Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen heb.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen he

Berichtdoor Wilsophie » 12 nov 2012 13:12

Een voor mij verbijsterende uitleg die tegengesproken wordt door het scheppingsverhaal, waar de mens in de persoon van Adam (dat 'eerste mens' betekent) als laatste van heel de schepping is geschapen.

Lees eens de leer van de restitutie, op http://www.bijbelspanorama.nl
Adam is als laatste geschapen, maar ook dat is relatief want in het scheppings verhaal wordt niet alles "geschapen" er worden drie woorden gebruikt, n.l. scheppen, ( bara) maken(asa) en formeren.
Scheppen uit niets, scheppen uit iets enz...
Ik vertel het nu wat snel, maar er worden maar een paar levende zielen geschapen, ander dingen worden gemaakt of geformeerd.
Daarom is verklaarbaar dat de oeraarde, de aarde uit 2 Petrus 3 langer bestaat dan die tig duizend jaar, want anders zouden we geen fossielen kunnen vinden van miljarden jaren oud.
Waar christenen nooit een antwoord op weten omdat ze de restitutieleer niet kennen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 nov 2012 13:18

blijblij schreef:Adam betekent: mens, mensheid, de naam Adam of een plaatsnaam.
Ish betekent: man

Je zou alleen kunnen zeggen dat Adam het verwant is aan adama. Maar zelf betekent het niet rood/ rode aarde

Ga nu niet eigenwijs doen want zelfs Wikepedia verklaart dat.
Wat betekent Edom of Ezau dan?

Bron Wikepedia: Adam ('mens') is in het scheppingsverhaal in het bijbelboek Genesis de eerste mens. De naam 'Adam' heeft in het Hebreeuws de gedachte van 'rood', 'rode aarde', en is verwant aan het Hebreeuwse woord 'adama' = aarde. De eerste mens is aards, uit de (rode) aarde."
Einde citaat.

En om de Bijbel er bij te halen, Als er staat Zoon van Adam dan is dat Zoon des Mensen en niet Zoon van God, maar Adam is genomen uit Adamah en de Zoon des mensen is niet uit de aarde en niet aards maar hemels.
Maar als Zoon des Mensen stierf Hij omdat hij toen nog niet de Zoon van God was.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 12 nov 2012 13:19

Wilsophie schreef:

" tot aan de opname van de gemeente kunt u vragen via deze knop insturen" ROFLOL

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 nov 2012 13:20

MISSCHIEN wil jij zeggen, hij heette Adam omdat hij uit adamah was genomen.
Maar luister eens, Eva was de eerste vrouw en heet toch niet Edamah of zoiets.
Zij heet HEVA, wat betekent dat dan volgens jou, zij was toch de eerste vrouw?
Ze heet ook geen ribeye omdat ze uit Adam is genomen.
waarom Heva?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 nov 2012 13:23

="blijblij"

" tot aan de opname van de gemeente kunt u vragen via deze knop insturen" ROFLOL[/quote]

Ja komisch niet?

Hier is de uitleg.

http://www.bijbels-panorama.nl/S40_De_L ... tutie.html

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 12 nov 2012 13:29

Wilsophie schreef:MISSCHIEN wil jij zeggen, hij heette Adam omdat hij uit adamah was genomen.
waarom Heva?

Chavvah staat er in het Hebreeuws, dat zoiets betekent als "leven gevende"

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 nov 2012 14:03

Inderdaad, maar is het niet bijzonder dat een vrouw die geen zaad produceert de moeder van alle levenden wordt genoemd terwijl ze de eerste vrouw was? Was zij niet de moeder van alle doden? Nee want dat kan niet.

En waarom is Adam dan niet de vader van alle levenden? Hij geeft toch zaad?

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 12 nov 2012 14:05

restitutieleer: ach ja, zie eigenlijk alleen maar moeilijkheden. Was die eerste aarde ook hol?

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 12 nov 2012 14:10

Wilsophie schreef:MISSCHIEN wil jij zeggen, hij heette Adam omdat hij uit adamah was genomen.
waarom Heva?

Inderdaad, maar is het niet bijzonder dat een vrouw die geen zaad produceert de moeder van alle levenden wordt genoemd terwijl ze de eerste vrouw was? Was zij niet de moeder van alle doden? Nee want dat kan niet.

En waarom is Adam dan niet de vader van alle levenden? Hij geeft toch zaad?

Ik begrijp niet zo goed welke kant je nu precies op wilt met deze twee laatste posts.... uitleg?

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 12 nov 2012 14:34

mohamed schreef:
Mooi, dan hebben we dat helder, want het is misschien wel heel simpel gedacht van mij, maar als Mozes de Thora niet geschreven wie dan wel? Ongeacht de inhoud, de schrijver is een mens geweest van vlees en bloed. En die mens was niet de eerste de beste, hij schrijft met autoriteit en bedient zich niet van twijfelwoorden en verklaart zijn motieven zelden. Waarom de slang praat krijgen we niet te weten. Waarom Kain een vrouw vond als Adam en Eva de eersten waren legt de schrijver niet uit, terwijl hij scherp genoeg is om een tegenstrijdigheid er uit te halen.

