgestaan zijn.
De duivel vindt het prima dat jij gerust doorslaapt. Denk in dit verband aan de 5 dwaze maagden. Hun lampjes brandden ook, maar ze mochten toch niet naar binnen!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 13 nov 2012 10:38

We staan niet rein voor God! Jij gaat er van uit dat God jouw voeten wast, elke dag?
Als je zondigt, zul je vergeving moeten vragen.
Dat doe je in het intermenselijke verkeer ook. Je houdt van je man, maar als je hem toch verdriet gedaan hebt, zeg je toch sorry of vraag je vergeving? En ga je er niet van uit dat hij toch wel van je houdt dus het is verder wel goed zo.
Als je zo makkelijk over je zonden en zondige gedrag heenstapt, ben je in de dodelijke slaap gesukkeld.

Jawel Schelpje ik bied excuus aan omdat ik me schuldig heb gemaakt aan verkeerde uitspraken o.i.d. en ik biedt er mijn excuus voor aan en vraag om vergeving, maar ik weet vooral dat als ik dat niet doe dat hij mij toch vergeeft en hoeveel te meer geldt dat voor onze hemelse Vader.
Ken je de teksten niet in de Bijbel dat er staat: "dat ons binnenste wordt vernieuwd van dag tot dag...?"
Ken je het verhaal niet van de voetwassing?
Weet je dat dat met een linnen doek gebeurde?
Weet je dat Petrus vond dat hij dan maar helemaal gewassen moest worden, maar dat de Heer verklaart dat Hij al gewassen is en rein is, maar dat zijn voeten nog vuil worden door de wandel in de wereld?
Er staat zwart op wit dat wij rein staan voor God. Zoek het maar op in de Bijbel en woorden als" Farizeeër "en "onwetend "en "in dodelijke slaap sukkelen "zijn een christen niet waardig Schelpje, je boodschap is helder en beledigingen toevoegen die persoonlijk zijn zal mijn Vader niet goedkeuren.

Ik stap niet makkelijk over zondig gedrag heen, ik ben mij bewust dat ik veel zonden doe die ik niet eens besef.
Je denkt gelijk aan moord en stelen, maar mensen beledigen op een forum zoals jij zo vaak doet is dat geen zonde dan?
Het is de zonde waar Jacobus zo tegen waarschuwt.
Het is niet aan jou om te constateren dat ik in een dodelijke slaap ben gesukkeld dat mag je niet zeggen tegen een gelovige, want ik ben opgestaan en ontwaakt uit die slaap en Christus licht over mij.
Ik wandel in het Licht met Jezus, het donkere dal ligt achter mij en niets kan mij van Jezus scheiden sinds ik wandel in het Licht met Hem.
Is de Heer in dodelijke slaap gesukkeld als Hij is opgestaan uit de dood, welnu mijn leven is IN Hem de opgestane Heer!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 13 nov 2012 10:41

Niet mijn woorden verdraaien wilsophie, zo zei ik het niet!
Het was een voorbeeld, omdat jij zulke onnozele vragen stelt af en toe.
Houdt het maar even bij de tong (en het geschrevene) daarmee overtreden we dagelijks de Wet. Soms al binnen een half uur als we opgestaan zijn.
De duivel vindt het prima dat jij gerust doorslaapt. Denk in dit verband aan de 5 dwaze maagden. Hun lampjes brandden ook, maar ze mochten toch niet naar binnen!

Nee zo zei je het niet, dat klopt maar het komt wel op hetzelfde neer.
Ja ik heb het ook over de tong, je bent er op uit om mij alsmaar te kwetsen en dat is jouw zaak, maar ik sta onder de macht van mijn Heiland en niet onder de macht van satan.
Dat hij iets wil dat is waar en jij laat je mooi gebruiken en die 5 dwaze maagden gaan over een ongelovig Israël die geen olie hadden en het gaat niet over gelovigen uit deze bedeling want zij zijn lid van het lichaam van de Bruidegom, wij zijn geen bruidsmeisjes.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 13 nov 2012 10:44

omdat jij zulke onnozele vragen stelt af en toe.