Ik denk dat we wel met verschillende schrijvers kunnen rekenen. En misschien moeten we wel juist bij de gedeelten waarin het over Mozes gaat niet in de eerste plaats aan Mozes als schrijver denken. Het is niet geschreven als is hij zelf aan het woord als schrijver. Niet dat dat alles zegt natuurlijk, maar toch...
Wat betreft Kaïn die een vrouw vond kun je aan de hand daarvan veronderstellen dat het niet om historische gegevenheden en accurate chronologie gaat, maar willicht eerder bij Adam en Eva om de wortels van de mensheid en bij Kaïn bijvoorbeeld om een type-beschrijving zoals die optreedt in de gang van de mensheid. In ieder geval kom je inderdaad in de knoop wanneer je het allemaal precies letterlijk wilt houden.
Een joodse geleerde van wie ik de naam niet meer weet zei in dit verband: 'als Mozes niet heeft bestaan dan wel zijn neef' en dat vond ik een solide punt.

Ja, het illustreert ook mooi dat je een beetje anders moet gaan kijken naar teksten, want natuurlijk kan zo'n uitspraak op onze strikte letterlijke manier ook niet accuraat zijn en klopt hij dan niet.
Vind je het niet zeer opvallend dat er over de historiciteit van Bijbelse figuren nooit consensus is bij wetenschappers terwijl niemand twijfelt of Mohammed en Siddhartha Gautama hebben geleefd?

Dat is wel opmerkelijk ja. Maar er zijn wel dingen aan te wijzen die het minder vreemd maken. Mohammed leefde van ca. 570 tot in 632 en dat is flink wat recenter dan de tijd van de Bijbel. Waarschijnlijk werd er toen al heel wat schriftelijk vastgelegd. Siddhartha Gautama leefde vermoedelijk rond 6 eeuwen voor Christus. Dat is natuurlijk wel lang geleden. Ik weet niet in hoeverre de wetenschap het voor niet twijfelachtig houdt dat hij geleefd heeft. Ik denk wel dat je juist hier ook goed zou kunnen zeggen dat "als hij niet geleefd heeft dat dan zijn neef wel geleefd heeft", oftewel: er zal vermoedelijk iemand geleefd hebben die optreedt in de verhalen; zelfs als sommige zaken niet historisch zijn zal het toch wel niet geheel op een fictief iemand berusten. Vraag is op zich nog wel in hoeverre verschillende zaken die niet door één persoon beleefd en geleefd werden zijn samengevoegd. En dat laatste is overigens ook een vraag die je je bij Bijbelse verhalen soms kunt stellen.
Vind je niet? lol, nee goed dat ben ik met je eens natuurlijk. Wat ik zelf geloof is dat Mozes de auteur was van het scheppingsverhaal en misschien zelfs alle boeken van Genesis. Vanaf het moment dat hij het volk leidde lijkt het mij logischer dat iemand anders de scriba werd. Wetenschappers laten de mening van Jezus totaal buiten beschouwing wat ik nogal vind getuigen van vooringenomenheid en ongepaste arrogantie. Waarom iemands getuigenis verwerpen die zeer waarschijnlijk de grafen van de profeten heeft gezien? Dat Jezus heeft gezegd dat Mozes heeft geschreven is een heel belangrijk statement wat uitgediept wordt door Stefanus in Handelingen 7. Mozes heeft geleefd en geschreven en welke boeken precies verandert aan dat gegeven niets.

Oké.
(betr. Galaten 3)
Nu lees je echt iets totaal anders als wat er staat. De joden hadden het steeds over dat zij als collectief het zaad van Abraham waren en Paulus als jood zijnde leerde hun dus dat niet het collectief maar die ene mens Jezus het zaad was. Slechts Eén mens in de totale wereldgeschiedenis is Israel volgens de wet en dat is wat Paulus leert. Daarom roept Hosea ook in enkelvoud dat Israël de zoon van God is (Hos 11,1) en niet zonen als in velen. Door in Christus te geloven worden wij leden van zijn lichaam en zijn we ware Israëlieten.

Alhoewel ik wel min of meer met je kan instemmen hanteer ik dan vermoedelijk een abstractere uitleg van je woorden dan dat je ze misschien eigenlijk bedoelt.
Je kunt het denk uitleggen als je met Abraham beginnend bedenkt dat dat een rechtvaardige was. Voorts moet je dan niet de veelheid van nakomelingen als "automatisch" rechtvaardig zien maar inderdaad wel Jezus. Wij kunnen dan dit ziende en geleidelijk aan het verinnerlijkende het ook in ons gaan beleven*). Wij kunnen tot dit zaad gaan behoren, als je het zo uitdrukken wilt. Overigens blijft het inderdaad lastig bij Bijbellezen: een heen en weer springen tussen letterlijke beelden en die geestelijk gaan vertalen -- er een geestelijke dimensie bij vinden. Je kunt gauw blijven steken bij een letterlijk-historische opvatting.
Maar goed, zover mijn idee. Je hoeft het er natuurlijk niet mee eens te zijn.
___
*) Beleven hier dan bedoeld in de zin van wakker worden en gaan verwerkelijken; niet zozeer in de meer gebruikelijke zin van dat woord dat ongeveer "meemaken/ondergaan" is.
Nee, ik bedoel dat Stefanus uitdiepte wat Jezus had gezegd over dat Mozes over hem heeft geschreven. Dit was een voorbeeld van de trooster die ons indachtig maakte in wat Christus bedoelde. Mozes is een historisch persoon geweest en zo ook David. Wat dit aangaat doen wij er wijs aan het getuigenis van Jezus en de apostelen aan te nemen, want zij leefden in een tijd toen de graven van de profeten er nog waren. De Farizeeërs versierden de graven met de namen van de profeten er op als stille getuige van hun historiciteit. Nu hun graven niet meer onder ons zijn vertrouw ik liever op het getuigenis van iemand die ze gezien heeft dan van een geleerde die eeuwen later leefde.

Oké. Maar bedenk dat het geestelijke zaken zijn waarop we ons moeten richting -- aardse koningen en stambomen etc. moet niet de grote focus wezen. Die kwesties zijn wel een mooie kapstok om iets te vertellen, maar verering van mensen en verguizing van anderen is niet waarom het draaien moet.
Dat ben ik roerend met je eens! Ik denk dat bij het verklaren van het OT enig inzicht in het jodendom zeer wenselijk is. Ik weet er ook lang niet alles van af maar wel genoeg om te weten dat Jezus en de apostelen zich zeer joods uitdrukten. Binnen het jodendom wisselen historiciteit en symboliek zich soms in hoog tempo op, maar ook in wetenschappelijke kring gebeurt dat. Immers, de meeste wetenschapper zeggen dat het scheppingsverhaal louter symbolisch is terwijl zij zelf letterlijk sterven (een doordenkertje).

Inderdaad een doordenker. En ik geloof niet dat ik helemaal goed oppik wat je bedoelt. De wetenschap verklaart het leven niet. Wel houdt ze zich bezig met ontwikkeling van leven. Een "opeens" optreden van een gecompliceerd "systeem" als een mens in de stoffelijke wereld zoals we die kennen zonder voorafgaande andere vormen is daarbij niet een aannemelijke gedachte.
Nulla aetas ad discendum sera

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 12 nov 2012 14:34

@ Wilsophie

Jij wilt "zaad" in de Bijbel steeds zo biologisch opvatten maar zie ook:
Hebr. 11:11
Door het geloof heeft ook Sara zelf kracht ontvangen, om zaad te geven, en boven de tijd van haar ouderdom heeft zij gebaard; aangezien zij Hem getrouw heeft geacht, Die het beloofd had.
Nulla aetas ad discendum sera

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 nov 2012 15:45

Trajecto schreef:@ Wilsophie

Jij wilt "zaad" in de Bijbel steeds zo biologisch opvatten maar zie ook:
Hebr. 11:11
Door het geloof heeft ook Sara zelf kracht ontvangen, om zaad te geven, en boven de tijd van haar ouderdom heeft zij gebaard; aangezien zij Hem getrouw heeft geacht, Die het beloofd had.

Dat is een heel goede opmerking, want Sara kon geen zaad geven en Eva ook niet, dus is het overdrachtelijk want de Bijbel verklaart dat. : "Het zaad, Welke is Christus". Galaten 3 vers 16.
Daarom was het Eva al uit wie Het Zaad geboren zou worden.
Waaruit zou Jezus van Nazareth anders geboren moeten worden?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 nov 2012 15:59

blijblij schreef:restitutieleer: ach ja, zie eigenlijk alleen maar moeilijkheden. Was die eerste aarde ook hol?

Wat een dom antwoord, dus als je moeilijkheden ziet dan ben jij weg?
Vest op Koningkinderen ook maar geen vertrouwen in dat geval, want die haken af bij moeilijkheden.
Ja zelfs die aarde was vol van de kennis van Jehovah.
En iets wat vol is was eerst leeg of hol.
Niet opgelet op school? [-X

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 12 nov 2012 20:49

nee idiote ideeën zijn dom! moeilijkheden zijn de hoeveelheid onzin die ik zou moeten weerleggen en juist vertalen. en aangezien je een voorliefde voor theorieën die op niets of weinig of niets gebaseerd zijn steek ik mijn energie liever ergens anders in!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 nov 2012 21:21

Prima, ik zal het doorgeven aan Augustinus en nog wat kerkvaders die deze leer aanhingen.
En dat waren geen domme jongens denk ik.

Terug naar “[Religie] - Open forum”