Onnozel is een relatief begrip en een onnozele vraag geeft niemand het recht om dan maar dingen te zeggen die niet kloppen dat is pas onnozel lijkt mij.

Als je kind of iemands kind of de buurvrouw een in jouw ogen een onnozele vraag stelt ,geeft jou dat het recht om te gaan kwetsen?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 13 nov 2012 10:47

schelpje3 schreef:omdat jij zulke onnozele vragen stelt af en toe.

Wilsophie schreef:je bent er op uit om mij alsmaar te kwetsen
Dames, als het jullie niet lukt om zakelijk te reageren, dus zonder persoonlijke opmerkingen, is het dan misschien niet beter om elders te vertoeven dan op dit forum of in elk geval dit topic?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 13 nov 2012 11:05

Een zin uit het doopformulier van de kerken.
"In Christus bezitten we namelijk de afwassing van onze slechtheid en de dagelijkse vernieuwing van ons leven"

Hier staat niet dat we dat krijgen, maar dat we dat bezitten, er staat nog meer in dat formulier, maar ik volsta met Romeinen 6 vers 11 : "Alzo ook gij teken ermee (logizomai) dat gij wel der zonde dood zijt, maar God levende zijt in Christus Jezus onze Heere".
Dat dan de zonde niet heerse in uw sterfelijk lichaam om haar te gehoorzamen in de begeerlijkheden deszelven lichaams.
Stel uwe leden niet der zonde tot wapenen der ongerechtigheid maar stelt uzelf God als uit de doden levende geworden zijnde, en stelt uw leden God tot wapenen der gerechtigheid.
Want de zonde zal over u niet heersen want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.
enz....

Als je onder de wet leeft ja...dan doet die wet je de zonden leren kennen maar zonder de wet is de zonde dood! Dus voor mij die niet onder de wet leeft is de zonde dood.
Romeinen 7 vers 8...
Dan verder...."maar als het gebod gekomen is , zo is de zonde weer levend geworden doch ik ben gestorven"
..."En het gebod dat ten leven was, hetzelve is mij ten dood bevonden"

De zonde is mij de dood geworden want de wet is vleselijk maar ik ben geestelijk en verkocht onder de zonde.
dus dien ik met het gemoed de wet Gods, mijn denken is immers Boven waar Christus is en met het vlees de wet der zonde.

"Want de wet des Geestes des levens in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet der zonden en des doods."

"Want God, Zijn Zoon zendende in gelijkheid des zondige vleses heeft de zonde veroordeeld in het vlees"

Er staat immers in Romeinen 8 vers 11 dat de opgewekte Jezus die opgewekt is door de Geest ook mijn sterfelijk lichaam levend zal maken.
Dat gaat over dit lichaam en niet over mijn dode lichaam. En mijn lichaam is dus ook levend gemaakt door de Geest Die in mij woont.

En wie heeft nu het lef om "beschuldiging in te brengen tegen de uitverkorenen Gods? "Schelpje??
......" het is aan Christus om te verdoemen "volgens vers 33.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 13 nov 2012 11:18

Wilsophie schreef:Dat dan de zonde niet heerse in uw sterfelijk lichaam om haar te gehoorzamen in de begeerlijkheden deszelven lichaams.
Stel uwe leden niet der zonde tot wapenen der ongerechtigheid maar stelt uzelf God als uit de doden levende geworden zijnde, en stelt uw leden God tot wapenen der gerechtigheid.
Want de zonde zal over u niet heersen want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.
enz....

Dat betekent dus dat de macht der zonde (zonder N) is verbroken, dus als we nog steeds zonden (met N) doen dan kiezen wij daar zelf voor in ons vlees, maar omdat de macht der zonde is verbroken hoeven we dat niet te doen.
Dat betekent vrijheid!
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Terug naar “[Religie] - Open forum”